2021-10-04, 08:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Läs tråden för bövelen, det står mycket info.

Det var en Bepansrad Range Rover, och hade följe utv en civil polisbil/Range Rover den också?! Som antagligen har filmat alltihopa.

Antagligen är poliserna i den följande bilen såpass chockade så man inte velat/kunnat höra dem ordentligt ännu. Vi får se vad som händer under dagen, det skulle ju kunna vara så att polismyndigheten försöker dölja/tysta ner något?! Spekulationer men men, hoppas vi får reda på vad som egentligen hände.

Över 800 inlägg. Är det bekräftat att det rörde sig om det? Det jag ser nu är att Sveriges kanske mest hotade man omkommer i en trafikolycka som tekniskt sett inte borde kunna ske. Klart det kommer spridas alternativa teorier kring vad som egentligen har hänt här.
Citera
2021-10-04, 08:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Bekräftat att det är en Land rover som de kört i alltså? De väger då 4,5ton om jag ska tro artikeln jag hittade.

Skaplig jävla vidunder till bil.

Det var en användare som hade två regnummer. Bilarna i Sverige var äldre, 2016 och hade en tjänstevikt på 4035 kg. Så omkring 4,2-4,3 kan man nog räkna med.
Citera
2021-10-04, 08:19
Medlem
Det som mest talar för att det här är en tragisk olycka mer än att det lutar åt ett internt självmordsattentat, är att det sannolikt funnits betydligt fler och enklare tillfällen att fronta bilen än på en vajer-sträcka under sällskapets resa.

Det känns chansartat att forcera både vajer och att fronta en lastbil i rätt ögonblick.

Mycket som kan gå fel här om motivet varit ett attentat mot Vilks.

Har det funnits andra bilar eller andra yttre orsaker som orsakat krocken och branden, då borde detta observerats av efterföljande fordon.

Märkligt är det.

Vad säger GW? Kommer vi någonsin att få reda på sanningen?
Senast redigerad av Spritsson 2021-10-04 kl. 08:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det som talar för bomb är väl att bilen började brinna.

Blir intressant på presskonferensen.
Läste på nån sida att nån som vet att det var fjärrutlöst och det var bomb därför skrev jag detta
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Över 800 inlägg. Är det bekräftat att det rörde sig om det? Det jag ser nu är att Sveriges kanske mest hotade man omkommer i en trafikolycka som tekniskt sett inte borde kunna ske. Klart det kommer spridas alternativa teorier kring vad som egentligen har hänt här.

Du glömde lägga till: Veckor efter att en tidigare Iransk Säpostabschef gripits misstänkt för spioneri 😉
Citera
2021-10-04, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det som talar för bomb är väl att bilen började brinna.

Blir intressant på presskonferensen.

Ja, branden är också mystisk. Visserligen var den en kraftig kollision, så visst är det möjligt. Vet man om bilen var av bensin eller dieseltyp?
Citera
2021-10-04, 08:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Fordon kan visst fjärrstyras om rätt komponenter sitter på.

Det blir en helt annan grej om det är något som på begäran ska kunna styra en så pass ting bil. Samtidigt får installationen inte synas.

Så nej.
Citera
2021-10-04, 08:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Knappast en punktering, det känner man och så instabil är inte bilen, moderna däck tappar nästa aldrig all luft direkt.

Det är inte jämförbart med vanliga däck.
Förstärkta däck på sådan tung bil (bepansrad) har i regel ett mkt högre lufttryck. Ett högre lufttryck innebär ökad risk för däckexplosion vid läckage, då trycket expanderar läckan.
Tänk - En upplåst ballong smäller. En halvt upplåst ballong pyser.
Citera
2021-10-04, 08:22
Medlem
docentdisciplins avatar
Bombskyddet tycks ha varit på plats. Antar att det är rutin, oavsett orsak, att det måste utredas också det scenariot.
https://twitter.com/southpasifictrd/status/1444878177059364864

(Spekulation, en lättare bomb i underredet skulle teoretiskt kunna lyfta bilen över räcket.)
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-10-04 kl. 08:24.
Citera
2021-10-04, 08:23
Medlem
jimmythegents avatar
Utan att ha något som helst belägg för min påstående så tror jag att anledningen till att så kallade livaktsbilar framförs i högre hastigheter än omkringvarande trafik är att det är betydligt lättare att upptäcka om man är förföljd än om man tex kör i 110 km/h.
Citera
2021-10-04, 08:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
OK. Den bil jag såg LV och livvakterna sätta sig i för många många år sedan var en vanlig sedan eller kombi, en fullkomligt alldaglig bil. Specialbil som det verkar ha varit här har som du skriver säkert sådana däck.

Run-flat däck är inget konstigt. BMW hade det som standard för en massa år sedan, tror man har det fortfarande.

Däckstommen är så pass kraftig att man kan köra ett par mil med punktering.
Citera
2021-10-04, 08:24
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, branden är också mystisk. Visserligen var den en kraftig kollision, så visst är det möjligt. Vet man om bilen var av bensin eller dieseltyp?

Inte så mystiskt att det börjar brinna i lastbilen vid frontalkrock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in