Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-16, 18:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Senaste studien https://www.nature.com/articles/s41598-021-99033-1 säger att solens magnetiska aktivitet styr inflödet av kosmisk strålning som i sin tur påverkar molntäcket.
Uppmätt effekt är 2 W/m2.
Medelvärde 1,7 W/m²
Medianvärde 1,2 W/m²
Fem gånger under 20 år.
Under 4-6 dagar vid varje tillfälle.
Kan du inte räkna ut hur mycket det påverkar den globala medeltemperaturen?

Jag gjorde en överslagsberäkning och kom fram till att påverkan av koldioxidökningen under samma tid är ungefär 700 gånger större (0,8 W/m²). Då har jag inte räknat med förstärkningseffekter. Om jag tar med förstärkningseffekter, främst H₂O, så orsakar koldioxid ungefär 1700 gånger mer uppvärmning än det som Svensmark, Shaviv m.fl. studerat.

Man kan väl tycka att Svensmark, Shaviv m.fl. borde varit tydliga med att det som dom skriver om handlar om väder och inte klimat?

Citera
2021-10-16, 19:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du glömde att lägga in en massa face-palms. Är du inte på hugget idag?

Det gläder mig att se att du noterade att det inte fanns något att invända mot det jag skrev i sak!

(där fick du en smiley också...)

Citera
2021-10-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Problemet är att det är för många människor på planeten !!!
Om alla hade lika små utsläpp som folket på Madagaskar skulle inte klimatet vara ett problem.
Citera
2021-10-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om alla hade lika små utsläpp som folket på Madagaskar skulle inte klimatet vara ett problem.

Kina som har dubbelt så högt utsläpp än tvåan USA vägrar vara med i några klimatsammarbeten. Indien som har drygt hälften av USAs ökar med 5% per år.

Sverige = en fis i rymden - ändå ska vi straffbeskattas värst - men å andra sidan går skatten till något helt annat än klimatåtgärder.

Så vad tjafsar vi om egentligen? Sålänge Kina släpper ut 250 ggr mer än Sverige eller dubbelt så mycket per capita... Många bäckar små?

Även om 125 länder dubbelt så stora som Sverige plötsligt skulle ha NOLL utsläpp så skulle det inte kompensera för Kina och de bygger årligen över 50 nya STORA kolkraftverk!

WTF!?
Citera
2021-10-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Kina som har dubbelt så högt utsläpp än tvåan USA vägrar vara med i några klimatsammarbeten. Indien som har drygt hälften av USAs ökar med 5% per år.
Titta på utsläpp per person. Kina ligger inte lågt, men på halva USA:s utsläpp. Indien ligger långt lägre.

Vill du skylla på någon, skyll på länder som USA, Kanada och Australien.
Citat:
Sverige = en fis i rymden
Naturligtvis har länder med liten befolkning lägre utsläpp än länder med stor befolkning. Sveriges utsläpp blir dessutom artificiellt låga eftersom vi importerar produkter som det släppts ut CO2 för att tillverka.

Tittar vi sen på totala utsläpp under alla år ligger Sverige inte så bra till:
https://timeforchange.org/cumulative-co2-emissions-by-country/
Citera
2021-10-16, 19:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det gläder mig att se att du noterade att det inte fanns något att invända mot det jag skrev i sak!

(där fick du en smiley också...)

Mja, alltså -- du är så pass akademiskt oärlig att jag, som regel, inte ens läser vad du skriver. Så, du bör snarare se det som att jag bara ignorerar (och föraktar) dig.

Just den här specifika frågeställningen har jag ingen som helst uppfattning om, annat än att jag noterar att jag blev solbränd i Skåne en solig mellandag i vintras (faktiskt, aldrig varit med om det i december). Antar att det också är en konsekvens av koldioxid?

Ha en trevlig afton.
Citera
2021-10-16, 19:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Verkligen!

Koldioxidutsläpp per capita.
– Madagaskar: 0,12 ton
– Sverige: 4,54 ton
– USA: 15,52 ton
– Kina: 7,38 ton
– Kanada: 18,58 ton
– Globalt medelvärde: 4,79 ton

(Enligt Worldometers, 2016)

Om GDP är ett mått på välstånd så kanske det skiljer lite i välstånd också?

GDP per capita (gånger Madagaskar, inom parantes)
– Madagaskar: 1647 USD
– Sverige: 53240 USD (32,3x)
– USA: 62530 USD (38,0x)
– Kina: 16117 USD (9,8x)
– Kanada: 49031 USD (29,8x)
– Globalt medelvärde: 10925 (6,6x, 2020)

(Enligt CIA World Fact Book, 2019, alla utom globalt medel)

Man ska kanske ta hänsyn till att ett kallare klimat innebär ett ökat behov av uppvärmning? Det var därför jag tog med Kanada, som har ett klimat som är betydligt kallare än USA och t.o.m. kallare än Sverige.

Årsmedeltemperatur, enligt Wikipedia.
– Madagaskar: 22,65°C
– Sverige: 2,10°C
– USA: 8,55°C
– Kina: 6,95°C
– Kanada: -5,35°C
– Globalt medelvärde: 14,88°C (2020)

Detta får mig att tänka på två frågor.
– Ska man tillåta mer utsläpp av växthusgaser i ett kallt klimat?
– Är det rätt att, som EU gör, harmonisera energipriset inom EU? Så att vår uppvärmning kostar mer än för boende längre söderut i Europa?

Det senare kommer att medföra betydligt högre elpriser i Sverige än vad vi är vana vid.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-10-16 kl. 19:59.
Citera
2021-10-16, 20:07
Medlem
Citat:
Titta på utsläpp per person. Kina ligger inte lågt, men på halva USA:s utsläpp. Indien ligger långt lägre.

Vill du skylla på någon, skyll på länder som USA, Kanada och Australien.

Naturligtvis har länder med liten befolkning lägre utsläpp än länder med stor befolkning. Sveriges utsläpp blir dessutom artificiellt låga eftersom vi importerar produkter som det släppts ut CO2 för att tillverka.

Tittar vi sen på totala utsläpp under alla år ligger Sverige inte så bra till:
https://timeforchange.org/cumulative-co2-emissions-by-country/

USA/Kanada/Australiens minskar iaf, Kinas och Indiens och många andra länder ökar - borde ni klimatalarmister inte lägga i princip all er fokus på dem!?

Vi bygger klena vindsnurror som måste bytas ut var 15:e år medan Kina bygger ett stort jävla kolkraftverk i veckan som kommer spy ut CO2 i decennier!

Att du sedan försöker skambelägga Sverige kumulativt är bara patetiskt, vilken typ av industri/råvaror har vårt land haft? Skulle du vilja att vi var ett U-land?

Kina släpper fortfarande ut dubbelt så mycket CO2 per capita än Sverige men det dissekerade du bort från mitt förra inlägg.
Citera
2021-10-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
USA/Kanada/Australiens minskar iaf, Kinas och Indiens och många andra länder ökar - borde ni klimatalarmister inte lägga i princip all er fokus på dem!?
Det är storleken på utsläppen som påverkar klimat, inte åt vilket håll de går. Vad du säger är att det är mindre problem att USA släpper ut CO2 för att de släppte ut ännu mer tidigare, vilket är ett helt bakvänt resonemang. CO2 stannar kvar länge i atmosfären så dessa större tidigare utsläpp är de som orsakar dagens situation.
Citat:
Vi bygger klena vindsnurror som måste bytas ut var 15:e år medan Kina bygger ett stort jävla kolkraftverk i veckan som kommer spy ut CO2 i decennier!
Kina är störst på vindkraft och solkraft också! De är många och de industrialiseras snabbt.
Citat:
Kina släpper fortfarande ut dubbelt så mycket CO2 per capita än Sverige men det dissekerade du bort från mitt förra inlägg.
Vi har utlokaliserat massor av vår produktion till Kina så det är klart utsläppen hamnar där.
Citera
2021-10-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Verkligen!

Koldioxidutsläpp per capita.
– Madagaskar: 0,12 ton
– Sverige: 4,54 ton
– USA: 15,52 ton
– Kina: 7,38 ton
– Kanada: 18,58 ton
– Globalt medelvärde: 4,79 ton

(Enligt Worldometers, 2016)

Om GDP är ett mått på välstånd så kanske det skiljer lite i välstånd också?

GDP per capita (gånger Madagaskar, inom parantes)
– Madagaskar: 1647 USD
– Sverige: 53240 USD (32,3x)
– USA: 62530 USD (38,0x)
– Kina: 16117 USD (9,8x)
– Kanada: 49031 USD (29,8x)
– Globalt medelvärde: 10925 (6,6x, 2020)

(Enligt CIA World Fact Book, 2019, alla utom globalt medel)

Man ska kanske ta hänsyn till att ett kallare klimat innebär ett ökat behov av uppvärmning? Det var därför jag tog med Kanada, som har ett klimat som är betydligt kallare än USA och t.o.m. kallare än Sverige.

Årsmedeltemperatur, enligt Wikipedia.
– Madagaskar: 22,65°C
– Sverige: 2,10°C
– USA: 8,55°C
– Kina: 6,95°C
– Kanada: -5,35°C
– Globalt medelvärde: 14,88°C (2020)

Detta får mig att tänka på två frågor.
– Ska man tillåta mer utsläpp av växthusgaser i ett kallt klimat?
– Är det rätt att, som EU gör, harmonisera energipriset inom EU? Så att vår uppvärmning kostar mer än för boende längre söderut i Europa?

Det senare kommer att medföra betydligt högre elpriser i Sverige än vad vi är vana vid.

Jävla vänsterfån!

Madagaskar är URFATTIGT! Tro fan att de inte genererar en massa co2/capita!

Madagaskar är svårt överbefolkat, urfattigt. De har avverkat 80-90% av all skog = oräkneliga arter har dött ut!

Men ni (vänsterblivna) klimatalarmister ser bara CO2, CO2! hata alla västliga länder, skygglappar för äckliga Kina.

Ni skiter i miljön, för er handlar det bara om (vänster) politik.

Vill du bo i ett land där:
"According to the World Bank, 75% of people in Madagascar are estimated to be living on less than $1.90 per day as of 2019."

???

Be my guest!
Citera
2021-10-16, 20:25
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det handlar väl om att sälja lösnummer och klick.

Aftonbladet skriver:
"Folket här har inte gjort något för att orsaka klimatförändringarna, de har varken bilar eller elektricitet. Ändå betalar de det högsta priset. Det är verkligen inte rätt."

Näähe... Min fråga till Aftonhoran blir då:
Blir det mer rätt för folket på Madagaskar om vi i Sverige slutar köra bil och slutar använda elektricitet ??

Problemet är att det är för många människor på planeten !!!

För 170 år sedan fanns det cirka 1,260,000,000 människor.
För 80 år sedan fanns det cirka 2,360,000,000 människor.
För 2 år sedan fanns det cirka 7,800,000,000 människor.
Om 80 år räknar man med att det finns över 11,200,000,000 människor.
Det blir fantastiskt. Mångdubbelt så många hjärnor som kan lista ut hur man tämjer fusion, hur man bekämpar cancer, hur man effektiviserar jordbruk osv osv. Framtiden är ljus
Citera
2021-10-16, 20:32
Medlem
Citat:
Det är storleken på utsläppen som påverkar klimat, inte åt vilket håll de går. Vad du säger är att det är mindre problem att USA släpper ut CO2 för att de släppte ut ännu mer tidigare, vilket är ett helt bakvänt resonemang. CO2 stannar kvar länge i atmosfären så dessa större tidigare utsläpp är de som orsakar dagens situation.

Kina är störst på vindkraft och solkraft också! De är många och de industrialiseras snabbt.

Vi har utlokaliserat massor av vår produktion till Kina så det är klart utsläppen hamnar där.

Summa summarum:
Massor av produktion utlokaliseras till Kina, Kina ignorerar alla miljöavtal. Ni alarmister angriper således endast västliga länder.

Så,
Om USA, Kanada, Australien + alla världens andra västliga länder (för alla andras co2-utsläpp verkar ni alarmister skita stort i) plötsligt, hypotetiskt, skulle har noll CO2-utsläpp så skulle vi inte ens kompensera bort Kinas CO2-utsläpp!

Inser du hur skev debatten är?

Vad vi än gör så kör Kinas sitt eget race och ökar sina utsläpp!
Senast redigerad av Astrid79 2021-10-16 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in