2021-10-04, 09:08
Medlem
Vad gör nationella bombskyddet där då på bilder
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
1/ Hastigheten hjälper till att avgöra hur ett läckage ter sig. Sannolikheten för däckexplosion är klart högre ju högre hastigheten är.

2/ Åter igen, hastigheten avgör huruvida bilen kan bemästras. Att tro att ESP lämnar kontrollgaranti, är direkt amatörmässigt felaktigt, i synnerhet när det gäller tunga fordon.

1. Du får ingen hastig kollaps om du har ett däck av typen run-flat. Vad är det som du inte förstår.

2. Bilen väger 4,2 ton. Tungt, men knappast det man kallar tunga fordon.
Citera
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Isolering i lasten i lastbilen, som brann kraftigt.

Rockwool brinner inte det är stenull.
Används som brandskydds barriär också, smälter sen men inte förrän vid 1000˚.
Så nej det är inte isoleringen som brann.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
45 grader?

Ja kall disel är svår att tända på men om den värms lite brinner det på bra.

Ja jag har testat själv. (under utbildning)
Citera
Medlem
Vild teori;
Kan det ha varit som så att de (var, kände sig, trodde att) förföljda och gasade på lite extra för att hinna ifrån?
Citera
2021-10-04, 09:09
Medlem
Oavsett vad som har hänt så kommer det mörkas. Tråkigt hur som helst.

Vila i frid Lars!
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Borde dömas för vårdslöshet i trafik, kör man 150 så ökar risken för olyckor. Fanns det verkligen en anledning att köra så fort??
Detta måste utredas?
Mådde poliserna bra eller var dom psykiskt pressade?

Beroende på hotbild så ligger efterföljande bil (eskortfordonet ) och blockerar för omkörning dvs hindrar trafik att köra om. Så ska det gå till, men höjer man farten så minimerar man risken att någon hinner ikapp. När jag körde och jobbade med detta, låg vi alltid 15-20 km/h över trafiken för att undvika sånt. Samt vad man kallar flaskhals. De tycks inte ha ett riktigt eskortfordon utan en markerad/målad polisbil dessa är troligen inte utbildade i skyddsformationer vid bilkörning utan endast varit en (extra resurs)
Allt tyder på att de kört riktigt fort, och det kan jag hålla med om att det är långt ifrån bra.
Då föraren är död kommer eventuell utredning om vållande till annans död läggas ned.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Med en sådan Range Rover är det nog väldigt lätt att det går för fort.

Stor motor och tyst och bekväm bil "bepansrad" ger förarna extra självförtroende att de inte kan skadas vid en olycka.

Säkert känns 150 i den bilen som 100 i grannens Toyota och när farten ökar mi skar marginalerna.

Över 4 ton som kommer på vingel då handlar det om att ha stor erfarenhet i att hantera fordon i kritiska situationer.

Poliserna har säkert fått träning på att köra bilen men jag tror de saknar körvana och erfarenhet, precis som sina uniformerade kollegor som egentligen är ganska kassa bilförare.

Hur som så tror jag det är en tragisk olycka och hade det inte varit för Wilks hade den redan blivit glömd liksom alla andra olyckor som sker dagligen.

Jag tror också på det. Även om där är viltstängsel kan det räcke med att ett litet djur kommer ut på vägbanan. Trots träning och att bilen klarar att köra över djuret är människans instinktivt inställt på att väja undan. Även om det är tränade livvakter är dom trots allt människor i grund och botten. Jag tror bilen kan ha voltat över mitträcket och glidit rakt in i lastbilen. På bilder ser där ut att vara en elevation mellan vägbanorna och mitträcket. När 4 ton kommer dundrandes mot mitträcket i fel vinkel tror jag man kan passera över det räcket ganska enkelt.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det som orsakar branden är av den värmen som uppstår i kollisionen. För att en brand skall kunna uppstå behövs tre komponenter- syre-bränsle och värme. Så vid en kollision finns alla tre komponenterna. Pang pom poff explosion eld

Det som orsakar branden är förmodligen drivmedel som hamnat på en het yta (typ turbo eller grenrör).
Citera
2021-10-04, 09:10
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555

Säpobil med skyddsobjekt, klart att de måste kolla efter bomb eller sabotage för att kunna utesluta en bomb.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ja kall disel är svår att tända på men om den värms lite brinner det på bra.

Ja jag har testat själv. (under utbildning)

Har du testat att hälla diesel på ett grenrör?
Eller vad menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555

Kan du länka bilder? Dom bilder jag har sett är det enbart tekniker på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in