Citat:
Enig. Det är väldigt långsökt att en praoelevs närvaro på Skandia ska indikera något. Har heller aldrig köpt att SEs ev närvaro på Skandia 3/3 ska indikera något.
Låt säga att SE är där 3/3 och går runt och berättar för envar vad han har upplevt. För mig framstår det som något vem som helst hade kunnat gjort.
Låt säga att SE är där 3/3 och går runt och berättar för envar vad han har upplevt. För mig framstår det som något vem som helst hade kunnat gjort.
Sant.
Om man för resonemangets skull antar att han nu var där i något ärende, så måste det vara betydelselöst eftersom han då inte direkt smugit omkring, och ingen har heller reflekterat över vad han gjorde där på ledig tid.
Jag uppfattar dock en antydan från Filter att de tänker sig att han passat på att gömma mordvapnet på mordkvällen efter 23.40 - för att komma och hämta det den 3/3.
De säger det inte explicit, men de antyder det starkt.
I så fall kan de anföra två tänkbara orsaker:
1. ”Kollegorna var det största hotet eftersom han inte berättat att han sprang på åsen, och nu när YN framträtt i media så är han avslöjad, och måste komma dit och berätta att han jagade mördaren, för att på så sätt få en legitim orsak att springa där uppe”.
2. Mordvapnet.
Dessa resonemang påvisar enligt mig hur de desperat famlar efter halmstrån, och tillsammans med övriga teorier som löpningen från Grand via bakdörr 23.15, observationen av LJ genom huvudvridningen, hans intryck av att Palme såg liten ut (vilket tydligen bara mördaren kunde tycka), kepsen med öronlappar som både gm och SE påstås ha, pekar på att hela hypotesen består av idel ihåliga fantasier.
Desperation minst sagt.