2021-10-27, 13:24
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Hej, hej! Jag har inte läst tråden alls, men en liten kommentar kring detta stycke:

Jag tycker man får vara lite försiktig med påståenden som "vid" vår främsta örlogsbas. Det var trots allt någon mil mellan förlisningsplatsen och Karlskronabasen. Platsen där den också körde på grund var ju dessutom en ointressant fjärd där ubåtar inte kan operera.

Ointressant fjärd?

• I Gåsefjärden fanns krigsförtöjningsplatser för en svensk torpedbåtsdivision och dessutom en militär led som slutade inne i marinbasen i Karlskrona.

• Enligt DN fanns även bottenlägesplatser för svenska ubåtar. Dessa platser för bunkring och laddning är något av det hemligaste vi har - vilket gör uppgiften lite sensationell - Mikael Holmström brukar dock ha koll och källan är kommendören Nils-Olov Jansson, f d fartygschef på torpedbåten Varberg (T134).
Angående påståendet att ubåtar inte kunde operera i Gåsefjärden - ur DN:

”Ubåtarna lade sig där vid hårt väder, eller för att fylla på sina förråd. Det gällde de sex svenska ubåtarna i Hajen-klassen som var jämnåriga med U 137 och togs ur bruk så sent som 1980, året före incidenten.

– Det är inga problem att svänga runt i Gåsefjärden. Både U 137 och Hajen-ubåtarna hade två propellrar och är ganska lika när det gäller manöverförmåga och teknik, säger en pensionerad svensk ubåtskapten med erfarenhet av ubåten Hajen.”

• I Gåsefjärden fanns två fredsutlagda minlinjer.
Den ena minstationen, Östra Hästholmen, där DN-reportaget är filmat, är belägen bara 500 meter från platsen för grundstötningen.
Minstationens instrumentering: M4.
Mineringen lagd med mina K 10 – behållare med mellan 200 till 600 kg laddning.

• Ö:a Hästholmen - förutom minstation även ubåtsskyddsstation.
Mast med kamerasystem; dagkamera + nattkamera med ljusförstärkare, dessutom var känslig för IR-ljus. Överst en IR-strålkastare.
Styrdes lokalt från minstationen eller fjärrstyrdes från Kungsholmen.

• Minstation Killeberget, med värnpjäs 74 grupperad i närheten.

• Kommandoplats för Batteri Torumskär.

• Diverse installationer som slingor, radar, TV-kameror och hydrofoner, varav en del möjligen fortfarande aktiva och därmed onödiga att nämna.

Så, nej... inte en ointressant fjärd.

Däremot är jag övertygad om att en av huvudanledningarna till att S-363 snokade omkring, var att man ville hålla ett öga på de svenska torpedproven med den nya ubåtsjakttorpeden, Torped 42. En ubåt ute på ett flera veckor långt uppdrag har ju inte bara en uppgift.
Citera
2021-10-27, 13:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Finns det något annat tillfälle du kan peka på där man kört med ubåtar i ytläge rakt in för grunda fjärdar? För mig saknar det egentligen betydelse om den kraschade i den ena eller den andra fjärden. Det som gör det så orimligt är hela agerandet från det att den intar ytläge.

Fast varför? Det är fullkomligt vansinnigt - och onödigt - att utföra något sådant med en ubåt.

Och igen, det är för grunt där.

Jamen asså, det är inte för grunt och det finns gott om plats för en ubåt att manövrera i området: https://c2.staticflickr.com/4/3654/3284181480_0585b31c69_b.jpg Hint: Är det mörkblått så är det för grunt.

En ubåt av 60-talstyp kan t o m manövrera i Gåsefjärden.

Edit: Det är t o m så att den sista giren som ubåten gjorde före grundstötningen hade varit korrekt i Kållefjärden. Kolla sektorväxlingen på Utlängans fyr.
Senast redigerad av Eerieye 2021-10-27 kl. 13:43.
Citera
2021-10-27, 13:42
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• I Gåsefjärden fanns krigsförtöjningsplatser för en svensk torpedbåtsdivision och dessutom en militär led som slutade inne i marinbasen i Karlskrona.

