Citat:
Hej, hej! Jag har inte läst tråden alls, men en liten kommentar kring detta stycke:
Jag tycker man får vara lite försiktig med påståenden som "vid" vår främsta örlogsbas. Det var trots allt någon mil mellan förlisningsplatsen och Karlskronabasen. Platsen där den också körde på grund var ju dessutom en ointressant fjärd där ubåtar inte kan operera.
Jag tycker man får vara lite försiktig med påståenden som "vid" vår främsta örlogsbas. Det var trots allt någon mil mellan förlisningsplatsen och Karlskronabasen. Platsen där den också körde på grund var ju dessutom en ointressant fjärd där ubåtar inte kan operera.
Ointressant fjärd?
• I Gåsefjärden fanns krigsförtöjningsplatser för en svensk torpedbåtsdivision och dessutom en militär led som slutade inne i marinbasen i Karlskrona.
• Enligt DN fanns även bottenlägesplatser för svenska ubåtar. Dessa platser för bunkring och laddning är något av det hemligaste vi har - vilket gör uppgiften lite sensationell - Mikael Holmström brukar dock ha koll och källan är kommendören Nils-Olov Jansson, f d fartygschef på torpedbåten Varberg (T134).
Angående påståendet att ubåtar inte kunde operera i Gåsefjärden - ur DN:• I Gåsefjärden fanns två fredsutlagda minlinjer.
”Ubåtarna lade sig där vid hårt väder, eller för att fylla på sina förråd. Det gällde de sex svenska ubåtarna i Hajen-klassen som var jämnåriga med U 137 och togs ur bruk så sent som 1980, året före incidenten.
– Det är inga problem att svänga runt i Gåsefjärden. Både U 137 och Hajen-ubåtarna hade två propellrar och är ganska lika när det gäller manöverförmåga och teknik, säger en pensionerad svensk ubåtskapten med erfarenhet av ubåten Hajen.”
Den ena minstationen, Östra Hästholmen, där DN-reportaget är filmat, är belägen bara 500 meter från platsen för grundstötningen.
Minstationens instrumentering: M4.
Mineringen lagd med mina K 10 – behållare med mellan 200 till 600 kg laddning.
• Ö:a Hästholmen - förutom minstation även ubåtsskyddsstation.
Mast med kamerasystem; dagkamera + nattkamera med ljusförstärkare, dessutom var känslig för IR-ljus. Överst en IR-strålkastare.
Styrdes lokalt från minstationen eller fjärrstyrdes från Kungsholmen.
• Minstation Killeberget, med värnpjäs 74 grupperad i närheten.
• Kommandoplats för Batteri Torumskär.
• Diverse installationer som slingor, radar, TV-kameror och hydrofoner, varav en del möjligen fortfarande aktiva och därmed onödiga att nämna.
Så, nej... inte en ointressant fjärd.
Däremot är jag övertygad om att en av huvudanledningarna till att S-363 snokade omkring, var att man ville hålla ett öga på de svenska torpedproven med den nya ubåtsjakttorpeden, Torped 42. En ubåt ute på ett flera veckor långt uppdrag har ju inte bara en uppgift.