Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-01, 22:19
  #6781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ännu en gång vet du inte vad du pratar om. Alla Teslas bilar är fullutrustade, du kan gå in på deras hemsida och kollar hur det ser ut när man beställer en bil. Det enda du kan lägga till är FSD, ny färg och en dragkrok, allt annat ingår.
Jämför det med andra biltillverkare så måste du fan lägga till 100 saker.
Inget av detta ingår när du köper en standard Audi exempelvis:

Parkeringssensorer fram och bak
Fickparkeringsassistenten söker lämplig parkeringsplats och kan själv utföra styrningsmanövrerna
Uppgraderade LED-strålkastare
Adaptiv farthållare
Audi sound system
Komfortnyckel
Induktiv laddningsstation, För mobiltelefoner med trådlös laddning enligt Qi-standarden


Jag förstår verkligen inte dina inlägg, du är så jävla bortkopplad från verkligheten ibland.

Allt detta är ju onödig smörja som bara gör bilen dyrare iaf.
Citera
2021-11-01, 22:52
  #6782
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Allt detta är ju onödig smörja som bara gör bilen dyrare iaf.
Fast det ingår i alla Teslor, vilket var vad vi diskuterade
Citera
2021-11-02, 02:36
  #6783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nej, alla Teslor är inte fullutrustade för det första, och även om man valt till allt är det klent i jämförelse med bilar från premiummärken. Model 3 har inte ens en instrumentpanel, head up display hade ju varit ett skönt komplement då.

Uppenbarligen ett resultat av att Tesla inte vill köpa utrustning från andra företag då det hämmar marginalerna.
Hur är det ”klent” jämfört med bilar från andra premiummärken? Det enda som tesla ligger efter är byggkvaliten.
Citera
2021-11-02, 04:50
  #6784
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Hur är det ”klent” jämfört med bilar från andra premiummärken? Det enda som tesla ligger efter är byggkvaliten.
Ja, så enkelt är det. Teslas bilar ligger så långt före konkurrenterna att det behövdes 2x priset för att komma nära (Taycan - även denna arguably sämre som vanlig bil än M3 trots priset och märket, men iaf mer premium-känsla).

Samtidigt är det rätt sjukt att man måste detaljstudera en Tesla vid leverans för att inte råka bli lurad på en bil som är skevt byggd. Tror ingen blundar för att de har en bit kvar där.
Citera
2021-11-02, 06:53
  #6785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ännu en gång vet du inte vad du pratar om. Alla Teslas bilar är fullutrustade, du kan gå in på deras hemsida och kollar hur det ser ut när man beställer en bil. Det enda du kan lägga till är FSD, ny färg och en dragkrok, allt annat ingår.
Jämför det med andra biltillverkare så måste du fan lägga till 100 saker.
Inget av detta ingår när du köper en standard Audi exempelvis:

Parkeringssensorer fram och bak
Fickparkeringsassistenten söker lämplig parkeringsplats och kan själv utföra styrningsmanövrerna
Uppgraderade LED-strålkastare
Adaptiv farthållare
Audi sound system
Komfortnyckel
Induktiv laddningsstation, För mobiltelefoner med trådlös laddning enligt Qi-standarden

Jag förstår verkligen inte dina inlägg, du är så jävla bortkopplad från verkligheten ibland.
Kanske hjälper om du faktiskt läser vad jag skriver, jag har inte jämfört en fullutrustad Tesla med en standardutrustad Audi, vilket förövrigt är en skum jämförelse att göra från första början. Jag säger att det inte går få en Tesla lika välutrustad som någon annan premiumbil, du väljer att se det som en fördel tydligen. Jag är ganska säker på att där finns många köpare som vill ha valmöjligheterna, ska man sälja 5 miljoner bilar kommer det snarare vara nödvändigt att börja erbjuda saker folk har haft krav på när dom valt bil i många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Hur är det ”klent” jämfört med bilar från andra premiummärken? Det enda som tesla ligger efter är byggkvaliten.
Förstår inte varför det är en diskussion om detta, gå in på Volvo och konfigurera en S60 till max så är det bara att börja kryssa i saker som inte går få på en Tesla.

Tex Adaptiva matrix led-ljus är en sak som är en dealbreaker när man testat det en gång, lika stort kliv som när man gick från glödlampor till xenonljus.
__________________
Senast redigerad av David86 2021-11-02 kl. 06:56.
Citera
2021-11-02, 08:03
  #6786
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tex Adaptiva matrix led-ljus är en sak som är en dealbreaker när man testat det en gång, lika stort kliv som när man gick från glödlampor till xenonljus.
Prova att gå till en bil som kör själv (landsväg och motorväg) och se om du tycker det är en dealbreaker att gå tillbaka till en volvo som varken klarar filer eller ganska vanliga svängar.

