Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-28, 20:26
Medlem
https://youtu.be/FLaCnHtFWm8

Rätt sjukt att Hegerfors verkar minnas det trots att det aldrig har yttrats vad det verkar. Antingen ljuger han, eller så är det ett så kallat falskt minne/Mandela-effekt. Flera andra människor verkar ju ha detta falska minnen dessutom som påstår att dom minns att han sa det i matchen.

OM han hade sagt det, så hade det någon gång under hela Youtubes existens lagts upp givetvis.. Med tanke på hur känt citatet är och allt.
Citera
2021-08-12, 16:36
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://youtu.be/FLaCnHtFWm8

Rätt sjukt att Hegerfors verkar minnas det trots att det aldrig har yttrats vad det verkar. Antingen ljuger han, eller så är det ett så kallat falskt minne/Mandela-effekt. Flera andra människor verkar ju ha detta falska minnen dessutom som påstår att dom minns att han sa det i matchen.

OM han hade sagt det, så hade det någon gång under hela Youtubes existens lagts upp givetvis.. Med tanke på hur känt citatet är och allt.

Det är inte så lätt att minnas allt man sagt. Hegerfors har väl hört det här nämnas så många gånger att han börjat tro på det själv och känner ett behov att förklara sig.

Nu har inte jag följt tråden men en fundering, refererades matchen på radio och vem/vilka var kommentatorer isåfall?
Citera
2021-08-17, 19:51
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
FLASH: Har fått tag på sändningen England-Kamerun från 1990. Får se när jag hinner kolla igenom hela. Skicka pm om ni vill hjälpa mig att kolla igenom

Skickade ett PM till dig i våras med en fråga om du har sändningen digitalt.

Fick inget svar så jag antar att så inte var fallet?
Citera
2021-10-07, 06:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avec
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Är ni revisionister? Kommer själv ihåg kommentaren, amatörer!
https://m.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2021-10-07 kl. 06:35.
Citera
2021-10-07, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Trams! Du minns det inte alls men har berättat historien så många gånger att du inte kan erkänna för sig själv att du ljugit varenda gång för att gör historien bättre.
Citera
2021-10-07, 06:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vid det här laget är du lat som inte läst genom tråden ett dugg eller ett troll eller helt enkelt efterbliven om du tror citatet yttrats.

Berätta då när du tror dig minnas så kan vi konstatera att du minns fel.
Citera
2021-10-07, 09:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vid det här laget är du lat som inte läst genom tråden ett dugg eller ett troll eller helt enkelt efterbliven om du tror citatet yttrats.

Berätta då när du tror dig minnas så kan vi konstatera att du minns fel.

Kvartsfinalen i VM 1990 mot England. Hur ska du kunna bevisa för någon att den minns fel?
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-10-07 kl. 09:39.
Citera
2021-10-07, 09:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kvartsfinalen i VM 1990 mot England. Hur ska du kunna bevisa för någon att den minns fel?

Det finns ju personer här i tråden som påstår att Hegerfors sade det i andra matcher. Vissa andra menar att det är andra kommentatorer som sade det.

Kan du bevisa att de minns fel? Kanske sägs detta om Kameruns bänk i jättemånga matcher?

Sen finns ju kopior på samtliga i Sverige sända matcher sparade, och har gåtts igenom.
Citera
2021-10-07, 09:58
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Den som påstår att något har sagts torde vara den som innehar bevisbördan.
Citera
2021-10-07, 10:10
Medlem
mishimas avatar
Man kan ju tycka att vi det här laget borde någon ha skakat fram klippet.

Det kan ju inte uteslutas att det har sagts vid ett Sportnyttinslag, men då är det ju som att leta efter en nål i höstack.
Citera
2021-10-07, 10:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns ju personer här i tråden som påstår att Hegerfors sade det i andra matcher. Vissa andra menar att det är andra kommentatorer som sade det.

Kan du bevisa att de minns fel? Kanske sägs detta om Kameruns bänk i jättemånga matcher?

Sen finns ju kopior på samtliga i Sverige sända matcher sparade, och har gåtts igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat

Den som påstår att något har sagts torde vara den som innehar bevisbördan.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Man kan ju tycka att vi det här laget borde någon ha skakat fram klippet.

Det kan ju inte uteslutas att det har sagts vid ett Sportnyttinslag, men då är det ju som att leta efter en nål i höstack.

Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.
Citera
2021-10-07, 11:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.

Men det är ju ingen som 'fått det till något riktigt allvarligt'. Ingen menar att det är rasism eller liknande. Då är det ju extra konstigt att någon ska ta sig in på samtliga bibliotek där pliktkopiorna sparas och på nåt sätt radera de sekunderna.

Ännu märkligare är ju att de tagit sig in hos alla privatpersoner, som har vhs-kassetter med matchen i bokhyllor, vindsförråd, garage och källare. För hittills har inte en enda människa lyckats hitta en upptagning där repliken sägs.

Och hur är det med alla som menar att citatet sagts i andra matcher, minns de fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in