Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-19, 00:05
Medlem
Cancerogens avatar
934 forskare som skrivit under World Climate Declaration:

"The statements of the Declaration contain a clear message: ‘There is NO Climate Emergency’. The Declaration also states that CO2 is NOT a pollutant but a blessing for our planet and that current computer models of climate – on which international policy is founded – are unfit for their purpose. Therefore, it is unwise to advocate spending trillions of dollars on the basis of speculative results from such immature models. Current climate policies not only dangerously undermine the global economic system, but they also put lives at risk in countries where large-scale access to reliable and affordable electricity is made unfeasible."

Dokumentet:

https://clintel.nl/wp-content/uploads/2020/01/Guus-Berkhout_essay-2020_V4-def.pdf

Organisationens hemsida:

https://clintel.org/

Hur var det nu igen med "konsensus"?!?
Citera
2021-10-19, 00:10
Medlem
Cancerogens avatar
Tre studier som återigen visar att huvudorsaken till uppvärmningen 2001-2019 beror på molntäcket och inte koldioxiden:

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2021GL093047

https://www.mdpi.com/2073-4433/12/10/1297/htm

https://www.researchgate.net/publication/353581425_Global_Circulation_Models_GCMs_Simulate_ the_Current_Temperature_Only_If_the_Shortwave_Radi ation_Anomaly_of_the_2000s_Has_Been_Omitted
Citera
2021-10-19, 00:22
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
https://twitter.com/benioff/status/549339156854214656

Meh. Skrämselpropaganda.
Koldioxid är osynlig och den vita "röken" från kolkraftverk är vattenånga från kyltornen.

Korrektion: Slutade på +23,18%. Bra dagsverke.
Citera
2021-10-19, 01:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
934 forskare som skrivit under World Climate Declaration:

"The statements of the Declaration contain a clear message: ‘There is NO Climate Emergency’. The Declaration also states that CO2 is NOT a pollutant but a blessing for our planet and that current computer models of climate – on which international policy is founded – are unfit for their purpose. Therefore, it is unwise to advocate spending trillions of dollars on the basis of speculative results from such immature models. Current climate policies not only dangerously undermine the global economic system, but they also put lives at risk in countries where large-scale access to reliable and affordable electricity is made unfeasible."

Dokumentet: https://clintel.nl/wp-content/uploads/2020/01/Guus-Berkhout_essay-2020_V4-def.pdf / Organisationens hemsida: https://clintel.org/

Hur var det nu igen med "konsensus"?!?

En favorit i repris. Undras hur många gånger detta tagits upp i tråden?

Först några ord om Guus Berkhout och hans klimatförnekarorganisation CLINTEL, som bägge har kopplingar till olje- och gasindustrin:

Och här sågas deras påståenden redan år 2019:

Citat:
Letter signed by “500 scientists” relies on inaccurate claims about climate science
Six scientists analyzed the letter and estimate its overall scientific credibility to be 'very low'. A majority of reviewers tagged the article as: Biased, Cherry-picking, Inaccurate, Misleading.

The claims contradict or misrepresent the evidence uncovered by geoscientists, failing to provide support for its conclusions downplaying the threat of climate change. The letter claims, for example, that climate models ignore the benefits of increased CO2 on plant growth. This is false, as many climate models simulate the response of vegetation to increased CO2—and the climate change it causes.

And while some outlets described the co-signers as experts in climate science, most are not. As noted in an analysis below, a significant portion of the co-signers are either engineers or professionals in non-technical fields. Only 10 identified themselves as climate scientists.

https://climatefeedback.org/evaluation/letter-signed-by-500-scientists-relies-on-inaccurate-claims-about-climate-science/

Så här var några av forskarnas omdömen om "brevet":

Citat:
"This statement is unscientific. It ignores well-established understanding of climate and of what causes the climate to change. It makes cherry-picked statements."
Citat:
"The letter contains direct lies and cherry picks information about carbon dioxide and climate change impacts that are designed to mislead."
Citat:
"The text is a masterpiece: next to the political opinions expressed, every single sentence is either wrong, insignificant or irrelevant for the question whether climate change is a serious problem for humanity."
Citat:
"The scientific content is completely inaccurate, undocumented, and fails to bring proof for its claims."
Citera
2021-10-19, 01:23
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här var några av forskarnas omdömen om "brevet":

Är helt ointresserad av "omdömen".

Jag vill se studier.
Citera
2021-10-19, 02:28
Medlem
Citat:
Meh. Skrämselpropaganda.
Koldioxid är osynlig och den vita "röken" från kolkraftverk är vattenånga från kyltornen.

Korrektion: Slutade på +23,18%. Bra dagsverke.

Syftar du på den illustrerade bilden i tweeten? Tycker snarare att det ser ut som ett tjockt täcke av smog kring staden i bakgrunden. Och det orsakas ju som bekant till viss del av utsläpp från kolkraftverk.

Förövrigt så är inte bara koldioxid utan även gasen vattenånga helt och hållet osynlig.
Senast redigerad av Menlonson 2021-10-19 kl. 02:30.
Citera
2021-10-19, 06:22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Kudos.
Tack. Antar jag.
Citat:
Ja det är sant. Jag kan faktiskt respektera människor engagerade i miljörörelsen.
Men det kräver att man faktiskt lever som man lär också.

