2021-11-05, 17:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Nu har Netflix serie om Palmemordet och Stig Engström premiär.

– Jag pendlar mellan illamående, gråtfärdig och migränilska, säger Ulrika Glaser Rydberg, dotter till den så kallade vapensamlaren.

Hon växte upp med Engström som familjevän och vänder sig emot teorin om hans skuld – liksom Robert Gustafssons rolltolkning."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pendlar-mellan-illamaende-gratfardig-och-migranilska/

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det bästa är väl att SEs före detta fru kan stämma Netflix och Babianmördaren för förtal efter premiären nu och få fallet prövat i svensk domstol!

Jag lider verkligen med både UGR och sanningen som får sig en ordentlig törn när denna uppsminkade lama anka om SEs skuld ska försöka flyga på Netflix.

Några iakttagelser vad gäller tv-serien. OBS! Undvik om du inte vill bli spoilad.

Citera
2021-11-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag är helt prestigelös men tycker att det är trist med de personer som tvärsäkert hävdar både det ena och det andra. Varsågod, lägg fram era historier för Aftonbladet,SÄPO, statsministern etc och lös fallet.

Föralldel...men avskriver du tre vittnesmål om att Palme lagts i framstupa sidoläge utefter de premisser du just angett?

Varför i sådant fall?

De var ju där,vilket du inte var.
Citera
2021-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
I förhör den 11 mars säger SE att 2 flickor var framme först. Den ene kollar puls och SE och ena flickan samt en man hjälper till med framstupa. Det är omöjligen sant att han hjälpt till med det. Det finns inget som helst stöd i materialet för den saken.

Ingenting tyder på att SE i egenskap av vittne varit framme före AH, dels enligt hans egen uppgift och sen rent logiskt.

Om SG och AE vänt OP från rygg till framstupa INNAN AH och KJ kommer fram till mordplatsen (vilket KJ antyder) kan inte SE inte ens ha sett det, eftersom han inte är framme då. Då tittar han förmodligen på klockan. Troligt är att AH och KJ anländer ca 23.22.00.

Många som tror på en teori med oskyldig SE, anser att han är inomhus när skotten går, dvs SE lämnar S44 23.21.30 eller senare , det innebär att han når mordplatsen tidigast 23.22.15. Då ljuger han alltså som vittne om att ha sett framstupa genomföras.

Allting i materialet och runtikring tyder på att SE ljuger om vissa saker,samt liksom i stort sett alla övriga vittnen broderar ut sin historia allt eftersom.
Frågan är snarast vad detta innebär och vilka övriga fakta som pekar för och emot SE som gärningsman.
Citera
2021-11-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Föralldel...men avskriver du tre vittnesmål om att Palme lagts i framstupa sidoläge utefter de premisser du just angett?

Varför i sådant fall?

De var ju där,vilket du inte var.

Nej ,det gör jag inte. Jag pekar på att vissa menar att tre vittnen inte kan ha fel i detta fall samtidigt som 10-15 missat språngmarschen.
Citera
2021-11-05, 17:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Allting i materialet och runtikring tyder på att SE ljuger om vissa saker,samt liksom i stort sett alla övriga vittnen broderar ut sin historia allt eftersom.
Frågan är snarast vad detta innebär och vilka övriga fakta som pekar för och emot SE som gärningsman.

Absolut har du rätt i den saken, det är ju därför vi sitter här och kliar oss i huvudet utan att kunna övertyga varandra. Det är inte direkt lättbedömt.
Citera
2021-11-05, 19:02
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hur många gånger har OP legat i framstupa menar du? När i tid ungefär skedde dom?

Jag har redan redogjort för den osäkerhet som finns här. Så att avkräva mig ett absolut svar är förgäves. Efter otaliga timmars analys av vittnesmålen kommer jag som sagt fram till att Glantz ändå sannolikt är först fram. Han är ett mycket trovärdigt vittne av de skäl jag har angivit, men det hänger inte enbart på honom för den slutsatsen.

Frågan är om man skall misstro hans vittnesmål om att Palme låg på rygg. Jag tycker inte det, men det kan finnas skäl att inte tolka det i strikt mening, utan med lite variation från ett exakt ryggläge.

Problemet med detta är att det inte stämmer med rättsläkarens utlåtande som förvisso inte är helt säkert utan baserar sig på små skador i knä och panna. Dvs små skador som sannolikt är till följd av fallet.

Så, om vi skall tro rättsläkaren och tro Glantz så har något skett innan Glantz kommer fram. Detta är möjligt om vi tillåter att första vittnet (Glantz) kommer efter 15-25 sekunder efter skotten. Är det än mer än så, så är det likväl möjligt.
Den möjligheten skapas då av att Lisbet i nära på reflex försöker se vad som hänt Olof. Hon har aldrig beskrivit detta, så därför går det inte att bevisa att det skett.

