2021-06-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Enig. Det är väldigt långsökt att en praoelevs närvaro på Skandia ska indikera något. Har heller aldrig köpt att SEs ev närvaro på Skandia 3/3 ska indikera något.

Låt säga att SE är där 3/3 och går runt och berättar för envar vad han har upplevt. För mig framstår det som något vem som helst hade kunnat gjort.

Sant.

Om man för resonemangets skull antar att han nu var där i något ärende, så måste det vara betydelselöst eftersom han då inte direkt smugit omkring, och ingen har heller reflekterat över vad han gjorde där på ledig tid.
Jag uppfattar dock en antydan från Filter att de tänker sig att han passat på att gömma mordvapnet på mordkvällen efter 23.40 - för att komma och hämta det den 3/3.
De säger det inte explicit, men de antyder det starkt.
I så fall kan de anföra två tänkbara orsaker:

1. ”Kollegorna var det största hotet eftersom han inte berättat att han sprang på åsen, och nu när YN framträtt i media så är han avslöjad, och måste komma dit och berätta att han jagade mördaren, för att på så sätt få en legitim orsak att springa där uppe”.

2. Mordvapnet.

Dessa resonemang påvisar enligt mig hur de desperat famlar efter halmstrån, och tillsammans med övriga teorier som löpningen från Grand via bakdörr 23.15, observationen av LJ genom huvudvridningen, hans intryck av att Palme såg liten ut (vilket tydligen bara mördaren kunde tycka), kepsen med öronlappar som både gm och SE påstås ha, pekar på att hela hypotesen består av idel ihåliga fantasier.
Desperation minst sagt.
Citera
2021-06-13, 09:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Någon hade kanske en teori där om att SE först sade att han hade sprungit efter gärningsmannen"...?

Första förhöret med SE:
"Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden..."

"Det borde ju gå att reda ut för den som är intresserad. En sak man får tänka på också är att SE kunde ju inte gärna säga till polisen att han hade sprungit efter gärningsmannen, för i så fall skulle de ju ha mött honom när han gick tillbaka."

Du kan väl efterkonstruera vidare lite bara... så att han inte möter poliserna?
Det du kan göra är ju att gå in på Gunnar Walls blogg som jag länkade till, och läsa om hur det förklaras i de här (tre?) mer övergripande teorierna. Vi har alltså dels den här teorin som Wall själv verkar vara inne på, om att SE är ett vanligt vittne som säger sanningen så gott han kan. Enligt den teorin får man väl anta att SE aldrig sade att han jagade gärningsmannen, dvs. att de här fem personerna missuppfattade.

Sedan har vi teorin om att SE är ett vittne som av olika anledningar ljuger och överdriver ibland. Det är väl så Lars Olof Lampers menar, och det har kanske en del likheter med hur man såg på SE i palmerummet på Hans Holmérs tid. Enligt den här teorin var SE bara ett passivt vittne (eller möjligen ett vittne som sprang efter poliserna), och när han säger att han jagade gärningsmannen så ljuger/överdriver han väl då för att göra sig viktig och märkvärdig.

Och så har vi teorin om att SE är gärningsmannen, och som ljuger för att få oss att tro att han bara är ett vittne. Hur just hans berättelse om att han skulle ha jagat gärningsmannen förklaras i den här teorin har jag inte riktigt koll på. Men det framgår säkert av TP:s bok, och jag har för mig att de går igenom det i något senare avsnitt av Filterpodden. Jag tror att det har förklarats några gånger tidigare här i tråden också.
Senast redigerad av Draifos 2021-06-13 kl. 09:44.
Citera
2021-06-13, 10:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Antydde tycker jag nog att han gjorde, även om han körde en mer nedtonad variant.
Han måste bara passa sig från att uttrycka sig på följande sätt: ”Med tanke på vad som sedermera hände så säger vi att han måste ha fått ett vapen av vapensamlaren den aktuella kvällen”, men så sa han ju inte.

Skillnaden är egentligen hårfin. Så här uttryckte han sig i verkligheten:

”Det som vi kunnat konstatera är ju att en person i hans grannskap, den som i media har kallats för vapensamlaren hade en mängd vapen hemma hos sig, han hade ett rum fullt med skjutvapen som han samlade på. Vi har gjort beslag på ett vapen som stämmer överens med den kaliber som vi misstänker användes vid brottsplatsen, men tyvärr fick vi inte ett positivt svar ifrån NFC.
Men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll, med tanke på vad som händer
.”

Sedan vill man ändå påstå att resultatet av provskjutningen åtminstone inte utesluter vapnet.

Vapensamlarteorin kommer alltså från TP ursprungligen, vars inverkan på utredningen de ryggradslöst svär sig fria ifrån.
De jobbar ju inte så, det var förstås bara en slump att de jobbat parallellt med samma uppslag.
Vattentäta skott helt enkelt, men de hade knappast fått vetskap om denna vapensamlare utan TP:s medverkan, det vågar man nog säga.

Ja, du har rätt.
Vapensamlaren var ju med, men KP kopplade själv inte ihop trådarna utan lät lyssnarna själva få göra detta.
Citera
2021-06-13, 10:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sant.

Om man för resonemangets skull antar att han nu var där i något ärende, så måste det vara betydelselöst eftersom han då inte direkt smugit omkring, och ingen har heller reflekterat över vad han gjorde där på ledig tid.
Jag uppfattar dock en antydan från Filter att de tänker sig att han passat på att gömma mordvapnet på mordkvällen efter 23.40 - för att komma och hämta det den 3/3.
De säger det inte explicit, men de antyder det starkt.
I så fall kan de anföra två tänkbara orsaker:

1. ”Kollegorna var det största hotet eftersom han inte berättat att han sprang på åsen, och nu när YN framträtt i media så är han avslöjad, och måste komma dit och berätta att han jagade mördaren, för att på så sätt få en legitim orsak att springa där uppe”.

2. Mordvapnet.

Dessa resonemang påvisar enligt mig hur de desperat famlar efter halmstrån, och tillsammans med övriga teorier som löpningen från Grand via bakdörr 23.15, observationen av LJ genom huvudvridningen, hans intryck av att Palme såg liten ut (vilket tydligen bara mördaren kunde tycka), kepsen med öronlappar som både gm och SE påstås ha, pekar på att hela hypotesen består av idel ihåliga fantasier.
Desperation minst sagt.
Det är rimligt att anta att "kollegorna var det största hotet".

1. Han hade visat sig för kollegorna både strax före och en stund efter mordet.
2. Flera eller åtminstone några (som t ex väktarna) på Skandia kände till att han brukade bära på en liten väska, även mordkvällen.
3. Dagen innan hade HH efterlyst kvinnan som sett den springande rockmannen med den lilla väskan på David Bagares gata.

Klart att SE kände att det började brännas, och att det behövde bortförklaras på Skandia. Det där morgontidiga telefonsamtalet till "någon" (en vapensamlande vän kanske) fyllde förmodligen samma syfte.

Kanske behövde revolvern han hade gömt på rummet på mordkvällen plockas upp.
Citera
2021-06-13, 10:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

2. Flera eller åtminstone några (som t ex väktarna) på Skandia kände till att han brukade bära på en liten väska, även mordkvällen.
3. Dagen innan hade HH efterlyst kvinnan som sett den springande rockmannen med den lilla väskan på David Bagares gata.

Klart att SE kände att det började brännas, och att det behövde bortförklaras på Skandia. Det där morgontidiga telefonsamtalet till "någon" (en vapensamlande vän kanske) fyllde förmodligen samma syfte.

Ja det är ju en del av teorin bakom "måndagen den 3/3"... (Där det andra "nya" från TP/MG är vem Se verkligen sprang efter...)

Gällande det morgontidiga samtalet så har vi väldigt passande uppgifter i Norrlandspendlaren... som TP tvärtemot använt som stöd för den 3/3, men där det i själv verket är starkare stöd för måndagen den 10/3.
"Jag är i stort sett 100 på att han talade med Polisen"
Och "Det enda som jag inte är hundra på är om det var morgonen den 3 mars jag hörde Stigs samtal"

Och Måndagen den 10 mars så har vi ett samtal mellan SE och polis. kl.09:52

Som sagt, TP har här byggt upp flera saker på just måndag den 3/3 så det lär nog aldrig vara något hann släpper. Likväl som följarna här, lär knappast köpa ovan enkla förklaring.
Citera
2021-06-13, 10:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja det är ju en del av teorin bakom "måndagen den 3/3"... (Där det andra "nya" från TP/MG är vem Se verkligen sprang efter...)

Gällande det morgontidiga samtalet så har vi väldigt passande uppgifter i Norrlandspendlaren... som TP tvärtemot använt som stöd för den 3/3, men där det i själv verket är starkare stöd för måndagen den 10/3.
"Jag är i stort sett 100 på att han talade med Polisen"
Och "Det enda som jag inte är hundra på är om det var morgonen den 3 mars jag hörde Stigs samtal"

Och Måndagen den 10 mars så har vi ett samtal mellan SE och polis. kl.09:52

Som sagt, TP har här byggt upp flera saker på just måndag den 3/3 så det lär nog aldrig vara något hann släpper. Likväl som följarna här, lär knappast köpa ovan enkla förklaring.
Ja om man väljer att tro att veckopendlaren minns fel på både vecka och tid, "jag kom som vanligt med ett tidigt tåg till Sthlm C på morgonen, måndagen den 3 mars" så kan man nog få in telefonsamtalet till 9.52 den 10/3. I TP-boken säger han att han är på Skandia mellan "sju och åtta på morgonen" vilket känns rimligt, det tar cirka en kvart från Sthlm C till Skandia.

Sådana akrobatiska (fel)minnesövningar är dock lite för mycket för mig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-06-13 kl. 10:51.
Citera
2021-06-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det är en sak att tvivla på att SE är GM men att helt utesluta honom som en misstänkt GM är en gåta för mig…

Tvivel att han verkligen är GM köper jag varje dag; det gör även jag. Inte minst för att det inte finns några bevis, bara indicier.

Innan en rättslig prövning är man inget annat än misstänkt; och misstänkt är just misstänkt. Inte skyldig.

Men, det är så att vi har en GM i lång rock och handväska springandes nedför DB-gata.

Iakttagen av YN som är helt opåverkad av händelsen och tar en längre titt än övriga vittnen.

Strax innan YN ser denne man, så stannar GM upp och tittar bakåt och neråt från trappan. Detta är bekräftat av LJ.

Ingen annan än LP, GM och SE ser LJ ståendes där han står.

En SE som, passande nog, hävdar att han inte reflekterar över vad som händer ca 10-20 m framför honom innan eller i samband med skotten. Detta är lite väl märkligt passande.. Att hävda detta innan är en sak som han kan göra.. men inte vad som händer efter..

Och; Det han hävdar sker efteråt vill inte riktigt gå ihop. Och han drabbas dessutom av en horribel sak; ett vittne tar hans rusning som en flyende GM; detta trots att det står polisbil på MP när hans rusning påbörjas. Han har dessutom ”turen” att direkt efter rusningen på väg tillbaka överhöra detta vittne…

Dock; så har han har (o)turen att detta vittne inte ser SE mitt framför ögonen och dessutom har han (o)turen att polisen som tar upp vittnesmålet är såpass inkompetent att hen inte ser att SE har samma klädsel som nyss upptagna vittnet beskrev. Dessutom är denne polis såpass inkompetent att hen inte vill ta SE’s namnuppgifter trots att SE själv aktivt vill.. lägg till att denne polis inte heller lämnar in dessa anteckningar på en misstänkt GM.

P g a denne polis så finns det ingen bekräftelse att SE har varit varandes på MP. Inget vittne nämner heller något om man i rock och handväska som direkt i samband med skotten skulle ha varit framme hos Palme. Inte heller tiden därefter.

Exakt vad som nämndes/skrev i media är svårt att veta, men mycket info därifrån har SE hämtat sina s a s uppgifter ifrån.

Att SE prickar rätt att Palme vänds på rygg och att det görs första hjälpen; detta är väl inte direkt en särskilt orimlig gissning om man säger så..

Dessutom så finns det en intervjuv i morgonekot dagen efter med taxichauffören AD. Här nämner han bl a att två flickor springer fram, samt en man som utför konstgjord andning, och även tid för ambulans och polis på plats.

För övrigt nämner han även att ingen förstod att det var Palme. Samt att GM hade lång rock och någon form av hatt.. och lång rock beskrev YN som bekant att den flyende GM hade på DB-gata..

Så; GM hade nog en lång rock och inte täckjacka.

Att SE prickar rätt att det är Lisbeth som sagt mörkblå täckjacka;

Under natten så fanns det uppgifter om två GM; lång rock och mörkblå täckjacka.

Närmaste vittne är Lisbeth; sannolikheten att det är just hon som sagt detta är inte helt orimlig.

Om inte annat; SE har fifty-fifty chans.

Och om det nu inte var så att just Lisbeth sagt mörkblå täckjacka så ligger det ändå i linje med att föregå och väcka tvivel hos vittnet; han vet ju att Lisbeth sett honom. Om inte Lisbeth har sagt detta så kan han ändå fortsätta hävda detta. Lisbeth är ju i chocktillstånd.

SE vill placera sig på MP som vittne och detta även ansikte mot ansikte mot Lisbeth, precis som det var för GM.

Lägg på allt annat som är märkligt; SE nämner inget om det han har upplevt på MP till vare sig till väktarna eller polisen dagen efter.

Jo; det är märkligt; han har blivit utpekad som en flyende GM från en mordplats. Dissad av polis som antecknat detta. Och detta från en mordplats på statsministern. Men inget om detta. Inte mer än att en man i lång rock kan vara han som avses; trots att han vet att anteckningar finns nedskrivet. Både med glasögon och handväska..

Så; nog är SE en misstänkt GM. Hur mycket SE än känns som en osannolik GM.

Jag förstår din poäng (din sista mening) men minst 2 av dina grundläggande/avgörande slutsatser är jag inte enig med.

4 av de närmsta vittnena på MP (NF, AB, LP & LJ) lämnar i sin första kontakt med polisen uppgifter i stil med blå täckjacka av längre modell, på GM. Att det är en lång mörk rock är Din slutsats. Jag tycker det finns fler trovärdigare uppgifter som pekar på en blå täckjacka i längre modell (som i motljus upplevs verkar upplevas som mörk rock, dock fladdrigare än vad rockar i allmänhet brukar vara).

YN har avfärdat SEs rock efter polisens fotokonfrontation, då hon såg en modell av rock som fladdrade. Det betyder att SE måste haft något annat än den rock han visar upp i media, OM han är GM. Och kvar av vikt i YNs vittnesmål finns isf bara handväskan.

Lägg därtill Sanna Ts vittnesmål längre ner på DBG om den stressade personen med stirrig blick i uppknäppt blå täckjacka (med reservation att jag ordagrant inte minns helt rätt). Hinner man tidsmässigt tillbaka till Skandia om man tar in Sanna Ts vittnesmål?

Lägg därtill ytterligare vittnesmål om blå täckjacka från Grand.

Det är en indiciekedja med en lång rad oberoende vittnen som jag tror mer på än indiciekedja mot SE.
Citera
2021-06-13, 11:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja om man väljer att tro att veckopendlaren minns fel på både vecka och tid, "jag kom som vanligt med ett tidigt tåg till Sthlm C på morgonen, måndagen den 3 mars" så kan man nog få in telefonsamtalet till 9.52 den 10/3. I TP-boken säger han att han är på Skandia mellan "sju och åtta på morgonen" vilket känns rimligt, det tar cirka en kvart från Sthlm C till Skandia.

Sådana akrobatiska (fel)minnesövningar är dock lite för mycket för mig.

Måndagen den 3/3 är än mer akrobatiskt och fantasifullt och för min del den uppgift där TP/MG spårade ur totalt i sitt bygge.
Citera
2021-06-13, 20:53
Medlem
Citat:

Du har uppenbarligen svalt allt som TP/MG fabulerat ihop.
Vi kan börja med punkt 3. På vilket sätt efterlyste HH YVonne?
Via en presskonferens, eller via media, i så fall vilken?
Hur formulerades efterlysningen ordagrant?
Nämnde han ”den lilla väskan”?
Varför efterlystes hon? Svarade hon inte i telefonen, eller öppnade hon inte dörren när de ringde på?
Citera
2021-06-13, 20:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Måndagen den 3/3 är än mer akrobatiskt och fantasifullt och för min del den uppgift där TP/MG spårade ur totalt i sitt bygge.

Håller med!

Tre av väktarna (ALG, HO och AK) var medvetna om att SE skulle ha ledigt och resa bort.

Två av dem önskade honom trevlig semester, när han gick cirka kl. 23:20, på fredagen. Hade ingen av dem reagerat på, eller kommit ihåg, om han plötsligt var tillbaka redan på måndagen? Det finns inga spår av att något sådant ska ha hänt i förhören.

Eller var det andra väktare på dagtid?
Citera
2021-06-13, 21:54
Medlem
Citat:

Hittade denna intervju med YN.
Där påstås det att hennes mamma kontaktat henne på lördagen för att polisen efterlyser mordplatsvittnen, och då hör hon av sig en gång på lördagen och en gång på söndagen, eftersom de inte brytt sig om att kontakta henne, trots att hennes kontaktuppgifter fanns i Windens ingångsanmälan.
Första förhöret äger rum på söndagen kl 13.55.
Att TP påstår att HH efterlyser YN på en presskonferens på lördagen(?), och dessutom beskriver rocken och handledsväskan får nog läggas till de övriga Filterlögnerna.

