Citat:
Ursprungligen postat av
utredare1
Jag undrar dock om det varit möjligt att från mordplatsen se dessa detaljer om LJ. Jag känner mig inte säker på det, Lisbeth t ex har inga detaljer utan hennes intryck av personen i gränden verkar lite luddigt. Var det inte svårt att se något där inne i gränden?
En observation från en bit upp i trappan när LJ är vänd ner mot mordplatsen? eller ingen observation alls är något man i alla fall kan fundera på tänker jag. Kanske också en kombination, d v s att antingen från mordplatsen eller från trappkrönet så går att se LJ:s position, men inte mer, och att övriga detaljer är improvisation och/eller framfiskad info enligt vad Draifos spekulerar om?
Precis som Draifos känner också jag mig lite frågande kring det där med observationen av LJ. Alltså att kanske varken mordplats eller trappkrönet är tillräckligt som förklaring.
LJ kunde ju se folk kring kroppen, från sin position, så varför skulle inte SE kunna se honom?
Den aktuella vyn finns med i "Extra Rapport", från kl. 4 på mordnatten, cirka 0:58 in i inslaget. Se YouTube!
Ljusförhållandena gjorde att SE endast uppfattade en silhuett av LJ, som han dock prickade in alla kännetecken på. Men eftersom LJ trädde fram i helfigur, på bilder i tidningen, den 4:e mars, kunde denna redogörelse ifrågasättas som en eventuell efterhandskonstruktion.
Men om nu något mer om LJ (än det som står i första förhöret) nämns redan den 2:a mars ...