Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-19, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En favorit i repris. Undras hur många gånger detta tagits upp i tråden?

Först några ord om Guus Berkhout och hans klimatförnekarorganisation CLINTEL, som bägge har kopplingar till olje- och gasindustrin:

Och här sågas deras påståenden redan år 2019:

Så här var några av forskarnas omdömen om "brevet":

Är det inte konstigt att alla ”klimatförnekare” bara är köpta av oljeindustrin medan alla andra ”bara” är osjälviska sanningssägare utan egenintresse och utan karriärer att tänka på? Tänk så det kan slumpa sig ibland.

För att återgå till de 2 % svenska ”klimatförnekare”:

Ponera att man frågar 1 000 personer i Sverige och Polen om de tror på Gud. Gissningsvis är det betydligt fler polacker som svarar Ja. Vilket inte på något sätt bevisar vare sig att det finns en gud (eller flera) eller inte. Det visar snarare att man präglas av sin omgivning och den sociala kontexten.

Om man får sin världsuppfattning genom SVT, TV4 och Aftonbladet är det heller inte så märkligt om man tror att klimatkatastroferna närmar sig. Om Greta Thunberg blivit nominerad till Nobels fredspris så bara MÅSTE det ju bero på att hon har rätt.

Det vore mer intressant att fråga de intervjuade personerna om varför de inte lever som de lär. Varför ökar flygtrafiken igen? Varför blir inte alla veganer (dvs följer Greta?) Varför sitter de och spammar sociala medier med Wikipedia-länkar, emojis, selfies (i förekommande fall) och hånfulla tillmälen om mer pålästa personer? Vet de inte att internet är en stor klimatbov? Varför drar de då inte sitt strå till stacken? Skiter de i kommande generationer när de åker med bensindrivna bilar eller kör en dieseldriven traktor?

På vilket sätt är ni bättre än de som ”sponsras av oljeindustrin”?
Citera
2021-10-19, 08:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
"Inte kan påverka klimatet", stod det väl.
Vilket betyder att vi inte gör det.
Citat:
En stor del av forskarna - kanske en stor majoritet t.o.m. - säger att AGW kan påverka temperaturen men att det är osäkert med hur mycket.
En mycket stor majoritet av klimatforskarnas expertgranskade rapporter, 90-100% visar att koldioxidutsläppen orsakar uppvärmningen.
Citat:
Med 50 %? 75 %? 99 %?

Så länge man inte har den siffran (vilket man eventuellt aldrig kan få fram) så är det ogörligt att göra datormodelleringar och tro att man kan räkna ut den globala temperaturen om 80 år, helt och hållet baserat på AGW. Med så spretiga ingångsdata blir det "shit in - shit out" eller vad det nu kallas. (Sen har vi ju den lilla detaljen med alla oförutsägbara "tipping points" som ska ställa till jävulskap ...)
Vi har redan ökat den globala medeltemperaturen tillräckligt för att vi skall kunna vara säkra på trenden och den är allvarlig och ställer till med stora problem redan.

Man förutsäger också att om vi fortsätter som nu, så kommer temperaturen sannolikt att nå 3-5 graders ökning till 2100. Redan inom några år kan det bli 1,5 graders ökning.

Tröskeleffekterna är dock stora frågetecken, som inte är inkluderade i dessa siffror.
Citat:
I juni i år kunde man f.ö. läsa följande från Göteborgs universitet:

https://www.gu.se/sites/default/files/2021-06/Svenska%20klimatf%C3%B6rnekare%20F%C3%B6rhandspubl icering.pdf

Enligt en jämförande studie av YouGov (2020), som omfattar 25 länder, uppgav exempelvis i genomsnitt 11 procent antingen att det inte pågår några klimatförändringar eller att det pågår klimatförändringar men att dessa inte alls har med mänskliga aktiviteter att göra. (...) På delad artonde plats återfanns Sverige med sina åtta procent."

SVD "avrundar" samma undersökning nedåt:

https://www.svd.se/sex-procent-ar-klimatfornekare

Hur ofta ska man göra sådana undersökningar egentligen? Till vilken nytta?
Haha! Pinsamt för er förnekare, ja.

