Citat:
Ursprungligen postat av
Cancerogen
Kudos.
Tack. Antar jag.
Citat:
Ja det är sant. Jag kan faktiskt respektera människor engagerade i miljörörelsen.
Men det kräver att man faktiskt lever som man lär också.
Folk som bara fungerar som ekokammare åt MSM-propaganda har jag inte mycket till övers för.
Folk som bara godhetssignallerar och har en jävla holier than thou attityd vill jag helst se spetsade på pålar. Finns inget mer kräkframkallande än folk som skall "be" för någon eller något syfte. Skänk en hundralapp eller dra åt helvete.
Case in point. Vindkraft. Elbilar. Meningslöst godhetssignalerande och, egentligen, ren plakatpolitik. Beträffande pålspetsning (bildligt talat nota bene) är vi rörande överens. Jag är principiellt starkt emot (faktiskt) våldsutövande mot medmänniskor. Jag hatar dock hyckleri.
Citat:
Nåväl.
1. Personligen är jag inte alls övertygad om att människan påverkar klimatet nämvärt.
2. Att människan förstör miljön är det dock inget tvivel om och jag önskar att man la krut på det istället.
1. Jag är väl tämligen övertygad om att det förekommer påverkan. Jag är dock inte kapabel att greppa omfattningen (det är väldigt fjärran från mitt forskningsområde). Jag är dock fullt kapabel att greppa omfattningen av ovetenskapligheten med vilken sagda fenomen diskuteras vetenskapligt, politiskt och medialt. Det ligger nämligen inom mitt forskningsområde.
2. Det är ju tämligen enkelt observerbart och det torde inte kräva omfattande forskarutbildning för att förstå detta. Icke desto mindre undrar man ju hur i helvete den, med forskarbakgrund, som argumenterar för nedläggning av kärnkraft till förmån för vindkraft och vattenkraft resonerar (e.g. Bolund som ju, åtminstone, har varit inskriven som doktorand; i fallen Tovatt och Greta handlar det ju om ren obildad naivitet) -- det kan såklart vara frågan om cyniskt maktspel (som i fallet med epiteten 'blåbrun' och 'klimatförnekare'), men jag vet faktist inte. Det är dock helt enkelt något som inte stämmer, men det kanske det bara handlar om Hanlons rakkniv (så kul -- det här blev väldigt meta-parsimonitetsprincipiellt) och ideologiska skygglappar.
Ska man se något positivt i eländet så verkar det som den politiska majoriteten i EU-nämnden kommer att tvinga Sverige till att verka för att kärnkraft skall föras in i EUs sustainability-taxonomi. Alltid något.