2021-10-23, 16:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Gött!

Fick ni pasta till?

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ja det är fan värre med vin än grädde.
Om det nu finns grader i helvetet.

Edit: jag hade just lugnat mig men nu blev jag upprörd igen.
Vin i carbonara.
Åt helvete med allting.

Min carbonara ser numera ut som följer:

160 gram rökt pancetta i bitar som steks relativt hårt. Sista minuten lägger jag i en finhackad vitlök.
4 äggulor som vispas samman lätt och blandas med 1 dl riven pecorino. Kokar spagettin en minut kortare än rekommenderat och tar upp 2 dl pastavatten innan pastan hälls av. Ner med pastan och vattnet i stekpannan och låt allt gona till sig och ge smak. Rör sedan hastigt ner ägg/ost blandningen. Serveras med rikligt med nyriven svartpeppar och ett glas rött till det.

Tidigare höll jag på med grädde och jag hade nog fan lök i också. Skäms för det idag. Kanske ska vitlöken tas bort också, men jag är svag för stinget i den tillsammans med den rökta pancettan vilken tillsammans med en klunk rött smakar så gudomligt.

Carbonara är lika underskattad som enkel och god.
Citera
2021-10-23, 16:16
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Min carbonara ser numera ut som följer:

160 gram rökt pancetta i bitar som steks relativt hårt. Sista minuten lägger jag i en finhackad vitlök.
4 äggulor som vispas samman lätt och blandas med 1 dl riven pecorino. Kokar spagettin en minut kortare än rekommenderat och tar upp 2 dl pastavatten innan pastan hälls av. Ner med pastan och vattnet i stekpannan och låt allt gona till sig och ge smak. Rör sedan hastigt ner ägg/ost blandningen. Serveras med rikligt med nyriven svartpeppar och ett glas rött till det.

Tidigare höll jag på med grädde och jag hade nog fan lök i också. Skäms för det idag. Kanske ska vitlöken tas bort också, men jag är svag för stinget i den tillsammans med den rökta pancettan vilken tillsammans med en klunk rött smakar så gudomligt.

Carbonara är lika underskattad som enkel och god.
Min barnvariant är med grädde. Den vuxna varianten är med äggula. Utöver det är det oftast en rökig bacon och parmesan. Nog för att jag gillar Hitler, men även han hade nog skitit i om det var pancetta eller bacon. Han var ju vegeterian.
Citera
2021-11-07, 12:16
Medlem
Big Bosss avatar
Satt nyss och läste lite menyer på restauranger och i stort sett alla som serverar carbonara kör med bacon och grädde, visst visst. Carbonara måste göras a'la minute och går inte preppa särdeles väl.

Men varför i hela friden serveras man rå äggula i äggskal?

När man gör 'riktig' carbonara så att säga gör man ju såsen på ost och ägg o blandar de ordentligt. Man serverar väl inte mer ägg som är rått ovanpå i skal? Tror inte jag sett det i något recept överhuvudtaget på Youtube m.m

Så varför är detta en grej säg ~90% restauranger som kör Carbonara på menyn håller på med?
Citera
2021-11-07, 13:24
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Satt nyss och läste lite menyer på restauranger och i stort sett alla som serverar carbonara kör med bacon och grädde, visst visst. Carbonara måste göras a'la minute och går inte preppa särdeles väl.

När man gör 'riktig' carbonara så att säga gör man ju såsen på ost och ägg o blandar de ordentligt. Man serverar väl inte mer ägg som är rått ovanpå i skal? Tror inte jag sett det i något recept överhuvudtaget på Youtube m.m

Så varför är detta en grej säg ~90% restauranger som kör Carbonara på menyn håller på med?

Bra fråga. Också observerat detta otyg.
Citera
2021-11-14, 18:54
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jag bröt mot lagen när jag gjorde carbonara igår och krossade i en vitlöksklyfta i ägg-ost smeten. Tyckte det blev mycket godare med det. ...

Ja, smaken av vitlök är viktig tycker jag, den finns redan naturlig i kryddningen av Guancialen men kan mycket väl förstärkas, de mer ”officiella” recepten innehåller faktiskt vitlök.

Men mitt tips är att krossa en vitlöksklyfta försiktigt så den inte faller sönder och sedan steka med den tillsammans med Guancialen, därefter tar man ur den innan man börjar tillreda pastan i pannan.
Senast redigerad av calmsolution 2021-11-14 kl. 18:56.
Citera
2021-11-14, 19:09
Medlem
klybans avatar
Citat:

Varje gång jag sett den genom alla åren, så funderar jag varje gång på salmonella.
Sure lite risk i Sverige, men ett udda sätt att servera det på.
Och komiskt nog så gör det det mer eller mindre alltid, för jag kan inte komma ihåg ens där äggulan i skalet inte varit med.

Syftet, ja, det är väl att man ska röra ned gulan i spagettin och få den krämigheten det ger med en äggula normalt, eller åt det hållet åtminstone.
Citera
2021-11-14, 19:15
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Carbonara är en överskattad maträtt. Inte nåt märkvärdigt alls enligt mig. Jag föredrar faktiskt den svenska varianten - ost & skinksås till pastan. Mycket fylligare och smaskigare. Sen ketchup på det också.

I min familj äter vi alla ketchup till baconen i carbonaran, mycket gott!
Citera
2021-11-14, 19:31
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Gör man en riktig god pastarätt så behövs inte någon ketchup. Amatörer!
Citera
2021-11-14, 22:08
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
ja, det blir ett litet sting med ketchupen eftersom det inte finns nån annan tomat i rätten.
Citera
2021-11-14, 22:15
Medlem
Riktig Italiensk Carbonara är svårt att hitta i Sverige då det inte skall vara grädde alls. Och mycket svårare med värmen att få till bara med ägg.

Däremot tycker jag att varianten med grädde blir god och enkel.

Måste vara parmesan i såsen med, samt färsk ovanpå efteråt.

Aldrig träffat någon som inte mumsar i sig det under stor tystnad.
Citera
2021-11-14, 22:44
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Riktig Italiensk Carbonara är svårt att hitta i Sverige då det inte skall vara grädde alls. Och mycket svårare med värmen att få till bara med ägg.

Däremot tycker jag att varianten med grädde blir god och enkel.

Måste vara parmesan i såsen med, samt färsk ovanpå efteråt.

Aldrig träffat någon som inte mumsar i sig det under stor tystnad.

"Carbonara" med grädde och bacon är gott men smakar helt annorlunda

Riktig måste tillredas vid beställning och serveras direkt vilket gör den nästan omöjlig o många kök.

"Carbonarasås" med grädde o vitlök m.m kan man ha förberedd i en kastrull eller så.
Citera
2021-11-14, 23:13
Bannlyst
Citat:
"Carbonara" med grädde och bacon är gott men smakar helt annorlunda

Riktig måste tillredas vid beställning och serveras direkt vilket gör den nästan omöjlig o många kök.

"Carbonarasås" med grädde o vitlök m.m kan man ha förberedd i en kastrull eller så.

Absolut inte.
Det är bara kockens vilja, kunnande och ambition som sätter gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in