2021-10-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var inte många rätt. SE var född 340226 och är död sedan 90-talet eller så.
Du har iaf koll på när SE var född, det är bättre än vissa andra som skriver här ser jag,
SE avled dock i juni 2000.
Citera
2021-10-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Halleluja! Hur många andra vittnen är det som kan ge en komplett och detaljerad redogörelse för exakt när, på sekunden, och hur allt hände? Klarade ens utredningen själv av det? Ställde den ens frågorna?

Bröderna Poutiainen gör ett gott försök i alla fall, med "Inuti Labyrinten", men det visar sig inte helt enkelt att fastställa allt.

Kung KP? Kejsaren iförd en krona av foliepapper, allena, som skrider fram med en korg handplockade körsbär, men missar den lilla detaljen att tre personer intygar att ett samtal skedde med väktarna EFTER att SE stämplade ut.

Visst, det går att pressa in Skandiamannen med ett skohorn modell XL plus Vaselin, men hur sannolikt är det? Flera saker pekar i annan riktning.
Ingen kan väl ge en komplett bild det har jag heller inte påstått,
Men om du läst min genomgång vad tycker du själv?
SE missade AB,LL,JA och JÅS.
Han missade folksamlingen på ca 15 personer, han missade att en taxi gjorde en u sväng.
Han missade chevans u-sväng han såg bara en taxi han såg bara en ambulans,
Han missade helt att folk sprang ut i vägen för att stoppa en ambulans.
Han missade att ambulansen backade upp på trottoaren fast han stod där mitt o folkhavet, det MÅSTE han ha gjort , hur kunde han ananrs se LJ?Det klart att han kan ha missat nån eller några av dessa saker,
MEN HUR KUNDE HAN MISSA ALLT DETTA?
Allt hur är det ens möjligt att missa den ambulans som backade in ?
ALLA såg den ALLA utom SE.
Ingen människa med normalt intellekt kan väl seriöst tro att SE var på platsen som det vittne han säger sig ha varit?
MÖJLIGEN om han stod på några tiotals meter avstånd hela tiden MEN hur fasiken kunde han då se LJ?

Vidare uppger han i sina förhör olika saker, ibland var dett vå unga kvinnor som gjorde upplivningsförsök medan han andra gpnger söger att det var en ung man och en ung kvinna vilkat också är det korrekta.
Varför uppger han olika uppgifter kring detta i sina förhör?
Den detaljen borde man väl iaf inte glömma?
Var han inte där?

SE sade att OPs ögon var slutna fast de var öppna? Borde han inte sett det nät han "hjälpte till"att vända på OPs kropp?
SE uppgav att LP som av vitten beskrivits som smått hysterisk plötsligt beräattade för honom att märdaren hade blå täckjacka..INGEN av de andra ca 15 personer som befann sig i klungan av folk hörde detta INGEN är inte det kontstigt???

Vad främst pekar i en annan riktning menar du?
För mig fattas bara det sista lilla för att jag ska vara helt säker på vem som mördare Palme.
Jag ligger idag på 85-90% i sannolikhet för att det var SE.
Det känneer jag mig mycket trygg i.
Citera
2021-10-05, 00:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
//
Ingen människa med normalt intellekt kan väl seriöst tro att SE var på platsen som det vittne han säger sig ha varit?
MÖJLIGEN om han stod på några tiotals meter avstånd hela tiden MEN hur fasiken kunde han då se LJ?
//
Här kan du nog vara någonting på spåren. Några/många/"de flesta" menar ju som bekant att SE måste ha sett Lars J, men vad tror du själv? Är du säker på att SE verkligen såg Lars J i gränden, eller kan det kanske finnas någon annan bra förklaring till att SE säger som han gör här?
Senast redigerad av Draifos 2021-10-05 kl. 00:54.
Citera
2021-10-05, 01:02
Medlem
Xedomes avatar
För mig är Skandiamannen aka Stig Engström, den minst troliga förövaren av dem alla därute.
Dessutom ringer inga klockor för att han var där, för någon av vittnena på mordplatsen.

Det mest besvärande i samband med "avslöjandet" då han pekades ut som gärningsman - tycker jag är, att risken finns både att :
1) han är en lämplig syndabock (fel plats vid fel tillfälle) om polisen vill dölja kopplingen till SOP & Säpo
2) han är ett skolexempel på en person som nästintill anger sig själv, för att få bekräftat att han är någon (viktig del av utredningen)

Utifrån hans egenskaper och personliga historia - har jag svårt att se någon mindre trolig gärningsman alt. yrkesmördare.

Citera
2021-10-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här kan du nog vara någonting på spåren. Några/många/"de flesta" menar ju som bekant att SE måste ha sett Lars J, men vad tror du själv? Är du säker på att SE verkligen såg Lars J där i gränden, eller kan det kanske finnas någon annan bra förklaring till att SE säger som han gör?
Jag har alltid utgått från att SE verkligen såg LJ och det är ju det rimiiga alternativet,
Jag har dock noterar att du är mycket tveksam till det.

Man kan alltid spekulera om att han vill misstänkliggöra LJ till att vara GM vilket SE ju säger i de första förhören att han trodde.

Intressant är hur olika han beskriver LJ i sina förhör i nåt förhör ger han LJ ett myckat vagt signalement medan han i nåt annat förhör ger ett mycket detaljerat signalement av Lj,

Dina teorier kring huruvida SE verkligen såg LJ är intressanta.
Jag har dock ingen annan åsikt än att SE verkligen såg LJ men i vilket skede och varifrån är mer oklart,
Inget kan dock uteslutas i detta fall och LJ var ju tidigt ett vittne som blev allmänt känt att han existerade och även tidigt känt hur han såg ut o.s.v.
En intressant notering till är att SE i sitt första förhör daterat till 860301 sade sig ha sett LJ INNAN sitt påstådda samtal med LP.
LJ kan inte ha varit vid kulturhuset redan då väl?
Citera
2021-10-05, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
För mig är Skandiamannen aka Stig Engström, den minst troliga förövaren av dem alla därute.
Dessutom ringer inga klockor för att han var där, för någon av vittnena på mordplatsen.

Det mest besvärande i samband med "avslöjandet" då han pekades ut som gärningsman - tycker jag är, att risken finns både att :
1) han är en lämplig syndabock (fel plats vid fel tillfälle) om polisen vill dölja kopplingen till SOP & Säpo
2) han är ett skolexempel på en person som nästintill anger sig själv, för att få bekräftat att han är någon (viktig del av utredningen)

Utifrån hans egenskaper och personliga historia - har jag svårt att se någon mindre trolig gärningsman alt. yrkesmördare.

Tänk så olika man kan värdera saker vi har ju tillgång till samma material.
För mig är han den i särklass mest sannolika presumtiva GM som finns.
Det krävs så mycket hittepå och hokus pokus för att kunna förklara bort alla omständigheter som gör honom huvudmisstänkt.

Ingen annan är ens i närheten av att vara nära att ha en så lång rad av indicier och omständigheter mot sig.
Det är svårt att snacka bort och det förefaller praktiskt taget uteslutet att han varit ett vittne på platsen då han har så oerhört dålig koll på vad som egentligen hände där efter mordet.
Han har noll koll på när ambulanser anlände hur många ambulanser som kom att en ambulans backade in. vilka som gjorde HLR på OP osv o.s.v ,
Detta gör honom ju inte med automatik till GM men synnerligen misstänkt,
Har du någon "favorit" kandidat till att vara GM?
Citera
2021-10-05, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Du är helt övertygad om att SE var GM?

Trots att INGET vittne pekat ut honom på 35 år. Det inte finns någon teknisk bevisning. Inga indicier.

Men du anser dig veta bättre?

Nej, jag är definitivt inte övertygad om att han är skyldig. Jag tycker att hans historia är konstig och framförallt undrar jag var han befunnit sig.
Citera
2021-10-05, 09:04
Medlem
Citat:
För mig är han den i särklass mest sannolika presumtiva GM som finns.
Det krävs så mycket hittepå och hokus pokus för att kunna förklara bort alla omständigheter som gör honom huvudmisstänkt.

Ingen annan är ens i närheten av att vara nära att ha en så lång rad av indicier och omständigheter mot sig.
Det är svårt att snacka bort och det förefaller praktiskt taget uteslutet att han varit ett vittne på platsen då han har så oerhört dålig koll på vad som egentligen hände där efter mordet.
Han har noll koll på när ambulanser anlände hur många ambulanser som kom att en ambulans backade in. vilka som gjorde HLR på OP osv o.s.v ,
Detta gör honom ju inte med automatik till GM men synnerligen misstänkt,

Men..det finns väl också ett antal saker som SE har sett som han inte kunde OM vi nu tänker oss honom i rollen som gärningsman?
Har dem inte i huvudet,men har för mig att Gunnar Wall exempelvis har listat dem någonstans.
Vad jag vill understryka är att man inte enbart siktar in sig på saker och omständigheter som är besvärande för en individ,och struntar i andra saker som pekar i motsatt riktning.

