2021-10-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Det är väl snarare tvärtom, man måste trolla för att få Skandiamannen som mördare. Tidsloppet stämmer ju inte in, han skulle inte ha haft tid med att hinna ikapp Palme och skjuta honom om man kollar på tidsämpeln. Särskilt inte då GM väntar in Palme. Att han sedan då skulle ha med sig en revolver på jobbet, råkat stöta på Palme precis utanför sitt jobb när han lämnar, skutit ihjäl honom, sprungit iväg och sedan springit direkt tillbaka till mordplatsen och låtsats vara ett vittne - utan att någon känner igen honom som GM? Chevamannen minns Skandiamannen som vittne på mordplatsen och är säker på att han inte är GM. Hur blev en lönnfet dryga 55 åring misstagen med en man i 35-40 års åldern?

Finns ju egentligen inget som knuter honom till mordet.
Förvisso kräver SE som GM en del slump .som livet ibland är slumperns skördar,
Han kan mycket väl ha hunnit ut på gatan i tid det kan ingen av oss veta.
OM han inväntade OP handlar det om ett fåtal sekunder nån Dekorimamn stod inte i flera minuter och väntade, det rör sig om sekundrar. Vapen frågan är svagheten den egentligene enda svagheten i SEteorin.
OM han nu ändå hade tillgång till ett vapen för att t.ex. kunna försvara sig så borde en lönefredagskväll vara ett sånt tillfälle då han kanske bär detta vapen.
Det kan ju vara så att han inte ville lämna vapnet på jobbet heller då han skulle ha semester kommande vecka.

Varför han återvände till mordplatsen så tätt efter morder(sannolikt max tio minuter efter skottet) tror jag att du hittar svaren oå i mitt inlägg från tidigare idag.
Ksnske ville han erkänna kanske ville han ta reda på om OP verkligen var död. Högst sannolikt är att hans tänkta flyktvägar inte kunde användas pga att han nästan krockade med piketpolisbilarna,

Han låtsades heller inte vara ett vittne redan då vid återkomsten utan först nästa dag. då han förstod att det var hans enda chans.

Den s.k chevamannen LL fick i april eller om det var maj-86 en direkt fråga om han hade sett någon skandiaman på platsen och svarade nekande på det.

Att han sedan flera år senare har ändrat sig förändrar inte det faktumet.
LL har erkände ju i förhör att han påverlats av media.

SE var verkligen inte lönfet 1986 kolla i det klassiska Rapportinslaget.
Hans ansikte var dock plufsigt vilket troligen berodde på medicinering(han led ju av reumatism=
OM du ska argumnentera med ålder så kan du väl i vart fall läsa på.
SE var inte 55 år vid denna tidpunkt han var 52 år och två dagar vid tiden för mordet,

Inget vittne förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte,
¨Då är det svårt att bedöma någons ålder dessutom på avatånd och i dåligt ljus.
Givetvis kan man se om en person är 25 eller 70.men 40 elller 52? Njaa.
Om de tittar hur SE rörde sig när han med grymt klipp i steget sprang i det berömda Rapportinslaget från april- 86 så skulle jag mycket väl kunnat gissa att han var ca 40 år.

Så okej visst ineehöll mordet ett slumpainslag som så mycket annat i livet.
Å andra sidan krävs så oerhört mycket mera av slump och hitta på för att kunna förklara alla märkligheter kring SE.

Det är så mycket rimligare och sannolikare att han faktiskt var GM.
Citera
2021-10-06, 00:29
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Förvisso kräver SE som GM en del slump .som livet ibland är slumperns skördar,
Han kan mycket väl ha hunnit ut på gatan i tid det kan ingen av oss veta.
OM han inväntade OP handlar det om ett fåtal sekunder nån Dekorimamn stod inte i flera minuter och väntade, det rör sig om sekundrar. Vapen frågan är svagheten den egentligene enda svagheten i SEteorin.
OM han nu ändå hade tillgång till ett vapen för att t.ex. kunna försvara sig så borde en lönefredagskväll vara ett sånt tillfälle då han kanske bär detta vapen.
Det kan ju vara så att han inte ville lämna vapnet på jobbet heller då han skulle ha semester kommande vecka.