En sund reaktion från förnekarsidan borde vara att bli lite mer ödmjuka i tonen. Och kanske rentav sätta sig in i klimatproblemet, lära sig och hålla sig borta från desinformationssidor och lögnare.

Citat:
Med en dåres envishet tror jag det blir väldigt svårt att hitta en enad forskarkår som hävdar att klimatförändringarna (i bestämd form, dvs alla) helt och hållet och enkom beror på mänskliga aktiviteter.
Om man blir överbevisad ändrar man uppfattning. Livet är en lång lärande resa.

Vetenskapen har hittat den väsentliga orsaken till klimatförändringarna.

Citat:

Varför är det intressant att fråga vanliga människor, som generellt sett inte har läst en enda bok om klimatologi, om vad de tror? Varför håller ni på och ältar om vad andra okunniga människor har fått för sig?
Surt, sa räven.

Citat:
Det är väl lika ointressant som att lyssna på Greta Thunberg som sannolikt inte har läst IPCC:s rapporter. Var hon i stället hittar sin propaganda vete gudarna. Vågar dock påstå att den inte är noggrant "peer-reviewad" enligt konstens alla regler.
Greta är väldigt kunnig, men hon säger att vi framförallt skall lyssna på klimatforskarna.
Citera
2021-10-19, 08:22
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En favorit i repris. Undras hur många gånger detta tagits upp i tråden?

Först några ord om Guus Berkhout och hans klimatförnekarorganisation CLINTEL, som bägge har kopplingar till olje- och gasindustrin:

Och här sågas deras påståenden redan år 2019:

Det var inte deras påstående som diskuterades. Det var påståendet om 100% konsensus som ifrågasattes.

500 forskare 2019 har plötsligt blivit 900+ forskare 2021.
Visar med all önskvärd tydlighet att "konsensus" inom området bara är lögn.
Dessutom har konsensus inget med vetenskap att göra från första början.

Kopplingar till olje- gasindustrin?
So fucking what?

Dina forskare som gav "omdömen" är garanterat jäviga åt andra hållet.
Tro fan att dom gastar när deras försörjning är hotad.
Citera
2021-10-19, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej varje molekyl har inte större effekt, nu jobbar du in dig i fantasiernas värld igen.
En molekyl extra metan har större effekt än en molekyl extra CO2. Hur står det till med din läsförmåga?
Citat:
Sen att temperaturen stiger men påverkan avtar vilket gör att skräckscenarion blir i princip omöjliga att uppnå givet kända kol och oljetillgångar i världen.

Ändå blir det precis sådana "skräckscenarier" man hamnar i om man räknar på det och inte som du bara killgissar.
Citat:
Så man måste således ägna sig åt ihopkok och kompletterande förklaringar.
Var inte så blyg. Tala om vilka effekter du tycker man skall ta bort och varför!
Citera
2021-10-19, 08:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det där med logaritmiskt avtagande vid stigande CO2-halt, som så ofta nämns, stämmer alltså inte?

Var vänlig och motivera varför i stället för att anklaga andra för bristande ödmjukhet. Vill/kan du inte komma med meningsfulla argument finns det andra trådar än de som handlar om vetenskap som nog passar dig bättre.
Vissa kallar förhållandet för logaritmiskt avtagande och vissa sprider det språkbruket, men det är missvisande.

Temperaturkurvan stiger med ökad koncentration CO2. Man kan säga att stigningen flackar ut med höjd koncentration, men något avtagande sker aldrig (utom med kurvans derivata).

Det är extra missvisande eftersom koldioxidtillförseln ökar i princip exponentiellt, för temperaturen ökar nu som funktion av tiden allt snabbare. Det är först en smygande ökning, sedan en märkbar ökning som nu med en grad på femtio år för att med tiden öka betydligt snabbare.

Om Keelingkurvans trend inte bryts från hittills konstant tillväxt med c:a 1,7 % per år, så kommer temperaturen så småningom att öka med en grad vart elfte år. Så skippa frasen "logaritmiskt avtagande".
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-10-19 kl. 09:17.
Citera
2021-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Det var inte deras påstående som diskuterades. Det var påståendet om 100% konsensus som ifrågasattes.

