2021-11-05, 14:07
Medlem
"Nu har Netflix serie om Palmemordet och Stig Engström premiär.

– Jag pendlar mellan illamående, gråtfärdig och migränilska, säger Ulrika Glaser Rydberg, dotter till den så kallade vapensamlaren.

Hon växte upp med Engström som familjevän och vänder sig emot teorin om hans skuld – liksom Robert Gustafssons rolltolkning."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pendlar-mellan-illamaende-gratfardig-och-migranilska/
Citera
2021-11-05, 15:12
Medlem
Är denna serie ett beställningsarbete vars syfte är att övertyga folket om TP och sossarnas fantasier om högerextrema mördare i mörka rockar?

Jag skulle nog hellre se en serie som bygger på Claes Hedbergs teori om teatermord. Skulle säkert vara mer underhållande.
Citera
2021-11-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Anser du det troligt att Karin, Anders och Stefan har missuppfattat samma sak?

Jag gör det inte och tycker dina jämförelser luktar trams och "gammal ost", vilket säkert var din poäng också.

Tja, alla vittnen har ju missat språngmarschen och samtalet med Lisbeth. Att då tre personer missuppfattar detta bör ju inte vara orimligt?
Citera
2021-11-05, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
https://www.idrefjall.se/en/about-us/

(Scrolla ned lite!)
History at Idre Fjäll
Former Prime Minister of Sweden, Olof Palme (1969-1976, 1983-1986), was a dear guest in the 70´s
. He had a favourite cottage where he used to stay.
It is still here - can you guess which one?
Här är en bild på OP i Idre. Jag skriver först lite OT som känsliga personer kan hoppa över och sedan ställer jag några relevanta frågor i slutet på inlägget.
[Hoppa över detta om ni inte vill läsa lite satir!]

Jag drar på mig TPs trasiga och övergivna foliehatt full av så kallade "logiska hål" och konstaterar uppgivet:

På den här stiliga bilden från Idre har OP både mössa på sig och inte. Samtidigt! Huvudbonaden kan vara en basker, en hårt rullad stickad mössa eller en skärmlös keps utan öronlappar.

OP är klädd i en vinterjacka, eller grå fladdrande anorak. Kanske i något omodernt snitt. OP ser "lite bonnig ut" på bilden helt enkelt! OP bär dessutom på en liten hård väska/fodral med synlig rem i bilden. OP ser ut att ha dåligt fäste på den snöiga marken och borde därför just kommit ut från ett kontor!

Kan motivet till SEs mordiska gärning spåras till något som hänt i Idre fjäll? Den Åländska Völvan påpekar ju att LP påstod sig känna igen GM! Kanske hade OP, LP och SE träffats i Idre och en motsättning planterat ett gruskorn i SEs lågskor som "brann till" på Sveavägen år senare?

I bakgrunden syns en knuttimrad stuga med en så kallad "veranda". Ordet "veranda" kommer ursprungligen från Portugisiskans "varanda", men exporterades till Indien redan på tidigt 1700-tal där det blev mycket populärt! SE är född i Indien och Bofors Indienaffärer knyter SE via fruns släktingar till OP utan vidare. Fotografen ville piska in detta budskap i bilden genom att inkludera "verandan" (som ordet förvanskades till när det kom tillbaka till Europa) i bakgrunden!

Dessutom ligger ju Idre och Stay behind/Storlien hart när inte mycket mer än 250 km ifrån varandra bilvägen, vilket bevisar en hel del! TP har använt denna "närhet och släktrelation" som ett "indicium" mot SE som GM!
[/Hoppa över detta om ni inte vill läsa lite satir!]
Åter till ämnet:

Vad är kopplingen mellan SE och LP via Idre? Har TP förklarat detta i sin bok?

Kan OP och LP träffat SE i Idre? Har detta ens utretts?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-05 kl. 16:37.
Citera
2021-11-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, alla vittnen har ju missat språngmarschen och samtalet med Lisbeth. Att då tre personer missuppfattar detta bör ju inte vara orimligt?

