Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Korta pulser har såklart inte någon påverkan på klimatet. Syftet med metoden var att bestämma förhållandet mellan solvindens styrka och solstrålningens värmande effekt.
De menar att klimatet förändrats eftersom att solvinden har ökat i styrka under lång tid. Detta har lett till att solstrålningen som värmer jorden har ökat. Därför har det blivit varmare.
Det finns inget som tyder på att Solen orsakar ens en del av den globala uppvärmningen
Jag förstår att att det är "vad dom menar". Men, fakta som dom presenterar visar ett helt annat resultat.
Jag upprepar igen vad som är känt och vad som framkommer i artikeltexten.
Under perioden 1971 och 2006 observerades totalt 220 FD events. I medeltal 6,3 FDs om året. Med en minskad strålning av i medeltal ca 5-6%. Svensmark, Shaviv m.fl. har valt ut dom fem starkaste FD-eventen efter 2000. Med en styrka på mellan 64% och 119%, dvs. mer än tio gånger starkare än medel. Under 4-6 dagar efter dessa fem event har dom studerat påverkan på molnighet och väder och noterat en förändrad strålningsbalans motsvarande i medeltal 1,7 W/m². Motsvarande en medelpåverkan med 0,0058 W/m² över hela tidsperioden.
Jag har letat men inte hittat något som tyder på att FD-event tilltagit i antal eller i styrka med tiden. Även om så vore fallet är antalet events så få och medelstyrkan så svag att det knappast har någon mätbar påverkan på klimatet. I varje fall är påverkan, jämförd med den påverkan som ökningen av koldioxid har, så liten att den är försumbar.
Behöver jag förtydliga att "vad dom menar" men inte på något sätt styrker i artikeln, är helt i linje med det resultat som oljeindustrin, GWPF och Heartland vill ha? Att förbränning av fossila bränslen har mindre påverkan på klimatet än vad det faktiskt har. Utan att det stryks på något sätt. En linje som du själv förefaller att konsekvent följa. Som jag har så svårt att acceptera att du verkligen tror på.
Jag önskar innerligt att du kunde uppbåda en liten bråkdel av den skepsis som du tycks ha så gott om när du betraktar etablerad och seriös vetenskap då du betraktar vad
"oddballs" som Svensmark, Shaviv och Scafetta kommer fram till och presenterar. Hur kan all skepsis vara som bortblåst bara för att dessa oddballs presenterar något som, med livlig fantasi eller med skygglappar, kan tolkas som att det nog inte är så illa att elda med fossila bränslen?
–