Varför han återvände till mordplatsen så tätt efter morder(sannolikt max tio minuter efter skottet) tror jag att du hittar svaren oå i mitt inlägg från tidigare idag.
Ksnske ville han erkänna kanske ville han ta reda på om OP verkligen var död. Högst sannolikt är att hans tänkta flyktvägar inte kunde användas pga att han nästan krockade med piketpolisbilarna,

Han låtsades heller inte vara ett vittne redan då vid återkomsten utan först nästa dag. då han förstod att det var hans enda chans.

Den s.k chevamannen LL fick i april eller om det var maj-86 en direkt fråga om han hade sett någon skandiaman på platsen och svarade nekande på det.

Att han sedan flera år senare har ändrat sig förändrar inte det faktumet.
LL har erkände ju i förhör att han påverlats av media.

SE var verkligen inte lönfet 1986 kolla i det klassiska Rapportinslaget.
Hans ansikte var dock plufsigt vilket troligen berodde på medicinering(han led ju av reumatism=
OM du ska argumnentera med ålder så kan du väl i vart fall läsa på.
SE var inte 55 år vid denna tidpunkt han var 52 år och två dagar vid tiden för mordet,

Inget vittne förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte,
¨Då är det svårt att bedöma någons ålder dessutom på avatånd och i dåligt ljus.
Givetvis kan man se om en person är 25 eller 70.men 40 elller 52? Njaa.
Om de tittar hur SE rörde sig när han med grymt klipp i steget sprang i det berömda Rapportinslaget från april- 86 så skulle jag mycket väl kunnat gissa att han var ca 40 år.

Så okej visst ineehöll mordet ett slumpainslag som så mycket annat i livet.
Å andra sidan krävs så oerhört mycket mera av slump och hitta på för att kunna förklara alla märkligheter kring SE.

Det är så mycket rimligare och sannolikare att han faktiskt var GM.

Nu får du läsa på själv, jag skrev dryga 55 år, med andra ord ungefär i den åldern. Inte 55 år exakt.

Nej, vi vet när han stämplade ut och när Palme sköts. Det finns inte nog med tid.

Vapen, för att försvara sig i Sverige 1986? Nu är du ute och cyklar.

Chevamannen kanske inte sa sig 1986 känna igen någon Skandiaman för det är ju otydligt, men en man i den beskrivningen är han säker på att han sett.

Grejen är att om man ska komma med massor med ”kanske” förklaringar till konstigheter och försöka tvinga i pusselbitar in i varandra (för att låna hans uttryck) och förlita sig på slumpen då är det en dålig förklaring, iallafall inte en sån vattentät förklaring som du menade det är.
Citera
2021-10-06, 00:33
Medlem
TheRotters avatar
Har lyssnat på både Mårten och Joakim Palme som båda fäster stor vikt vid att SE liknande den man Mårten såg utanför biografen efter filmens slut. Att SE skulle vara grandmannen (efter bion) är en så långsökt hypotes att jag vet inte var någonstans jag ska börja. Är de medvetna om vilka omständigheter som måste föreligga för att SE ska vara grandmannen Mårten ser OCH att han sedan ska skjuta OP vid Dekorima?

Jag är fullkomligt övertygad att om det är så att SE är GM så var det en impulshandling i linje med det han själv spekulerar om i Skydd & Säkerhet. Scenariot där han "kallas ner" på Sveavägen via telefon och walkie-talkie är även det otroligt långsökt. Varför inte så stämpla ut en timma tidigare och vandra omkring i väntan på denna order? Då hade han aldrig behövt knytas till mordplatsen.

