2021-10-12, 20:23
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Absolut jag håller med dig egentligen!
Men du behöver ju ingen hemförsäkring i en bil..
Låt säga att jag tar in på ett hotell i 30 dagar istället.. räknas det som bostad eller hem? Behöver jag hemförsäkring? Mest troligt inte.
Det senare skulle bli billigare för mig

Men räknas det som bostad och hem?

Brinner bilen du bor i tror jag knappast försäkringsbolaget kommer ordna ett evakueringsboende och ersätta skadat gods så som om man bor i hus, villa, brf eller hr.

Om man behöver hemförsäkring eller ej låter jag vara osagt men det är ju värt att nämna att de flesta som inte har försäkring brukar ångra sig efter första skadan.
Citera
2021-10-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Brinner bilen du bor i tror jag knappast försäkringsbolaget kommer ordna ett evakueringsboende och ersätta skadat gods så som om man bor i hus, villa, brf eller hr.

Om man behöver hemförsäkring eller ej låter jag vara osagt men det är ju värt att nämna att de flesta som inte har försäkring brukar ångra sig efter första skadan.

Så kan de vara! Smart
Citera
2021-10-12, 20:27
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Givetvis menar jag om du lagt 5 000 000 på börsen eller i din bostadsrätt.

Tänkte inte på att man kunde ta så pass höga blancolån för du menar väl inte att de flesta slantar sina bostäder cash?
Citera
2021-10-12, 20:29
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Bäst är att alltid ha tillgång till egen bostad. Det fungerar tyvärr inte i verkligheten att fantisera om rakningar och duschar på gymmet, alltid sätter verkligheten stopp.

Det är ingen höjdare att behöva gå omkring och ständigt fundera på övernattningsmöjligheter. Även om vissa är säkrade relativt långt framöver.

Det absolut klokaste är att värna befintlig bosrad och dra ner på allehanda kostnader istället.

Tro mig. Det är inget att eftersträva att vandra i Stockholmsnatten p.g.a.att någon som utlovat härbärge försvinner. När telefonen sedan dör så kommer ensamheten. Och paniken. I dagens sämhälle anonymiseras personer direkt då de förlorat tillgång till sitt bank-id.

Att bunkra viktiga artiklar i en väska hjälper ingenting. I det förråade samhällsklimatet som råder kommer ändå ingen att stå till hands. Allt på Cityterminalen i Stockholm, exempelvis, är utformat för att blockera bostadslösa. Det är den krassa verkligheten.

Jepp. Det är nog sant.
Citera
2021-10-12, 20:32
Medlem
Citat:
Tänkte inte på att man kunde ta så pass höga blancolån för du menar väl inte att de flesta slantar sina bostäder cash?

Visst får du lite hävstång men det exemplet jag gav dig så har du ju inte torskat på att ha hyresrätt när du är nöjd eller hur?

Edit: ska du in på marknaden igen så betyder ju din hävstång nada.
Citera
2021-10-12, 20:34
Medlem
Timoteuss avatar
Om man bor i sin bil, blir man inte tokig av att alltid greja med saker framåtböjd/hukande? (bädda, ta fram kläder, leta grejer osv osv) Åla sig i kläder halvliggande är också jobbigt. Dessutom ofta i mörker/halvmörker/jobbig belysning.
Hur länge pallar man?

Tälta är ju skoj litegrann ibland, men jägarns vad fort man ledsnar på att krypa eller gå hukande in och ut, kasa runt på knä i tältet. Måste vara liknande med bil fast bilen har ett ännu jobbigare, icke-platt golv som man inte vill treva med händerna på, smutsigt och äckligt.
Citera
2021-10-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Om man bor i sin bil, blir man inte tokig av att alltid greja med saker framåtböjd/hukande? (bädda, ta fram kläder, leta grejer osv osv) Åla sig i kläder halvliggande är också jobbigt. Dessutom ofta i mörker/halvmörker/jobbig belysning.
Hur länge pallar man?

Tälta är ju skoj litegrann ibland, men jägarns vad fort man ledsnar på att krypa eller gå hukande in och ut, kasa runt på knä i tältet. Måste vara liknande med bil fast bilen har ett ännu jobbigare, icke-platt golv som man inte vill treva med händerna på, smutsigt och äckligt.

Men hur ofta är.man hemma med ett ordentligt jobb?
Citera
2021-10-12, 21:23
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Med din erfarenhet… Klarar sig Ts med 5miljoner som startkapital eller måste han spara ännu mer?

Känns så tragiskt med allt folk som ska snåla hela sin ungdom för att kunna leva ännu snålare som äldre.

5M för en fyra i centrala Stockholm verkar väl (tyvärr) lite billigt? Vi har inga skulder och lever utan några utsvävningar. Barn kostar en del.. En hygglig kåk kostar 1-2M om man inte vill bo utanför Bollstabruk.. Pengar rinner dock iväg fort om man inte har någon inkomst. Men man behöver inte dra in speciellt mycket om de fasta utgifterna består av el, sophämtning, försäkring osv. Rör man sig ytterst lite kan man ha en avställd bil för inomskärs bruk.

4M att investera kan ju gå som tåget men lika fort neråt. Svår fråga. Beror också på ens ålder. Kort sagt. Sejfa med en liten inkomst så man inte tär för mycket på kapitalet. Vad är det värsta som kan hända? Vi trodde att vi skulle längta tillbaka till Stockholm. Så blev det inte.
Citera
2021-10-12, 21:35
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tendielord
Den blev renoverad redan för 2 månader sedan. Grattis. ditt hus är väl värderat 400k. medan min lägenhet 5miljoner.

Hur som helst vill jag flytta. Leva resten av mitt liv utan att behöva umgås med människor utom min partner. fiska, egen potatis, osv. ALDRIG behöva se en människa igen om jag inte vill.

Till och med Solna har numera priser på 70-100 tkr/kvm. Var i centrala Stockholm får du en nyrenoverad fyra för 5 mnkr?
Citera
2021-10-12, 21:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Det kostar ingenting att vara bostadslös. Du sparar ju in 4800kr varje månad om det var din undran. Du verkar ju vara helt tappad om du inte kan räkna på det
Jo, kostnader kan vara indirekta också. Som bostadslös sliter ut dig själv i förtid, löper högre risker att utsättas för brott, sjukdomar, psykiska problem helt enkelt ett mycket hårdare liv. Kanske förlorar du jobbet för att du inte har någon bostad. Det handlar om mycket stora kostnader som du drar på dig som hemlös. Avsevärt mer än vad det kostar att ha en bostad om du har möjlighet att välja.
Citera
2021-10-12, 22:17
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Husvagn kanske skulle vara ett billigare alternativ, eller en van som går att sova uti
Citera
2021-10-12, 22:25
Medlem
Dangerzone2000s avatar
Citat:
Men hur ofta är.man hemma med ett ordentligt jobb?
15 timmar varje dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in