Vad är det realistiska i att köra in med en ubåt i ytläge för att titta på en förtöjningsplats?

Citat:
• Enligt DN fanns även bottenlägesplatser för svenska ubåtar. Dessa platser för bunkring och laddning är något av det hemligaste vi har

Om det vore så, och om Sovjet skulle känna till att det fanns en sådan plats, vad är det vettiga i att braka in med en främmande ubåt i ytläge på just den platsen?

Citat:
– Det är inga problem att svänga runt i Gåsefjärden. Både U 137 och Hajen-ubåtarna hade två propellrar och är ganska lika när det gäller manöverförmåga och teknik, säger en pensionerad svensk ubåtskapten med erfarenhet av ubåten Hajen.”

Att något är teoretiskt möjligt är en sak. Vad som däremot är praktiskt och taktiskt är en annan.

Citat:
• I Gåsefjärden fanns två fredsutlagda minlinjer.

På vilket sätt spionerar man bäst med dem med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Citat:
• Ö:a Hästholmen - förutom minstation även ubåtsskyddsstation.
Mast med kamerasystem; dagkamera + nattkamera med ljusförstärkare, dessutom var känslig för IR-ljus. Överst en IR-strålkastare.

På vilket sätt spionerar man bäst med dem med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Citat:
• Minstation Killeberget, med värnpjäs 74 grupperad i närheten.

På vilket sätt spionerar man bäst med detta med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Citat:
• Kommandoplats för Batteri Torumskär.

På vilket sätt spionerar man bäst med den med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Citat:
• Diverse installationer som slingor, radar, TV-kameror och hydrofoner, varav en del möjligen fortfarande aktiva och därmed onödiga att nämna.

På vilket sätt spionerar man bäst med dessa med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Citat:
Däremot är jag övertygad om att en av huvudanledningarna till att S-363 snokade omkring, var att man ville hålla ett öga på de svenska torpedproven med den nya ubåtsjakttorpeden, Torped 42.

Dessa prov ägde rum på en helt annat plats är där U-137 färdades på hennes vansinniga resa.
Citera
2021-10-27, 13:44
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ubåtar kan utan problem manövrera i den fjärden (i ytläge). Den är dessutom militär farled in till örlogsbasen.
Jag vet att 1990 släppte Sverige ut åtminstone en ubåt från Karlskrona, i ytläge. Den tillhörde ett NATO-land.
Citera
2021-10-27, 13:51
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag vet att 1990 släppte Sverige ut åtminstone en ubåt från Karlskrona, i ytläge. Den tillhörde ett NATO-land.

Intressant. Var det en mindre ubåt?

Citat:
Jamen asså, det är inte för grunt och det finns gott om plats för en ubåt att manövrera i området:

Nej, självklart inte. Det är ett rent absurd påstående att det finns gott om plats. Har du ens grundläggande kunskaper om hur en ubåt agerar?

Citat:
Hint: Är det mörkblått så är det för grunt.

Hint: det ljusblåa är 3-4 meter = ubåten fastnar. Hint 2: allt som är under tjugo meter är för grunt för en ubåt av U-137:s typ att agera på.

Citat:
En ubåt av 60-talstyp kan t o m manövrera i Gåsefjärden.

Nej, självklart inte. Det är för grunt och för trångt för en ubåt i den storleken att agera som en ubåt. Att hjälpligt kunna existera på en plats är inte samma sak som att agera militärtaktiskt.
Citera
2021-10-27, 13:54
Medlem
Citat:

Skönt att du VET
Citera
2021-10-27, 13:55
Medlem
Farbaute666s avatar
[quote=Liko.Triko|77723725]Intressant. Var det en mindre ubåt?

