2021-11-11, 22:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Ingen påstod att han hade ett superlag. Däremot ett av de bästa i Allsvenskan.

Ja, vi var det bättre laget och sjukt ineffektiva. Något jag även skrivit tidigare. Din läsförståelse är obefintlig.

Din är obefintligt. Han påstår ju att Peking hade bättre spelarmaterial än konkurrensen. Så var det inte.
Citera
2021-11-11, 22:16
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Din är obefintligt. Han påstår ju att Peking hade bättre spelarmaterial än konkurrensen. Så var det inte.

"Han" är jag. Du tycks inte ens vara förmögen att läsa användarnamn. Obefintlig läsförståelse, som sagt. Och jo, visst var det så. Det var max två-tre lag av de femton andra i Allsvenskan som hade likvärdiga trupper.
Citera
2021-11-11, 22:20
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nortonlight
Jag kan på riktigt inte förstå varför vi svenska har så höga förväntningar på Sveriges landslag. De är långt ifrån ett lag och räkna med. Än dock tror vi på minst kvarten eller semi varje mästerskap. Vi tror att Svenska landslaget är brasilien här för att zlatan spelar i italien, eller isak i spanien eller att lindelöf i England. Lindelöf är en av fotbolls världens mest överskattade spelare. Så fruktansvärt dålig på allt en mittback ska vara bra på. Huvudspel, styrka, markering. En passing kan han slå det ger jag han men utöver det så är han så in i helvete dålig. Jag förstår varför alla i fotbolls England är helt oförstående till hur mourinho värvade honom.

Sverige är historiskt ett hyfsat högt placerat lag internationellt. Vi har spelat de flesta mästerskapsslutspel och tagit både silver, två brons i VM och OS-guld. Nog bör man vara besviken om det inte blir slutspel och i synnerhet att förlora mot Georgien som är så pass lågt rankade.
Citera
2021-11-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Nja inte resultatmässigt men ofta har vi problem med "sämre" lag som backar hem och försvara djupt.

Jag är av den åsikt att de sämre lagen blir bättre för varje år som går och att det inte går att jämför med fyra-fem år sedan.

Ja det är enklare att spela fotboll mot lag som bjuder på ytor etc... så är det även för de riktigt stora fotbollsnationerna, se t ex Sveriges matcher mot Spanien i år, chansen för "sämre" lag är oftast att göra det trångt, göra det tråkigt och ja... vara bra på att utnyttja omställningslägena, försöker sämre lag att spela bort bättre motståndare så brukar dom ganska ofta bli straffade.

Jag tycker att det går att jämföra, men det är definitivt så att även blåbärsnationerna utvecklas.
Citera
2021-11-11, 22:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
"Han" är jag. Du tycks inte ens vara förmögen att läsa användarnamn. Obefintlig läsförståelse, som sagt. Och jo, visst var det så. Det var max två-tre lag av de femton andra i Allsvenskan som hade likvärdiga trupper.

Kollade inte ens, tog för givet att det var någon annan för så där kass koll brukar du inte ha. Dom hade typ samma trupp som nästan åkte ur året innan. Visst gjordes det värvningar men det var ett väntat bottenlag.
Citera
2021-11-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Zlatan ska bänkas mot Spanien. Märks att laget letar efter honom i tid och otid å hade fotboll handlat om att befinna sig offside skulle Zlatan haft x antal utmärkelser för det är vad han är bäst på nuförtiden.

En situation i första halvlek som var väldigt symptomatiskt för hur Sveriges spel blir med Zlatte på plan.

Isak i ett bra läge, söker istället Zlatan (extremt liten chans att bollen ska nå fram) och försvararen kan med lätthet bryta passningen.

Jag tror inte han hade sökt den passningen om det var Q eller Berg.
Citera
2021-11-11, 22:27
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollsexperten
Snyft, snyft, Zlatan borde assisterat minst ett mål idag. Straff skulle han också ha fått. Sverige borde ha gått in med 2-0 i halvtidsvila med de chanser vi skapade. Likaså borde Claesson gjort mål på Zlatan nedbröstning i andra. Ibland studsar inte bollen ens väg och Georgienmatchen är ett typexempel på detta.

Ja, för dåliga medspelare och en dålig domare förklarar den här tama insatsen mot blåbären. Det är ju alltid så när Näzan inte presterar att hans impotens aldrig beror på honom själv.
Citera
2021-11-11, 22:36
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det är enklare att spela fotboll mot lag som bjuder på ytor etc... så är det även för de riktigt stora fotbollsnationerna, se t ex Sveriges matcher mot Spanien i år, chansen för "sämre" lag är oftast att göra det trångt, göra det tråkigt och ja... vara bra på att utnyttja omställningslägena, försöker sämre lag att spela bort bättre motståndare så brukar dom ganska ofta bli straffade.

