2021-07-11, 23:29
Medlem
Sladdarens avatar
Nog pratat om originalet

Fejkad Carbonara :

Om ni fick välja 4 andra köttsorter (än griskind, fläsk el. pancetta) som hackas upp och steks tillsammans som ni tycker skulle passa ihop med varann i smakkombo en stekpanna med fettet osv inkl 2 andra ostar än (parmesan och eller pecirono)

Vad hade ni valt ?

Som ex kanske guanciale, bacon och pancetta (3st) tillsammans tex? Smakar ... bra eller "beeeep" ?
Citera
2021-07-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Gjorde faktiskt min första 'ordentliga' Carbonara nu i veckan. Varför har jag inte gjort detta många gånger innan? Så enkelt, så snabbt och så gott. Gjorde den så här..

200 gram spaghetti, bronsvalsad.
80 gram pancetta samt ungefär en msk olivolja också i stekpannan
1 ägg samt 1 äggula
50 gram rinriven parmeggiano
Någon deciliter pastavatten
Nymald tellicherry peppar, rikligt.

Kokade upp vatten och kokade spaghettin ungefär 1-2 min kortare än enligt anvisningen på paket. Samtidigt körde jag pancettan på medium värme med skvätt olivolja så den blev knaprig och allt fett smält ut. Rörde ihop ägg o ostmix i en liten bunke bredvid. Lät pastan nu gå klart och ställde pancettan på lägsta värme. Tog en liten skopa pastavatten o hällde över i stekpannan o lät det sjuda typ 30 sek innan man slog av pastan där jag sparade lite vatten.

I med all pasta i stekpannan o börja röra runt så allt på låg värme o hällde på med lite mer vatten till det började se 'krämigt' ut. Sen på med ost o äggblandningen nu utan någon värme alls från spisen o rör om ordentligt så allt blev en krämig pasta.

Godare än all restaurang carbonara med grädde jag ätit o tog väl totalt 10-15 min att göra.

Ska försöka få tag i pecorino romano och guanciale o experimentera lite mer med ägg ration. Kan bli bättre även om det blev mkt gott.

Nej du gjorde ingen ordentlig carbonara.
Det ska vara pecorino, inte parmesan.
Det ska vara enbart äggulor, inga hela ägg.
Pastan ska stekas med guancialen. Därefter blandas detta med osten och äggulorna. Pastavattnet slår du på sist tills du uppnår rätt krämighet.

I övrigt extremt mycket bättre än alla andra idiotiska recept i denna tråd. Blir fan förbannad.
Citera
2021-07-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ja det är fan värre med vin än grädde.
Om det nu finns grader i helvetet.

Edit: jag hade just lugnat mig men nu blev jag upprörd igen.
Vin i carbonara.
Åt helvete med allting.

Att jag missat ditt svar.
Instämmer helt.

Vin i carbonara är fan värre än både grädde, lök, svamp och vitlök.
Citera
2021-07-12, 10:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nog pratat om originalet

Fejkad Carbonara :

Om ni fick välja 4 andra köttsorter (än griskind, fläsk el. pancetta) som hackas upp och steks tillsammans som ni tycker skulle passa ihop med varann i smakkombo en stekpanna med fettet osv inkl 2 andra ostar än (parmesan och eller pecirono)

Vad hade ni valt ?

Som ex kanske guanciale, bacon och pancetta (3st) tillsammans tex? Smakar ... bra eller "beeeep" ?
Jag har gjort en laxvariant enligt ungefär samma metod/recept som i (FB) Spagetti Carbonara.
Fläsket ersätts med skivad gravad lax som steks väldigt snabbt. I ägg/ost-blandningen tillsätts lite dijonsenap.

Har även försökt med kyckling, men utan framgång.
Citera
2021-08-12, 10:00
Medlem
Jag åt en karbonatab i norra Sverige i en korvkiosk, de hade lök och grädde och inte så mycket ost tror jag
Citera
2021-08-12, 11:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag åt en karbonatab i norra Sverige i en korvkiosk, de hade lök och grädde och inte så mycket ost tror jag

Gött!

Fick ni pasta till?
Citera
2021-08-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Gött!

Fick ni pasta till?

Undrar om det var spaggeti? Det var vin till och jag hade tagit svamp vid tillfället. Tycker vin och svamp passar så bra till karbo.
Citera
2021-09-26, 16:38
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Gjorde faktiskt min första 'ordentliga' Carbonara nu i veckan. Varför har jag inte gjort detta många gånger innan? Så enkelt, så snabbt och så gott. Gjorde den så här..

200 gram spaghetti, bronsvalsad.
80 gram pancetta samt ungefär en msk olivolja också i stekpannan
1 ägg samt 1 äggula
50 gram rinriven parmeggiano
Någon deciliter pastavatten
Nymald tellicherry peppar, rikligt.

Kokade upp vatten och kokade spaghettin ungefär 1-2 min kortare än enligt anvisningen på paket. Samtidigt körde jag pancettan på medium värme med skvätt olivolja så den blev knaprig och allt fett smält ut. Rörde ihop ägg o ostmix i en liten bunke bredvid. Lät pastan nu gå klart och ställde pancettan på lägsta värme. Tog en liten skopa pastavatten o hällde över i stekpannan o lät det sjuda typ 30 sek innan man slog av pastan där jag sparade lite vatten.

I med all pasta i stekpannan o börja röra runt så allt på låg värme o hällde på med lite mer vatten till det började se 'krämigt' ut. Sen på med ost o äggblandningen nu utan någon värme alls från spisen o rör om ordentligt så allt blev en krämig pasta.

Godare än all restaurang carbonara med grädde jag ätit o tog väl totalt 10-15 min att göra.

Ska försöka få tag i pecorino romano och guanciale o experimentera lite mer med ägg ration. Kan bli bättre även om det blev mkt gott.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Säger du och langar upp en ickeautentisk fuskcarbonara

Vad yrar du om? Det är nog dags för dig att lägga av med svamparna.

Det är allmänt accepterat i Lazioregionen att använda både Pancetta och Parmeggiano som substitut. Det jag saknar i receptet är att steka med vitlök en stund, men det kan uteslutas så som Big Boss gör.

Helt OK recept på en bra Carbonara.
Senast redigerad av calmsolution 2021-09-26 kl. 16:41.
Citera
2021-09-28, 19:26
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Det är allmänt accepterat i Lazioregionen att använda både Pancetta och Parmeggiano som substitut. Det jag saknar i receptet är att steka med vitlök en stund, men det kan uteslutas så som Big Boss gör.

Inlägg 462, ser nästan ut som att du kopierat det
Citera
2021-10-23, 10:04
Medlem
Big Bosss avatar
Jag bröt mot lagen när jag gjorde carbonara igår och krossade i en vitlöksklyfta i ägg-ost smeten. Tyckte det blev mycket godare med det. ...
Citera
2021-10-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Dessutom kan jag aldrig föreställa mig att man förr i världen klagade om det var lite fel ost. Det hade man nog inte råd med, eller att någon hade i även äggvitan.
Citera
2021-10-23, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Dessutom kan jag aldrig föreställa mig att man förr i världen klagade om det var lite fel ost. Det hade man nog inte råd med, eller att någon hade i även äggvitan.

Förr i världen?
Carbonara är en relativt modern rätt, uttrycket och namnet på rätten är från 1950-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in