Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-12, 19:58
  #7009
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Batterier för hus med mera. (batteriparker) Där man inte behöver tänka på vikt och volym så mycket blir tillverkade av tex järn. Ang Li så är USA självförsörjande bara med gruvorna i Nevada. Dessutom så återanvänds allt Li i framtiden. På sikt blir alltså gruvdrift obsolet. - Bara att smälta ner batterierna igen efter 30 000 cykler. Med dagens batteriteknik klarar en Tesla semitruck 500 km. Den laddar på kanske på en timme och med FSD så kör den 20 timmar per dygn och laddar 4 tim per dygn. Detta med dagens teknik. - De flesta lasbilar kör faktiskt under 300 km dygn. För mig så ser jag etanol och vätgas bara som en kostnads och energikrävande "omväg" som inte håller. Vätgas finns det gott om i universum men inte på jorden. Vi måste alltså tillverka den och förlorar 3-4 ggr energi i tillverkningen.

Världen har idag en brist på Nickel till batterierna och bla "De gröna" är negativa till ny nickelbrytning. MP kommer att skrika nej om vi öppnar nya nickelgruvor i Sverige. Vi skulle kunna bli hur rika som helst och jorden slippa fossilt bränsle men miljörörelsen står ivägen. Vi kan ta tex fabriken i Berlin som försenats i 6 månader av "De gröna" med nonsens. - Världen saknar därför 250 000 elbilar och även ekonomin får lida. Omställningen till elfordon är värderad till 22 trilloner dollar.


Nej man förlorar inte 75%, med dagens effektivaste elektrolysmetoder är man på ca 75% verkningsgrad Inom ett par år kan man utnyttja spillvärmen och pressa det upp till 90%. Bränsleceller ä har inte nått lika bra vad det som finns på marknaden där är man på ca 50% men det finns på labbänken uppemot 85-90 % verkningsgrad. Bara en tidsfråga innan det kommersialiseras.
Ett riktmärke är ca 40% full cykel om man köper ett kommersiellt system i dag. men utvecklingen är explosiv.

Det spelar ingen roll om man recyklar litiumbatterier till 100% du måste ändå raffinera och rulla ihop enskilda celler, i extremt krävande processer. Den största delen av fabrikationskostnaden är inte råmaterialet. NAS teknologin behöver bara Natrium och svavel. Detta finns det i oändliga mängder i jordskorpan och har dom skalfördelar som Li-jon saknar.

Li-lon har sin plats för personbilar men kommer aldrig bli ett alternativ för storskalig energilagring. Kan säkert funka i Lastbilar för kortare sträckor också. Det intressanta är att flera lastbiltillverkare ska lansera lastbilar. Volvo kommer ut med en Lastbil före Tesla men det är det inga youtubers som pratar om. Volvo har redan sålt 10000 tals elektrifierade bussar, men alla dessa Telsafanboys har tunnelseende och ser inte att andra ligger före. Teslas marknadsvärde drivs av orealistiska drömma om marknadsominans och teknologiskt försprång som inte existera
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-11-12 kl. 20:10.
Citera
2021-11-13, 10:19
  #7010
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Ok tack ska ni ha. Fick faktiskt sätta stop lossar på mina och de triggades och såldes. Jag vill nog avvakta lite med att köpa in mig igen tills Elon sålt färdigt. Ni får gärna uppdatera om ni får veta när det sålts klart. Lär ju vara lite tuggigt fram till dess.
38% nu
Citera
2021-11-14, 18:51
  #7011
Avstängd
wwrs avatar
Evil Overlord från Amazon och andra har ett nytt pajasföretag på gång. Har knappt sålt en elbil ännu men är redan högre värderat än GM, Ford etc

Skall vi gissa att det blir som med Blue Origin vs SpaceX. Jeff kämpar men det visar sig att ingen kan vara lika bra som en viss känd afrikansk invandrare som visst sköter Tesla och allt annat

Jag gissar alltså på kontrollerad opposition mot Tesla. Vad gäller trådens tema så kan detta företag säkert blåsa upp Teslas redan falskt höga kurs ytterligare.
Citat:
Nov 10 (Reuters) - Shares of Rivian Automotive Inc (RIVN.O) surged as much as 53% in its Nasdaq debut on Wednesday, giving the Amazon-backed electric vehicle maker a market valuation of more than $100 billion after the world's biggest initial public offering this year.

Rivian shares closed at $100.73, marking a nearly 30% jump from its offering price.

