2021-10-12, 19:38
Medlem
Har du bil redan nu som används så kostar det ej ngt extra ju matlagning o allt går att fixa på stormkök dusch/hygien kan du fixa på jobbet eller på ett gym för en Billig peng

Men vad jag hade gjort i din sits om jag verkligen ville spara mer skulle vara att flytta till den minsta lägenheten med så låg avgift som möjligt finns många där avgiften är under 2k per månad om man kan bo på under 20 kvadrat känns ju ändå bekvämare än att sova i tunnelbanan
Citera
2021-10-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Självklart är bostad ett subjektivt begrepp men utgår vi från verkligheten och vad myndigheter anser är en bostad räknas bil och tält bort. Vidare anser jag det vara stor skillnad på boplats och hem. Det senare tror jag Ts missat helt.

Ett hem behöver inte vara stationärt, men det är en trygghet då man lätt kan hitta en billig hemförsäkring/båtförsäkring etc.
I hemförsäkringarna ingår i regel väldigt mycket mer än de materiella. Överfallsförsäkring, olycksförsäkring bl.a.

Lycka till att hitta en olycksfallsförsäkring eller överfallsförsäkring till vettig premie som hemlös. Vill inte få svar att det bara är att skriva sig på en falsk adress eller falskaktligt skriva sig på någons adress, vill utgå från att Ts är ärlig (även om trollvarningen tjuter) då jag ändå tycker frågeställningen är intressant.

Absolut jag håller med dig egentligen!
Men du behöver ju ingen hemförsäkring i en bil..
Låt säga att jag tar in på ett hotell i 30 dagar istället.. räknas det som bostad eller hem? Behöver jag hemförsäkring? Mest troligt inte.
Det senare skulle bli billigare för mig

Men räknas det som bostad och hem?
Senast redigerad av tajpR 2021-10-12 kl. 19:44.
Citera
2021-10-12, 19:48
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Det var väl ett jädra tjat.
El
Försäkring
Slamtömning
Fastighetsavgift
Totalt går inte det på 30 papp per år ens.

Den lilla detaljen underhåll glömde du. Nu vet jag att väldigt många villaägare inte har det i sin budget, det är därför de tar lån när taket måste läggas om för 250.000kr. Eller att det blir tight ekonomiskt när pannan pajar. När man inser att helvete, man skulle målat om för 5år sedan då färgen flagnat. Den snålheten kostar i regel ny träpanel.

Oavsett är det som oftast drömmare som tror det är gratis att bo i hus bortsett från eventuella lånekostnader. Givetvis finns det inte en människa i Sverige som bor i hus och endast betalar 2000kr i månaden.

Med hus kan jag sträcka mig ner till 120kvm motvilligt. Bor man mindre än så har man en stuga av typen normala svenskar har som sommarstuga. Att jämföra en stuga om 45-60kvm med en normal villa blir lätt oärligt.

Så mitt tips till Ts att köpa en stuga på landet eller en kolonistuga ska sägas är inte gratis. Dock fattar jag inte heller Ts frågeställning mer än att han vill slippa folk och för en person som inte har något emot att bo med sin fru(!) i ett fotobås (betvivlar visserligen att de finns kvar) begriper jag inte varför man inte säljer lägenheten för de 5miljoner Ts påstår den är värd och köper en stuga i Norrbotten för 80.000kr nära fiskevatten.

Då har Ts 4.920.000kr kvar att leva på vilket är jäkligt mycket kapital för någon som skyr samhället och ska bli självförsörjande genom potatisodling. Det är inte långt kvar tills pensionen börjar trilla in heller.
Citera
2021-10-12, 19:52
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Med tanke på prisutvecklingen på bostäder så har jag ju egentligen tjänat på att ha köpt en lägenhet.

Så hittils har det varit lönsamt att inte vara en luffare.

Klockrent! Ts kanske tror på bostadsbubblan men ändå.
Citera
2021-10-12, 19:53
Medlem
Citat:
Den lilla detaljen underhåll glömde du. Nu vet jag att väldigt många villaägare inte har det i sin budget, det är därför de tar lån när taket måste läggas om för 250.000kr. Eller att det blir tight ekonomiskt när pannan pajar. När man inser att helvete, man skulle målat om för 5år sedan då färgen flagnat. Den snålheten kostar i regel ny träpanel.

Oavsett är det som oftast drömmare som tror det är gratis att bo i hus bortsett från eventuella lånekostnader. Givetvis finns det inte en människa i Sverige som bor i hus och endast betalar 2000kr i månaden.

Med hus kan jag sträcka mig ner till 120kvm motvilligt. Bor man mindre än så har man en stuga av typen normala svenskar har som sommarstuga. Att jämföra en stuga om 45-60kvm med en normal villa blir lätt oärligt.

Så mitt tips till Ts att köpa en stuga på landet eller en kolonistuga ska sägas är inte gratis. Dock fattar jag inte heller Ts frågeställning mer än att han vill slippa folk och för en person som inte har något emot att bo med sin fru(!) i ett fotobås (betvivlar visserligen att de finns kvar) begriper jag inte varför man inte säljer lägenheten för de 5miljoner Ts påstår den är värd och köper en stuga i Norrbotten för 80.000kr nära fiskevatten.

