Citat:
Ursprungligen postat av
MahaNakhon
Vad baserar du den känslan på?
Teslaaktiens värdering är helt orimlig. Se spoilern i detta meddelande för mer info:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
Kursen kanske ökar på positiva nyheter (såsom lansering av Giga Berlin), men det tar inte ifrån faktumet att värderingen är bortom all logik.
Baserar det på känsla därför jag skrev att jag får en känsla att den kommer ticka på. Jag har ingen insyn, eller kan spå Teslas framtid. Men jag tror på företaget och dess framtid.
Vad är
övervärdering egentligen? Att styckpris av aktie värderas sjukt mkt högre än de allra flesta aktier antar jag du menar? Men vad gör det jag förstår inte din inställning till höga värderingar. Anser du att det MÅSTE komma ett stopp för uppgång eller vad? Jag förstår inte begreppet övervärdering. Finns inte ett tak för vad som är över tycker jag, en aktie som Tesla är unik den ska inte jämföras med andra. Tesla spelar i en egen division.
Är den högt värderad är det väl för att många tror på Tesla och att företaget levererar innovativa uppfinningar och goda säljresultat blandat med en företagsledare som Elon Musk som sannerligen är karismatisk och av högsta trailblaser rang.
Det finns väl inga ramar för uppgång. Fallhöjden må vara större än för en lågt värderad aktie MEN en högt värderad aktie är inte mer eminent att falla än risken för fall av en aktie med lägre värdering, eller?
Och om det inte framgick tydligt, jag äger för närvarande inga aktier i Tesla. Går i tankar att handla dock. Och jag ser inga skäl att undvika det. Tesla är varken Microsoft, Ericsson eller annat, man ska inte jämföra äpplen och päron. Tror på fortsatt tickande upp upp upp ändå till Mars