2021-10-12, 22:40
Medlem
fululfs avatar
Det här kanske har skrivits i tråden redan men om ditt mål är att köpa ett avlägset hus och isolera dig kan du väl göra det utan att först leva som luffare i X antal år?
Du har en bostadsrätt värderad till 5 miljoner. Du kan köpa en fullt frisk stuga i glesbygden för 75 tusen och har sen cirkus 5 miljoner att leva på. Det räcker i många år. Kan du investera dem så kan de växa. Du kan i annat fall skaffa nåt typ av passivt hemmajobb etc.
Citera
2021-10-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Bäst är att alltid ha tillgång till egen bostad. Det fungerar tyvärr inte i verkligheten att fantisera om rakningar och duschar på gymmet, alltid sätter verkligheten stopp.

Funkar alldeles utmärkt. Vanlifelivet blir bara populärare och populärare. Bo i sin skåpbil. Köp ett medlemsskap på ett 24 timmars gym, då kan man träna och duscha i fred. Alltid öppet och med många lokaler runt om i landet.
Citera
2021-10-12, 23:52
Medlem
Du kommer må skit av att inte ha någonstans att bo.

Punkt slut
Citera
2021-10-13, 00:05
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tendielord
Det kostar mig 4800 för en fyrrummare i centrala stockholm. Bostadsrätt. Är ute efter lite matematik vad det kostar att vara bostadslös. (den är betalad för sedan 90-talet om ni undrar varför jag bor så "billigt")

Är det inte rimligare att du hyr ut typ 2 rum till studenter och sparar in hyran istället?
Citera
2021-10-13, 00:07
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Den blev renoverad redan för 2 månader sedan. Grattis. ditt hus är väl värderat 400k. medan min lägenhet 5miljoner.

Hur som helst vill jag flytta. Leva resten av mitt liv utan att behöva umgås med människor utom min partner. fiska, egen potatis, osv. ALDRIG behöva se en människa igen om jag inte vill.

Har du testat att leva det liv du nämner ovan? Jag har nämligen själv levt det livet och det kan bli jävligt ensamt. Ett mellanting mellan mycket folk och inget folk alls är nog det bästa, skulle jag säga.

Men om jag ska hålla mig till ämnet så... varför skaffar du inte bara en billig lägenhet för att spara pengar? Typ den minsta ettan du kan hitta för billigast pris? Lär ju vara enklare att göra så än att sova i något kallt trapphus tills du känner att du har nog med pengar för att flytta ut i din stuga i skogen.
Citera
2021-10-13, 00:09
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Det kostar mig 4800 för en fyrrummare i centrala stockholm. Bostadsrätt. Är ute efter lite matematik vad det kostar att vara bostadslös. (den är betalad för sedan 90-talet om ni undrar varför jag bor så "billigt")
Hur är nästan 5000 kr "billigt" på en betald bostadsrätt?
Citera
2021-10-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Visst. Du har tjänat. Men den som hade hyresrätt och lade samma pengar på börsen har tjänat ännu mer.
Det behöver inte alls stämma. Du får sån otrolig hävstång i och med bostadslånet.
Istället för att du har 150k på aktiemarknaden så har du bostad för en miljon. Även med mycket mindre procentökning så blir summorna större.
Citera
2021-10-13, 01:03
Medlem
Citat:
för att gå off-grid. aldrig behöva se en människa igen. leva i en stuga i skogen typ.

Först måste du förstå begreppen tjäna och spara, vad jag vet finns det ingen som tjänar något på att vara hemlös, men däremot kan man spara om man gör som du beskriver det.

Exempel: Du tjänar en miljon i månaden netto, du har 0 utgifter. Då sparar du 1 miljon i månaden.

När du kommit så långt och lärt dig det som majoriteten i Sverige lärde sig senast vid 10 års ålder, så får du förstå begreppet off-grid. Det gör du inte genom att bosätta dig 17 mil nordväst om Pajala och leka Bear Grylls.
När du går off-grid är du bortom systemets kontroll. Du kan inte äga något, definitivt inte mark och bostad. Du får helt enkelt bygga en olovlig hydda på någon annans mark.

