2021-11-05, 07:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sen har vi alltså förklaringsmodellen som varit väldigt känd, redan sen 80-talet. Att SE ser LJ från mordplatsen. Ta den från Lampers eller Wall som du brukar hänvisa till eller sök i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, er egen idé här kan säkert också vara bra. Men så länge ni inte (som t.ex. just Renvall och Pettersson som jag länkade till) kan få ihop det till ett sammanhängande händelseförlopp så kommer idén att vara dömd till evig marginalisering. Att hela tiden (och dessutom anonymt) upprepa "SE ser LJ från mordplatsen" håller inte i längden, för det är trots allt inte mycket annat än ett påstående ni för fram här. Ett påstående som kanske i bästa fall kan komma att uppnå status som en sk. klintbergare.

Läs vad du får för svar så kanske det blir lättare!

Egen idé? eller mer en egen trolig slutsats utifrån materialet som visar sig gå i linje med vad Lampers skrivit och även Wall (enligt enough-is-enough ovan)

Det är ditt trams som inte håller i längden!

Att du behöver få påståenden invävda i en story vet vi redan. Du kommer aldrig kunna bygga ett händelseförlopp med SE som vittne oavsett! Vi har sett hur du då förvridit saker så att det ändå blir omöjligt.

Med materialet ovan menas bl.a. förstahandskällor som mordplatsvittnena.
Du behöver någon som tolkar källor åt dig. Ex. Renvall
Citera
2021-11-05, 07:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Haha, ja minns du vad jag skrev?

Du fick inte heller något svar. Bara undanflykter och trams.

Börjar det möjligen gå upp ett ljus för vissa att Stig bara är en vanlig människa och inte hann se 10 saker bakom ryggen, läsa alla tidningar, se alla nyhetsprogram och lägga alla detaljer på minnet och sedan ljuga om dessa på ett sånt sätt att ingen kontrollerade hans uppgifter.
Och på ett synskt sätt gissa rätt på saker som inte stått i media. Vetandes att utredningen skulle skita sig och därför ingen risk att håna polisen och gnälla om medverkan i rekonstruktion.

Ja, jag misstänkte förvisso inget annat heller. Men hoppet är det sista som överger en.
Tragiskt att man inte kan svara ärligt.

Nytt försök (ändrar din fråga något):
(FB) Skandiamannen

Lades Palme i framstupa sidoläge?
Om inte, hur förklaras nedan vittnesuppgifter?

Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
Citera
2021-11-05, 09:47
Medlem
SigersonHolmess avatar
Detta är väldigt känsligt ämne för de som vill hävda Stigs skuld. Stig bör gärna ha fel på detta för att kunna vara gärningsman. Annars har han lyckats gissa detta också. Inte bara att Palme har vänts till framstupa sidoläge utan också att det skett tillsammans med andra.

Detta är förödande för argumentet om Stigs skuld.

Det finns uppgifter från Hage som antyder att hon skulle ha varit först. Men jag bedömer dessa som felaktiga för de motsägs av hennes väninna Karin och av Glantz. Och eftersom Glantz är en av de vittnen som har gjort väldigt lite för att synas i media och förstora sin insats så bedömer jag hans uppgifter som väldigt trovärdiga. Hage har tidigt lyft fram sina insatser i media och har en bild av försvara. Anna och Karin springer ju ut i princip samtidigt och kommer fram samtidigt. Hur kan de ha olika bild av om de var först? Glantz blev inte ens förhörd på plats utan missades.

I det allra första förhöret med Anna så är det en man redan vid OP huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av Hage, 1986-03-01, 00:15
När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod brevid mannen och en man - Y - satt nedhukad vid den skadades huvud.

Även i senare förhör, några dagar senare, håller hon fast vid detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Hage, 1986-03-03, 17:45
I samband med att Anna steg ur bilden såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen. Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud. De båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen. Ynglingen vid den liggande mannens huvud var klädd i en mellanblå midjejacka typ dunjacka och jeans.