Jag tycker att det går att jämföra, men det är definitivt så att även blåbärsnationerna utvecklas.

Bra poäng och jag håller med dig i mycket. Dock är Spanien en nation där spelfilosofin sitter i deras dna och genomsyrar hela deras fotbollsorganisation. Där spanjorerna jämfört med oss är betydligt mer vana vid att föra matcher. Sverige har länge spelat ett klassiskt 4-4-2 med mycket lång bollar och inlägg ifrån kanterna. Janne har gjort ett bra jobb med att försöka få oss att bli mer spelförande och trygga med bollen dock har vi mycket kvar att lära.
Citera
2021-11-11, 22:36
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kollade inte ens, tog för givet att det var någon annan för så där kass koll brukar du inte ha. Dom hade typ samma trupp som nästan åkte ur året innan. Visst gjordes det värvningar men det var ett väntat bottenlag.

Förväntningar =/= verklighet. Pekings säsong 2014 präglades av en svag defensiv blandad med en oförmåga att sätta chanser. Under andra halvan kom Emir Kujovic tillbaka från skada och gjorde mål på löpande band, och mot slutet av säsongen gjorde Janne genidraget att flytta ned Christopher Telo och Ante Johansson från mittfältet till backlinjen varvid laget tog 10 poäng på de avslutande fyra matcherna, inklusive en 3-0-vinst mot tvåan Göteborg, och därmed undvek kval.

Stommen fanns redan där, och full utväxling fick man under 2015 när backlinjen fått spela ihop sig ytterligare medan spelare som Traustason och Kujovic till skillnad från tidigare höll sig skadefria samtidigt som talanger i form av Fransson och Wahlqvist fick sina genombrott samt Totte Nyman äntligen började omvandla sitt fina spel på planen i en slutprodukt.

Och jo, jag har koll. Jag är för fasen Peking-supporter själv (och ett stort fan av Janne, men det förändrar inte faktumet att han har sina svagheter).
Citera
2021-11-11, 22:40
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URnotINdanger2
En situation i första halvlek som var väldigt symptomatiskt för hur Sveriges spel blir med Zlatte på plan.

Isak i ett bra läge, söker istället Zlatan (extremt liten chans att bollen ska nå fram) och försvararen kan med lätthet bryta passningen.

Jag tror inte han hade sökt den passningen om det var Q eller Berg.

Reagerade också på den situationen. Just Isak är egentligen ganska ego och borde ha hållit kvar vid sin spelstil, istället för att söka Z med en lättläst passning. Tre anfallare kom i hög fart mot försvaret, och Isak valde det sämsta alternativet för att Z var i närheten.
Citera
2021-11-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Sverige har nu mött såväl Grekland och Georgien på bortaplan förlorat båda mötena varav att man slog Georgien knappt i första kvalmatchen . Sveriges spel har överlag hackat betänkligt från och till flera matcher detta kval. Enda riktigt bra matchen var Spanien hemma . Självklart finns det inga ursäkter till att vi inte klarar av att slå Georgien borta men frågan måste ändå ställas. Har vi blivit sönderlästa? Under dom dryga 6 år som JA varit förbundskapten kan jag inte minnas mig att vi dels gjort 2 såna rejäla plattmatcher i samma kval men också att vi väldigt sällan spelar bra fotboll i 90 minuter längre. Första 45 mot Grekland hemma kan ha varit dom sämsta jag sett under Jannes ledning . Jag noterar att vi har väldigt svårt att föra matcher även mot sämre motstånd. Är materialet för dåligt eller är vi helt enkelt sönderlästa? Har Janne suttit för länge? Jag älskar Janne men känns lite som att vi tappat rejält . Ut redan i åttondelen i EM och nu riskerar vi även att missa VM. Vad är felet ?

Finns en gemensam nämnare som jag tog upp innan Grekland matchen, Olsson kan inte spela fotboll utan att ha en mer defensiv mittfältare som täcker upp för honom, blir katastrofalt annars. Det var fel att spela Olsson och Svanberg tillsammans mot Grekland, men det ska vara olagligt att göra det efter Grekland matchen. Riktigt besviken på Janne här.
Citera
2021-11-11, 22:44
Medlem
kubuns avatar
Nu behövs det bara en vinst mot Spanien å så är det klart, minst tvåa är vi då Grekland fick spö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in