Då är dina 5 miljoner rätt värdelösa för vad ska du med dom till? Du vill ju uppenbarligen inte ens träffa andra människor så då är besök i mataffär uteslutet. Ska du beställa mat genom nätet och få det dumpat ute i skogen?
Då måste du registrera dels ett konto och uppge adress och även betala digitalt. Då är du inte längre "off-grid".

Kom in i matchen nu, det är inte längre trendigt med denna bohemiska off-grid tänkandet.
Citera
2021-10-13, 03:37
Medlem
Sälj lägenheten så har du kanske 4 miljoner (efter reavinstskatt).

Det räcker till ett årskort Guld på SJ i flera decennier. Per månad blir det ca 6 100 kronor.

Sen åker du 1:a klass fram och tillbaka genom Sverige. Det ingår en måltid per resa så jobbar du inte hinner du med 3-4 resor hit och dit per dag och behöver inte lägga en spänn på mat. Varje kväll tar du nattåget och får resa i en 1:a klass sovkupé där det finns dusch. Du kan vaska upp kalsonger, strumpor och t-shirt.

Nån gång i veckan får tvätta sånt som byxor och tröja på lämpligt sätt. Är man lite fräck ockuperar man en handikapptoa på nåt bibliotek, någon myndighetsexpedition eller liknande en stund. Ta med en hopfällbar "campinghink". En "USB-fläkt" är väldigt bra att ha om man skall torka kläder i en tågkupé. Ett par byten underkläder, ett byte av tröja/byxor, hygienartiklar och lite sådant får du plats med i en mindre resväska.

Tillkommer mobilabonnemang, lite hygineartiklar, nya kläder ibalnd och kanske nån fika på stan Låt säga 2000 kronor per månad.

Du kan t o m ha ett jobb. Jobbar du i Stockholm tar du ett sent eftermiddagståg till Malmö C och kliver på nattåget tillbaka till Sthlm C där du är framme 05:48. Sen går du till Scandic Continental och äger frukostbuffé vilket ingår om du reser nattåg 1:a klass till Stockholm.
Citera
2021-10-13, 08:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av himsevik
Man tjänar väl sina sparpengar?

Nja, att tjäna är att dra in pengar. Att spara är att inte lägga ut.
Citera
2021-10-13, 09:14
Bannlyst
Citat:
för att gå off-grid. aldrig behöva se en människa igen. leva i en stuga i skogen typ.

Hemlös för att skaffa en stuga senare? Om du kan så skaffar du en bostadsrätt när du har tjänat ihop tillräckligt, som du sedan säljer. För pengarna köper du en stuga.
Citera
2021-10-13, 09:36
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Låt säga att du har jobb (vilket inte många av er har) sedan säljer man bostaden, duschar och rakar på gymmet. Sover i bilen, tunnelbanan eller i någons trappuppgång
Går till jobbet varje dag. Ni skaffar er ett trangiakök så ni kan koka ris och steka ägg på till lunch.

Jag har själv somnat på en tunnelbana en gång (vaknade upp på samma sittplats i morgonruschen)

Hur mycket pengar kan man tjäna?

Jag har en polare som är ute och cyklar i hela världen, initiala planen var att cykla i 10år. När han tog sig till Gambia blev det lockdown pga corona. Karln har väldigt goda kunskaper i att odla och livnära sig på vad naturen har att ge så han fick bosätta sig hos en familj där han började odla grönsaker. För 6 månader sedan flög han till Finland och nu är han uppe runt 3 riksröset och cyklar. Han bor i tält och lever av det naturen ger, tar tillvara på roadkills osv. Han tjänar lite pengar på att sälja vykort till olika personer via sociala medium, man kan säga att han är en modern luffare som lever utan fast boende och som ständigt är på resande fot.

Själv har jag funderat på ett off grid boende. Självförsörjande så långt det går, med smarta lösningar som solceller osv.
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2021-10-13 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in