500 forskare 2019 har plötsligt blivit 900+ forskare 2021.
Visar med all önskvärd tydlighet att "konsensus" inom området bara är lögn.
Dessutom har konsensus inget med vetenskap att göra från första början.

Kopplingar till olje- gasindustrin?
So fucking what?

Dina forskare som gav "omdömen" är garanterat jäviga åt andra hållet.
Tro fan att dom gastar när deras försörjning är hotad.

En av de största givarna till "åt andra hållet" är ju Rockefeller och vad har de gjort sin förmögenhet på?

Snacka om att kasta sten i glashus.
Citera
2021-10-19, 08:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
En av de största givarna till "åt andra hållet" är ju Rockefeller och vad har de gjort sin förmögenhet på?

Snacka om att kasta sten i glashus.
Rockefeller satsar på Rockströms forskning. Rockström forskar kring hur mänskligheten ska kunna försörjas med mat i framtiden. Mat är makt.
Citera
2021-10-19, 08:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
I juni i år kunde man f.ö. läsa följande från Göteborgs universitet:

https://www.gu.se/sites/default/files/2021-06/Svenska%20klimatf%C3%B6rnekare%20F%C3%B6rhandspubl icering.pdf

Enligt en jämförande studie av YouGov (2020), som omfattar 25 länder, uppgav exempelvis i genomsnitt 11 procent antingen att det inte pågår några klimatförändringar eller att det pågår klimatförändringar men att dessa inte alls har med mänskliga aktiviteter att göra. (...) På delad artonde plats återfanns Sverige med sina åtta procent."

SVD "avrundar" samma undersökning nedåt:

https://www.svd.se/sex-procent-ar-klimatfornekare

Hur ofta ska man göra sådana undersökningar egentligen? Till vilken nytta?

Är det troligt att de svenska "klimatförnekarna" har minskat kraftigt i antal på några månader? (Verkar tvärtom som om folk blivit alltmer irriterade på mediernas rapportering, och MP ser det riktigt illa ut för.)

Klimatförnekandet har nog minskat, ja, det är mitt intryck också. Tidigare låg det runt 6%.

Sommarhalvåret har nog väckt många. Envis intensiv värmebölja i västra Nordamerika som rentav dödade miljarder små djur utefter kusten. Rekordstora översvämningar i Tyskland, Belgien, Gävle, Kina. Orkanen Ida.

Jag tror inte att folk blir irriterade på att media rapporterar om detta, tvärtom. Händelserna känns na hotfulla, de extrema vädren har kommit närmare oss, konstaterades det på en del håll. Och då berör det mer. Man börjar fatta att det här kan hända även här. Och det går inte längre att blunda för att klimatet beter sig annorlunda.

Kvar blev 2% förnekare.
Citera
2021-10-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa kallar förhållandet för logaritmiskt avtagande och vissa sprider det språkbruket, men det är missvisande.
Det är fullkomligt rimligt så länge man inser vad det betyder, dvs att inverkan av en extra dos CO2 får mindre och mindre betydelse ju mer CO2 det redan finns.

Att vi sen har ungefär exponentiellt ökande utsläpp av CO2 som motverkar den avtagande effekten är en helt annan sak.
Citera
2021-10-19, 09:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är fullkomligt rimligt så länge man inser vad det betyder, dvs att inverkan av en extra dos CO2 får mindre och mindre betydelse ju mer CO2 det redan finns.

Att vi sen har ungefär exponentiellt ökande utsläpp av CO2 som motverkar den avtagande effekten är en helt annan sak.
Det är missvisande och betyder ingenting. Logaritmiskt utflackning eller inbromsning kan jag gå med på men logaritmiskt avtagande är fel, visar fel och berättar ingenting som är sant.
Citera
2021-10-19, 10:00
Medlem
Stones avatar
"Klass 1-varning i nästan halva landet

SMHI klass 1-varnar för plötslig ishalka, höga flöden, mycket hårda vindar och snöfall i stora delar av landet på tisdagen.

Varningarna gäller hela Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland samt Jämtlandsfjällen och Dalarnas län.

Varningen för höga vattenflöden gäller i Norrbotten. Varningen för snöfall har utfärdats i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Dalarna.

I Norrbotten bedöms det komma upp till 30 centimeter snö under tisdagen och onsdagen.

