Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Det var väl ett jädra tjat.
El
Försäkring
Slamtömning
Fastighetsavgift
Totalt går inte det på 30 papp per år ens.
Den lilla detaljen underhåll glömde du. Nu vet jag att väldigt många villaägare inte har det i sin budget, det är därför de tar lån när taket måste läggas om för 250.000kr. Eller att det blir tight ekonomiskt när pannan pajar. När man inser att helvete, man skulle målat om för 5år sedan då färgen flagnat. Den snålheten kostar i regel ny träpanel.
Oavsett är det som oftast drömmare som tror det är gratis att bo i hus bortsett från eventuella lånekostnader. Givetvis finns det inte en människa i Sverige som bor i hus och endast betalar 2000kr i månaden.
Med hus kan jag sträcka mig ner till 120kvm motvilligt. Bor man mindre än så har man en stuga av typen normala svenskar har som sommarstuga. Att jämföra en stuga om 45-60kvm med en normal villa blir lätt oärligt.
Så mitt tips till Ts att köpa en stuga på landet eller en kolonistuga ska sägas är inte gratis. Dock fattar jag inte heller Ts frågeställning mer än att han vill slippa folk och för en person som inte har något emot att bo med sin fru(!) i ett fotobås (betvivlar visserligen att de finns kvar) begriper jag inte varför man inte säljer lägenheten för de 5miljoner Ts påstår den är värd och köper en stuga i Norrbotten för 80.000kr nära fiskevatten.
Då har Ts 4.920.000kr kvar att leva på vilket är jäkligt mycket kapital för någon som skyr samhället och ska bli självförsörjande genom potatisodling. Det är inte långt kvar tills pensionen börjar trilla in heller.