That made Rivian the second most valuable U.S. automaker after Tesla Inc (TSLA.O), which is worth $1.06 trillion. Despite just having started selling vehicles and having little revenue to report, Rivian ranked ahead of General Motors Co (GM.N) at $86.05 billion, Ford Motor Co (F.N) at $77.37 billion, and Lucid Group (LCID.O) at $65.96 billion.

Amazon.com Inc (AMZN.O) is Rivian's largest shareholder with a 20% stake.
https://www.reuters.com/business/aut...po-2021-11-10/
Citera
2021-11-15, 07:58
  #7012
Avstängd
wwrs avatar
Om inte Musk hade stöd av media hade han fått sparken för länge sedan. Efter försäljningen av TSLA-aktierna ansåg Sanders, som leder Senatens budgetkommitté att Musk borde betala mer skatt. Då svarade Musk
Citat:
I keep forgetting that you’re still alive
https://twitter.com/elonmusk/status/...384115722?s=20

(Sanders är 80, två år äldre än Biden.)

Senator Wyden (finanskommittén) får detta svar:
Citat:
Why does ur pp look like u just came?
https://twitter.com/elonmusk/status/...474981384?s=20

Om sedan pp betyder profile picture eller något helt annat har ingen betydelse. Många amerikanska bedömare kallar Tweetet vulgärt.

Broder Kimbal har sålt 88.500 aktier. Det är visst fler i styrelsen som drar sig ur.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-15 kl. 08:11.
Citera
2021-11-15, 09:29
  #7013
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om inte Musk hade stöd av media hade han fått sparken för länge sedan. Efter försäljningen av TSLA-aktierna ansåg Sanders, som leder Senatens budgetkommitté att Musk borde betala mer skatt. Då svarade Musk

https://twitter.com/elonmusk/status/...384115722?s=20

(Sanders är 80, två år äldre än Biden.)

Senator Wyden (finanskommittén) får detta svar:

https://twitter.com/elonmusk/status/...474981384?s=20

Om sedan pp betyder profile picture eller något helt annat har ingen betydelse. Många amerikanska bedömare kallar Tweetet vulgärt.

Broder Kimbal har sålt 88.500 aktier. Det är visst fler i styrelsen som drar sig ur.

Delusional much? Sparken?

Jösses. Själv är jag glad över senaste utspelet. Med lite tur kan man köpa fler aktier under 1000 dollar innan året är slut.

Elon har helt rätt för övrigt. Sedan att punktmarkera miljardärer på tramsiga sätt om skatt på orealiserade vinster är löjligt. Se till att beskatta dem vettigt och följ upp generell avancerad skatteplanering istället för detta.
Citera
2021-11-15, 09:36
  #7014
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Delusional much? Sparken?

Jösses. Själv är jag glad över senaste utspelet. Med lite tur kan man köpa fler aktier under 1000 dollar innan året är slut.

Elon har helt rätt för övrigt. Sedan att punktmarkera miljardärer på tramsiga sätt om skatt på orealiserade vinster är löjligt. Se till att beskatta dem vettigt och följ upp generell avancerad skatteplanering istället för detta.
Men anser han det så skall han svara så, inte skriva sk-tsnack. Han drar ner sitt och Teslas rykte på det viset.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-15 kl. 09:43.
Citera
2021-11-15, 15:45
  #7015
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Och där gick aktiekursen under 1000
Citera
2021-11-15, 17:23
  #7016
Medlem
Fangfaces avatar
Under 900 innan veckan är slut
Citera
2021-11-15, 17:42
  #7017
Medlem
illuminas avatar
Köpte rätt många idag, tack för rean
Kommer köpa mer om den går till $950 och sen $900
Citera
2021-11-15, 18:16
  #7018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Köpte rätt många idag, tack för rean
Kommer köpa mer om den går till $950 och sen $900

Hade köpt fler om jag låg plus, tyvärr ligger jag ganska mycket minus.
Citera
2021-11-15, 18:38
  #7019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Köpte rätt många idag, tack för rean
Kommer köpa mer om den går till $950 och sen $900
Varför inte bara Chilla lite tills allt är över ?
Aktien kommer inte Magiskt öka utan substans i detta läge !
Citera
2021-11-15, 20:34
  #7020
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Varför inte bara Chilla lite tills allt är över ?
Aktien kommer inte Magiskt öka utan substans i detta läge !
Jag tror den återhämtar sig till $1200 ganska snart
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback