2021-10-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var det inte så att han först nån gång efter 2018 var övertygad om att det var SE? Rent av 2020 efter att KP börjat prata om en lösning. Han hade hört att SE var huvudspåret och som de flesta av oss trodde han väl att om KP presenterar SE så kommer det finnas bevis.

Tji fick vi.

Gert Fylking är övertygad om att det var CP. Sätter lika stor tilltro till båda.
Ja vi har alla våra olika teorier Fylking kände ju CP mer än vad Arvidsson kände SE.
Jag vet inte när Arvidsson började tro att det var SE.
Mitt inlägg var mer en liten parentes kring att det vi kan göra är att lyssna på personer som kände SE och vad de tror och säger om honom.

Att tex en exfru eller hyfsat nära vänner säger att det är uteslutet att det var han är inte så konstigt om man tänker efter.
Citera
2021-10-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja så du förklarar att du anser att jag lägger större vikt vid att Engström inte är dömd för våldsbrott, jämfört med dig.

Hur är det på något vis intressant?

Det kan bara tjäna till en förståelse om dig.

Vänligen inse att tidigare beteende är intressant.

Men vad menar du med tidigare beteende ?

Du kände ju inte honom ...

Om han drack på jobbet så vad säger det dig om SE ?

Att han var lynnig i humöret o senare i livet gick på tabletter ...tog troligen livet av sig !

Det kan vara betydligt viktigare än att han är dömd för våldsbrott tidigare...

Dessutom använder han inte "våld" i brottet på det sättet som misshandel eller knivmord...
Citera
2021-10-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För att orden betyder det de betyder. De innefattar inte på nåt sätt en känsla hos GM. De innefattar inte att han sätter sig i mördarens ställe. Orden betyder vad dom betyder, du tolkar nåt mellan raderna. Fine. Men att ord betyder något annat än själva orden är en ren gissning.

Jag såg inte heller skotten, jag har kommenterat dom.
Har du kommenterat hur mördaren kände eller tänkte när han sköt mot LP?
Knappast va?

Jag tycker att det är ett av många märkliga uttalande och formuleringar framförallt.
Kan det inte vara så att han genom att vid flertalet gånger formulera sig på det viset och som han också gjorde att placera sig själv i mördarens ställe och återspegla mördarens rörelser ville säga oss nåt?
Jag tänker på "om nån av OSS då bar ett vapen kanske vi tog till det".
Eller "jag var i HÖGSTA grad närvarande vid mordet på Olof Palme":
Det är såklart en tolkning vad man lägger i i alra högsta grad men om man inte ens såg skotten eller ens GM så var men definitivt inte det i högsta grad närvarande.
Man var på sin höjd närvarande i periferin

Det är upp till var och en att göra sina egna tolkningar kring detta.
Citera
2021-10-16, 22:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vad menar du med tidigare beteende ?

Du kände ju inte honom ...

Om han drack på jobbet så vad säger det dig om SE ?

Att han var lynnig i humöret o senare i livet gick på tabletter ...tog troligen livet av sig !

Det kan vara betydligt viktigare än att han är dömd för våldsbrott tidigare...

Dessutom använder han inte "våld" i brottet på det sättet som misshandel eller knivmord...

Jag vet inte hur det på något sätt har att göra med vad jag har skrivit.

Dina tankar om tabletter och andra funderingar har inget med det jag skrev att göra.

Det jag har tagit till mig är ett antal smajlisar, men de kan väl knappast vara en motvikt jämfört med vittnesmål?
Citera
2021-10-16, 22:58
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej jag har inte hunnit lyssna på denna än. men kommer göra det.
Hur man än vrider och vänder på saker så förefaller det i princip omöjligt att han kan ha missat så oerhört mycket som hände på platsen. Har du läst min genomgång kring detta?

Jag har svårt att första att det trots detta finns så många som tror att SE var ett vittne.det är ju oerhört osannolikt att han skulle kunna missa så mycket som han gjorde om han hade varit på platsen.Jag lovar att återkomma om podden fått mig att ändra åsikt kring detta.

Har du gjort någon lista på hur alla uppgifter från dem som sett själva mordet/skotten divergerar?

Kanske var alla i maskopi?

Att plocka ut ett genomtröskat ”vittne” som SE, han kom till mordplatsen nån minut efter dådet, och försöka klistra på denne en massa egenskaper och handlingar är bisarrt även för en mediaman som Filter-Hitler.

Att KP gör det är en rättsskandal och denne fick givetvis välförtjänt kritik av JO.

81 procent av svenska folket skakade bara på huvudet åt det tragiska, bleka spöket av en tidigare respekterad man.

Sad.
Citera
2021-10-16, 22:59
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det på något sätt har att göra med vad jag har skrivit.

Dina tankar om tabletter och andra funderingar har inget med det jag skrev att göra.

Det jag har tagit till mig är ett antal smajlisar, men de kan väl knappast vara en motvikt jämfört med vittnesmål?

Du skrev ju om beteende i hans tidigare liv...

Eller det handlar bara om dömd för våldsbrott ?

Vad jag menade att SE drack o gick på tabletter var för att säga att jag lägger större vikt vid det när det gäller SE o hans tidigare liv...

Om det hade varit att någon slog ihjäl Palme eller använt kniv så hade jag lagt större vikt vid tidigare våldskapital...

Nu fick jag nog med allt va ?
Citera
2021-10-16, 23:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du skrev ju om beteende i hans tidigare liv...

Eller det handlar bara om dömd för våldsbrott ?

Vad jag menade att SE drack o gick på tabletter var för att säga att jag lägger större vikt vid det när det gäller SE o hans tidigare liv...

Om det hade varit att någon slog ihjäl Palme eller använt kniv så hade jag lagt större vikt vid tidigare våldskapital...

Nu fick jag nog med allt va ?

Men det återstår för dig att visa att han drack och åt tabletter vid den tiden, och varför det gör honom till en mördare.

Och absolut är det så att de flesta mord är ganska enkla att lösa - tidigare beteende och släktskap eller bekantskap är viktiga faktorer.

Vi kommer förmodligen inte komma längre. Har du inte förstått nu, kommer du inte förstå sedan heller.

Det blir bara en tråd där jag skrattar åt dina smajlisar, och är oförstående, eftersom du inte bara kan ge enkla argument.

Jag ska lägga till här att vi nu har skrivit kanske 16 inlägg tillsammans, utan att något har blivit sagt. Du får gärna fortsätta genom natten, men jag tror inte att någon annan än jag är intresserad av att läsa eller svara.

Vänligen bara skriv vad du tror om mordet, så blir det så mycket enklare.
Senast redigerad av goseigen 2021-10-16 kl. 23:12.
Citera
2021-10-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis! Då får du nog tåla att ditt utpekande av en statsministermördare blir synat eller hur?

Och hur kan du ens dra de slutsatser du gör "när vi inte ens har hela bilden".

Tänk om Lisbeth talat med SE?
Tänk om han faktiskt såg hur hon sprang ut i gatan och viftade på bilar?
O.s.v.

Det är alibi-uppgifter.
Det finns många fler och det räcker att en är korrekt.
Omvänt så blir det väldigt många lögner/chansningar som SE prickar in.

Jag förstår mycket väl en önskan om att få fantisera och teoretisera olika händelseförlopp o.s.v.
Men nu talar vi om ett riktigt brott och inte vilket som helst, utan mordet på statsministern.
Teorierna måste tåla att granskas.
Jag pekar inte ut någon detta är en diskussionstråd där vi alla tillsammans diskuterar saker kring SE och han roll i Palmemordet.
Jag tar inte åt mig om någon förnekare angriper. Jag kan bli frustrerad när vissa resonerar helt tokigt och inte minst fastslår saker som de inte har något stöd för, Vissa försöker ändra SEs utstämplingstid o.s.v.

Ja det finns alltid ett tänk om MEN när inget i materialet tyder på att SE och LP samtalat och det är ytterst osannolikt att inte någon av alla de människor som stod runt dessa två inte noterat något sådant samtal ,så vågar jag påstå att det inte ägt rum,detsamma gäller ju SEs påstådda språngmarsch,

Med 99%ig sannolikhet kan vi fastslå att dessa saker aldrig inträffat. Det kan jag säga och stå för trots detta tänk OM.Det kan vi genom att läsa förhör komma fram till,
Varför såg bara SE att LP sprang ut i gatan och stoppade ett stort antal bilar?
Varför såg han däremot INTE när folk sprang ut i gatan och stoppade ambulansen som sedan backade upp på trottoaren?
Varför är SE den enda tror jag som säger att det gick att få kontakt med LP och tom föra ett samtal med henne?
Här utgår jag från det material som finns helt enkel.

När det gäller andra saker som signalementet på GM så spretar det så mycket att det är svårt att dra några stora växlar på det.Där kan jag inte säga med någon säkerhet alls hur GM såg ut var klädd osv,
Citera
2021-10-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Har du gjort någon lista på hur alla uppgifter från dem som sett själva mordet/skotten divergerar?

Kanske var alla i maskopi?

Att plocka ut ett genomtröskat ”vittne” som SE, han kom till mordplatsen nån minut efter dådet, och försöka klistra på denne en massa egenskaper och handlingar är bisarrt även för en mediaman som Filter-Hitler.

Att KP gör det är en rättsskandal och denne fick givetvis välförtjänt kritik av JO.

81 procent av svenska folket skakade bara på huvudet åt det tragiska, bleka spöket av en tidigare respekterad man.

Sad.
Grejen med SE teorin är ju just den att man inte behövar konstruera en massa krystade fantasifulla teorier.
Det finns så mycket som gör honom misstänkt bara man läser förhör och annat känt material,
Då blir det mycket svårt att komma runt honom som misstänkt GM.
Jag skulle tänka så här om jag inte får ihop pusslet SE var ett vittne för att bitarna inte passar ihop man måste använda såg och hammare då skulle jag tänka okej vi ska nog inte utesluta honom trots allt.
Sedan skulle jag försiktigt börjar tänka mig honom som GM och se hur det pusslet går.
Skulle du göra det skulle du märka att bitarna passar ju mycket bättre i detta pussel jag behöver inte längre såg och hammare.