Men här läser vi alltså att Glantz redan är vid OP när Hage kliver ur bilen. Hon kan alltså mycket väl ha missat en hantering av OP kropp.

Sedan finns ju denna osäkerhet från Hage om hon såg Palme falla eller om han redan låg ned när hon tittade.

Det kan mycket väl vara så att det tar längre tid än vad som brukar framställas innan första vittnet anländer (bortsett från Lisbet). Det finns tid för Lisbet att göra något med kroppen, räta upp den eller vridit den något. Det är troligt att OP föll framåt och fick mindre skador på knä och huvud till följd av fall framåt. Även om Lisbet aldrig sagt något om vad hon gjorde med Olof där så är det inte alls otänkbart att hon gjorde något där och att det sedan tolkas som det ryggläge som Glantz kommer fram till. Det behöver inte ha varit ett exakt ryggläge, men tillräckligt för att Glantz skall kalla det för sådant.

Men Hage tror ju att Palme fallit i framstupa och att ingen rört honom innan hon kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hage
F: I vilket läge låg han när du kom fram till...
H: Då låg han i framstupa, inte exakt eftersom han hade fallit så.

Det är sedan 2018 som plötsligt Glantz kommer efter Hage. Det har dock gått väldigt lång tid här.

Citat:
Ursprungligen postat av Hage, 2018-02-26, 15:37
Det kom fram en man som frågade vad som hade hänt varpå Anna sa att de måste få igång hjärtat och frågade om han hade gjort hjärtochlungmassage någon gång.

Här ser vi dock något intressant. Hage verkar ändra sig till något som är åt ryggläge men lite på sidan. Det skulle ju då kunna vara mer förenligt med Glantz vittnesmål. Men det är likväl väldigt sent detta kommer från Anna. Glantz har inte varierat sin berättelse på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hage, 2018-02-26, 15:37, sid 28

Angående hur det såg ut när hon kom fram svarar Anna att det var jättelänge sedan och hon måste förbehålla sig men hennes minnesbild är att Olof Palme låg på rygg men lite på sin högra sida och hon såg därför hans vänstra sida och ansiktet framifrån(1).

Jag finner det osannolikt att Lisbet inte skulle ha försökt tala med Olof eller se hur han mår. Hon har sannolikt 15-25 sekunder innan första vittnet kommer och där kan en förändring av Olofs läge skett.

Men oavsett allt detta, finns det alltför många olika vittnesmål som stärker att OP vändes i framstupa sidoläge, oavsett om det var från ryggläge, eller något som redan liknade framstupa sidoläge.
Det skedde, och Stig såg detta eller var med och hjälpte till.

Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Varför ljuger SE-kten om framstupa sidoläge om att Palme aldrig skulle ha lagts i detta läge?

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, något jag farit lite efter tidigare här i tråden.
Vissa låtsas som att uppgiften inte finns alls.
Andra försvarar TP's teori som i princip går ut på att dina vittnen där inte finns/har fel.

Bengt Palm ger även stöd för att Palme legat i framstupa sidoläge och Anna Hage menar att "en yngling" (Glantz eller Ersson?) redan är på plats vid OP's huvud då hon kommer fram.
Såldes får inte jag ihop att Anna H skulle varit först (inget stöd för det av kompisen Karin) och vidare så har några lagt OP i framstupa sidoläge innan.

Där även SE får in denna gissning att det är flera som företagit denna manöver. Både till Henry O på kvällen och till Bergström dagen efter handlar det om flera personer.

Citat:
Ja, jag misstänkte förvisso inget annat heller. Men hoppet är det sista som överger en.

(FB) Skandiamannen

Citera
2021-11-05, 09:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, er egen idé här kan säkert också vara bra. Men så länge ni inte (som t.ex. just Renvall och Pettersson som jag länkade till) kan få ihop det till ett sammanhängande händelseförlopp så kommer idén att vara dömd till evig marginalisering. Att hela tiden (och dessutom anonymt) upprepa "SE ser LJ från mordplatsen" håller inte i längden, för det är trots allt inte mycket annat än ett påstående ni för fram här. Ett påstående som kanske i bästa fall kan komma att uppnå status som en sk. klintbergare.

