Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Hur många gånger har OP legat i framstupa menar du? När i tid ungefär skedde dom?
Jag har redan redogjort för den osäkerhet som finns här. Så att avkräva mig ett absolut svar är förgäves. Efter otaliga timmars analys av vittnesmålen kommer jag som sagt fram till att Glantz ändå sannolikt är först fram. Han är ett mycket trovärdigt vittne av de skäl jag har angivit, men det hänger inte enbart på honom för den slutsatsen.
Frågan är om man skall misstro hans vittnesmål om att Palme låg på rygg. Jag tycker inte det, men det kan finnas skäl att inte tolka det i strikt mening, utan med lite variation från ett exakt ryggläge.
Problemet med detta är att det inte stämmer med rättsläkarens utlåtande som förvisso inte är helt säkert utan baserar sig på små skador i knä och panna. Dvs små skador som sannolikt är till följd av fallet.
Så, om vi skall tro rättsläkaren och tro Glantz så har något skett innan Glantz kommer fram. Detta är möjligt om vi tillåter att första vittnet (Glantz) kommer efter 15-25 sekunder efter skotten. Är det än mer än så, så är det likväl möjligt.
Den möjligheten skapas då av att Lisbet i nära på reflex försöker se vad som hänt Olof. Hon har aldrig beskrivit detta, så därför går det inte att bevisa att det skett.
När Glantz kommer så läggs Olof i framstupa sidoläge. Enligt Hage så rättas han till för att det skall bli framstupa sidoläge. Men hon ändrar sig som sagt med tiden också.
Enligt detta scenario skulle alltså Palme ramla svagt framåt eller ramla ihop delvis för att sedan falla framåt med övre delen av kroppen, vi vet inte hur det läget såg ut. Det vet bara mördaren och Lisbet.
Olof skulle då läggas i framstupa sidoläge en gång av Glantz och med "andras" hjälp. Intressant här är att Glantz hänvisar till andra, men ingen annan har angivit att de gjort det. Ja, bortsett från Stig då.