Frågan är dock om det är sannolikt?
Jag skulle vilja påstå att det inte är det.
Tycker att du börjat greppa efter halmstrå det sista..så kommer man inte framåt.

Man måste obönhörligen respektera materialet.Allt utöver är spekulation.
Citera
2021-11-05, 16:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Nu har Netflix serie om Palmemordet och Stig Engström premiär.

– Jag pendlar mellan illamående, gråtfärdig och migränilska, säger Ulrika Glaser Rydberg, dotter till den så kallade vapensamlaren.

Hon växte upp med Engström som familjevän och vänder sig emot teorin om hans skuld – liksom Robert Gustafssons rolltolkning."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pendlar-mellan-illamaende-gratfardig-och-migranilska/

Det bästa är väl att SEs före detta fru kan stämma Netflix och Babianmördaren för förtal efter premiären nu och få fallet prövat i svensk domstol!

Jag lider verkligen med både UGR och sanningen som får sig en ordentlig törn när denna uppsminkade lama anka om SEs skuld ska försöka flyga på Netflix.
Citera
2021-11-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tycker att du börjat greppa efter halmstrå det sista..så kommer man inte framåt.

Min poäng är att göra jämförelsen med att alla vittnen missat språngmarschen SE påstås ha gjort. Många här menar att han har sprungit och att det finns förklaringar till att ingen sett det. Tja, då bör man kunna resonera på samma sätt i detta fall. Anser jag. Annars kanske man är lika färgad som man menar att SEkten är?
Citera
2021-11-05, 16:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Min poäng är att göra jämförelsen med att alla vittnen missat språngmarschen SE påstås ha gjort. Många här menar att han har sprungit och att det finns förklaringar till att ingen sett det. Tja, då bör man kunna resonera på samma sätt i detta fall. Anser jag. Annars kanske man är lika färgad som man menar att SEkten är?

Att fundera på nummer ett:
Kan du förklara att ingen kunnat peka ut vittnet som bankade på ambulansen och stoppade denna innan LP fick åka med? Inget vittne kan göra detta och ändå har flera vittnen sett att det händer.

Betyder det med Filterlogik att det egentligen aldrig hände?
(Han som bankar på ambulansen har själv vittnat om detta, men ingen annat vittne har kunnat peka ut honom.)

Att fundera på nummer två:
Hur många vittnen på mordplatsen anser du att har sett att det fanns två ambulanser där samtidigt, vilket personal i ambulanserna bekräftar?

Är de som inte sett den andra ambulansen "bevis" på att den aldrig var där?
(Det finns någon enstaka poliser som sett två ambulanser, men ytterst få vittnen. Hur kunde de missa det?)

Sensmoral:
Man bör vara försiktig med tvärsäkra uttalanden om vad vittnen borde sett och inte vid traumatiska händelser om man inte själv var där! Att dra "logiska" slutsatser utifrån dessa dåligt underbyggda spekulationer är nästan lika dåligt som Filterjournalistik! Något även folkskolehöga (pårökta?) guldspadebedragare borde ta till sig!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-05 kl. 16:48.
Citera
2021-11-05, 16:16
Medlem
Citat:

OM vi diskuterar MOP istället för att återkommande återvända till diverse okvädningsord samt ordföljelser skrivna enbart för att försöka förminska eventuell åsiktsmotståndare så kanske vi kommer framåt istället?

Jag fattar inte att det kan gå prestige i åsikter om MOP?

Ingen av oss kommer att åtnjuta 50 Mill i belöning,och vad prestige anbelangar så är detta Flashbacks forum..det finns ingen prestige,ingen verklig i alla fall.

Nåväl..min simpla åsikt gällande detta är att man inte kan skriva av vittnesmålen ifråga åt något håll.
Detta innebär att jag måste sluta mig till att Palme vänds till framstupa sidoläge samtidigt som jag måste tro att SE inte genomfört någon språngmarsch efter poliser kvällen den 28 Februari 1986.

