Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-09, 18:21
  #6121
Medlem
MahaNakhons avatar
Notis ang bilkoncerners börsvärde (BV):

__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-09 kl. 18:54.
Citera
2021-09-09, 18:44
  #6122
Medlem
Om man ska tro proffsen som tro på tesla, typ cathy Wood, är den höga kursen motiverad av självkörande fordon och batteri teknik. Hon tror på 5ggr ökning på fem sex års sikt.

Dom har väl ett pe tal på 600, så jag tycker det känns vanskligt, även med en god vinst utveckling.

Men mkt handlar om vad man tror om inflationen (och därmed räntan) Wood tror på deflation. Medan t ex M Burry tror på höginflation, och så har han också sälj optioner på tesla.

Personligen tror jag på ökad inflation, speciellt i USA, och därmed ökad ränta.
Citera
2021-09-09, 20:06
  #6123
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Då kanske Apple och Volkswagen ska anlita dig som konsult? Dom använder ju sig av Teslas lösning, dumma dom.

Att dom hittar köpare speglar inte alltid den bäst framtidssäkrade lösningen. Teslas aktie ska spegla deras framtid men det förutsätter dom valt rätt teknologi.

NaS kommer med all sannolikhet att inom en snar frsmtid dominera elektrokemisk lagring av el i nätet då potentialen är betydligt större och skalbarheten magnituder bättre samt råvarorna i det närmaste gratis:
https://www.designnews.com/return-sodium-sulfur

Men det är i dag en liten del av energilagring i nätet globalt. Fortfarande domineras det av pumvattenkraft som står för 95% av all energilagring. Men utbyggnad av detta kan bli svårt på grund av miljötillstånd.

Den stora och dramatiska ökningen kommer att ske med vätgaslagring i stora trycktankar under jord. Tekniken med bränsleceller håller på att mogna och det kan skalas upp lätt samt det finns gott om platser för vätgas i globaltformat.
Citera
2021-09-09, 21:57
  #6124
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att dom hittar köpare speglar inte alltid den bäst framtidssäkrade lösningen. Teslas aktie ska spegla deras framtid men det förutsätter dom valt rätt teknologi.

NaS kommer med all sannolikhet att inom en snar frsmtid dominera elektrokemisk lagring av el i nätet då potentialen är betydligt större och skalbarheten magnituder bättre samt råvarorna i det närmaste gratis:
https://www.designnews.com/return-sodium-sulfur

Men det är i dag en liten del av energilagring i nätet globalt. Fortfarande domineras det av pumvattenkraft som står för 95% av all energilagring. Men utbyggnad av detta kan bli svårt på grund av miljötillstånd.

Den stora och dramatiska ökningen kommer att ske med vätgaslagring i stora trycktankar under jord. Tekniken med bränsleceller håller på att mogna och det kan skalas upp lätt samt det finns gott om platser för vätgas i globaltformat.
Det finns nog plats för många olika sorters lösningar ska du se, speciellt med tanke på att nästan all transport kommer gå över till el, då behöver vi all hjälp vi kan få för att stabilisera elnätet runt om i världen

Teslas lösning är i bruk idag, och det väger mer för mig än någon framtida lösning som kanske kommer. Vi har haft många "Tesla dödare" genom åren men Tesla är starkare än någonsin 🤷‍♂️
Citera
2021-09-10, 04:33
  #6125
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
I år värderas Tesla till mer än följande fordonstillverkare sammanlagt:

Tesla är den näst mest ägda utländska aktien hos Avanza. Hur tänker ni kring värderingen, speciellt ni som äger aktien? Är inte fallhöjden lite väl hög?

Tesla är visserligen stort - redan idag säljer företaget fler bilar än Volvo Cars. Flera positiva nyheter lär komma inom överskådlig framtid - Gigafactory Berlin och Gigafactory Austin borde öppna inom kort. Och Model Y, som än så länge knappt säljs i Europa, lär bli Teslas mest sålda bilmodell i EU. Med det sagt, är inte värderingen lite extrem?


Med facit i hand:
  • Microsoftaktien var väldigt hypad runt millenieskiftet. Den nådde 58 USD i Dec 1999 och kraschade sen. 17 år behövdes för återhämtning i nominella termer. Ska man ta hänsyn till inflation så har återhämtningen tagit längre trots utdelningar.
  • Ericssonaktien är inte ens nära en återhämtning - fortfarande runt 90% minus sen högstapunkten.
  • Det finns dussintals andra exempel. Är inte Tesla ett blivande exempel?

Jag tror faktiskt att du har rätt.
Men min gissning är att det blir uppenbart att robottaxigrejen kommer att fungera.
Det kommer resultera i en 4-10x.
Sen kommer en 70% dipp från toppnivå.
Där är det köpläge igen, men är man lång tror jag dagens nivåer är OK men risken är att man blir låst i aktien en lång period.
Citera
2021-09-10, 08:10
  #6126
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om man ska tro proffsen som tro på tesla, typ cathy Wood, är den höga kursen motiverad av självkörande fordon och batteri teknik. Hon tror på 5ggr ökning på fem sex års sikt.

Dom har väl ett pe tal på 600, så jag tycker det känns vanskligt, även med en god vinst utveckling.

Men mkt handlar om vad man tror om inflationen (och därmed räntan) Wood tror på deflation. Medan t ex M Burry tror på höginflation, och så har han också sälj optioner på tesla.

Personligen tror jag på ökad inflation, speciellt i USA, och därmed ökad ränta.
Vilken batteriteknik då? Teslas räckvidd förklaras snarare av mjukvaran och lågt luftmotstånd.
Teslas FDR kommer inte kunna leverera några självkörande bilar på åratal framöver.
Citera
2021-09-10, 08:13
  #6127
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag tror faktiskt att du har rätt.
Men min gissning är att det blir uppenbart att robottaxigrejen kommer att fungera.
Det kommer resultera i en 4-10x.
Sen kommer en 70% dipp från toppnivå.
Där är det köpläge igen, men är man lång tror jag dagens nivåer är OK men risken är att man blir låst i aktien en lång period.
Beskriver man Tesla som en ”stor” tillverkar så vet man uppenbarligen inte vad man talar om.
Tesla är en av de minsta tillverkarna globalt för tillfället.
Citera
2021-09-10, 08:36
  #6128
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
I år värderas Tesla till mer än följande fordonstillverkare sammanlagt:

Tesla är den näst mest ägda utländska aktien hos Avanza. Hur tänker ni kring värderingen, speciellt ni som äger aktien? Är inte fallhöjden lite väl hög?

Tesla är visserligen stort - redan idag säljer företaget fler bilar än Volvo Cars. Flera positiva nyheter lär komma inom överskådlig framtid - Gigafactory Berlin och Gigafactory Austin borde öppna inom kort. Och Model Y, som än så länge knappt säljs i Europa, lär bli Teslas mest sålda bilmodell i EU. Med det sagt, är inte värderingen lite extrem?


Med facit i hand:
  • Microsoftaktien var väldigt hypad runt millenieskiftet. Den nådde 58 USD i Dec 1999 och kraschade sen. 17 år behövdes för återhämtning i nominella termer. Ska man ta hänsyn till inflation så har återhämtningen tagit längre trots utdelningar.
  • Ericssonaktien är inte ens nära en återhämtning - fortfarande runt 90% minus sen högstapunkten.
  • Det finns dussintals andra exempel. Är inte Tesla ett blivande exempel?

Håller med.
Folk försvarar med att värderingen inte bara är biltillverkningen utan också tekniken.
Men är Teslas teknik värd mer än alla ovan sammanlagt?
Tydligen, men jag håller inte med. Nog för att de må ligga före samtliga på många fält så betyder det inte att de är bättre än alla dom sammanlagt…
Tror elbil/batteri kraschen kommer bli enorm om den kommer.
Citera
2021-09-10, 10:46
  #6129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Att byta bromsvätska kostar 500 kr. Varför skulle bromsarna må dåligt av att inte användas menar du? Om man nu är orolig är det bara att slipa bromsarna en gång i månaden, och det gör man ju på en landsväg.

Tesla ger 4 år full garanti och 5 år på begränsad garanti. 8 år på drivlinan.

Volvo och andra kvalitetsmärken ger 2 år…
Bromsok är en rörlig del som i princip slits mest av att inte användas, den börjar kärva, vilket kan medföra skador på bromsskiva och belägg, det tar tid och kommer inte visa sig första åren. Ganska kostsamt att åtgärda, ofta får man byta allt (bromsok, skiva, belägg). Om den väl havererar är det troligt att Tesla ej tar på sig det på garantin, för det första räknas bromsarna som en slitagedel och för det andra har dom en skriven rekommendation att regelbundet smörja och motionera bromsarna som friskriver dem ansvar från eventuella problem. Och det kommer troligtvis hända efter garantin gått ut i vilket fall som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Regenerativ bromsning verkar livsfarligt, vad jag förstår. Man kör med en pedal och snurrar lätt av vägen om man släpper gasen när man passerar en isfläck. Förra året tog Tesla dessutom bort den låga inställningen för bromsningen.

Vad jag förstår har de där kalifornierna aldrig sett snö eller is. Men jag har inte sett detta diskuteras.
Så är det, bilarna är i grund och botten byggda för ett soligt Kalifornien, det sista man vill göra om man tappar greppet på halt underlag är att tillföra en massa broms på alla hjulen för att man släpper upp gaspedalen.
Citera
2021-09-10, 11:54
  #6130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilken batteriteknik då? Teslas räckvidd förklaras snarare av mjukvaran och lågt luftmotstånd.
Teslas FDR kommer inte kunna leverera några självkörande bilar på åratal framöver.

Jag reciterar bara vad Wood anför, och hon anser att tesla har teknik som är disruptive för både batteri och självkörande teknik.

Du kan ju googla själv vad hon sagt och varför hennes fonds största innehav är tesla.
Citera
2021-09-10, 12:53
  #6131
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag reciterar bara vad Wood anför, och hon anser att tesla har teknik som är disruptive för både batteri och självkörande teknik.

Du kan ju googla själv vad hon sagt och varför hennes fonds största innehav är tesla.
Jo jag vet vad hon sagt, men Tesla skulle redan ha hundratusentals förarlösa robottaxis i trafik år 2020.
Nu var det bara tomsnack, frågan är väl vilken nu batteriteknik som Tesla har som kan motivera ett väsentligt högre värde än idag eller ens dagens värdering?
Citera
2021-09-10, 13:53
  #6132
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag tror faktiskt att du har rätt.
Men min gissning är att det blir uppenbart att robottaxigrejen kommer att fungera.
Det kommer resultera i en 4-10x.
Sen kommer en 70% dipp från toppnivå.
Där är det köpläge igen, men är man lång tror jag dagens nivåer är OK men risken är att man blir låst i aktien en lång period.

Det finns ingenting som tyder på att Tesla är i närheten av level 5 autonomi. Inte de närmaste 10 åren kommer det att finnas självkörande taxibilar. En annat än större hinder är lagstiftningen. Vem kommer att ansvara för driften? Rimligt är att Tesla själva står för alla risker i så fall. Men lagstiftning kan ta minst 20 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback