2021-09-25, 18:45
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Mini S med stoploss ("knockpunkt") kring 1400.
Högre finansieringspunk ger mindre häv och mindre potentiell avkastning, men bra att lämna lite utrymme för fortsatta kursökningar. Tesla Giga Berlin, Tesla Giga Austin, Tesla Model Y kommer till EU (i mycket större volymer), osv.

Ja, den var övervärderad redan då. Men nu är det övervärdering extremus delux.
Se spoilern i denna kommentar (länk) för lite perspektiv på övervärderingen.

Tack för tipset!
Tänkte inte trada med Tesla-cert, men kan vara värdefullt för andra aktier/innehav.
Brukar annars använda ett par tjänster för nyhetsbevakning kring vissa aktier/företag.

Spännande!
Jag har kortat aktien med hävstång en gång eller två men då äter avgifterna upp stora delar av vinsten även om kursen gått ner.
Men ökar du din korta position vid en fallande trend eller ökar du bara insatsen och kortar vidare även vid kursuppgång?

Tycks vara så att Tesla expanderar FSD beta nu och ca 200k köpare i USA får tillgång om dom är ”bra förare”.

Det är rejält spännande nu kommande månader! 😁
Citera
2021-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
1. Tesla är den näst mest ägda utländska aktien på Avanza (näst mest konton med innehavet). Hur många vet ens varför de köpte Tesla-aktien? Elbilstillverkaren Nio är den femte mest ägda aktien, elladdningsbolaget Zaptec är #6. När CTEK, leverantör av bilbatteriladdare, började börshandlas igår nådde kursen +150% under de första handelsminuterna. +150% på tre jävla minuter. Det är allmän hysteri kring elbilar, folk köper dessa på trend och genom att följa massan. För att "elektrifiering är inne". När kurserna svänger så kommer det gå fort. I början av 2021 försvann 30% av Teslas BV på ungefär ett kvartal, trots att företaget fortsatte gå från klarhet till klarhet.

2. Spenderade 30+ minuter på att läsa Reddit tråd där folk ber om rådgivning kring vilken elbil de ska välja. Long story short, kommer öka min kort i Tesla under nästa vecka till 1-2% av portföljen. Kommer fortsätta öka successivt och om kursen går upp, med en hard limit på 7% av portföljen.

3. På alla håll och kanter finns det lättillgängliga och starka resonemang att Teslas aktie är övervärderad. Aktieägarna väljer att vara "willfully ignorant". Det kommer ej bestå.

Får man fråga varför tror du värdet kommer att sjunka istället för att fortsätta öka? Vad är det som är övervärderat jag förstår inte så mycket av börsen som kanske framgår av frågan..
Ska sägas att jag går i tankar att handla ett par Tesla aktier själv. Får bara känslan av att den bara kommer ticka på, ser inte varför den skulle stanna men det verkar du göra.
Citera
2021-09-25, 18:54
Medlem
Humeruss avatar
Herbert Diess twittrade gällande Tesla och den ökande konkurrensen på marknaden framöver.

“Efficiency is key for the transformation of our industry/Germany. Tesla develops in shorter processes, works closer with the best in the industry and takes more risk,” Diess, a known admirer of the electric car pioneer led by Elon Musk, said.

Ganska spännande ändå att Diess är så öppen med att prata om konkurrenter och då framförallt ofta nämner Tesla.

https://twitter.com/Herbert_Diess/status/1441392942787137539
Senast redigerad av Humerus 2021-09-25 kl. 18:58.
Citera
2021-09-25, 21:40
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Spännande!
Jag har kortat aktien med hävstång en gång eller två men då äter avgifterna upp stora delar av vinsten även om kursen gått ner.
Men ökar du din korta position vid en fallande trend eller ökar du bara insatsen och kortar vidare även vid kursuppgång?

Tycks vara så att Tesla expanderar FSD beta nu och ca 200k köpare i USA får tillgång om dom är ”bra förare”.

Det är rejält spännande nu kommande månader! 😁

Vilka avgifter tänker du på? I mitt fall är det spread + ränta (lite över 7% per år) i form ökande finansieringspunkt som äter EK i mini S. Det finns väl inga andra avgifter?

Kommer nog öka om aktiekursen ökar, då det är menat som långsiktig position tills kursen når rimliga nivåer. Jag anser att Tesla är och kommer att förbi en trendsättare i bilvärlden. Med det sagt, aktiens värdering är orimlig.

Ta Cisco eller Ericsson som exempel. Ciscos aktiekurs gick över 77 USD under 2000 för att senare falla till 10-15 USD (minus 85% eller där omkring). Aktien har ännu inte återhämtat sig men Cisco förblir en ledare och trendsättare i sin marknad. Samma sak mer Ericsson. Ericsson (tillsammans med ett fåtal andra) är en världsledare inom mobila nätverk. Aktien toppade över 750 SEK per aktie och kostar idag runt 100 SEK. På 30 min borde jag hitta 50+ andra exempel. Jag tror starkt att Teslas aktie är ett blivande exempel.
Citera
2021-09-25, 21:47
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Får man fråga varför tror du värdet kommer att sjunka istället för att fortsätta öka? Vad är det som är övervärderat jag förstår inte så mycket av börsen som kanske framgår av frågan..
Ska sägas att jag går i tankar att handla ett par Tesla aktier själv. Får bara känslan av att den bara kommer ticka på, ser inte varför den skulle stanna men det verkar du göra.