OM det är en impulshandling så är det troligt att det gick till som han beskriver det i Skydd & Säkerhet. Han vill växla några ord med OP med bli avvisad, "sinnet rinner till". Problemet, och det är inte så litet, är att LP inte ska ha uppfattat NÅGONTING och SE ska vara säker på att hon inte sett honom.
Senast redigerad av TheRotter 2021-10-06 kl. 00:39.
Citera
2021-10-06, 00:41
Medlem
TheRotters avatar
Jag har en fråga till er som tror på eller funderar kring att det var en impulshandling och att det skedde i affekt: Var någonstans ser han (och förstår att det är) makarna Palme? Ser inte LP honom? Tilltalar han OP utan att hon märker något alls?
Citera
2021-10-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Både ja och nej. Jag ser inte mordet som en svensk pusseldeckare. Det räcker, som jag ser det, med att lyfta blicken lite - för övergripande motiv i paritet med tyngden av mordet på en betydande statsminister. Till fonden av slutfasen av Kalla kriget i slutet av 1980-talet, kan det vara på sin plats med en uppdatering :

1985:

* Ronald Reagan svärs in som president.

* Michail Gorbatjov och Andrej Gromyko - den senare fö. utrikesminister under Kubakrisen 1962 och uttalad kommunist - väljs in som ny generalsekreterare resp. statschef, för Sovjets räkning.

* Palme-kommissionen arbetar oförtrutet med säkerhetsfrågor och nedrustning av kärnvapen, inte minst i Sveriges närområde. En av ledamöterna, är en rysk politiker och Palmes personlige vän: Georgy Arbatov. Denne är både rådgivare åt Mikhail Gorbatjov och en uttalad kritiker av Reagan-administrationen.

* De förmodade ryska ubåts-kränkningarna pågår för fullt i bla. Hårsfjärden - och Palmes brist på 'adekvat' respons, retar både polis och militär. Hans vän Arbatov, ska ha informerat Palme personligen - att det inte är ryssarna.

Inte heller utrikesminister Lennart Bodström tror på ubåts-kränkningarna - vilket utlöser en het diskussion.

* Stockholms-konferensen jobbar hårt för provstopp av kärnvapen, och Eureka-initiativet för ett högteknologiskt säkerhetssamarbete i Europa.

* Socialdemokraterna lägger en proposition : 'Om polisens ställning i krig' - där polisen inte skulle kunna tas i anspråk av svensk militär vid en krigsinvasion. Istället föreslås lagen ändras, så att polisen enbart fortsätter med polisiära uppgifter i händelse av krig.

* Olof Palme och UD:s Bo J Theutenberg planerar besök i Moskva i april, 1986. Högt upp på agendan i möte med den nya ryska ledningen, står en kärnvapenfri zon i Norden.

Åtminstone utåt sett för svenskarna. Bakom kulisserna kan både Moskva och Washington varit införstådda med att Sverige välkomnar ett samarbete med Nato, enligt Theutenberg.

Arla gryning huserar fortfarande i Thule- eller Skandiahuset, som det nu heter. Detta ett stenkast från mordplatsen, på Sveavägen.

OM en operation, där Säpo och/eller Stay Behind (Arla Gryning) planerar att mörda statsministern är nära förestående - är det inte olägligt med en närvarande person i huset, vars förehavanden (tex användning av larmad bakdörr * till kl. 23:20) - aldrig kommer att kunna stärkas, i brist på trovärdighet.

Jag tror alltså motivet för mordet på Sveriges statsminister - är överordnat egenhändigt agerande Palme-hatare.

Mordet är av ett sådant säkerhetspolitiskt och ev. ekonomiskt intresse både in/utrikes - att en stackare som den bekräftelsesökande, misslyckade och mjuke SE - aldrig blir annat än en självanmäld bricka i ett högt, intrikat spel om den säkerhetspolitiska scenen mellan Öst och Väst i slutet av 1980-talet.

* dvs. ingången från Luntmakargatan, alldeles utanför Stay Behinds andra kontor i Skandiahuset.

SE:s öde och agerande är intressant ur vissa perspektiv. Olof Palmes mördare - är (för mig) ej ett av dem.

(Ibland återvänder jag till mordet på Dag Hammarskjöld, för att friska upp minnet kring vilka motiv som är tänkbara, och för en påminnelse om hur bla. MI6 och CIA opererar under 1900-tal och sedermera det kalla kriget.)