Plötslig ishalka kan slå till i Jämtlands län."

Så när det blir en normal svensk vinter så är det klimatförrändringar det med?
Citera
2021-10-19, 10:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Snälla. Sluta vara så här djävla självgod och dum i huvudet.

Jag ifrågasätter forskning kring klimatet (det finns oerhörda mängder brister i den). Det är inte samma sak som att jag skulle påstå att det inte finns någon som helst koppling mellan mänsklig aktivitet och klimatet.

Jag ifrågasätter medial rapportering om klimatet (det finns oerhörda brister i den). Det är inte samma sak som att jag skulle påstå att det inte finns någon som helst koppling mellan mänsklig aktivitet och klimatet.

Jag ifrågasätter kortsiktiga populistiska beslut om klimatet (det finns oerhörda mängder sådana). Det är inte samma sak som att jag skulle påstå att det inte finns någon som helst koppling mellan mänsklig aktivitet och klimatet.

Jag påpekar brister i dina resonemang (jag tror inte jag har sett dig skriva ett enda inlägg som inte har varit vansinnigt moraliserande snömos utan särskilt mycket vetenskaplig backning). Det är inte samma sak som att jag påstår att det inte finns någon som helst koppling mellan mänsklig aktivitet och klimatet.

Jag hoppas, på allvar, att du förstår distinktionen -- annars är du ju efterbliven på riktigt (for the record -- jag tror inte du är efterbliven på riktigt, jag tror bara du är jävligt dum och allmänt obildad).

Men då du glatt skriver i tråden att 'nordamerikas medeltemperatur var 15 grader över det normala under juli månad' utan att själv förstå orimligheten i detta förstår man ju att din intellektuella kapacitet inte är särskilt hög. Men visst. Kalla du mig 'klimatförnekare' om det får dig att känna dig god.
--

Det finns en jävla massa bekymmer med hysteriker/-or som du. Klimatdiskursen är problematisk då den driver en politik som är oerhört destruktiv för miljön. Om något måste resurskonsumtionen minska. Inte öka.

Att fasa ut kärnkraft på bekostnad av vindkraft ökar koldioxidnivåerna -- enligt vattenfall har vindkraft ett livscykelfootprint som är 5-8x högre/kWh än kärnkraft.

Att hylla vattenkraft är lika idiotiskt. Den främsta anledningen till stranderosion är sedimentering i vattenkraftsdammar. Den näst främsta är betongindustri (vad kräver vindkraftsbyggen? -- jo stora mängder betong).

Jag skulle kunna fortsätta, men något säger mig att du hellre sätter dig och letar efter någon nyhetsblänkare på CNN, klistrar in lite smileys och anklagar folk för att vara klimatförnekare i oneliners med en massa smileys.

For the record:
Jag marscherade med svarta blocket under COP15 (tolv år sedan) -- vad gjorde du då? Vet du ens vad innebörden i föregående mening är?

Jag släpade upp sälar som pre-teen under säldöden. Jag har fan levt kring miljörörelsen hela mitt vuxna liv. Vad fan har du gjort? Klistrat smileys och surfat på CNN?

Nä, just det. Snacka går ju. Din jävla planta.
Jag tycker nog att du verkar vara mer hysterisk än jag.
Brister hittar man överallt, i synnerhet om man letar efter dem. Vill man ha fakta, så hittar man det också. Ditt inlägg lider stor brist på fakta. Ett allmänt tyckande utan sakliga argument betyder inget.

Klimatforskningen har överväldigande bevis för att det är våra utsläpp av CO2 som orsakar den extrema uppvärmningen. Och det får redan allvarliga konsekvenser. Inte bara den ökade temperaturen, utan också försurningen av havet.

Att se och förstå att det här kan få ödesdigra följder för oss alla, det är inte hysteri. Det är vanligt bondförnuft, helt normal självbevarelsedrift. Och vi vet ju vad lösningen är, det är bara att ta itu med förnybar energi, bygga ut elnätet, förbättra kollektivtrafiken, skydda mer skog och stoppa fossila bränslen.

Vi måste skydda våra livsbetingelser och det vi har byggt upp, eller hur?
Senast redigerad av humanlife 2021-10-19 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in