Folk som bara fungerar som ekokammare åt MSM-propaganda har jag inte mycket till övers för.
Folk som bara godhetssignallerar och har en jävla holier than thou attityd vill jag helst se spetsade på pålar. Finns inget mer kräkframkallande än folk som skall "be" för någon eller något syfte. Skänk en hundralapp eller dra åt helvete.
Case in point. Vindkraft. Elbilar. Meningslöst godhetssignalerande och, egentligen, ren plakatpolitik. Beträffande pålspetsning (bildligt talat nota bene) är vi rörande överens. Jag är principiellt starkt emot (faktiskt) våldsutövande mot medmänniskor. Jag hatar dock hyckleri.
Citat:
Nåväl.
1. Personligen är jag inte alls övertygad om att människan påverkar klimatet nämvärt.
2. Att människan förstör miljön är det dock inget tvivel om och jag önskar att man la krut på det istället.
1. Jag är väl tämligen övertygad om att det förekommer påverkan. Jag är dock inte kapabel att greppa omfattningen (det är väldigt fjärran från mitt forskningsområde). Jag är dock fullt kapabel att greppa omfattningen av ovetenskapligheten med vilken sagda fenomen diskuteras vetenskapligt, politiskt och medialt. Det ligger nämligen inom mitt forskningsområde.

2. Det är ju tämligen enkelt observerbart och det torde inte kräva omfattande forskarutbildning för att förstå detta. Icke desto mindre undrar man ju hur i helvete den, med forskarbakgrund, som argumenterar för nedläggning av kärnkraft till förmån för vindkraft och vattenkraft resonerar (e.g. Bolund som ju, åtminstone, har varit inskriven som doktorand; i fallen Tovatt och Greta handlar det ju om ren obildad naivitet) -- det kan såklart vara frågan om cyniskt maktspel (som i fallet med epiteten 'blåbrun' och 'klimatförnekare'), men jag vet faktist inte. Det är dock helt enkelt något som inte stämmer, men det kanske det bara handlar om Hanlons rakkniv (så kul -- det här blev väldigt meta-parsimonitetsprincipiellt) och ideologiska skygglappar.

Ska man se något positivt i eländet så verkar det som den politiska majoriteten i EU-nämnden kommer att tvinga Sverige till att verka för att kärnkraft skall föras in i EUs sustainability-taxonomi. Alltid något.
Citera
2021-10-19, 06:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En ren killgissning utan något sakligt stöd.

Skulle du bli gladare om man inte tog med sådant man vet påverkar klimatet?
Att CO2 påverkar temperaturen allt mindre med ökad koncentration är ett faktum.
Att vattenånga och metangas påverkar mer är också ett faktum. Att klimatalarmister utan vetenskaplig grund pekar på CO2 är klassiskt sektbeteende.
När teorin inte hänger ihop kompletterar med fantasier om hur CO2 påverkar temperaturen i efterhand hej och hå.
Ett klassiskt tecken på en fallerad teori.
Citera
2021-10-19, 06:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är inte lappande och lagande när jag påpekar triviala saker som du borde känna till om du alls skall diskutera frågan.

Det beror på vad du kallar för skräckpropaganda. Definitionsmässigt är det ju inte skräckpropaganda om det är sant.

Nej, det är inte rimligt. T o m förnekare som Roy Spencer anser det vara uppenbart fel:
https://www.drroyspencer.com/2014/04/skeptical-arguments-that-dont-hold-water/

Det är skillnad mellan dina gissningar och seriös vetenskap.
Nej din länk talar inte om att jorden inte blir grönare öht. Läser du inte vad du länkar.
Citera
2021-10-19, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att CO2 påverkar temperaturen allt mindre med ökad koncentration är ett faktum.
Naturligtvis, och som jag sagt åtskilliga gånger är det redan medräknat.
Citat:
Att vattenånga och metangas påverkar mer är också ett faktum. klimatalarmister utan vetenskaplig grund pekar på CO2 är klassiskt sektbeteende.
Totalt sett påverkar metan betydligt mindre, även om den lägre koncentrationen gör att varje extra molekyl har större effekt. Detta är också medtaget. Att man pekar på CO2 är pga att dess ökning är det som har störst inverkan.
Citat:
När teorin inte hänger ihop kompletterar med fantasier om hur CO2 påverkar temperaturen i efterhand hej och hå.
Kan du ge exempel på sådant du klassar som "fantasier" och förklara varför du tycker de faktorerna inte skulle tas med?
Citat:
Nej din länk talar inte om att jorden inte blir grönare öht. Läser du inte vad du länkar.
Jag syftade på ditt påstående "Tvärtom är det lika rimligt att anta dvs gissa att stigande temperaturer driver den ökande halten av CO2 i atmosfären". Läser du inte vad du själv skriver?
Senast redigerad av Xenonen 2021-10-19 kl. 07:21.
Citera
2021-10-19, 07:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Naturligtvis, och som jag sagt åtskilliga gånger är det redan medräknat.

Totalt sett påverkar metan betydligt mindre, även om den lägre koncentrationen gör att varje extra molekyl har större effekt. Detta är också medtaget. Att man pekar på CO2 är pga att dess ökning är det som har störst inverkan.

Kan du ge exempel på sådant du klassar som "fantasier" och förklara varför du tycker de faktorerna inte skulle tas med?
Nej varje molekyl har inte större effekt, nu jobbar du in dig i fantasiernas värld igen.
Dubbla halten och effekten är en fjärdedel kontra den tidigare nivån. Sen att temperaturen stiger men påverkan avtar vilket gör att skräckscenarion blir i princip omöjliga att uppnå givet kända kol och oljetillgångar i världen.
Så man måste således ägna sig åt ihopkok och kompletterande förklaringar.
Citera
2021-10-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Larvigt med personer som inte vet men låtsas och står på sig. Brist på ödmjukhet kommer inte att göra dig gott.

Det där med logaritmiskt avtagande vid stigande CO2-halt, som så ofta nämns, stämmer alltså inte?

Var vänlig och motivera varför i stället för att anklaga andra för bristande ödmjukhet. Vill/kan du inte komma med meningsfulla argument finns det andra trådar än de som handlar om vetenskap som nog passar dig bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in