Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-19, 09:43
  #1
Medlem
Läste nyss i en bok om U-137, en kärnvapenbestyckad U-båt från Sovjet, som gick på grund i Karlskrona skärgård 1981. Stridsberedskapen höjdes och den svenska militären gjorde sig redo för strid, eftersom Sovjet i ett tidigt skede tydligen planerade att med våld återta u-båten.

Detta var ju före min tid och jag hade nästan aldrig hört talas om denna händelse tidigare, annat än i förbigående och utan att ha reflekterat över vad det egentligen handlade om. När man läser om det lät det ju otroligt spännande, och jag är lite förvånad över Sveriges kaxighet och bestämda attityd gentemot Sovjet, att man inte vek ned sig och t.o.m. var beredda att öppna eld mot de sovjetiska fartyg som försökte ta sig in på svenskt vatten.

Vad jag förstått så hade Sverige stora problem med främmande u-båtar som snokade i svenskt vatten på den tiden. Men vad var de ute efter egentligen? Kan man verkligen spionera speciellt mycket bara genom att åka in på främmande vatten med en u-båt? Har förstått att det finns vissa som betvivlar att det överhuvudtaget existerat några utländska u-båtar i svenska vatten, men är det rimligt att tro, speciellt med tanke på U-137 incidenten?

Skulle vara intressant att veta mer om detta.
Citera
2004-03-19, 09:54
  #2
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Men vad var de ute efter egentligen? Kan man verkligen spionera speciellt mycket bara genom att åka in på främmande vatten med en u-båt? Har förstått att det finns vissa som betvivlar att det överhuvudtaget existerat några utländska u-båtar i svenska vatten, men är det rimligt att tro, speciellt med tanke på U-137 incidenten?

Det gick många rykten, enligt vissa så hade Ryssarna vår kust som "spännande träningsområde" - förmodligen utan några större risker så länge man inte gick på grund vill säga... Sen pratades det ju om dessa fantastiska "mini-ubåtar" som alla ryska ubåtar så klart hade med sig - fullastade med hemska Spetsnazsoldater som landsattes och smög omkring i Karlskrona.... Eller sålde tavlor på landet...

Man skulle väl kunna tänka sig att dom var intresserade av att mäta hamndjupen och söka efter våra mineringslinjer - att avlyssna vpl som mest diskuterar markans kaffebröd tror jag inte dom brydde sig om.. ;-)

Khay.
Citera
2004-03-19, 15:01
  #3
Medlem
überlords avatar
var det inte u-137 som jänkarna lyckades lokalisera innan ryssarna med hjälp
av en släpkamera som dom drog efter en ubåt. dom plåtade ca 30 000 bilder
på den när den väl var lokaliserad och det fanns bara två ombord ubåten som visste vad dom letade efter.
senare skulle CIA bärga denna ubåt men under bärgningen så gick u-137 av på mitten under upphissningen.
men trots detta hittade jänkarna deras krypteringsnycklar samt radion så
att dom kunde dechiffrera den ryska kommunikationen till havs under kalla kriget?


EDIT: fel av mig, det handlade om en annan ubåt...
Citera
2004-03-19, 15:06
  #4
Avstängd
Spionaget skulle man kunna tänka sig var att kartlägga de svenska farvattnena inför en eventuell invasion någon gång i framtiden. Men det handlade nog mest om att visa upp sig. Visa vem som bestämmer.
Citera
2004-03-19, 19:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Vad jag förstått så hade Sverige stora problem med främmande u-båtar som snokade i svenskt vatten på den tiden. Men vad var de ute efter egentligen? Kan man verkligen spionera speciellt mycket bara genom att åka in på främmande vatten med en u-båt? Har förstått att det finns vissa som betvivlar att det överhuvudtaget existerat några utländska u-båtar i svenska vatten, men är det rimligt att tro, speciellt med tanke på U-137 incidenten?

Skulle vara intressant att veta mer om detta.

Den svenska skärgården är ju ganska knepig att färdas i om man kommer i större båtar så min gissning är att man rekade infartsvägar för landstigningsfartyg. En annan gissning var att ryssarna under krig skulle gömma sig på svenskt vatten för att komma undan nato men då behöver dom ju inte åka in i skärgården direkt. Ytterligare en är att man rekar väg för landsättning av specialförband (tänk attackdykare).

Notera att vi (efter vad vi vet) endast haft ubåtsincidenter vid militärt intressanta områden vilket borde peka på rekning.
Citera
2004-03-19, 19:39
  #6
Medlem
underworlds avatar
RYSSEN KOMMER! Eller hur var det nu?
Citera
2004-03-19, 20:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super8
Spionaget skulle man kunna tänka sig var att kartlägga de svenska farvattnena inför en eventuell invasion någon gång i framtiden. Men det handlade nog mest om att visa upp sig. Visa vem som bestämmer.

ja de visade dom ju att de va dom som bestämde
där dom stod på grund med gråten i halsen och desperat försökte komma loss
sen tittar man på karlskrona skärgård
så hade inte jag viljat gå in där med en ubåt utan att veta exakt hur de ser ut
för de e bara grund och skär överallt ju
vilket dom fick erfara
http://www.blekingemuseum.se/bmcd/u1...leri/ub106.jpg
Citera
2004-03-19, 21:23
  #8
Medlem
snuttes avatar
Arbetskamrat som lumpade i Karlskrona detta magiska år. Han berättade historier om att en hel avdelning på sjukhuset hade blivit avstängd och satt under militär bevakning efter skottlossning. Mycket hysch hysch och jag har inga egentliga detaljer. Så ta mig inte på fullt allvar.
Citera
2004-03-20, 12:35
  #9
Medlem
jag har sett en utländsk ubåt som gjorde intrång på svenskt vatten.. (sthlms innerskärgård)... började bryta ytan i kanske 10 sekunder innan den försvann, blev ett jäkla pådrag.
Citera
2004-03-20, 12:52
  #10
Medlem
Cockstars avatar
Det mest komiska med U-137 incidenten var ju att ubåten stod på grund ett bra jävla tag innan någon märkte den...

Tror nog inte att ryssarna var/är speciellt imponerade av svensk militär..

För övrigt så kunde man ju läsa i aftonbladet för ett tag sen att man kunde köpa kartor på den ryska svarta marknaden som bevisade att ryssarna hade invasionsplaner fram till 1989.
Citera
2004-03-20, 16:40
  #11
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockstar
För övrigt så kunde man ju läsa i aftonbladet för ett tag sen att man kunde köpa kartor på den ryska svarta marknaden som bevisade att ryssarna hade invasionsplaner fram till 1989.
Det där är ju inte sådär särskilt anmärknigsvärt. Planer görs ju upp hit och dit helat tiden, finns säkert en amerikansk plan för att besätta nordeuropa om det skulle behövas nån gång.

U-137 hade kärnvapen ombord när den gick på grund, visste ni det?

Kärnvapenladdade torpeder tydligen. Det var några svenska snubbar där och kollade med en geigermätare, men ryssarna började så småningom vifta med AK-47r så då fick dom åka hem igen.
Citera
2004-03-20, 22:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underworld
RYSSEN KOMMER! Eller hur var det nu?

När det begav sig var Sovjetunionen mycket aggressivt åt de håll de trodde sig kunna komma undan med det. Mot Sverige var det inga större svårigheter, socialdemokraterna var ju väldigt undfallande mot Sovjet (när Bodström var utrikesminister var han så Sovjetvänlig att Pierre Schori betraktades som Sovjetfientlig! (i jämförelse då)).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback