2021-11-11, 20:35
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Grekland lirar hemma.

Det som ABSOLUT INTE får ske är att Grekland vinner. Då är play-off platsen hotad på allvar.

Missade att dom spelar hemma. Tack.

Ja, det får inte ske. Oavgjort är det bästa som kan hända där. Får be till högre makter, för är det något Sverige behöver just nu så är det att resultaten från övriga matcher går vår väg. Finns inte en chans att vi löser vinst borta mot Spanien, oavgjort är däremot möjligt.
Citera
2021-11-11, 20:36
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Skulle Grekland på något sjukt sätt kunna plocka poäng borta mot Spanien ikväll så har vi allt i egna händer. Då kan vi spela på resultat borta mot Spanien, något vi för engångsskull varit bra på.

Vi har allt i egna händer oavsett. En vinst mot Spanien borta räcker till gruppseger även om spanjorerna segrar ikväll. Men du har rätt i att det blir betydligt "lättare" att ro hem gruppen om Grekland tar minst en poäng ikväll.

Det är även på hemmaplan grekerna möter Spanien - på bortaplan har de redan tagit poäng (1-1).
Citera
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Dryga 6 år? Det är ganska exakt drygt 5 år. Det är samma klassiska sak som alltid sker, börja bra, spela defensivt och ta hänsyn till spelarmaterialt. Det går bra. Försök spela offensivt. Fail.
Citera
Medlem
Ut med Janne. In med Rydström. Dags för en mer offensiv och flärdfull fotboll.

Olsen, godkänd. Resten var helt bedrövliga. Svanberg och Krafth möjligtvis godkända.

Djurgårdarna Ekdal och Danielson saknas.....
Citera
2021-11-11, 20:38
Medlem
Jonathanhylstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Sverige har nu mött såväl Grekland och Georgien på bortaplan förlorat båda mötena varav att man slog Georgien knappt i första kvalmatchen . Sveriges spel har överlag hackat betänkligt från och till flera matcher detta kval. Enda riktigt bra matchen var Spanien hemma . Självklart finns det inga ursäkter till att vi inte klarar av att slå Georgien borta men frågan måste ändå ställas. Har vi blivit sönderlästa? Under dom dryga 6 år som JA varit förbundskapten kan jag inte minnas mig att vi dels gjort 2 såna rejäla plattmatcher i samma kval men också att vi väldigt sällan spelar bra fotboll i 90 minuter längre. Första 45 mot Grekland hemma kan ha varit dom sämsta jag sett under Jannes ledning . Jag noterar att vi har väldigt svårt att föra matcher även mot sämre motstånd. Är materialet för dåligt eller är vi helt enkelt sönderlästa? Har Janne suttit för länge? Jag älskar Janne men känns lite som att vi tappat rejält . Ut redan i åttondelen i EM och nu riskerar vi även att missa VM. Vad är felet ?
Felet är att vi inte är bättre, Sverige är inte ett tungt stort namn i europeisk fotboll, Kolla hur det går för MFF i champions league, patetiskt, Allsvenskan är en luffar liga i alla européers ögon, Sverige kvalade inte ens in sig till VM 2010 & 2014. I EM 2021 fick vi en bra lottning mott Ukraina i åttondelsfinalen men vi lyckades sabba det ändå, England som gjorde åtlöje av oss 2018 i Ryssland, Listan forsätter
Senast redigerad av Jonathanhylsta 2021-11-11 kl. 20:41.
Citera
2021-11-11, 20:39
Medlem
Ironiskt ändå att Krafth som ska vara våran svaga länk var en av få som inte var älgskit.

Vid ett grekiskt kryss kommer man både bli lättad och tiltad på samma gång känner jag spontant.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2021-11-11 kl. 20:42.
Citera
2021-11-11, 20:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Sverige har nu mött såväl Grekland och Georgien på bortaplan förlorat båda mötena varav att man slog Georgien knappt i första kvalmatchen . Sveriges spel har överlag hackat betänkligt från och till flera matcher detta kval. Enda riktigt bra matchen var Spanien hemma . Självklart finns det inga ursäkter till att vi inte klarar av att slå Georgien borta men frågan måste ändå ställas. Har vi blivit sönderlästa? Under dom dryga 6 år som JA varit förbundskapten kan jag inte minnas mig att vi dels gjort 2 såna rejäla plattmatcher i samma kval men också att vi väldigt sällan spelar bra fotboll i 90 minuter längre. Första 45 mot Grekland hemma kan ha varit dom sämsta jag sett under Jannes ledning . Jag noterar att vi har väldigt svårt att föra matcher även mot sämre motstånd. Är materialet för dåligt eller är vi helt enkelt sönderlästa? Har Janne suttit för länge? Jag älskar Janne men känns lite som att vi tappat rejält . Ut redan i åttondelen i EM och nu riskerar vi även att missa VM. Vad är felet ?

