Citat:
Ursprungligen postat av
illumina
Trollar du eller? Du påstod att Tesla ökat sina marginaler enbart pga högre priser. Mitt citat handlade om att Tesla ökat sina marginaler trots lägre snittpris. Model S&X har ju högst marginaler och produktionen stoppades under Q3 men Tesla ökade sina marginaler ändå.
Jag förstår inte hur du tänker när du läser detta:
Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.
Du blandar frågorna hej vilt här, du frågade hur jag tror att dom har ökat sina vinstmarginaler samtidigt som ASP sjunkit, mitt svar var att ASP sjönk för att dom sålde färre bilar i högre prissegmentet, därmed sjönk inte ASP pga att dom skulle sänkt priserna till slutkund utan för att dom sålt fler "lågpris"-bilar till lite bättre marginaler än tidigare.
När det gäller det första du citerade mig på, jag skrev att Tesla har högre vinstmarginaler gentemot andra tillverkare eftersom dom tar ut högre priser på sina bilar, och detta leder såklart till höger vinstmarginal (sedan har vinstmarginalen förbättrats med reducerade kostnader i produktionen ja, men det var från redan höga nivåer). VW säljer sin ID4 i USA från 40k USD, Teslas Model Y börjar på 59k USD. När det börjar vimla av ID4 i USA att köpa för nästan 20k lägre pris än en Model Y kommer såklart folk börja tveka, och ID4 ska tydligen gå ner til 35k när dom börjar tillverkas i USA. Detta är vad jag menar med att vinstmarginalerna bör sjunka när konkurrensen ökar.
https://electrek.co/2021/12/20/which...ctric-vehicles
Lägg till det faktum att du kan få tillbaka 7500 usd vid ett köp av en ID4 (eller ja vilken annan elbil som helst i princip förutom Teslas och GM) börjar det bli en jäkla skillnad på inköpspris.
När det gäller det fetmarkerade, dom trollar med statistiken här som vanligt, dom vill ge sken av att priserna på bilarna sjunker samtidigt som dom kan behålla och tom minska kostnaderna och därmed göra mer vinst, det stämmer inte. Det är inte priserna på bilarna i helhet som sjunker, utan att dom har sålt färre bilar i det högre prissegmentet, därför sjönk ASP.