2021-10-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Ni kan inte ge svar på en enda kritisk fråga och sämre "lyssnare" än JVs kan man knappast hitta. Ni täcker ju fan i mig för öronen på riktigt såfort obekväma sanningar tas upp.

Vilken kritisk fråga tänker du på?

Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Det glädjer mig dock att du förmodligen skrämt bort 10 gånger fler potentiella offer än du rekryterat.

Även Jesus skrämde bort många, och upprörde många på grund av vad han sade, hans budskap var impopulär:

"Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: »Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?«...Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom."
(Joh 6:60,66 Bibel2000)

Jag bryr mig inte om det finns dom som blir skrämda av det jag säger, det är bara bra att det blir ett tydligt avskiljande mellan får och getter.
Citera
2021-10-11, 17:35
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jag bryr mig inte om det finns dom som blir skrämda av det jag säger, det är bara bra att det blir ett tydligt avskiljande mellan får och getter.

Oj det var ord och inga visor. Om folk skräms av det du säger kanske du borde ändra taktik. 😀
Citera
2021-10-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Oj det var ord och inga visor. Om folk skräms av det du säger kanske du borde ändra taktik. 😀

Varför då?

Jesus ändrade inte taktik, trots att fariseerna tog anstöt:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: »Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?«
Han svarade: »Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten.
Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.«
" (Matt 15:12-14 Bibel2000)

Varför ska jag anpassa mig efter hur andra tycker?
Citera
2021-10-11, 19:07
Medlem
Citat:
Har Jehovas Vittnen haft friskolor? Inte vad jag känner till. 🤔

Tror det var något program liknande Uppdrag granskning som hade något reportage om det en gång, men det var många år sedan. Jag kanske blandar ihop det med en annan sekt.
Citera
2021-10-11, 19:10
Medlem
Citat:
Vi kan svara, problemet är om människor inte kan lyssna.

Man kan ha en diskussion. Det här med blodtransfusion, jag kan inte förstå att man hellre sätter sina barns liv på spel hellre än att ge dom blodtransfusion.
Citera
2021-10-11, 19:31
Medlem
Citat:
Jag var också "en så där överintelligent unge som grävde i allt, älskade naturvetenskap, matematik och historia. läste, forskade", men jag kom till slutsatsen att det är Jehovas vittnen som har svaren och sanningen om vår verklighet. Jag växte upp i princip ett ateistisk hem, vänner och bekanta pratade aldrig om Gud eller religion, så jag antar att även dom var ateistiska, och jag själv betraktade mig som ateist och trodde på evolutionsteorin trots att jag inte hade satt mig in i frågan.

När Jehovas vittnen ringde på dörren, när jag var i 24 års åldern, så bekräftade dom att jag inte hade tänkt fel, jag hade inte fått förståelse för mina tankar om verklighetens tillvaro från min omgivning. Jag kände att jag hade hittat sanningen om vår verklighet, och detta genom "Levande bibeln", en översättning som inte har något med Jehovas vittnen att göra, utan jag hade fått den översättningen från en församling som har kopplingar till Pingströrelsen.

När jag sträckläste NT i min ensamhet i den översättningen, så insåg jag att sanningen finns i bibeln. Och eftersom jag hade fått denna översättning från denna frikyrkliga församling, så trodde jag att dom hade sanningen och stannade kvar där i några månader, bland det första jag reagerade på, som inte stod i bibeln var när dom pratade om treenigheten. Då började jag jämföra vad denna församling sade och vad Jehovas vittnen sade, och allt Jehovas vittnen sade stämde med bibeln.

Dessutom, du har fel i hur Jehovas vittnen ser på judar, dagens judar ser man på samma sätt som andra religiösa. Och mycket annat som du uttrycker har du fått om bakfoten.
Här undviker vi sakfrågorna som vanligt med samma klassiska elegans, snyggt jobbat.
Jag vet inte ens vart jag ska börja... Det räcker nog med att jag noterar att du hittar mer info i bibeln än i läroböcker och tidskrifter om naturvetenskap och historia. Shit vad du är indoktrinerad.. Jag ska vara lite schysst med dig och berätta att jag fortfarande innerligt hatar bröder som du. Fy fan vilka maktmissbrukande inskränkta och elitistiska as ni är. Jag vet det känns bra i hjärtat när du läser det, men den kan jag bjuda på.
Citera
2021-10-11, 19:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Man kan ha en diskussion. Det här med blodtransfusion, jag kan inte förstå att man hellre sätter sina barns liv på spel hellre än att ge dom blodtransfusion.

Och om jag har förstått rätt så är organtransplantation tillåtet, men inte blodtransfusion. Det är helt ologiskt.

Det är ju omöjligt att transplantera blodfria organ, så med varje organ som någon JV tar emot vid transplantation inkluderas blod som transfuseras när ådrorna sys ihop, så om transfusion är förbjudet så ska det också gälla vid transplantationer.

Eller menar man att en liten mängd blod från en annan person är tillåtet, och vad baseras i så fall det på och hur mycket blod är i så fall tillåtet?
Citera
2021-10-11, 19:43
Medlem
Citat:
Har Jehovas Vittnen haft friskolor? Inte vad jag känner till. 🤔

Jag googlade och fann Hällebergsskolan i Ljungskile. Den har varit föremål för granskning. Googla gärna på Hällebergsskolan och J.V så kommer det upp en del.
Här är en länk när GP skrev om detta.
https://www.gp.se/nyheter/ol%C3%A4mplig-skola-som-b%C3%B6r-st%C3%A4ngas-1.9559501
Citera
2021-10-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och om jag har förstått rätt så är organtransplantation tillåtet, men inte blodtransfusion. Det är helt ologiskt.

Det är ju omöjligt att transplantera blodfria organ, så med varje organ som någon JV tar emot vid transplantation inkluderas blod som transfuseras när ådrorna sys ihop, så om transfusion är förbjudet så ska det också gälla vid transplantationer.

Eller menar man att en liten mängd blod från en annan person är tillåtet, och vad baseras i så fall det på och hur mycket blod är i så fall tillåtet?

Ja, det är helt ologiskt. Jag förstår det inte och jag kan inte heller förstå att man kan undanhålla sitt barn från blodtransfusioner, då barnet kan avlida.
Jag skulle gärna höra en förklaring på det.
Citera
2021-10-11, 19:49
Medlem
Citat:
Alltså jag vet inte om det skulle vara mer negativt om JV skulle driva skolor. Men såvitt jag vet har det aldrig förekommit.

Läs om Hällebergsskolan I Ljungsskile.
Här är länk. https://www.gp.se/nyheter/ol%C3%A4mplig-skola-som-b%C3%B6r-st%C3%A4ngas-1.9559501
Går också bra att googla friskola J.V, då kommer det upp en del.
Citera
2021-10-11, 19:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vi kan svara, problemet är om människor inte kan lyssna.

Om man ska ta dina normala svar som exempel så visar det att du med svar menar en ström av ord utan egentlig mening i sammanhanget.

Det jag menar är att visst, du skriver svar, men det du skriver har oftast inte med själva frågan att göra, utan är antingen ett ifrågasättande av frågan, ett ifrågasättande av personen som skrev eller ett helt osammanhängande citat från Bibeln som bara du förstår hur det över huvud taget skulle vara relevant eftersom du aldrig förklarar varför du anser att just det citatet skulle vara relevant.

Så, nej, ni kan inte svara på den faktiska frågan om det är en svår råga. Då avleder ni bara till något annat och det är INTE att svara på frågan.

Ett "svar" på en fråga om varför utan argument som svarar på detta "varför" är inte ett svar. Det är att låtsas att man har svarat.

Om man inte förklarar varför på en fråga om varför så har man inte svarat på frågan.
Citera
2021-10-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Jag googlade och fann Hällebergsskolan i Ljungskile. Den har varit föremål för granskning. Googla gärna på Hällebergsskolan och J.V så kommer det upp en del.
Här är en länk när GP skrev om detta.
https://www.gp.se/nyheter/ol%C3%A4mplig-skola-som-b%C3%B6r-st%C3%A4ngas-1.9559501

Jehovas vittnen har inga skolor.

Du misstolkar det som står i artikeln, det var bara psykologen som hade kopplingar till Jehovas vittnen, inte skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in