2021-10-28, 11:03
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Aha, interessant ang artikeln, visste jag inte så tack for info. Dock konstigt om allt i artikeln er taget ur lösa luften, själv om det er svårt att bevisa nåt.

Jag tror, tyvärr, att denna person talar mot bättre vetande. De har som sagt haft enormt med chanser att producera ett enda belägg för sovjetiska ubåtsoperationer i svenska vatten (exklusive U-137) men misslyckats. Att på gamla dar skriva en massa påståenden utan belägg går ej att använda till något värdefullt tyvärr.
Citera
2021-10-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Om man inte vill köra på grund så kör man inte i hög hastighet inne i en trång fjärd full med just grund.

Fast den här "närheten" till örlogsbasen är ganska relativ. Oavsett var på Blekingekusten den hade kraschat hade man kunnat påstå att det var "i närheten av". Poängen är att just den fjärd den dundrade in i dels låg långt bort från örlogsbasen och dels på alla sätt extremt olämplig för en ubåt att befinna sig i.

Fast ubåtar är konstruerade för en enda sak, att vara under vattnet. Där kan det definitivt ha funnits en sådan kultur bland ubåtsbesättningar över hela världen. Att forsa fram med dieselmotorer och lanternor i ytläge tills man krockar med första bästa land är dock inte det.

Är det inte så att det fanns 2 ubåtar i området?
Citera
2021-10-28, 11:56
Medlem
Citat:
Tja, man såg uppenbarligen ingen militär användning av miniubåtar eftersom inga byggdes / sattes i operativ drift.

Den sidan visar inga ubåtar. Det där är simpla dykfarkoster. Vad vill du visa med det?

Nej, självklart inte. Varför skulle någon göra något så vansinnigt när man kan ladda batterier under vattenytan?

Så du menar verkligen att Sovjet inte hade mini ubåtar under 90 talet???
Citera
2021-10-28, 12:00
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Är det inte så att det fanns 2 ubåtar i området?

Runt Gåsefjärden? Det är inget som har någonsin bekräftats, däremot har det spekulerats kring det.

Citat:

Under "ubåtstiden" på 80-talet (som jag antar du menar) hade Sovjetunionen inga operativa militära miniubåtar med kapacitet att kunna agera i inre svenskt vatten.
Citera
2021-10-28, 12:02
Medlem
Citat:
Det finns ingen "känd" incident i Karlskrona 1990. Kan du berätta något mer om vad som hände?

Du menar inte 1984?
Citera
2021-10-28, 12:06
Medlem
Citat:
Sovjet hade väldigt enkla farkoster som möjligen kan benämnas miniubåt, att någon av dem skulle vara kapabel att operera längre perioder långt från hemmabasen är helt otänkbart.
Att dem dessutom skulle klara det utan att sänkas eller tvingas upp till ytan är ännu mer otänkbart.
Citera
2021-10-28, 12:06
Medlem
Citat:
Runt Gåsefjärden? Det är inget som har någonsin bekräftats, däremot har det spekulerats kring det.

Under "ubåtstiden" på 80-talet (som jag antar du menar) hade Sovjetunionen inga operativa militära miniubåtar med kapacitet att kunna agera i inre svenskt vatten.
Hade dom inte Triton 1 och 2?
Dom hade även piranha ubåten. Den första var väl igång 86?
Finns trådar om detta. Bara läsa
Citera
2021-10-28, 12:07
Medlem
Citat:
Det här är en artikeln av en tidigare medlem i Marina Analysgruppen. Denna grupp kunde under hela 80-talet inte producera ett enda bevis för det som de påstod, nämligen storskaliga intrång från sovjetiska miniubåtar på svenskt inre vatten. Däremot råkade de återkommande "tappa bort" en större mängd material som inkom från både militär och allmänhet.

Att han nu skriver en lång artikel full med uppseendeväckande spekulationer, men som helt saknar källor, ger tyvärr inget användbart.

Nej, de hade inga operativa militära miniubåtar som kunde agera på det sätt som ubåtarna gjorde i svenska vatten.

Att de ljög en himla massa efteråt är ju helt klart. Däremot så tror jag ingen, mig veterligen, ifrågasätter hela färden i ytläge, detta inklusive de "spion-troende".

Du fastnar på OPERATIVA. Räcker med att dom har 1.
Citera
2021-10-28, 12:11
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Hade dom inte Triton 1 och 2?

Triton 1 och 2 var tekniskt sett inte miniubåtar utan simpla dykfarkoster, som ej är användbara för de intrång som gjorde i svenskt inre vatten.

Citat:
Dom hade även piranha ubåten. Den första var väl igång 86?

Man gjorde försök att bygga en militär miniubåt under 80-talet med namnet Piranha, men projektet blev ett fiasko och kom aldrig i operativ drift.
Citera
2021-10-28, 12:18
Medlem
Citat:
Triton 1 och 2 var tekniskt sett inte miniubåtar utan simpla dykfarkoster, som ej är användbara för de intrång som gjorde i svenskt inre vatten.

Man gjorde försök att bygga en militär miniubåt under 80-talet med namnet Piranha, men projektet blev ett fiasko och kom aldrig i operativ drift.

Dom togs ur drift på 90 talet men dom användes
Citera
2021-10-28, 12:19
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Både Nato och Warszawapakten hade miniubåtar. Om dessa var operativa på pappret vet jag inte men har läst på flera sidor att exempelvis Losos-klassen varit sjösatt åratal innan vad Wikipedia anger. Har sjäkv dock ingen koll på om detta stämmer eller ej.

Är inte den som skyller på endast ryssarna utan tror att både Öst och Väst hade ubåtar i skärgården.

Ryssarna har dock själva ställt ut miniubåtar på sina sjöfartsmuseer, på 70/80-talet fanns miniubåtar i Sovjetiska flottan. Dock vet jag inte vilken räckvidd dessa hade, ska se om jag hittar bilder/info på dessa.
Citera
2021-10-28, 12:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Haha! Du skämtar eller? Du tror väl inte att du länkade till några miniubåtar, eller är du faktiskt så pass okunnig?
Så googlar vi 30 sek till.

http://www.hisutton.com/Spy%20Subs%20-%20X-RAY.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in