Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag tror att de flesta av oss förväntar sig att makthavarna skall ta ansvar. Har man makt så har man ansvar. Om man dessutom är vald av en majoritet av folket, så har man mycket stort ansvar. Med det ansvaret följer att man är insatt i samhällsproblemen och tar dem på allvar. Politiker skall leda samhällsutvecklingen i en positiv riktning för det flesta i samhället.
De har alltså ett väldigt stort ansvar.
Hur har politikerna förhållit sig till klimatfrågan?
De flesta har förtigit den. Det har varit en icke-fråga i samtliga val, trots att vetenskapen och alla insatta hävdar att den är avgörande för vår framtid.
Och det är ju så att det som politikerna inte pratar om och framhäver, det tolkas av resten av samhället som mindre viktigt. Så stort är faktiskt politikernas inflytande. Det är väldigt svårt att få gehör för frågor som de stora partierna struntar i.
Visst skulle man vilja förvänta sig att politiker är smarta och gör rätt saker, men vad kan vi egentligen förvänta oss när vi har en svetsare med nazistföräldrar som statsminister?
Ja och så har vi tyvärr massor av symbolpolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Följden har blivit att folk istället lyssnar på samma skrämselpropaganda som du.
Jag lyssnar inte på skrämselpropaganda. Förstår inte vad du menar? Det är ju du som brukar länka till sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Förvräng inte det jag skriver!!!
Vi har haft tillräckligt med extra extrema väder de senaste åren för att inse att detta är vad vi har att vänta oss i framtiden. Att du inte inser det är en helt annan sak.
Det är ingen brist på tekniska lösningar. Det är inte det som bromsar den nödvändiga utvecklingen. Det som bromsar är att det kostar pengar. Och uppenbarligen vill inte företagen lägga extra pengar på att hjälpa till att rädda klimatet. De gör insatser om de får hjälp av pappa staten. Det är alltså vi skattebetalare som får betala för att andra håller på att sabotera klimatet.
Det riktiga vore förstås att företagen tog sitt samhällsansvar utan att lägga bördan på någon annan.
Jag har inte förvrängt något du skriver, jag beskriver din logik.
Vi har haft tillräckligt med extremväder senaste åren för att veta att vi alltid har haft liknande eller värre extremväder historiskt.
Det är inte så lätt att ställa om som du försöker få det att låta som. Den tekniken du efterfrågar finns inte och bidrar inte till tillräckligt till minskat utsläpp av CO2, speciellt inte när du är motståndare mot kärnkraft.