2021-10-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Lars Vilks dör alltså invid Skultpörvägen.......snacka om ironi.
Går rykten om en skadad 45 åring i tråden (?) som inte platsar lastbils-chaffisen.
En Flashbackare här hörde 3st stora smällar.
Många vittnar om hög hastighet runt 150-160 km/tim, men ingen nämner något om blåljus-blinkande.

Teori:
För att få detta pussel att gå ihop, pekar det då på att snuten bränner i omkörningsfilen och ska passera okänd bili högerfältet, som i sin tur inte ser Rovern i backspegeln, påbörjar en omkörning där då snutens Range Rover smäller in i den okända bilens bakre vänstersida, framvagnen på Rovern får kast vänster och Rover far in i räcket-går över roterar 90* i längdriktningen och kasar på sidan rätt in i fronten på mötande lastbil med släp.

Om nu Rover enbart gått genom räcket utan kollison innan får jag det bara till 2 smällar.
Att sen medierna tagit bort foton på olycksplatsen, ger mycket dåliga vibbar.
Den bild som nu AB publicerat på olycksområdet stör också om man ser till räckets skador, och hur jorden fläkts åt fel håll, men här kan det vara räddningstjänsten som släpat bort delar.

Har sparat bilden separat eftersom bilder "försvinner"...
https://ibb.co/NLTjJNc

Är från området men fattar inte riktigt var E4an svänger så jävligt. Någon som kan peka ut exakt var denna platsen är?
Citera
2021-10-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja du fattar ju. våran poliskår består av idioter och det betalar vi med våra skattemedel miljarders miljarder för.

Ja antingen har ett tjänstefel begåtts av personerna i följebilen. Eller mer sannolikt ljuger man på presskonferensen.
Citera
2021-10-04, 10:58
Medlem
kajus333s avatar
Vilks var ju teknikmedveten. Sannolikt skulle han ju - av integritetsskäl - inte velat ha en kamera rullande inne i bilkupen. Men en extern kamera - eller flera - hade väl varit relevant. Ur såan filmer kan man ju få massor av information.
Citera
2021-10-04, 10:59
Medlem
Tror fortfarande att någon fifflat med bilens dator, eller saboterat på något annat sett. Idag kan man få en bil att tvärnita genom fjärrstyrning om man sitter på rätt teknologi.
Citera
2021-10-04, 10:59
Medlem
fsdfsdfs avatar
Så sent som i fredags satt jag på en pub och pratade med kompisar om hur vägen genom Småland är den kanske bästa jag vet i Sverige. Nu har jag inte varit överallt i landet förstås, men det är stora långa sträckor med 120. Om man som jag gillar att gasa på lite kan man alltså ligga i 120 + 29 = 149 utan att förlora korkortet när man ska bränna Skåne till Mellansverige. Att därför poliserna lär ha färdats i 160 känns inte så konstigt. Det är lätt hänt om det lutar lite nedför, man nyss har legat bakom någon i vänsterfilen som kör "långsamt" och sen gasar på lite extra etc.

Kan inte spekulera i vad som hänt bilen - men kan man tänka sig att något debris fallit ner från en annan lastbil som man kört på? Annars ifall dessa polisbilar är mer eller mindre i konstant drift och åker kanske många tusen mil per år kan man kanske tänka sig att det är något underhåll med dem som är eftersatt och som fått däck eller axlar att brista. Eller som sagt en vanlig punktering.

Jag är själv sådär lagom skönt konspiratoriskt lagd men det här har jag svår att se är något annat än en tragisk olycka. Om det skulle vara något foul play inblandat alls känns det snarare som att det kommer inifrån bilen i så fall i form av någon dödslängtan, än extern påverkan, men som sagt, känns väldigt osannolikt. Tittar man på statistik för hur poliser dör i tjänsten i Sverige mellan år 1900 och 2017 så var 57 av 98 fall bilolyckor. Källa: https://sverigesradio.se/artikel/6743277
Citera
2021-10-04, 11:00
Medlem
Något jag undrar rent allmänt är i Lars Vilks konst nu kommer att ställas ut då det motarbetats tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet är att den här typen av bilar har run-flat däck som inte säckar ihop om de får punktering utan de går fortfarande att köra på.
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, jag förstår, men jag skulle inte kalla det en naturlig död.
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl en speciellt tillverkad bil för personskydd. Dvs de får inte punktering om du inte kör på en mina
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Dessa specialanpassade Range Rovers borde väl ändå ha punkteringsfria däck?
Jag skulle svarat igår men tråden var stängd så lite sent svar.
Det finns olika modeller av punkteringsfria däck med olika sorters skydd och många däck kan explodera.
Jag hade en bekant som jobbade med däck på ett företag där de jobbade med att byta däck på polisbilar och vi testade hur väl dessa däck höll på de gamla däcken.
Vi testade det mesta även skottsäkerheten och på den tiden var en svaghet sidoväggarna däremot var det många år sen och jag hoppas att däcken utvecklats sen dess.
Vi gjorde även en genomskärning av däcken så vi kunde se uppbyggnaden av de punkteringssäkra däcken.
Enligt polisens presskonferens utesluter dom inte en däckexplosion samt att de funnit däckrester på olycksplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Salrol
Enligt Alternativmedia, så körde fordonet Vilks satt i genom mittvajrarna. Detta är faktiskt ett "konststycke". Och kolliderade med en lastbil och kilades fast under lastbilen. Under en lastbil hänger ofta drivmedelstanken. Som gjort för att skapa brand.

Men vad fick fordonet att ta sig genom mittvajern? Händelsen är som gjord för att sätta igång rykten om att Vilks mördades.
Bilen väger 4,5ton vilket skulle kunna vara orsaken till att säkerhetsvajern forcerats enligt presskonferensen.
Jo det finns många frågetecken speciellt som allt även brann upp.
En större SUV som är högre än vanliga bilar kan ha varit bidragande i olycksförloppet.
Jag undrar om följebilen var utrustad med kamera som kan ha spelat in förloppet.
Det finns en lastbilschaufför som eventuellt kan minnas olycksförloppet.
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-04 kl. 11:17.
Citera
2021-10-04, 11:00
Medlem
Finns en high res bild på däcken att ladda ner via

https://media.landrover.com/news/2017/09/range-rover-sentinel-luxury-capability-impregnability

Står Made in Germany och extra load. Ingen logo på det så kan vara beställt speciellt för bilen.
Citera
2021-10-04, 11:01
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murx
Tror fortfarande att någon fifflat med bilens dator, eller saboterat på något annat sett. Idag kan man få en bil att tvärnita genom fjärrstyrning om man sitter på rätt teknologi.

Vad är det för nytta med att få en bil att stanna. I normala tvärnitsfall hade ju ingen större olycka skett.
Citera
Medlem
Utomlands kommer kommer det skrivas mer och hylla Lars Wilks som den yttrandefrihetshhälten han var.

I Sverige kommer man trycka ner och vika sig för de onda ickedemokratiska krafter som nu mer finns i landet efter Sverige släppt in dem.

Hörde att Lars Wilks död hyllas på sociala media inom vissa kretsar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Du glömde lägga till: Veckor efter att en tidigare Iransk Säpostabschef gripits misstänkt för spioneri 😉
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja jag satt och tänkte på det också att följebilen kan ha varit kapad och sen har man prejjat av land rovern .
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Varför är vägen fortfarande avstängd efter mer än 12 timmar efter olyckan

Bevis måste städas bort, eller planteras?

Vad var det för "privat angelägenhet" som gjorde att Lars Vilks var tvungen att i ilfart resa till Stockholm med ett team av livvakter? Var Lars inblandad i ett stort avslöjande av något slag? Vad visste ha om Estonia? Palme-mordet? Det massiva bomb-attentatet i Göteborg av "en ensam galning". Det är lite för mycket konstiga och "slumpmässiga" saker som händer samtidigt nu.

En av de säkraste bilarna med en av de bästa chaufförerna som utan någon synlig anledning frontalkrockar med en lastbil? Vad är oddsen för detta?

Brottsrubriceringen är nu ändrad till: mord. Vem är mördaren?
Samtidigt säger TV4: "denna mycket tragiska trafikolycka"?
Varför mörkar TV4 att polisen nu misstänker ett attentat?

Följebilen såg ingenting? Deras jobb är att följa och skydda transporten, men de såg ingenting?

Vad är det som händer? Har Putin tagit över Sverige?

Väldigt svårt att tro att detta är en vanlig trafikolycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Börjar bli som i Ryssland. Oppositionella och obekväma förolyckas i mystiska trafikolyckor.
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Vad gör nationella bombskyddet där då på bilder
Citera
2021-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Vad är det för nytta med att få en bil att stanna. I normala tvärnitsfall hade ju ingen större olycka skett.
Menade inte att det var exakt vad som hände, vtog det bara som exempel. Det är lätt att fiffla nuförtiden.
Citera
2021-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Ja antingen har ett tjänstefel begåtts av personerna i följebilen. Eller mer sannolikt ljuger man på presskonferensen.

Eller så var det kanske Vilksbilen som körde alldeles för fort, ”körde ifrån” följebilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in