Det är så man måste behandla materialet.Man kan inte ändra och/eller avfärda efter eget huvud som man vill.

Det har prövats förr i diverse olika spår inom PU..och se var det har landat oss 2021.

Låt oss respektera materialet.Det finns inte en chans att komma framåt annars.

Tilläggas kan att jag länge förfäktade åsikten att CP mördade OP.Jag finner numera,efter det material som finns vid hand..att jag troligen hade helt fel.
Jag är således ingen Hercule Poirot.Jag har haft fel förr,har det kanske igen.

So what?

Så länge man försöker sitt bästa...
Senast redigerad av Lookalike 2021-11-05 kl. 16:22.
Citera
2021-11-05, 16:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Windén gjorde en liten tafatt språngmarsch in i gränden enligt honom själv innan han återvände till mordplatsen. Det finns inte ett enda vittne som sett detta. Betyder det att Windén ljuger som en häst travar?

Det fanns ett 15-tal vittnen på platsen medan Windén sprang i gränden.
Betyder det att Windén antingen ljuger eller är mördare som SE tydligen är enligt gängse logik i tråden?

Detta betyder att personen ingen såg på mordplatsen till skillnad från GM som alla såg där också är GM! SE är nog "rökt ändå"!
Citera
2021-11-05, 16:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:

I förhör den 11 mars säger SE att 2 flickor var framme först. Den ene kollar puls och SE och ena flickan samt en man hjälper till med framstupa. Det är omöjligen sant att han hjälpt till med det. Det finns inget som helst stöd i materialet för den saken.

Ingenting tyder på att SE i egenskap av vittne varit framme före AH, dels enligt hans egen uppgift och sen rent logiskt.

Om SG och AE vänt OP från rygg till framstupa INNAN AH och KJ kommer fram till mordplatsen (vilket KJ antyder) kan inte SE inte ens ha sett det, eftersom han inte är framme då. Då tittar han förmodligen på klockan. Troligt är att AH och KJ anländer ca 23.22.00.

Många som tror på en teori med oskyldig SE, anser att han är inomhus när skotten går, dvs SE lämnar S44 23.21.30 eller senare , det innebär att han når mordplatsen tidigast 23.22.15. Då ljuger han alltså som vittne om att ha sett framstupa genomföras.
Citera
2021-11-05, 16:51
Medlem
Citat:
OM vi diskuterar MOP istället för att återkommande återvända till diverse okvädningsord samt ordföljelser skrivna enbart för att försöka förminska eventuell åsiktsmotståndare så kanske vi kommer framåt istället?

Jag fattar inte att det kan gå prestige i åsikter om MOP?

Ingen av oss kommer att åtnjuta 50 Mill i belöning,och vad prestige anbelangar så är detta Flashbacks forum..det finns ingen prestige,ingen verklig i alla fall.

Nåväl..min simpla åsikt gällande detta är att man inte kan skriva av vittnesmålen ifråga åt något håll.
Detta innebär att jag måste sluta mig till att Palme vänds till framstupa sidoläge samtidigt som jag måste tro att SE inte genomfört någon språngmarsch efter poliser kvällen den 28 Februari 1986.

Det är så man måste behandla materialet.Man kan inte ändra och/eller avfärda efter eget huvud som man vill.

Det har prövats förr i diverse olika spår inom PU..och se var det har landat oss 2021.

Låt oss respektera materialet.Det finns inte en chans att komma framåt annars.

Tilläggas kan att jag länge förfäktade åsikten att CP mördade OP.Jag finner numera,efter det material som finns vid hand..att jag troligen hade helt fel.
Jag är således ingen Hercule Poirot.Jag har haft fel förr,har det kanske igen.

So what?

Så länge man försöker sitt bästa...

Jag är helt prestigelös men tycker att det är trist med de personer som tvärsäkert hävdar både det ena och det andra. Varsågod, lägg fram era historier för Aftonbladet,SÄPO, statsministern etc och lös fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in