När Glantz kommer så läggs Olof i framstupa sidoläge. Enligt Hage så rättas han till för att det skall bli framstupa sidoläge. Men hon ändrar sig som sagt med tiden också.

Enligt detta scenario skulle alltså Palme ramla svagt framåt eller ramla ihop delvis för att sedan falla framåt med övre delen av kroppen, vi vet inte hur det läget såg ut. Det vet bara mördaren och Lisbet.

Olof skulle då läggas i framstupa sidoläge en gång av Glantz och med "andras" hjälp. Intressant här är att Glantz hänvisar till andra, men ingen annan har angivit att de gjort det. Ja, bortsett från Stig då.
Citera
2021-11-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Några iakttagelser vad gäller tv-serien. OBS! Undvik om du inte vill bli spoilad.

Dom är Måånga....som borde lagföras för förtal av den sen 21 år avlidne Engström??
Fixar den Svenska Staten den saken??
Citera
2021-11-05, 19:28
Medlem
Soterns avatar
Jag undrar om Stig Engström varit i livet, hade Krister Petersson åtalat honom då?
Citera
2021-11-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag undrar om Stig Engström varit i livet, hade Krister Petersson åtalat honom då?
Han hade anhållits och förhörts och utretts. Om det slutat i åtal är svårt att veta. Det material som finns idag hade inte räckt för åtal
SE hade dessutom varit 87 år idag om han varit i livet.
Citera
2021-11-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Windén gjorde en liten tafatt språngmarsch in i gränden enligt honom själv innan han återvände till mordplatsen. Det finns inte ett enda vittne som sett detta. Betyder det att Windén ljuger som en häst travar?

Det fanns ett 15-tal vittnen på platsen medan Windén sprang i gränden.
Betyder det att Windén antingen ljuger eller är mördare som SE tydligen är enligt gängse logik i tråden?

Detta betyder att personen ingen såg på mordplatsen till skillnad från GM som alla såg där också är GM! SE är nog "rökt ändå"!
Passar Winden bra in på GMP? Stämmer han hyfsat på signalementet? Placerar han sig själv i mördarens ställe i sina utsagor?
Har han sprungit samma väg som mördaren flydde i tv? Har han i intervjuer och brev formulerat sig på ett sätt som man utan att ha livlig fantasi kan tolka som en liten iaf antydan till att han kan ha haft med mordet att göra?

Stämmer hans signalement i stort med den springande mannen på DBG? Går hans berättelse inte alls ihop, så att det förefaller som han inte var på platsen?
Osv osv? Det är ju en Lång rad faktorer som gör att vissa av oss misstänker SE.

SE ökas inte ut som misstänkt av en ren slump, det finns en logik i det hela. Sannolikheten att han var GM är relativt stor. Han ligger långt före andra kandidater.
Citera
2021-11-05, 19:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Passar Winden bra in på GMP? Stämmer han hyfsat på signalementet? Placerar han sig själv i mördarens ställe i sina utsagor?
Har han sprungit samma väg som mördaren flydde i tv? Har han i intervjuer och brev formulerat sig på ett sätt som man utan att ha livlig fantasi kan tolka som en liten iaf antydan till att han kan ha haft med mordet att göra?

Stämmer hans signalement i stort med den springande mannen på DBG? Går hans berättelse inte alls ihop, så att det förefaller som han inte var på platsen?
Osv osv? Det är ju en Lång rad faktorer som gör att vissa av oss misstänker SE.

SE ökas inte ut som misstänkt av en ren slump, det finns en logik i det hela. Sannolikheten att han var GM är relativt stor. Han ligger långt före andra kandidater.

Jag försöker att förstå hur SEs obefintliga tillgång till vapen och ett helt obegripligt motiv får dig att hoppa i en så galen tunna?

Har du ofta otur när du tänker?

Här i tråden räcker ganska korkade spekulationer, hur du mäter "logik och sannolikheter" får du gärna utveckla här i tråden. Annars faller nog dilutionala spekulationer om SE som GM som en sten tyvärr!
Citera
2021-11-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag misstänkte förvisso inget annat heller. Men hoppet är det sista som överger en.
Tragiskt att man inte kan svara ärligt.

Nytt försök (ändrar din fråga något):
(FB) Skandiamannen

Lades Palme i framstupa sidoläge?
Om inte, hur förklaras nedan vittnesuppgifter?

Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"

Jag har försökt hänga med i alla de här inläggen om framstupa sidoläge, men greppar inte riktigt vad du/ni far efter.

Kan du eller någon annan förklara vad iden är?

Utan att det är helt fastställt utifrån vittnesmålen så verkar det ju som att OPs läge skiftar 3-4 gånger mellan rygg och framstupa.

SE har med båda lägena. Men vad säger det? Att han kommer fram som vittne efter SG men före AH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in