Problemet här är att du inte äger en Tesla. Det finns mängder av dessa "ny nivå"-upplevelser där det helt enkelt inte är intressant att backa utvecklingen igen. Det är därför Tesla-ägare blir som de blir. Alla är inte fanatiska TSLA, många har bara snabbt vant sig med något konkurrenterna inte lyckas erbjuda dvs saknar alternativ.
__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-11-02 kl. 08:06.
Citera
2021-11-02, 08:30
  #6787
Medlem
Enterprises avatar
Spännande.
Citat:
Tesla har inte skrivit något kontrakt om de 100.000 bilar som hyrbilsfirman Hertz meddelat ska köpas in, men den totala efterfrågan är ändå högre än produktionen och affären påverkar därför inte den amerikanska elbilstillverkarens ekonomi, enligt ett Twitterinlägg från vd Elon Musk

Jag tolkar detta som att det inte blev någon affär med Hertz och att Musk krishanterar.
Citera
2021-11-02, 09:34
  #6788
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kanske hjälper om du faktiskt läser vad jag skriver, jag har inte jämfört en fullutrustad Tesla med en standardutrustad Audi, vilket förövrigt är en skum jämförelse att göra från första början. Jag säger att det inte går få en Tesla lika välutrustad som någon annan premiumbil, du väljer att se det som en fördel tydligen. Jag är ganska säker på att där finns många köpare som vill ha valmöjligheterna, ska man sälja 5 miljoner bilar kommer det snarare vara nödvändigt att börja erbjuda saker folk har haft krav på när dom valt bil i många år.


Förstår inte varför det är en diskussion om detta, gå in på Volvo och konfigurera en S60 till max så är det bara att börja kryssa i saker som inte går få på en Tesla.

Tex Adaptiva matrix led-ljus är en sak som är en dealbreaker när man testat det en gång, lika stort kliv som när man gick från glödlampor till xenonljus.
En standard Tesla är samma sak som en fullutrustad Tesla.
Du vet ju inte ens vilken utrustning som finns i en Tesla haha. Dina kära adaptiva matrix ljus kommer till Model Y från Berlin.
https://twitter.com/shortword/status...-headlights%2F
Citera
2021-11-02, 09:55
  #6789
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Prova att gå till en bil som kör själv (landsväg och motorväg) och se om du tycker det är en dealbreaker att gå tillbaka till en volvo som varken klarar filer eller ganska vanliga svängar.

Problemet här är att du inte äger en Tesla. Det finns mängder av dessa "ny nivå"-upplevelser där det helt enkelt inte är intressant att backa utvecklingen igen. Det är därför Tesla-ägare blir som de blir. Alla är inte fanatiska TSLA, många har bara snabbt vant sig med något konkurrenterna inte lyckas erbjuda dvs saknar alternativ.
Precis! Han har verkligen ingen aning då han aldrig ens provkört en Tesla. Det kom nyligen en ny funktion där man kan se bilens kameror live från Tesla appen. Jävligt coolt att man får en notis i appen om någon närmar sig din Tesla, så ser man live vad som pågår. Man kan även prata in ett meddelande som sedan spelas upp i bilens yttre högtalare:
https://twitter.com/wholemarsblog/st...080454147?s=21
Försök välja det som tillval på en trött Volvo.
Citera
2021-11-02, 10:09
  #6790
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Precis! Han har verkligen ingen aning då han aldrig ens provkört en Tesla. Det kom nyligen en ny funktion där man kan se bilens kameror live från Tesla appen. Jävligt coolt att man får en notis i appen om någon närmar sig din Tesla, så ser man live vad som pågår. Man kan även prata in ett meddelande som sedan spelas upp i bilens yttre högtalare:
https://twitter.com/wholemarsblog/st...080454147?s=21
Försök välja det som tillval på en trött Volvo.
Det är onekligen bra funktioner.
Viktigt ändå för en investerare att man håller huvudet kallt och inte agerar vare sig fan boy eller hater. Där ryker 75% av den här tråden direkt.
Citera
2021-11-02, 10:23
  #6791
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är onekligen bra funktioner.
Viktigt ändå för en investerare att man håller huvudet kallt och inte agerar vare sig fan boy eller hater. Där ryker 75% av den här tråden direkt.

Störtlöjligt. Klart man får vara fanboy ifall man gjort sin analys av bolaget och inser dess potential. Ifall det sedan skiter sig några år senare så kan man välja kliva av. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-11-02, 10:51
  #6792
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Spännande.


Jag tolkar detta som att det inte blev någon affär med Hertz och att Musk krishanterar.
If any of this is based on Hertz, I’d like to emphasize that no contract has been signed yet.

Tesla has far more demand than production, therefore we will only sell cars to Hertz for the same margin as to consumers.

Hertz deal has zero effect on our economics.


Ca -6% pre market på hans tweet. Det han säger är ju faktiskt sant. En order på 100.000 bilar spelar ingen roll när efterfrågan är högre än produktionen. Det är hälsosamt att låta kursen landa efter en sådan stor ökning.
Vi ligger fortfarande över $1100, om den går under $900 så köper jag som fan!

Men jag tror du tolkar det fel. Hertz kommer få köpa bilarna till fullpris som alla andra, och det vet de redan om, så inget har ändrats egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback