Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Gjorde faktiskt min första 'ordentliga' Carbonara nu i veckan. Varför har jag inte gjort detta många gånger innan? Så enkelt, så snabbt och så gott. Gjorde den så här..
200 gram spaghetti, bronsvalsad.
80 gram pancetta samt ungefär en msk olivolja också i stekpannan
1 ägg samt 1 äggula
50 gram rinriven parmeggiano
Någon deciliter pastavatten
Nymald tellicherry peppar, rikligt.
Kokade upp vatten och kokade spaghettin ungefär 1-2 min kortare än enligt anvisningen på paket. Samtidigt körde jag pancettan på medium värme med skvätt olivolja så den blev knaprig och allt fett smält ut. Rörde ihop ägg o ostmix i en liten bunke bredvid. Lät pastan nu gå klart och ställde pancettan på lägsta värme. Tog en liten skopa pastavatten o hällde över i stekpannan o lät det sjuda typ 30 sek innan man slog av pastan där jag sparade lite vatten.
I med all pasta i stekpannan o börja röra runt så allt på låg värme o hällde på med lite mer vatten till det började se 'krämigt' ut. Sen på med ost o äggblandningen nu utan någon värme alls från spisen o rör om ordentligt så allt blev en krämig pasta.
Godare än all restaurang carbonara med grädde jag ätit o tog väl totalt 10-15 min att göra.
Ska försöka få tag i pecorino romano och guanciale o experimentera lite mer med ägg ration. Kan bli bättre även om det blev mkt gott.
Nej du gjorde ingen ordentlig carbonara.
Det ska vara pecorino, inte parmesan.
Det ska vara enbart äggulor, inga hela ägg.
Pastan ska stekas med guancialen. Därefter blandas detta med osten och äggulorna. Pastavattnet slår du på sist tills du uppnår rätt krämighet.
I övrigt extremt mycket bättre än alla andra idiotiska recept i denna tråd. Blir fan förbannad.