Då har Ts 4.920.000kr kvar att leva på vilket är jäkligt mycket kapital för någon som skyr samhället och ska bli självförsörjande genom potatisodling. Det är inte långt kvar tills pensionen börjar trilla in heller.
Du får räkna hur du vill.
Kostar inte mig 30000 om året ens om man räknar in nån färgburk och takbyte var fyrtionde år.
Citera
2021-10-12, 19:59
Medlem
Varför inte bara köpa en gård med lite skog i hyfsat skick i Norrland. Kan väl kosta ca 1 miljon.
Elda med egen ved från egen skog så bor du nästan gratis. Odla egen mat och jaga eller köp svart av någon. Fiska osv. Då räcker pengarna resten av ditt liv utan problem då jag antar att du kanske inte har så långt kvar till pension.
Citera
2021-10-12, 20:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Visst. Du har tjänat. Men den som hade hyresrätt och lade samma pengar på börsen har tjänat ännu mer.

Hur tänker du nu? Menar du att hyrestagare ska spara samma belopp som bostadsrättsinnehavaren betalar för lån och avgift? Isåfall undrar jag vilka hinder som föreligger bostadsrättsinnehavaren att spara samma summa eller mer (i regel är bostadsrätt billigare är hr).

Samtidigt som hyresgästen betalar sin hyresvärd som i sin tur ska betala anställda löner betalar man i en brf till just föreningen som sedan gemensamt beslutar vart pengarna ska läggas. Vidare amorterar man av sin lån.

Nej, du har fel i att hyresrätt lönat sig. Hade Ts bott i en hyresrätt hade han nog aldrig kommit på tanken att leva som hemlös eftersom det förmodligen är att ha 5.000.000kr på kontot som mest lockar. Motsägelsefullt, men så måste det vara.
Citera
2021-10-12, 20:11
Medlem
Hyr ut ett rum för 5k i din bostad. Vips så behöver du inte bo på gatan eftersom nu bor du gratis hemma.
Senast redigerad av Boogieman500 2021-10-12 kl. 20:16.
Citera
2021-10-12, 20:11
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu? Menar du att hyrestagare ska spara samma belopp som bostadsrättsinnehavaren betalar för lån och avgift? Isåfall undrar jag vilka hinder som föreligger bostadsrättsinnehavaren att spara samma summa eller mer (i regel är bostadsrätt billigare är hr).

Samtidigt som hyresgästen betalar sin hyresvärd som i sin tur ska betala anställda löner betalar man i en brf till just föreningen som sedan gemensamt beslutar vart pengarna ska läggas. Vidare amorterar man av sin lån.

Nej, du har fel i att hyresrätt lönat sig. Hade Ts bott i en hyresrätt hade han nog aldrig kommit på tanken att leva som hemlös eftersom det förmodligen är att ha 5.000.000kr på kontot som mest lockar. Motsägelsefullt, men så måste det vara.

Du har fel. Börsen har utvecklats bättre än bostadsmarknaden.

Givetvis menar jag om du lagt 5 000 000 på börsen eller i din bostadsrätt.
Senast redigerad av tajpR 2021-10-12 kl. 20:14.
Citera
2021-10-12, 20:12
Medlem
Du kan ju börja med att prova sova på golvet i din lägenhet där ingen random kan bajsa dig i ansiktet för att sedan ta förrådet ett tag, sen rör du dig sakta sakta längre hemifrån. Du får det att låta lätt att bara 'sova'. Fan, en annan hade inte fixat en natt utan sin favvo-kudde hemma i sin säng
Citera
2021-10-12, 20:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag bor som du drömmer om. Kan bara rekommendera det. Nja inte off grid för el finns indraget. Vintern är absolut inga problem när du är rustad för det. Vedlagret väl tilltaget och man lärt sig hur huset fungerar. Även bott i husvagn en vinter. Fungerar klockrent. Ta steget bara.

Med din erfarenhet… Klarar sig Ts med 5miljoner som startkapital eller måste han spara ännu mer?

Känns så tragiskt med allt folk som ska snåla hela sin ungdom för att kunna leva ännu snålare som äldre.
Citera
2021-10-12, 20:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Ta en medelväg. Bo i nån kompis kolonistuga eller nåt.

Bäst är att alltid ha tillgång till egen bostad. Det fungerar tyvärr inte i verkligheten att fantisera om rakningar och duschar på gymmet, alltid sätter verkligheten stopp.

Det är ingen höjdare att behöva gå omkring och ständigt fundera på övernattningsmöjligheter. Även om vissa är säkrade relativt långt framöver.

Det absolut klokaste är att värna befintlig bosrad och dra ner på allehanda kostnader istället.

Tro mig. Det är inget att eftersträva att vandra i Stockholmsnatten p.g.a.att någon som utlovat härbärge försvinner. När telefonen sedan dör så kommer ensamheten. Och paniken. I dagens sämhälle anonymiseras personer direkt då de förlorat tillgång till sitt bank-id.

Att bunkra viktiga artiklar i en väska hjälper ingenting. I det förråade samhällsklimatet som råder kommer ändå ingen att stå till hands. Allt på Cityterminalen i Stockholm, exempelvis, är utformat för att blockera bostadslösa. Det är den krassa verkligheten.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-10-12 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in