2021-12-21, 11:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jo visst, men hur mycket av den potentiella tillväxten tror du är inräknat i ett P/E-tal på 270?

Don'r rock the boat!
Don't rain on the parade!

Aktier är investeringar i förväntad framtida avkastning. En bubbla uppstår när värderingarna inom en sektor vida överstiger vad som rimligtvis kan infrias av framtida intjäning.

Den som inte ser några frågetecken eller varningssignaler vad avser värderingarna av vissa elbilsbolag kan få sig ett uppvaknande.

När elbilar inte längre ät "flavour of the month" så kommer den dagen när det visar sig att de är bilbolag som alla andra och att det är siffrorna på sista raden dividerat med antalet aktier som är avgörande för kursen.
Citera
2021-12-21, 11:39
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tycker det är glasklart.
Trollar du eller? Du påstod att Tesla ökat sina marginaler enbart pga högre priser. Mitt citat handlade om att Tesla ökat sina marginaler trots lägre snittpris. Model S&X har ju högst marginaler och produktionen stoppades under Q3 men Tesla ökade sina marginaler ändå.
Jag förstår inte hur du tänker när du läser detta:
Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.
Citera
2021-12-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Trollar du eller? Du påstod att Tesla ökat sina marginaler enbart pga högre priser. Mitt citat handlade om att Tesla ökat sina marginaler trots lägre snittpris. Model S&X har ju högst marginaler och produktionen stoppades under Q3 men Tesla ökade sina marginaler ändå.
Jag förstår inte hur du tänker när du läser detta:
Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.
Du blandar frågorna hej vilt här, du frågade hur jag tror att dom har ökat sina vinstmarginaler samtidigt som ASP sjunkit, mitt svar var att ASP sjönk för att dom sålde färre bilar i högre prissegmentet, därmed sjönk inte ASP pga att dom skulle sänkt priserna till slutkund utan för att dom sålt fler "lågpris"-bilar till lite bättre marginaler än tidigare.

När det gäller det första du citerade mig på, jag skrev att Tesla har högre vinstmarginaler gentemot andra tillverkare eftersom dom tar ut högre priser på sina bilar, och detta leder såklart till höger vinstmarginal (sedan har vinstmarginalen förbättrats med reducerade kostnader i produktionen ja, men det var från redan höga nivåer). VW säljer sin ID4 i USA från 40k USD, Teslas Model Y börjar på 59k USD. När det börjar vimla av ID4 i USA att köpa för nästan 20k lägre pris än en Model Y kommer såklart folk börja tveka, och ID4 ska tydligen gå ner til 35k när dom börjar tillverkas i USA. Detta är vad jag menar med att vinstmarginalerna bör sjunka när konkurrensen ökar.

https://electrek.co/2021/12/20/which...ctric-vehicles

Lägg till det faktum att du kan få tillbaka 7500 usd vid ett köp av en ID4 (eller ja vilken annan elbil som helst i princip förutom Teslas och GM) börjar det bli en jäkla skillnad på inköpspris.

När det gäller det fetmarkerade, dom trollar med statistiken här som vanligt, dom vill ge sken av att priserna på bilarna sjunker samtidigt som dom kan behålla och tom minska kostnaderna och därmed göra mer vinst, det stämmer inte. Det är inte priserna på bilarna i helhet som sjunker, utan att dom har sålt färre bilar i det högre prissegmentet, därför sjönk ASP.
Citera
2021-12-21, 13:00
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du blandar frågorna hej vilt här, du frågade hur jag tror att dom har ökat sina vinstmarginaler samtidigt som ASP sjunkit, mitt svar var att ASP sjönk för att dom sålde färre bilar i högre prissegmentet, därmed sjönk inte ASP pga att dom skulle sänkt priserna till slutkund utan för att dom sålt fler "lågpris"-bilar till lite bättre marginaler än tidigare.

