2021-10-04, 00:29
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag kan tänka mig att en punktering kan orsaka en sådan olycka, kanske vänster framhjul.
Bara som ett exempel så kan fotanglar orsaka punktering vilka har används vid värdetransportrån.
En liknande olycka hade kunnat inträffat om bilen slungats tillbaka från räcket framför en lastbil som om bilen åkt över räcket.
Jag har upplevt att vänster framdäck exploderat precis efter jag hade kört av från motorvägen en väldans tur att det inte hände när jag körde på motorvägen i högre fart.

Ja, jag förstår, men jag skulle inte kalla det en naturlig död.
Citera
2021-10-04, 00:30
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, det är Land Rovers egna, fabrikstillverkade specialbilar. Range Rover Sentinel.
https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
Men om en sådan bil är byggd för att stå emot ett attentat. Vad är sannolikheten att den fattar eld/sprängs ? Det är ju knappast en Hollywood film det som hänt.
Citera
Medlem
Någon slags bilbomb som smällt och lett till att bilen flög över på fel sida?

Lite väl mycket sammanträffande att starkt dödshotade Vilks dör i en konstig trafikolycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja då det är relativt sett så väldigt få personer som dör i trafiken varje år t ex så dog ca 200 personer i trafiken under 2020. Det skulle skulle inte behövas 24/7 polisbeskydd om sannolikheten att han skulle mördas inte var högre än 200 på 10 000 000.. Så ja det är väldigt osannolikt att han dog i en vanlig trafikolycka även om man inte kan utesluta det.
DETTA
Citera
2021-10-04, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Alla skriver om att bilen väger sååå mycket och då tål inte vägräcket den vikten.
Men en lastbil väger ganska mycket mer och träffar den räcket så håller den sig på rätt körfält om man inte kör i helt fel vinkel mot räcket.
Jo, men om du kollar på bilderna så ser du att det är nivåskillnader mellan vägbanorna, och jag är tveksam till om någon lastbil stoppas av det räcket eftersom det är så lågt placerat. Men nu var det än SUV med hög markfrigång och hög tyngdpunkt så det är högst sannolikt att den bara gled över räcket, möjligen voltade över räcket
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Låter som slarv från polisernas sida. Det körs för fort ofta från polishåll och då händer olyckor. Jag vet ej varför en transport av en person ska gå så fort. Helt onödig olycka.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att en punktering kan orsaka en sådan olycka, kanske vänster framhjul.
Bara som ett exempel så kan fotanglar orsaka punktering vilka har används vid värdetransportrån.
En liknande olycka hade kunnat inträffat om bilen slungats tillbaka från räcket framför en lastbil som om bilen åkt över räcket.
Jag har upplevt att vänster framdäck exploderat precis efter jag hade kört av från motorvägen en väldans tur att det inte hände när jag körde på motorvägen i högre fart.

Det är väl en speciellt tillverkad bil för personskydd. Dvs de får inte punktering om du inte kör på en mina
Citera
2021-10-04, 00:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Dessa specialanpassade Range Rovers borde väl ändå ha punkteringsfria däck?
Citera
2021-10-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men läs tillbaka några inlägg så står det... 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️
Citera
2021-10-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Japp. Å andra sidan kan de nog dundra över en vajer på E4...
Citera
2021-10-04, 00:35
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instagam
Alla skriver om att bilen väger sååå mycket och då tål inte vägräcket den vikten.
Men en lastbil väger ganska mycket mer och träffar den räcket så håller den sig på rätt körfält om man inte kör i helt fel vinkel mot räcket.

Nej, alla skriver inte så. Många skriver att vägräcket i sig håller men att en bil med hög markfrigång och speciell viktfördelning kan kränga sig över/vobbla över/rulla över vägvajern.

Det är ett dokumenterat problem då det gäller SUV:ar.
Citera
2021-10-04, 00:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu stänger vi tråden en stund för att rensa upp.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in