2021-11-01, 11:46
Medlem
Snedlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Mini Futures är konstruerade så att du inte riskerar bli skyldig något, utan kan "bara" förlora det du satsat. I regel löser dock stoplossen ut innan du förlorat allt (då där även finns en finansieringsnivå).

Det är en väldig hype över eldriften i sig, dom är inte i övrigt välutrustade eller väldigt bra premium för priset, du betalar väldigt mycket för eldrift och batterier. Är man inte väldigt överförtjust i eldrift är det väldigt svårt att motivera priset på en Tesla. Min Volvo som hade nypris 450k (som jag gav 350k för, ca 1,5 år begagnad) är mer välutrustad än den bäst utrustade Model S Plaid pengar kan köpa i mitt tycke. 360 graders kamera, head up display, adaptiva helljus, apple carplay, 100 mil räckvidd vid 140 km/h på motorvägen, det är saker som iaf jag vill ha och uppskattar mer än eldrift, går inte ens få i en 1+ miljoners Tesla vad jag vet. Eldrift för mig är inte någon dealbreaker, för mig som många andra i lägenhet innebär ett batteri som ska laddas mest bekymmer i vardagen. Jag kikade på Model 3 när det begav sig, det kändes svårt att motivera dubbla inköpspriset för en snålt utrustad bil som mest innebar bekymmer i vardagen, priset för diesel och skatt är försumbar i sammanhanget. Har man inte tillgång till laddning vid sin parkeringsplats så bilen alltid är fullt laddad varje natt är det svårt att inte få räckviddsångest, man vill inte ha batteriet nere på 25% när man plötsligt får ett samtal att man måste ta sig 10+ mil bort för det hänt en släkting något eller dylikt.

Visst står det klart att många köpare av Tesla aktier inte bryr sig om saker som P/E tal osv, det gjorde inte folk i it-bubblan heller, problemet är att till slut har verkligheten kommit ifatt, tveksamt att så många av småspararna som slängt sig in i Tesla utan någon större analys kommer hinna skjuta ut sig innan raset är ett faktum, de flestas kommer nog bara fortsätta köpa på sig i raset..

Volkswagen har ändå större tillväxt på elbilsmarknaden än Tesla just nu.

Härligt, tackar! Jag hade aldrig hört om mini futures förut och det verkar som att jag gjorde en dålig googling.
Citera
2021-11-01, 11:47
Medlem
illuminas avatar
Raketen fortsätter! Upp ca 3% till på pre market. Det verkar som att Tesla landar på månen före SpaceX

Samtidigt har Nio en tuff månad. -4% pre market då leveranserna minskade med 27% i oktober YoY
https://www.marketwatch.com/story/nio-stock-sinks-after-october-deliveries-fall-2021-11-01
Citera
2021-11-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Raketen fortsätter! Upp ca 3% till på pre market. Det verkar som att Tesla landar på månen före SpaceX

Samtidigt har Nio en tuff månad. -4% pre market då leveranserna minskade med 27% i oktober YoY
https://www.marketwatch.com/story/nio-stock-sinks-after-october-deliveries-fall-2021-11-01

Haha Tesla kan faktiskt hinna först
Ja NIO har det lite knackigt. Lucid Motors däremot går det desto bättre för. +37 % på en vecka.
Citera
2021-11-01, 13:54
Medlem
Citat:
Mini Futures är konstruerade så att du inte riskerar bli skyldig något, utan kan "bara" förlora det du satsat. I regel löser dock stoplossen ut innan du förlorat allt (då där även finns en finansieringsnivå).

Det är en väldig hype över eldriften i sig, dom är inte i övrigt välutrustade eller väldigt bra premium för priset, du betalar väldigt mycket för eldrift och batterier. Är man inte väldigt överförtjust i eldrift är det väldigt svårt att motivera priset på en Tesla. Min Volvo som hade nypris 450k (som jag gav 350k för, ca 1,5 år begagnad) är mer välutrustad än den bäst utrustade Model S Plaid pengar kan köpa i mitt tycke. 360 graders kamera, head up display, adaptiva helljus, apple carplay, 100 mil räckvidd vid 140 km/h på motorvägen, det är saker som iaf jag vill ha och uppskattar mer än eldrift, går inte ens få i en 1+ miljoners Tesla vad jag vet. Eldrift för mig är inte någon dealbreaker, för mig som många andra i lägenhet innebär ett batteri som ska laddas mest bekymmer i vardagen. Jag kikade på Model 3 när det begav sig, det kändes svårt att motivera dubbla inköpspriset för en snålt utrustad bil som mest innebar bekymmer i vardagen, priset för diesel och skatt är försumbar i sammanhanget. Har man inte tillgång till laddning vid sin parkeringsplats så bilen alltid är fullt laddad varje natt är det svårt att inte få räckviddsångest, man vill inte ha batteriet nere på 25% när man plötsligt får ett samtal att man måste ta sig 10+ mil bort för det hänt en släkting något eller dylikt.

Visst står det klart att många köpare av Tesla aktier inte bryr sig om saker som P/E tal osv, det gjorde inte folk i it-bubblan heller, problemet är att till slut har verkligheten kommit ifatt, tveksamt att så många av småspararna som slängt sig in i Tesla utan någon större analys kommer hinna skjuta ut sig innan raset är ett faktum, de flestas kommer nog bara fortsätta köpa på sig i raset..