Personligen så finner jag inget som helst uppseeneväckande i SEs första kontakt med PU 1 Mars 1986.
Han går ut på Sveavägen,hör efter ett kortare tag en avgassmäll,vandrar vidare och passerar den fallne Palme och passerar korsningen till Tunnelgatan där han observerar LJ.Alternativt så har SE redan hunnit passera korsningen innan skotten faller och han vänder och går tillbaka.Tyvärr är ju inte SE helt tillförlitlig i sin vittnesroll,men det vet vi ju redan.
Det är utifrån detta rimligt att anta att han i alla fall en stund därefter befinner sig söder om korsningen till Tunnelgatan.
Den fallne statsministern ligger ju mera åt den norra sidan till och all koncentration koncentreras just till denna punkt.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-05 kl. 09:07.
Citera
2021-10-05, 09:12
Medlem
Vad som också är intressant i sammanhanget är att SE inte heller observeras i den populära spekulationen att han är gärningsman,springer iväg för att x antal minuter senare återvända till platsen för hans påstådda brott.
Han observeras inte i detta scenariot heller,varken före eller efter dådet.
Citera
2021-10-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men..det finns väl också ett antal saker som SE har sett som han inte kunde OM vi nu tänker oss honom i rollen som gärningsman?
Har dem inte i huvudet,men har för mig att Gunnar Wall exempelvis har listat dem någonstans.
Vad jag vill understryka är att man inte enbart siktar in sig på saker och omständigheter som är besvärande för en individ,och struntar i andra saker som pekar i motsatt riktning.

Personligen så finner jag inget som helst uppseeneväckande i SEs första kontakt med PU 1 Mars 1986.
Han går ut på Sveavägen,hör efter ett kortare tag en avgassmäll,vandrar vidare och passerar den fallne Palme och passerar korsningen till Tunnelgatan där han observerar LJ.Alternativt så har SE redan hunnit passera korsningen innan skotten faller och han vänder och går tillbaka.Tyvärr är ju inte SE helt tillförlitlig i sin vittnesroll,men det vet vi ju redan.
Det är utifrån detta rimligt att anta att han i alla fall en stund därefter befinner sig söder om korsningen till Tunnelgatan.
Den fallne statsministern ligger ju mera åt den norra sidan till och all koncentration koncentreras just till denna punkt.
Möjligen är det så, men det mesta han trots allt hade rätt om bör han ha kunnat läsa sig till, jag håller på att kika igenom detta just nu och återkommer när jag har nåt vettigt att framföra kring detta. Helt klart är iaf att han missar saker som han borde ha sett,sedan kan såklart chock och annat påverka vad man minns och hur man minns vissa situationer så är det givetvis.
Citera
2021-10-05, 10:18
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
/../

Både ja och nej. Jag ser inte mordet som en svensk pusseldeckare. Det räcker, som jag ser det, med att lyfta blicken lite - för övergripande motiv i paritet med tyngden av mordet på en betydande statsminister. Till fonden av slutfasen av Kalla kriget i slutet av 1980-talet, kan det vara på sin plats med en uppdatering :

1985:

* Ronald Reagan svärs in som president.

* Michail Gorbatjov och Andrej Gromyko - den senare fö. utrikesminister under Kubakrisen 1962 och uttalad kommunist - väljs in som ny generalsekreterare resp. statschef, för Sovjets räkning.

* Palme-kommissionen arbetar oförtrutet med säkerhetsfrågor och nedrustning av kärnvapen, inte minst i Sveriges närområde. En av ledamöterna, är en rysk politiker och Palmes personlige vän: Georgy Arbatov. Denne är både rådgivare åt Mikhail Gorbatjov och en uttalad kritiker av Reagan-administrationen.

* De förmodade ryska ubåts-kränkningarna pågår för fullt i bla. Hårsfjärden - och Palmes brist på 'adekvat' respons, retar både polis och militär. Hans vän Arbatov, ska ha informerat Palme personligen - att det inte är ryssarna.

Inte heller utrikesminister Lennart Bodström tror på ubåts-kränkningarna - vilket utlöser en het diskussion.

* Stockholms-konferensen jobbar hårt för provstopp av kärnvapen, och Eureka-initiativet för ett högteknologiskt säkerhetssamarbete i Europa.

* Socialdemokraterna lägger en proposition : 'Om polisens ställning i krig' - där polisen inte skulle kunna tas i anspråk av svensk militär vid en krigsinvasion. Istället föreslås lagen ändras, så att polisen enbart fortsätter med polisiära uppgifter i händelse av krig.

* Olof Palme och UD:s Bo J Theutenberg planerar besök i Moskva i april, 1986. Högt upp på agendan i möte med den nya ryska ledningen, står en kärnvapenfri zon i Norden.

Åtminstone utåt sett för svenskarna. Bakom kulisserna kan både Moskva och Washington varit införstådda med att Sverige välkomnar ett samarbete med Nato, enligt Theutenberg.

Arla gryning huserar fortfarande i Thule- eller Skandiahuset, som det nu heter. Detta ett stenkast från mordplatsen, på Sveavägen.

OM en operation, där Säpo och/eller Stay Behind (Arla Gryning) planerar att mörda statsministern är nära förestående - är det inte olägligt med en närvarande person i huset, vars förehavanden (tex användning av larmad bakdörr * till kl. 23:20) - aldrig kommer att kunna stärkas, i brist på trovärdighet.

Jag tror alltså motivet för mordet på Sveriges statsminister - är överordnat egenhändigt agerande Palme-hatare.

Mordet är av ett sådant säkerhetspolitiskt och ev. ekonomiskt intresse både in/utrikes - att en stackare som den bekräftelsesökande, misslyckade och mjuke SE - aldrig blir annat än en självanmäld bricka i ett högt, intrikat spel om den säkerhetspolitiska scenen mellan Öst och Väst i slutet av 1980-talet.

* dvs. ingången från Luntmakargatan, alldeles utanför Stay Behinds andra kontor i Skandiahuset.

SE:s öde och agerande är intressant ur vissa perspektiv. Olof Palmes mördare - är (för mig) ej ett av dem.

(Ibland återvänder jag till mordet på Dag Hammarskjöld, för att friska upp minnet kring vilka motiv som är tänkbara, och för en påminnelse om hur bla. MI6 och CIA opererar under 1900-tal och sedermera det kalla kriget.)

.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-05 kl. 10:59.
Citera
2021-10-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Som jag ser det, med SE som GM, är ju risken tämligen stor att han passerade brottsplatsen när han återvände till Skandia och bankade på dess dörr 23:40-45. Risken är stor att han överhörde när människor pratade på platsen omkring avspärrningen. Även om han återvände på Sveavägens västra sida, bör han vid tidpunkten hört människor prata om skjutningen, det var ju då känt att det var OP. Detsamma gäller om han kommer tillbaka norrifrån. Man lär utgå ifrån att MOP var en "snackis" (fel ord kanske) redan omkring 23:35-45 när SE "kom tillbaka". Han kan ha mött personer norröver, som chockade berättade det för honom ("man säger att det är Palme som har blivit skjuten").

Min gissning, är att han i rollen som GM, antingen var nyfiken på hur skotten tagit (ett skott dödar ju nödvändigtvis inte, och från hans position visste han inte vart det första skottet tog, och på vem), därför strök han eventuellt omkring likt en osalig ande på platsen innan han återvände. Jag håller det inte heller för otroligt, att han faktiskt kände djup ånger och ville erkänna, men då ingen kände igen honom som den tidigare flyende GM, eller ens verkade intressera sig för att höra "om han sett någonting", så stärktes hans nerver, ett ljus om att han skulle komma undan tändes, han återvände till Skandia, gjorde sitt yttersta efter språngmarschen för att memorera vad människor på platsen sagt.

Men, med tanke på att SE inte fastnade på en enda bild från någon fotograf de ca 10 minuter fram till han knackade på dörren, så antar jag att han återvände till Skandia norrifrån till fots, vem vet, han kanske inte vågade sig fram till avspärrningen, eftersom han såg fotografer och journalister.
Jag tror att det ligger en hel del i det du skriver.Som GM hade han ingen plan eftersom mordet var helt oplanerat ,och de flyktvägar han spontant kom att tänka på stördes av piketbilarna som han mycket väl kan ha varit nära att krocka med vid ett par tillfällen. Att han redan då ångrade sig och insåg att han just gjort sitt livs misstag tror jag också stämmer. När de tänkta flyktvägarna inte kunde användas så drevs han tillbaka mot mot mordplatsen, som du säger visste han nog inte om OP verkligen var död och ville kanske ta reda på hur det var med det. SE kände sig också trygg i kvarteret runt Skandia och mordplatsen. Att erkänna kan också ha varit en tanke han hade ja. Kanske tänkte han också att kontoret var en bra plats att gömma sitt vapen på. Att gå in på Skandia tills det lugnat ner sig på platsen kunde också vara en tanke han hade.
SE drog sig sedan undan lite när han såg att media var på väg att anlända till platsen som GM ville han ju inte synas. Den idén att använda media för att etablera sig som ett vittne kom först senare under natten när han insåg att det var hans enda chans att komma undan brottet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in