Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-15, 07:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Att allt bara är konspirationer utom just din lilla klick som klagar på att det inte finns någon neutralitet någon annanstans än just din lilla klick.

Duckduckgo är hyfsat neutral.

Är inte frågan om konspirationer öht utan algoritmer.

Det vet du mycket väl och ingen köper ditt foliehattssnack så du kan lägga ner dina lama försök.
Citera
2022-11-15, 07:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kyrkan citerades i tusen år. Dom hade tokfel lik förbaskat.

Gjorde ett tillägg i detta inlägg.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2022-11-15, 07:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Duckduckgo är hyfsat neutral.

Är inte frågan om konspirationer öht utan algoritmer.

Det vet du mycket väl och ingen köper ditt foliehattssnack så du kan lägga ner dina lama försök.
...och föredrar duckduckgo framför vetenskapliga databaser...

Det säger väl det mesta. Men kör på duckduckgo du och leta publicerad vetenskap på området där med neutrala söktermer du. Återkom gärna med resultat och söktermer.

Exempel
Citera
2022-11-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, småpåvarna kommer förmodligen att få de svårt. Kan bli som för Khaddafi, jagas in i nån vägtrumma och sen blir det "we came, we saw, he died!" som Hillary uttryckte det.

Men det allra rikaste och mäktigaste kommer givetvis att gynnas. Varför skulle de annars driva de här frågorna så hårt?

Musk äger ingen olja??

Det är inte ett och samma gäng i samma kyrka helt enkelt. Kyrkan har aldrig varit enad, den sprack väl redan för 1500 år sedan?

Det kommer finnas vinnare och förlorare när röken lagt sig.

Men arabvärlden får det svårt, och om efterfrågan sjunker... då sjunker priset på oljan. Då blir det billigare för Afrika att tanka de beggade bilarna de köpt från Europa när vi ställer om.

Det blir inte lätt detta...
Citera
2022-11-15, 08:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Varför skulle de annars driva de här frågorna så hårt?
Hårt och hårt. Jag vet inte om jag tycker att det varit särskilt hårt.

Men svaret på frågan är tämligen självklart. Verkliga problem behöver adresseras och sättas upp på dagordningen (agendan). Det är inget märkligt. Åtminstone för den som accepterar problemet som ett verkligt problem istället för att förneka det.
Citera
2022-11-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag hittade en studie som ni kolhatare borde läsa.

Enligt studien så kan havet absorbera 40 petagram mer koldioxid per år än vad nuvarande klimatmodeller förutspår.

Vertically migrating phytoplankton fuel high oceanic primary production
Det förändrar ju inte hur snabbt CO2-halten i atmosfären ökar idag, men om deras modell är korrekt kan det möjligen innebära att haven kan fortsätta ta upp CO2 längre in i framtiden.
Citera
2022-11-15, 10:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag förstår inte hur det skulle kunna gå till att använda vetenskap för att föra folk bakom ljuset. Med cherry picking går förstås det mesta. Men ett representativt urval, typ IPCCs rapporter eller andra metaanalyser. Eller neutrala söktermer.

Är du orolig för vad du kommer att upptäcka?
Vad har du att förlora?
Det är självklart att förändringar i klimatet får effekter på livet på jorden och vice versa. Allt hänger ihop i olika delsystem och parametrar och variabler som ändras får effekter i dessa system. Det är självklart.

Det man kan vara orolig för är framförallt åtgärder som gör mer skada än nytta. Egennytta, egoism, klimathysteri, klimatångest, intolerans och mobbarmentalitet (som vi ser många exempel på i tråden) och så vidare är dåliga förutsättningar för rationella åtgärder.
Citera
2022-11-15, 12:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är självklart att förändringar i klimatet får effekter på livet på jorden och vice versa. Allt hänger ihop i olika delsystem och parametrar och variabler som ändras får effekter i dessa system. Det är självklart.

Ja och den huvudsakliga problembeskrivningen som trådämnet berör är mer specifik än så. Det var den som jag syftade på.
Citera
2022-11-15, 13:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja och den huvudsakliga problembeskrivningen som trådämnet berör är mer specifik än så. Det var den som jag syftade på.
Den så kallade ”växthuseffekten” (som inte alls fungerar som ett växthus) är bara en del av ett komplext och sammansatt system. Att bara fokusera på en enda sak och tro att det är lösningen på alla problem är mer än lovligt naivt.
Citera
2022-11-15, 14:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den så kallade ”växthuseffekten” (som inte alls fungerar som ett växthus) är bara en del av ett komplext och sammansatt system. Att bara fokusera på en enda sak och tro att det är lösningen på alla problem är mer än lovligt naivt.
Ta då och följ mitt förslag för att ta reda på mer kring den antropogena uppvärmningen av planeten.

Exempel

Bilden borde ju vara tydlig nu. Men det är ju bara med mina sökresultat. Prova själva. Klistra sedan in en länk till era sökningar, med söktermer och resultat. Välj själv en sökmotor som du/ni föredrar.
Citera
2022-11-15, 15:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ta då och följ mitt förslag för att ta reda på mer kring den antropogena uppvärmningen av planeten.

Exempel

Bilden borde ju vara tydlig nu. Men det är ju bara med mina sökresultat. Prova själva. Klistra sedan in en länk till era sökningar, med söktermer och resultat. Välj själv en sökmotor som du/ni föredrar.
Det är meningslöst att debattera sökmotorer och söklistor med dig. Klimatet påverkas av många olika faktorer varav människan är en. Det viktiga är att vidta adekvata åtgärder för framtiden. Långtgående satsningar för att minska CO2-utsläppen i Sverige är meningslösa globalt sett. Det finns betydligt bättre saker att lägga tid och pengar på. Vi har olika åsikter, försök att acceptera det.
Citera
2022-11-15, 15:41
Medlem
Nu har jag listat ut sambandet som forskarna har förbisett angående atmosfärens koldioxidnivå.

Jordens tektoniska plattor har styrt koldioxidnivån sedan Trias perioden.

Plattorna påverkas av gravitationskrafter från solen.

Geomagnetisk aktivitet har ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in