Volkswagen har ändå större tillväxt på elbilsmarknaden än Tesla just nu.

Känns som du är lite lost när det kommer till utrustningen, du vet väl att alla Teslor säljs fullutrustade? Hur är en model 3 snålt utrustad???
Citera
2021-11-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Känns som du är lite lost när det kommer till utrustningen, du vet väl att alla Teslor säljs fullutrustade? Hur är en model 3 snålt utrustad???
Nej, alla Teslor är inte fullutrustade för det första, och även om man valt till allt är det klent i jämförelse med bilar från premiummärken. Model 3 har inte ens en instrumentpanel, head up display hade ju varit ett skönt komplement då.

Uppenbarligen ett resultat av att Tesla inte vill köpa utrustning från andra företag då det hämmar marginalerna.
Citera
2021-11-01, 21:07
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Haha Tesla kan faktiskt hinna först
Ja NIO har det lite knackigt. Lucid Motors däremot går det desto bättre för. +37 % på en vecka.
Nu är vi typ på månen haha. Jävlar vilken dag! 🚀
Citera
2021-11-01, 21:34
Medlem
Fan händer i Tesla idag? Jag står utanför sedan ett tag då jag anser att den är övervärderad men jag hade gärna varit med ett tag till. 😅
Citera
2021-11-01, 21:48
Medlem
LeifD2s avatar
För en tid sedan var det ju någon som spådde Tesla i 3000 USD. Det avfärdades av många som strunt (mig inkluderad). Nu ser jag det som en klar möjlighet. Eftersom aktien inte har någon koppling till företagetsverksamhet utan är ett spekulationsobjekt på samma avdelning som konst eller hokeybilder. Så 3000 USD framstår som fullt möjligt.

Men så är det när det vräks ut pengar på markaden. Dom måste ta vägen någonstans.
Citera
2021-11-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
För en tid sedan var det ju någon som spådde Tesla i 3000 USD. Det avfärdades av många som strunt (mig inkluderad). Nu ser jag det som en klar möjlighet. Eftersom aktien inte har någon koppling till företagetsverksamhet utan är ett spekulationsobjekt på samma avdelning som konst eller hokeybilder. Så 3000 USD framstår som fullt möjligt.

Men så är det när det vräks ut pengar på markaden. Dom måste ta vägen någonstans.

Exakt så är det. Det har med mycket mer än Teslas faktiska dagsvärde att göra. Det har med vad som kan hända, ska hända och alla pengar vi investerare öser in så gott vi kan när helst vi kan
Citera
2021-11-01, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det finns klara likheter med IT bubblan iom att båda är bubblor.
Jag hade många kollegor i it bubblan som var s.k "MoP" (millionaire on paper).
De flesta av dem blev dock aldrig miljonärer på riktigt. De sålde aldrig några aktier för kursen kunde ju bara gå uppåt. Ända tills det inte gjorde det.. och kraschade spikrakt nedåt. Fundamentan kom aldrig ikapp med de skyhöga värderingarna och visionerna om marknadsdominans infriades aldrig.
Tesla är ju extra dålig investering. För när den väl kraschar så har investeraren inte fått en krona i utdelning under tiden denne suttit på aktien heller. Iofs så har man fått vara kaxig på fb och känt sig som Gordon Gecko ett tag men det känns liksom inte värt det.

Nu ligger Teslas aktie på över 1200 dollar. Hur känns det för dig nu?

Var det forfarande dålig investering?

Jag sa absolut minimum 2000 dollar inom 5 år.

Tror du forfarande jag har fel?
Citera
2021-11-01, 22:03
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Nej, alla Teslor är inte fullutrustade för det första, och även om man valt till allt är det klent i jämförelse med bilar från premiummärken. Model 3 har inte ens en instrumentpanel, head up display hade ju varit ett skönt komplement då.

Uppenbarligen ett resultat av att Tesla inte vill köpa utrustning från andra företag då det hämmar marginalerna.
Ännu en gång vet du inte vad du pratar om. Alla Teslas bilar är fullutrustade, du kan gå in på deras hemsida och kollar hur det ser ut när man beställer en bil. Det enda du kan lägga till är FSD, ny färg och en dragkrok, allt annat ingår.
Jämför det med andra biltillverkare så måste du fan lägga till 100 saker.
Inget av detta ingår när du köper en standard Audi exempelvis:

Parkeringssensorer fram och bak
Fickparkeringsassistenten söker lämplig parkeringsplats och kan själv utföra styrningsmanövrerna
Uppgraderade LED-strålkastare
Adaptiv farthållare
Audi sound system
Komfortnyckel
Induktiv laddningsstation, För mobiltelefoner med trådlös laddning enligt Qi-standarden

Jag förstår verkligen inte dina inlägg, du är så jävla bortkopplad från verkligheten ibland.
Citera
2021-11-01, 22:08
Medlem
jack.danielss avatar
Köpte min blankningsposition för nåt halvår sedan, då var de flesta överrens om att aktien var gravt övervärderad. Nu ligger jag -80%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in