Jag vet inte om den var mindre, ögonvittnen beskrev den som normalstor, men längden är jag inte säker på. Dock var silhuetten tydlig kunde inte kopplas till någon ubåt från Warszawa-pakten.
Citera
2021-10-27, 13:58
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Jag vet inte om den var mindre, ögonvittnen beskrev den som normalstor, men längden är jag inte säker på. Dock var silhuetten tydlig kunde inte kopplas till någon ubåt från Warszawa-pakten.

Det finns ingen "känd" incident i Karlskrona 1990. Kan du berätta något mer om vad som hände?
Citera
2021-10-27, 14:05
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Det finns ingen "känd" incident i Karlskrona 1990. Kan du berätta något mer om vad som hände?
Det blev aldrig någon "incident" (jag använder citationstecknen för att understryka detta faktum). Vi var förlagda i Karlskrona under två gånger två veckor, jag tror att det här var den första vändan. För att vara helt säker, måste jag leta upp gamla dagböcker som finns i mitt föräldrahem.

Jag har glömt vad öarna heter, vi kan ha legat vid Aspö eller Tjurkö. I alla fall så bedrev vi spaning dygnet runt i två veckor. Ubåten gled förbi, vi rapporterade in det till basen. Det tog lång tid innan vi fick svar, sedan fick vi bara en sträng order att inte göra någonting alls, bara låta det vara. Inga lysraketer, ingenting. Dessutom blev vi påminda om vår tystnadsplikt.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&tbs=lf:1,lf_ui:1&tbm=lcl&sxsrf=AOaemvJXf5e9BhYys huWtamzKgFPehg6IQ:1635336117212&q=karlskrona+sk%C3 %A4rg%C3%A5rd+%C3%B6ar&rflfq=1&num=10&ved=2ahUKEwj b4erixerzAhUrpIsKHRutAH8QtgN6BAgeEAQ
Citera
2021-10-27, 14:14
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Det blev aldrig någon "incident" (jag använder citationstecknen för att understryka detta faktum). Vi var förlagda i Karlskrona under två gånger två veckor, jag tror att det här var den första vändan. För att vara helt säker, måste jag leta upp gamla dagböcker som finns i mitt föräldrahem.

Intressant. Om du har någon mer information vore det spännande. Det är inte första gången jag hör om ubåtar som verkar ha släppts ut / jakt avblåsts i bra lägen och där sedan ärendet aldrig dykt upp i någon offentlighet.
Citera
2021-10-27, 15:12
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Intressant. Om du har någon mer information vore det spännande. Det är inte första gången jag hör om ubåtar som verkar ha släppts ut / jakt avblåsts i bra lägen och där sedan ärendet aldrig dykt upp i någon offentlighet.
Nej, motsvarigheten får vi kanske gå tillbaks till WW2 för att hitta, när luftvärnet inte kunde träffa brittiska eller amerikanska bombare, men var mycket mer träffsäkra efter -42, eller -43, när krigslyckan hade vänt.

Vad gäller båtarna så har jag lite teorier, du kan PM:a.
Citera
2021-10-27, 15:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Vad är det realistiska i att köra in med en ubåt i ytläge för att titta på en förtöjningsplats?

Om det vore så, och om Sovjet skulle känna till att det fanns en sådan plats, vad är det vettiga i att braka in med en främmande ubåt i ytläge på just den platsen?

Att något är teoretiskt möjligt är en sak. Vad som däremot är praktiskt och taktiskt är en annan.

På vilket sätt spionerar man bäst med detta med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

På vilket sätt spionerar man bäst med den med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

På vilket sätt spionerar man bäst med dessa med hjälp av en 70 meter lång ubåt i ytläge?

Dessa prov ägde rum på en helt annat plats är där U-137 färdades på hennes vansinniga resa.

Eftersom den kan gå i uläge för att undgå vårt flygvapens mastradar (som fanns i närheten) för att sedan gå upp i fullt ytläge (6,3 m) när den är så nära radarn att den nedersta loben inte detekterar den. Ett ytfartyg hade observerats redan ute till havs och har heller inga tysta elmotorer.

Dånet från dieslarna kom först efter grundstötningen när den försökte backa och vrida sig loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in