Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
SE kommer med nåt liknande till SVD RIKS 1 mars: Mördaren, för det måste ha ha varit en man, stod stilla någon sekund innan han sprang vidare.
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Till Aftenposten 1 mars säger han; Mannen stannade upp och såg tillbaka.
https://imgur.com/a/oqKwtYS
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ja, det är ju helt klart att de tre beskriver en och samma situation där. Jag tänker också på det här med att han stannar upp helt och vänder sig om när han skall kolla bakåt mot mordplatsen, och varför han inte bara vrider huvudet bakåt i farten och kollar. En möjlig förklaring skulle kunna vara att han hade något problem med orörlighet i nacken, kanske efter en nackskada/olyckshändelse. En annan förklaring skulle kunna vara just en sådan här tvekan som har diskuterats, dvs. att han kanske ganska snabbt insåg här att han hade gjort någonting riktigt dumt, och att han kanske funderade på att ge upp och stanna kvar på platsen. Den ena förklaringen här utesluter i och för sig inte den andra.
Skulle specificerat vilken av Lisbeths iakttagna män jag avsåg. Se mitt inlägg till Makarov och nedan.
Medvetet eller omedvetet så blandar du ihop flyende GM med Lars J.
Hänger ihop med din Renvall-teori förmodligen.
Dessa 3 beskrivningar anser jag inte alls vara samma person..
SE's stämmer med Lisbeths iakttagelse av LJ.
Och är den som placerar SE på mordplatsen. (Antingen som vittne eller som GM)
Lisbeth:
"Det kom sedan flera människor till platsen, bl a en taxichaufför som tillkallade
hjälp över radio. Då Lisbeth Palme tittade in mot Tunnelgatan (hon bedömde
det till 1-3 minuter senare) såg hon en man som stod ca 75 meter in på gatan.
Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barackbyggnaden och vände
ansiktet och stirrade mot henne. Det var mörkt på platsen, men hon tyckte
sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare
iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan."