Citat:
Ursprungligen postat av
HEDP502
De skapade egna kartor, gjorde mätningar och ritade in saker
som vi själva inte har ritat in på de kartor som finns att köpa i handeln.
• De hade alltså inte köpt sjökort av marinen. Våra militära kartor är hemliga.
• I en avrustad rysk ubåt som tagits hand om för skrotning, hittades en karta bakom ett kopplingsschema.
Kartan visade Hanöbukten och inloppet till Karlshamn.
Den är långt mer noga utmätt än de svenska kommersiella sjökorten. Varsågod:
https://imgur.com/a/HP3utcc
Inte för att jag på något vis tvekar på att de vart här och rekat en jäkla massa under lång tid, men just det där sjökortet är föga imponerande.
Snabbkoll visar att det är blad #1225, och att det är identiskt med sovjetiska kort från 60-talet över samma område i precis alla detaljer, siffror osv (det enda "1980" står för där är senaste uppskattningen av lokal magnetisk deklination) och med precis samma detaljnivå som t.ex. brittiska Admiralty-kort från 1900-talets mitt (se Admiralty #2018, samma område).
Synd att man klippt bort hälften av sjökortet så att man inte ser den matnyttiga kringinformationen som annars hade gått att läsa precis under texten som avslutas med "Öland" (kortet heter 1225, "från Ystad hamn till Öland"), som "de angivna djupen är medelvärden, magnetisk deklination är enligt 1980", "inom de streckade linjerna råder ankrings- och fiskeförbud", "farledernas bojar och sjömärken har röda reflektorer till babord och vita till styrbord" m.m.
Här är (en suddig) bild av hela #1225's omfattning (från random köp- och säljsajt):
https://i.imgur.com/pAH2zGZ.png
Det är liksom just såna kort som handels- och fiskeflottan också följde, även om de gavs ut av det militära hydrografiska institutet, inga typ super-duperdetaljerade hemliga ubåtskort (som dock lär finnas, åtminstone för vissa särskilt viktiga områden ur ubåtssynvinkel, men som inte verkar ha kommit ut på begagnatmarknaden på samma sätt som dessa vanliga kort sedan mitten av 1980-talet).
Ett fåtal superdetaljerade kartor har hittat ut dock, särskilt över större städer där kritisk infrastruktur och andra samhällsbärande funktioner finns beskrivna, alltså sånt man vill ha koll på vid en eventuell konflikt. Det kan kännas en smula olustigt att titta på. De sovjetiska kartor jag tittat på som visar mitt närområde var dock inte särskilt imponerande. Gamla järnvägar som var upprivna sen länge då kartan ritades fanns med t.ex, men man hade samtidigt missat att ta med då ännu aktiva militära anläggningar i trakten, men så var just de kartorna kanske ämnade för annat även om de också trycktes i det där slutna samhället.