Att vara marginaliserad i din värld är helt ok för mig. För du och Renvall har ju inte fått över nån på er sida i denna tråd.
Citera
2021-11-05, 10:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Detta är väldigt känsligt ämne för de som vill hävda Stigs skuld. Stig bör gärna ha fel på detta för att kunna vara gärningsman. Annars har han lyckats gissa detta också. Inte bara att Palme har vänts till framstupa sidoläge utan också att det skett tillsammans med andra.

Det finns uppgifter från Hage som antyder att hon skulle ha varit först. Men jag bedömer dessa som felaktiga för de motsägs av hennes väninna Karin och av Glantz. Och eftersom Glantz är en av de vittnen som har gjort väldigt lite för att synas i media och förstora sin insats så bedömer jag hans uppgifter som väldigt trovärdiga. Hage har tidigt lyft fram sina insatser i media och har en bild av försvara. Anna och Karin springer ju ut i princip samtidigt och kommer fram samtidigt. Hur kan de ha olika bild av om de var först? Glantz blev inte ens förhörd på plats utan missades.

Men här läser vi alltså att Glantz redan är vid OP när Hage kliver ur bilen. Hon kan alltså mycket väl ha missat en hantering av OP kropp.

Sedan finns ju denna osäkerhet från Hage om hon såg Palme falla eller om han redan låg ned när hon tittade.

Det kan mycket väl vara så att det tar längre tid än vad som brukar framställas innan första vittnet anländer (bortsett från Lisbet). Det finns tid för Lisbet att göra något med kroppen, räta upp den eller vridit den något. Det är troligt att OP föll framåt och fick mindre skador på knä och huvud till följd av fall framåt. Även om Lisbet aldrig sagt något om vad hon gjorde med Olof där så är det inte alls otänkbart att hon gjorde något där och att det sedan tolkas som det ryggläge som Glantz kommer fram till. Det behöver inte ha varit ett exakt ryggläge, men tillräckligt för att Glantz skall kalla det för sådant.

Men Hage tror ju att Palme fallit i framstupa och att ingen rört honom innan hon kommer.

Det är sedan 2018 som plötsligt Glantz kommer efter Hage. Det har dock gått väldigt lång tid här.

Här ser vi dock något intressant. Hage verkar ändra sig till något som är åt ryggläge men lite på sidan. Det skulle ju då kunna vara mer förenligt med Glantz vittnesmål. Men det är likväl väldigt sent detta kommer från Anna. Glantz har inte varierat sin berättelse på det sättet.

Jag finner det osannolikt att Lisbet inte skulle ha försökt tala med Olof eller se hur han mår. Hon har sannolikt 15-25 sekunder innan första vittnet kommer och där kan en förändring av Olofs läge skett.

Men oavsett allt detta, finns det alltför många olika vittnesmål som stärker att OP vändes i framstupa sidoläge, oavsett om det var från ryggläge, eller något som redan liknade framstupa sidoläge.

Tack för uttömmande svar och föredömligt med citat och källhänvisningar.

Ja, jag tycker även det framgår med all tydlighet att AH inte är först heller som sagt.

Och framstupa sidoläge har ingen kunna svara på varför det INTE skulle ha skett!
Varför har alla vittnena fel?
Citera
2021-11-05, 10:51
Medlem
Citat:
Tack för uttömmande svar och föredömligt med citat och källhänvisningar.

Ja, jag tycker även det framgår med all tydlighet att AH inte är först heller som sagt.

Och framstupa sidoläge har ingen kunna svara på varför det INTE skulle ha skett!
Varför har alla vittnena fel?

"Varför har alla vittnena fel?"

Kanske på samma sätt som att alla vittnen missat SE när han sprang in i gränden? Eller när han pratade med Lisbeth? Det är onekligen många missförstånd/missuppfattningar kring det mesta, varför inte även i detta fall?
Citera
2021-11-05, 11:09
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Hur många gånger har OP legat i framstupa menar du? När i tid ungefär skedde dom?
Citera
2021-11-05, 11:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Men var det inte så att AH med sällskap satt i en bil som stod still på grund av rödljuset, på samma sida vägen som mordplatsen. SG satt i en taxi som var tvungen att invänta grönt och sedan göra en u-sväng bort till mordplatsen. AH torde därmed ha haft 5-10 sekunders försprång på SG.

Det låter i alla fall så på JA, som menade att chevan (som väl stod bakom eller bredvid taxibilen?) fick invänta grönt och dessförinnan hann observera en del av det som hände sekunderna efter skotten.

Om inte annat kan detta vara nåt för tråden att utreda. Vem vet, taxin med SG i kanske tjuvstartade ...

Om jag förstår AH rätt så såg hon inte hela fallet men när OP landade. Hon var inte helt nöjd med hur polisen hade tolkat hennes svar i ett av förhören, framkom i hennes bok nyligen. Ska kolla upp exakt vad det var, när jag får tillfälle.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-05 kl. 11:27.
Citera
2021-11-05, 11:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Ge upp nu.

Böj dig för vidimerade fakta.

Men missa inte dokumentärserien på Netflix i dag.

Dokumentär. Hahaha!

Ja, det ska bli kul att se hur entusiasterna här i tråden reagerar på den och alla "faktauppgifter".

1. Stod LJ och pissade precis nedanför trappen när SE sprang upp?
2. Ramlade SE i entrén på Skandia och blev kallad för "full"?
3. Gick SE och la sig direkt när han kom hem?

o.s.v.

Listan kommer kunna göras riktigt lång!

Fan också, jag som hade laddat med julmust och chips. Tappade matlusten.
Citera
2021-11-05, 12:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

(FB) Skandiamannen

Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Varför har alla vittnena fel?"

Kanske på samma sätt som att alla vittnen missat SE när han sprang in i gränden? Eller när han pratade med Lisbeth? Det är onekligen många missförstånd/missuppfattningar kring det mesta, varför inte även i detta fall?

Anser du det troligt att Karin, Anders och Stefan har missuppfattat samma sak?

Jag gör det inte och tycker dina jämförelser luktar trams och "gammal ost", vilket säkert var din poäng också.
Citera
2021-11-05, 12:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men var det inte så att AH med sällskap satt i en bil som stod still på grund av rödljuset, på samma sida vägen som mordplatsen. SG satt i en taxi som var tvungen att invänta grönt och sedan göra en u-sväng bort till mordplatsen. AH torde därmed ha haft 5-10 sekunders försprång på SG.

Det låter i alla fall så på JA, som menade att chevan (som väl stod bakom eller bredvid taxibilen?) fick invänta grönt och dessförinnan hann observera en del av det som hände sekunderna efter skotten.

Om inte annat kan detta vara nåt för tråden att utreda. Vem vet, taxin med SG i kanske tjuvstartade ...

Om jag förstår AH rätt så såg hon inte hela fallet men när OP landade. Hon var inte helt nöjd med hur polisen hade tolkat hennes svar i ett av förhören, framkom i hennes bok nyligen. Ska kolla upp exakt vad det var, när jag får tillfälle.

JA/LL och HJ (även Delsborn) får grönt samtidigt som de som åker Sveavägen norr ut(Bengt Palm, J-Å Svensson).
Åke Larsson (med Hage och Johansson) ska svänga ned på tunnelgatan har fortsatt rött.
Citera
2021-11-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hur många gånger har OP legat i framstupa menar du? När i tid ungefär skedde dom?

Vad är ditt problem med att själv besvara frågan som tidigare ställdes?
Har någon ens lagt Palme i framstupa?

I annat fall så har du några vittnesmål att försöka bortförklara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in