När det gäller det första du citerade mig på, jag skrev att Tesla har högre vinstmarginaler gentemot andra tillverkare eftersom dom tar ut högre priser på sina bilar, och detta leder såklart till höger vinstmarginal (sedan har vinstmarginalen förbättrats med reducerade kostnader i produktionen ja, men det var från redan höga nivåer). VW säljer sin ID4 i USA från 40k USD, Teslas Model Y börjar på 59k USD. När det börjar vimla av ID4 i USA att köpa för nästan 20k lägre pris än en Model Y kommer såklart folk börja tveka, och ID4 ska tydligen gå ner til 35k när dom börjar tillverkas i USA. Detta är vad jag menar med att vinstmarginalerna bör sjunka när konkurrensen ökar.

https://electrek.co/2021/12/20/which...ctric-vehicles

Lägg till det faktum att du kan få tillbaka 7500 usd vid ett köp av en ID4 (eller ja vilken annan elbil som helst i princip förutom Teslas och GM) börjar det bli en jäkla skillnad på inköpspris.

När det gäller det fetmarkerade, dom trollar med statistiken här som vanligt, dom vill ge sken av att priserna på bilarna sjunker samtidigt som dom kan behålla och tom minska kostnaderna och därmed göra mer vinst, det stämmer inte. Det är inte priserna på bilarna i helhet som sjunker, utan att dom har sålt färre bilar i det högre prissegmentet, därför sjönk ASP.
Du överskattar VWs förmåga att tjäna pengar på sina elbilar samtidigt som du underskattar Tesla. Du har ingen aning om VW ens tjänar några pengar genom att sälja sina elbilar så billigt. Det funkar så länge som dom kan tjäna tillräckligt på sina fossilbilar men det kommer inte funka på lång sikt.

Sen har du också en tendens att glömma att Tesla inte bara är en biltillverkare. Jag vet att mestadels av Teslas vinst idag består av bilförsäljningen, men hur kommer det se ut i 2022 och framåt?
Teslas marginaler ökar inte bara genom att höja priserna som du verkar tro.

Vi kan spekulera hej vilt hur mycket vi vill men resultaten kommer tala för sig själva. Hittills har du haft fel i din Tesla analys.
Citera
2021-12-21, 16:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Att köpa Tesla under 1000. En nobrainer.

https://youtu.be/6fMUWOx4db4
Citera
2021-12-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
Teslas tidigare uppgångar är bara pga en kontinuerlig gammasqueeze. Många blankare som fått betala för uppgången medans indexfonder har fortsatt köpa. Indexfonder får vikta upp allt eftersom den blir större och det blir ett självspelande piano.. alla som tror att Tesla är där dom är pga fundamenta kan gå och lägga sig

1. Inflation/currency devaluation (same thing) emerges.
2. Stocks rally. Investors say "who cares?" on inflation, since stocks are going up.
3. Realization sinks in that stocks are priced in the currency.
4. Then stocks collapse too.
Citera
2021-12-21, 16:36
Medlem
Elon ser ut trycka på säljknappen idag ruskigt tempo i flödet
Citera
2021-12-21, 17:49
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Jag vågar påstå att Tesla hittat en botten här och skall upp de närmaste veckorna. Vi får se om detta inlägget åldras väl.
Citera
2021-12-21, 18:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Don'r rock the boat!
Don't rain on the parade!

Aktier är investeringar i förväntad framtida avkastning. En bubbla uppstår när värderingarna inom en sektor vida överstiger vad som rimligtvis kan infrias av framtida intjäning.

Den som inte ser några frågetecken eller varningssignaler vad avser värderingarna av vissa elbilsbolag kan få sig ett uppvaknande.

När elbilar inte längre ät "flavour of the month" så kommer den dagen när det visar sig att de är bilbolag som alla andra och att det är siffrorna på sista raden dividerat med antalet aktier som är avgörande för kursen.
Huvudet på spiken, när Tesla är ett ”vanligt” lönsamt bolag som till och med lämnar utdelningar så kommer värderingen normaliseras.
Citera
2021-12-21, 19:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Nej det stämmer inte. Hur förklarar du att Tesla ökade sina marginaler trots ett lägre ASP (average selling price)?

Kan ju vara deras stora intäkter av försäljning av utsläppsrätter. Den källan lär sina så småningom.
Citera
2021-12-21, 19:59
Medlem
Humeruss avatar
Idag har jag köpt tillbaka 13% av det jag sålde för en dryg månad sedan.
Ingen aning vart det tar vägen men plockar tillbaka lite fler TSLA portföljen så får vi se vad som händer närmaste tiden 😊
Citera
2021-12-21, 20:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kan ju vara deras stora intäkter av försäljning av utsläppsrätter. Den källan lär sina så småningom.

https://www.reddit.com/r/dataisbeaut...visualized_oc/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in