.
Det finns egenligen inget som talar för ett välplanerat professionellt utfört mord.¨
Mot detta talar valet av vapen,valet av plats(man väljer en plats där så pass många människor befinner sig) valet av dag ( en lönefredagskväll) ,
Vidare exponerar sig mördaren för många människor är det proffsigt?
Flera vittnen talar om att GM kan ha haft lågskor,det mitsäger ju också att det var ett proffsjobb,
Ja men tex Sydafrika eller andra utländska aktörer utan kunskap om svenska vinterförhållanden då=
Jo men borde inte dessa ha sett till att utrusta sig när de väl var på plats?
De landade knappast från ingenstans tio minuter före moedet.utan rimligen bör de ha varit på plats i åtminstone några dagars tid före mordet,
Då bprde de väl införskaffat vettiga skor tex?

Vi vet inte om YN såg GM men det mesta talar ju för det.
Denne sprang med sin rock eller jacka öppen och fladdrande ännu 1,5-2 minuter efter mordet och fibblade med sin väska. Låter det som ett professionellt agerande??

Skottett mot LP till slut.
OM mordet var planerar borde inte GM haft en plan för henne också?
Antingen låt henna vara eller släck även henne för att undvika att hon kan peka ut en GM.
Nu sköt han ett skott mot henne låt sedan henne vara.
Professionellt agerat? Nej oerhört amatörmässigt och tyder starkt på att GM inte hade någon plan alls eftersom dådet var helt oplanerat och skedde av en ren slump på en ren impuls.
Citera
2021-10-06, 00:54
Medlem
Citat:
Nu får du läsa på själv, jag skrev dryga 55 år, med andra ord ungefär i den åldern. Inte 55 år exakt.

Nej, vi vet när han stämplade ut och när Palme sköts. Det finns inte nog med tid.

Vapen, för att försvara sig i Sverige 1986? Nu är du ute och cyklar.

Chevamannen kanske inte sa sig 1986 känna igen någon Skandiaman för det är ju otydligt, men en man i den beskrivningen är han säker på att han sett.

Grejen är att om man ska komma med massor med ”kanske” förklaringar till konstigheter och försöka tvinga i pusselbitar in i varandra (för att låna hans uttryck) och förlita sig på slumpen då är det en dålig förklaring, iallafall inte en sån vattentät förklaring som du menade det är.
62 år och två dagar kan ALDRIG bli dryga 55 lessen.
Ja han stämplade ut klockan 23.19 sekunder vet vi ej,
Mordet inträffade klockan 23.21.20. SE själv påstod att han inte samtalade med väktarna på väg ut men allt talar för att han gjorde detta. Hur länge samtalet varade vet ingen.

Sannolikt var mordförloppet snabbt det hela var över på macx 30 sekunder,
OM SE hade haft alibi bevisligen inte hunnit ut tror du då att TP/Filter och åklagare KP är så dumma att de ändå pekat ut honom som huvudmisstänkt??
Tror du att vi som tror på honom som GM hade trott det 'ändå?
Iofs har har ju albi men va fan klart det var han!!
Nej knappast va???
Jag var iofs bara 12 år 1986 så det är möjligt att jag är ute och cyklar i just denna fråga gällande vapnet.
Just vaoenfrågan är som sagt svagheten den enda egentliga svagheten i SE-teorin.
Citera
2021-10-06, 00:54
Medlem
Rättelse 52 år och två dagar kan aldrig bli drygt 55 år.
Citera
2021-10-06, 01:10
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
62 år och två dagar kan ALDRIG bli dryga 55 lessen.
Ja han stämplade ut klockan 23.19 sekunder vet vi ej,
Mordet inträffade klockan 23.21.20. SE själv påstod att han inte samtalade med väktarna på väg ut men allt talar för att han gjorde detta. Hur länge samtalet varade vet ingen.

Sannolikt var mordförloppet snabbt det hela var över på macx 30 sekunder,
OM SE hade haft alibi bevisligen inte hunnit ut tror du då att TP/Filter och åklagare KP är så dumma att de ändå pekat ut honom som huvudmisstänkt??
Tror du att vi som tror på honom som GM hade trott det 'ändå?
Iofs har har ju albi men va fan klart det var han!!
Nej knappast va???
Jag var iofs bara 12 år 1986 så det är möjligt att jag är ute och cyklar i just denna fråga gällande vapnet.
Just vaoenfrågan är som sagt svagheten den enda egentliga svagheten i SE-teorin.

62 år? 52 menar du ja. Jo det är i 55 års åldern om man vara ungefär men nu spelar det inte roll, 35-40 är ändå skillnad med 52. Men köper att det var mörkt och så men allt det andra har jag svårt att förstå.

Det du skriver nu, ”är KP så dum så att dom pekar ut” Skandiamannen? Ja men herregud det är ju precis det dom är. Denna utredning har ju varit ett skämt sedan 1986, dom pekade ju ut Christer P till och med. Leif GW Persson säger ju att Skandiamannen inte skulle haft tid på sig att döda Palme från tiden har stämplat ut, han har räknat ihop tidslinjen. Tror du Leif GW är så dum så att han räknar fel, eller tror du Leif GW är dummare än KP? Vad vet du som inte Leif GW vet?
Citera
2021-10-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Har lyssnat på både Mårten och Joakim Palme som båda fäster stor vikt vid att SE liknande den man Mårten såg utanför biografen efter filmens slut. Att SE skulle vara grandmannen (efter bion) är en så långsökt hypotes att jag vet inte var någonstans jag ska börja. Är de medvetna om vilka omständigheter som måste föreligga för att SE ska vara grandmannen Mårten ser OCH att han sedan ska skjuta OP vid Dekorima?

Jag är fullkomligt övertygad att om det är så att SE är GM så var det en impulshandling i linje med det han själv spekulerar om i Skydd & Säkerhet. Scenariot där han "kallas ner" på Sveavägen via telefon och walkie-talkie är även det otroligt långsökt. Varför inte så stämpla ut en timma tidigare och vandra omkring i väntan på denna order? Då hade han aldrig behövt knytas till mordplatsen.

OM det är en impulshandling så är det troligt att det gick till som han beskriver det i Skydd & Säkerhet. Han vill växla några ord med OP med bli avvisad, "sinnet rinner till". Problemet, och det är inte så litet, är att LP inte ska ha uppfattat NÅGONTING och SE ska vara säker på att hon inte sett honom.
Jag instämmer helt .
Inte minst utstämplingen tyder på att mordet( med SE som GM) var helt oplnaerat och hade ett mycket snabbt förlopp. På max 30 sekunder var allt öcer.

Dock måste jag lämna en liten öppning för att SE ändå kan ha varit utanför Grand den man MP beskriver i ett färhör den 1 mars bara timmar efter mordet har uppenbara likheter med SE.
Även andra vittnen beskriver en person med uppenbara likheter SE.

Skulle det vara SE som var där så måste han som GM ha gått en skaplig stund före makarna Palmen vilket inte stämmer med Mårtens bild av det hela,
Det är dessutom svårt att få ner SE till Grans vid strax före 21 när statsministerparet anlände till bion,

Så sannolikheten att SE är både Grandmannen och GM är mtcket låg.

Jag tror att han i det stora hela beskrev hur det gick till just i intervjun i Skydd&Säkerhet.
Citera
2021-10-06, 01:53
Medlem
Citat:
62 år? 52 menar du ja. Jo det är i 55 års åldern om man vara ungefär men nu spelar det inte roll, 35-40 är ändå skillnad med 52. Men köper att det var mörkt och så men allt det andra har jag svårt att förstå.