Alla bitar passar inte in i detta pussel heller, men nära på.
Citera
2021-10-16, 23:25
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har/hade stor respekt för KP's kompetens och trodde verkligen på honom i detta ärende.
Vad gäller misstankegraden så delar jag synpunkter som togs upp i senaste poddavsnittet.
KP nämner inte ens misstankegraden avseende SE?
Inget snack om att KP vill mena på att den är "skäligen" eller högre, men nu när jag kontrollerade så säger han inget annat än "den misstänkte".

Vad gäller din synpunkt om jämförelser så håller jag inte med, men kan se poängen.
Vittnet SE går självfallet att jämföra med hur andra vittnen beter sig!
Man misstar sig, minns fel osv.
Varför skulle inte detta gå att jämföra?

SE som misstänkt blir det möjligen annorlunda med och det är väl det du vill mena är "päron och äpplen"?

Du får gärna utveckla Lampers misstag, men jag tycker att det är "här" misstagen begås.

Många av de som är här inne jämför dock "SE som misstänkt(eller GM)" med andra vittnen (eller uppgifter) vilket självklart ger det resultat man vill ha.

Gällande uppgifter:
Eftersom SE är GM så kan han inte ha talat med Lisbeth. Hur kan då detta förklaras?
Eftersom SE är GM så kan han inte ha sett Palme läggas i framstupa sidoläge. Hur kan det förklaras? (Palme har aldrig lagts i framstupa sidoläge...)

Sa inte KP att om SE vore i livet och inte kunde lämna nöjaktiga uppgifter så skulle han blivit frihetsberövad? Han bedömde att han kunde bli häktad. Om inte SE sagt något alls vid ett sånt förhör hade han blivit häktad. Implicit betyder det då att han måste vara skäligen misstänkt.

En divergerande berättelse från ett ostyrkt vittne oavsett vem det är kan inte förklaras som ”normal-sant” för att andra styrkta vittnen också lämnar spretande uppgifter. Man kan väl inte förutsätta saker och ting som polis.

Du får ursäkta, men jag orkar faktiskt inte leta Lampers, men har för mig att det hade något med väktarsamtalen att göra. Kan kolla upp någon annan dag om du absolut vill ha?

Misstag har begåtts i denna tråd när det gäller tidsresor, helt klart, men inte från SE-sidan. Där har vi hela tiden hävdat att senaste PU haft koll på detta. Värst har det varit i Wall-bloggen och om du hörde senaste podden så hörde du inte samma kaxiga ton från Wall längre. Nu stakade han fram några känslomässiga argument. Den där Juan drog nån grej och avslutade sen med typ: ”om han inte läst i tidningar förstås”.

SE-anhängarna har vunnit mark helt klart och visst delar du själv vad som sades idag om språngmarschen? Borde han inte sett ambulansen om han sprang efter det att YN kommit fram dessutom?
Citera
2021-10-16, 23:25
Medlem
Citat:
Men det återstår för dig att visa att han drack och åt tabletter vid den tiden, och varför det gör honom till en mördare.

Och absolut är det så att de flesta mord är ganska enkla att lösa - tidigare beteende och släktskap eller bekantskap är viktiga faktorer.

Vi kommer förmodligen inte komma längre. Har du inte förstått nu, kommer du inte förstå sedan heller.

Det blir bara en tråd där jag skrattar åt dina smajlisar, och är oförstående, eftersom du inte bara kan ge enkla argument.

Jag ska lägga till här att vi nu har skrivit kanske 16 inlägg tillsammans, utan att något har blivit sagt. Du får gärna fortsätta genom natten, men jag tror inte att någon annan än jag är intresserad av att läsa eller svara.

Vänligen bara skriv vad du tror om mordet, så blir det så mycket enklare.

Såklart att inte drickandet eller om han tog livet av sig gör honom till GM....Många som dricker eller tar livet av sig som inte mördar ju ..

Jag tror att KP är rätt ute så om du inte håller med så är det okej...

Att inte mordet har löst sig enkelt beror kanske på att det var en osannolika GM men det tar inte bort att en del mord har osannolika mördare...

Är det något annat du vill att jag ska svara på ?
Citera
2021-10-16, 23:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Såklart att inte drickandet eller om han tog livet av sig gör honom till GM....Många som dricker eller tar livet av sig som inte mördar ju ..

Jag tror att KP är rätt ute så om du inte håller med så är det okej...

Att inte mordet har löst sig enkelt beror kanske på att det var en osannolika GM men det tar inte bort att en del mord har osannolika mördare...

Är det något annat du vill att jag ska svara på ?

Då har vi en samförståelse, du tycker som du gör, och jag som jag gör.

Jag vill återigen påpeka här att många mordfall är lätta att lösa, och att man i förstone inte skall spekulera en massa.

Vi kommer inte att komma överens om något av det här eftersom din uppfattning är att jag har skrivit något som är den direkta motsatsen till vad jag säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in