Dom satte inte dit chanserna. Inte mer med det. Shit happens.
Citera
2021-11-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom satte inte dit chanserna. Inte mer med det. Shit happens.
Något fel måste det ändå vara när man inte klarar av att föra matcherna även mot sämre lag. Att vi torskar mot Grekland kan jag ändå köpa då dom ändå är ett bra lag men mot Georgien då är det bara fiasko
Citera
2021-11-11, 20:43
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Luilv-
Ut med Janne. In med Rydström. Dags för en mer offensiv och flärdfull fotboll.

Olsen, godkänd. Resten var helt bedrövliga. Svanberg och Krafth möjligtvis godkända.

Djurgårdarna Ekdal och Danielson saknas.....

Oja, offensiv fotboll är ju alltid en succé i landslaget. Fråga Erik Hamrén.

Det handlar ju om att anpassa spelet efter spelarmaterialet. Janne var en offensiv tränare när han vann SM-guld med Peking, eftersom han hade ett bättre (relativt sett till konkurrenterna) lag. Som tränare i landslaget har han fått anpassa sig till en mer defensiv fotboll, och han har ju även gjort det framgångsrikt med tanke på att det i modern tid enbart är -94 vi gjort bättre ifrån oss i mästerskap än under Janne.

Med det sagt har Janne andra problem. Han är inte alls lika flexibel när det gäller grunderna - det ska vara 4-4-2 med en inåtskärande ytter. Allt annat tycks vara otänkbart för Janne, tyvärr, trots att landslaget inte har rätt typ av spelare att tillgå.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Ironiskt ändå att Krafth som ska vara våran svaga länk var en av få som inte var älgskit.

Faktiskt, han var inte alls dålig. Välbehövligt med tanke på den usla konkurrensen på positionen.
Citera
2021-11-11, 20:48
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Vid ett grekiskt kryss kommer man både bli lättad och tiltad på samma gång känner jag spontant.
Ja han var en av väldigt få ljusglimtar ikväll.
Citera
2021-11-11, 20:52
Medlem
LFCYNWAs avatar
Nej vi är inte sönderlästa. Sverige gjorde en bra match idag och med ett normalutfall hade vi haft 1-0 i halvtid och en helt annan matchbild. Ekdal saknades idag som troligen är Sveriges viktigaste spelare båda matcherna han missat har vi förlorat. Vi har svårt att föra matcher mot "sämre" lag för att spelare som Kristoffer Olsson vars styrka ligger i att spela med bollen varit helt under isen senaste två åren. Janne försöker göra en kulturrevolution och frångå ett klassiskt svenskt 4-4-2 vilket tar tid och är svårt när det saknas spelare med färdigheter Janne letar efter.

Jag tycker det är dags för förbundet att tacka för sig och gå skilda vägar med Janne. Plocka in en tränare som är bättre anpassad för materialet vi besitter. Backlinjen är Sveriges klart svagaste punkt. Anställ en tränare som kan utnyttja kreativiteten och anfallskraften i spelare som Isak, Kulan, Quaison, Gyökeres, Forsberg, Olsson, Ekdal, Svanberg, Claesson.
Citera
2021-11-11, 20:56
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Nej vi är inte sönderlästa. Sverige gjorde en bra match idag och med ett normalutfall hade vi haft 1-0 i halvtid och en helt annan matchbild. Ekdal saknades idag som troligen är Sveriges viktigaste spelare båda matcherna han missat har vi förlorat. Vi har svårt att föra matcher mot "sämre" lag för att spelare som Kristoffer Olsson vars styrka ligger i att spela med bollen varit helt under isen senaste två åren. Janne försöker göra en kulturrevolution och frångå ett klassiskt svenskt 4-4-2 vilket tar tid och är svårt när det saknas spelare med färdigheter Janne letar efter.

Jag tycker det är dags för förbundet att tacka för sig och gå skilda vägar med Janne. Plocka in en tränare som är bättre anpassad för materialet vi besitter. Backlinjen är Sveriges klart svagaste punkt. Anställ en tränare som kan utnyttja kreativiteten och anfallskraften i spelare som Isak, Kulan, Quaison, Gyökeres, Forsberg, Olsson, Ekdal, Svanberg, Claesson.

Du är ju inte frisk människa
Är du synskadad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in