Det du skriver nu, ”är KP så dum så att dom pekar ut” Skandiamannen? Ja men herregud det är ju precis det dom är. Denna utredning har ju varit ett skämt sedan 1986, dom pekade ju ut Christer P till och med. Leif GW Persson säger ju att Skandiamannen inte skulle haft tid på sig att döda Palme från tiden har stämplat ut, han har räknat ihop tidslinjen. Tror du Leif GW är så dum så att han räknar fel, eller tror du Leif GW är dummare än KP? Vad vet du som inte Leif GW vet?
Du skrev drygt 55 då måste man ha fyllt 55 .
52 år och två dar är dessutom närmare 50 sannolikt hade tidningarna skrivit en man i 50 årsåldern om honom.
Har du svårt att förstå att det är svåer att uppskatta någons ålder om du inte ser dennes ansikte??
KP var ju inte med redan 86 precis men det var Leif GW.

Leig GWs trovärdighet i just detta fall är väl inte jättestor.
För några år sedan sade han sig vara säker på att GM är i livet.
Nu tror han inte längre det vad jag förstår.Deesutom var han ju enligt egen utsago med på ett hörn i utredningen, Det är klart att han inte vill att det är SE. det skulle vara en stor prestigeförlust för honom.

Han referarar till sin "magkänsla" det är inte mycket till argument . att folk i SEs omgivning menar att han inte skulle vara kapabel till att utföre mordet.
Hur ofta hör man inte detta trodde jag aldrig om honom??
Svar ofta.dessutom vad ska exfrun säga jo men klart att jag tror att Stig skulle kunna ha gjort detta?
Njaa inte troligt hon skulle säga så.

Det är nog också en försvarsmekanism inte kan en person jag stårr så nära ha gjort detta borde jag inte märkt nåt nej klart det inte var han.

Jo om man utgår från att samtalet mellan SE och väktaren varade i två minuter så hinner han inte ut i tid.
SE själv säger att inget samtal alls ägde rum räknar du så hinner han ut med mycket god marginal,
Allt talat för att samtal ägde rum men hur långt det var vet vi inte.
Väktaren HO klockade inte samtalat. Han visste inte då att det var ett samtal han borde lägga på minnet.
Vidare hörs han inte förrän 3.5 månader efter mordet hur väl minns han just detta samtal?
Okej denna kväll mins man förstås men även HOs minne påverkas ju av att riden gått.

Fortfarande visste han inte nät samtalat skedde att han borde lagt det på minnet.
SE och HO samtalade ofta med varandra rimligtvis fortsatte de att göra så även efter mordet.

Testa att samtala med en person du brukar samtala med en kolllega vän , granne etc.
Klocka samtalet skriv ner tiden på en lapp,
Fortsätt att regelbundet veckovis samtala.

Efter 3.5 månad be din samtalspartner berätta hur långt just det samtal du klockade var.
När du gjort detta återkom med resultatet.
Hur mycket felade det ? 30 sekunder? 1 minut? 2 minuter? Ännu längre?
OM du fortfarande anser det bevisat med säkerhet att SE inte hinner ut så okej .

Jag vet inget Leif GW inte vet mer än att man nog ints ska tolka två minuter som exakt två minuter av ovan med ovan nämnda aspekter i åtanke:
Sedan finns ingen prestige för mig och jag utesluter ingen för att hans fru sagt att han var för feg:
Vad ska hon eäga egentligen?
Citera
2021-10-06, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Att vara kritisk till Socialdemokratin och OP gör ingen till mördare.

Ok. Så vad är då motivet?
Förutom förväxlingsteorier och andra mindre sannolika teorier torde väl motivet till mordet vara att man är kritisk till OP. Detta oavsett vem/vilka som ligger bakom.

Sydafrika? Motiv: gillar inte OP.
Polisspåret? Motiv: gillar inte OP.
CIA? Motiv: gillar inte OP.
CA? Motiv: gillar inte OP.

Eller vad tänker du?
Citera
2021-10-06, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag har en fråga till er som tror på eller funderar kring att det var en impulshandling och att det skedde i affekt: Var någonstans ser han (och förstår att det är) makarna Palme? Ser inte LP honom? Tilltalar han OP utan att hon märker något alls?

Är det spontandåd så kommer han ut när paret Palme går förbi...

Kan ju vara så att väldigt många vill växla lite ord om politik att inte Lisbeth längre noterar det ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in