”Under lördagen, den 1 mars 1986, ringer hon sin mamma på Gotland och berättar om den uppskakande upplevelsen. Hon förväntar sig också att polisen hör av sig, så som polismannen på mordplatsen hade lovat, men detta sker inte. När det ringer hemma hos Yvonne senare på lördagen, är det i stället hennes mamma som ringer tillbaka. Mamman berättar att hon hört på tv att polisen söker vittnen från mordnatten.
Yvonne ringer då polisen och berättar det hon redan natten innan hade berättat på plats. Hon påtalar också att en polisman på Sveavägen redan hade fått samma uppgifter. Polisen i luren tackar och ber att få återkomma.
– Men de ringde inte tillbaka, inte den gången heller. Så på söndagen ringde jag igen, berättar Yvonne, och det är nästan så att ett stråk av irritation hörs i hennes röst än i dag när hon berättar om hur svårt polisen verkade ha att ta hand om hennes uppgifter.
– Då, på söndagen, sa polisen jag pratade med att ”det är bra att du är så enträgen”, berättar hon och rynkar på ögonbrynen åt den, i hennes tycke, väldigt underliga kommentaren

http://www.horisontmagasin.se/2020/11/16/fran-misstrodd-till-centralt-vittne-gotlandskan-bryter-tystnaden/

Filterversionen:

TP: Och det som händer i övrigt sen på eftermiddagen är ju då att polisen efterlyser Yvonne Nieminen, man har tappat bort hennes vittnesmål.
MG: Yvonne, hon är då ett vittne som har sett mördaren efter, upp på åsen då, jag vill bara förklara för nytillkomna lyssnare.
TP: Ja, just det, precis så. Det är det som är poängen att det vittnet är ju inte känt. Och det är heller inte känt för Engström för Yvonne Nieminen var ju i sällskap med en man och de var på väg ifrån nån festlighet och ser då gärningsmannen – i det här fallet som vi ser det då Engström – för han kommer springande och hon lämnar ett väldigt bra signalement, det är det bästa signalementet. Men hon har inget att säga om ansiktet för han tittar ju ner i en väska hela tiden vilket med största sannolikhet innebär att han visste om att det fanns ett vittne uppe på David Bagares gata. Så det här kommer nog som en ganska jobbig överraskning för honom då att nån har sett honom uppe på David Bagares gata och det är ju frågan om hur mycket den personen har sett om de hittar också det här vittnet. Och de kommer de ju att göra men det är ju sen på söndagen då.
MG: Och då är det en ny presskonferens där man får veta... och det är väl också en av de mystiska sakerna med Palmeutredningen. Holmér tycks ha sagt var som helst utan planering, men... för här är han väldigt snabb då att berätta att det finns ett vittne till som har sett mördaren uppe på David Bagares gata och då kommer ytterligare detaljer och vad säger då hon?
TP: Ja, den viktigaste detaljen och den han lyfter fram är ju den här handledsväskan för den är så signifikant. Det liksom förstår alla att det här är ett ovanligt plagg helt enkelt eller en ovanlig accessoar får man väl säga. Jag vet inte exakt när det kommer första gången, det kommer definitivt i kvällssändningar på nyheterna då, så där kommer den här handledsväskan. Och det lyfter man fram. Så då har man både den här kepsen och den där handledsväskan
.
Senast redigerad av MacMackay 2021-06-13 kl. 22:03.
Citera
2021-06-14, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, hur ser utropstecknet rörande ammunitionen ut då? Varifrån fick han den mycket ovanliga ammunitionen från Winchester med förmodad tillverkning omkring november 1979?

Ett mindre frågetecken än i "teorier" där man med säkerhet vet att aktuell person innehade revolver av rätt typ?

Om han apart nog hade för vana att gå runt beväpnad, med en stor och tung revolver (laddad med metallbrytande ammunition), i en "handlovsväska", kan det knappast ha passerat obemärkt i hans omgivning. Det måste finnas observationer rörande detta, om så skulle vara fallet.
Nej de svagheter som finns med vissa andra teorier behöver inte vara vapenrelaterade de kan bestå i andra delar.Amunition hör väl kanske till vapendelen jag vet såklart inte varifrån han ev fick ammunitionen.Det är ju helt omöjligt att idag lyckas följa någons spår hela vägen från amunition.vapen vidare ner till mordplatsen vid just denna tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in