Vad baserar du den känslan på?
Teslaaktiens värdering är helt orimlig. Se spoilern i detta meddelande för mer info:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Kursen kanske ökar på positiva nyheter (såsom lansering av Giga Berlin), men det tar inte ifrån faktumet att värderingen är bortom all logik.
Citera
2021-09-25, 22:31
Medlem
Citat:
Vad baserar du den känslan på?
Teslaaktiens värdering är helt orimlig. Se spoilern i detta meddelande för mer info:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Kursen kanske ökar på positiva nyheter (såsom lansering av Giga Berlin), men det tar inte ifrån faktumet att värderingen är bortom all logik.

Baserar det på känsla därför jag skrev att jag får en känsla att den kommer ticka på. Jag har ingen insyn, eller kan spå Teslas framtid. Men jag tror på företaget och dess framtid.
Vad är övervärdering egentligen? Att styckpris av aktie värderas sjukt mkt högre än de allra flesta aktier antar jag du menar? Men vad gör det jag förstår inte din inställning till höga värderingar. Anser du att det MÅSTE komma ett stopp för uppgång eller vad? Jag förstår inte begreppet övervärdering. Finns inte ett tak för vad som är över tycker jag, en aktie som Tesla är unik den ska inte jämföras med andra. Tesla spelar i en egen division.

Är den högt värderad är det väl för att många tror på Tesla och att företaget levererar innovativa uppfinningar och goda säljresultat blandat med en företagsledare som Elon Musk som sannerligen är karismatisk och av högsta trailblaser rang.
Det finns väl inga ramar för uppgång. Fallhöjden må vara större än för en lågt värderad aktie MEN en högt värderad aktie är inte mer eminent att falla än risken för fall av en aktie med lägre värdering, eller?

Och om det inte framgick tydligt, jag äger för närvarande inga aktier i Tesla. Går i tankar att handla dock. Och jag ser inga skäl att undvika det. Tesla är varken Microsoft, Ericsson eller annat, man ska inte jämföra äpplen och päron. Tror på fortsatt tickande upp upp upp ändå till Mars
Citera
2021-09-25, 22:39
Medlem
Citat:
Baserar det på känsla därför jag skrev att jag får en känsla att den kommer ticka på. Jag har ingen insyn, eller kan spå Teslas framtid. Men jag tror på företaget och dess framtid.
Vad är övervärdering egentligen? Att styckpris av aktie värderas sjukt mkt högre än de allra flesta aktier antar jag du menar? Men vad gör det jag förstår inte din inställning till höga värderingar. Anser du att det MÅSTE komma ett stopp för uppgång eller vad? Jag förstår inte begreppet övervärdering. Finns inte ett tak för vad som är över tycker jag, en aktie som Tesla är unik den ska inte jämföras med andra. Tesla spelar i en egen division.

Är den högt värderad är det väl för att många tror på Tesla och att företaget levererar innovativa uppfinningar och goda säljresultat blandat med en företagsledare som Elon Musk som sannerligen är karismatisk och av högsta trailblaser rang.
Det finns väl inga ramar för uppgång. Fallhöjden må vara större än för en lågt värderad aktie MEN en högt värderad aktie är inte mer eminent att falla än risken för fall av en aktie med lägre värdering, eller?

Och om det inte framgick tydligt, jag äger för närvarande inga aktier i Tesla. Går i tankar att handla dock. Och jag ser inga skäl att undvika det. Tesla är varken Microsoft, Ericsson eller annat, man ska inte jämföra äpplen och päron. Tror på fortsatt tickande upp upp upp ändå till Mars
Han syftar såklart på börsvärdet, det samlade värdet av alla aktierna.

Självklart löper en högt värderad aktie större risk att falla ordentligt än en lågt värderad aktie. Skulle tex Telia falla 90% av någon anledning men bibehålla sina utdelningar på ca 2 kr om året blir det orimligt lågt värderat. Skulle Tesla falla 90% är den bara mer rimligt värderad i förhållande till sina resultat.

Problemet med Teslas värdering är att den redan prisat in allt som presenterats från företaget, robottaxi, fsd, Tesla Semi, miljontals sålda bilar varje år, detta är redan inprisat så var finns uppsidan? Ser bara en massa nedsida om Tesla misslyckas på någon punkt.
Citera
2021-09-25, 22:42
Medlem
MahaNakhons avatar
Teslas FSD, laddnätverk, energilagring, batteriteknologi, robotaxi, m.fl. anser jag vara inga bestående konkurrensfördelar.

Att Tesla har eller kommer ha ledande batteriteknologi är den absolut svagaste och minst genomtänkta argumenten. Man ska inte underskatta hur svårt det är att konkurrera om komponenttillverkning med företag som Samsung. Företag som har en lång historia av att överleva och vara framgångsrika inom de mest brutala och konkurrensutsatta nischerna, såsom DRAM, LCD/OLED, CPU foundry, m.fl.

Lite perspektiv på saken:
– Tesla has a total of 3304 patents globally. (30 Jun 2021)
– At present, LG Chem has 22,016 battery patents, the largest in the world (7 Oct 2020)
LG Chem har alltså 7x mer batterirelaterade patent än Teslas hela patentbibliotek (inom alla områden).

I Sverige snackas det mycket om att Northvolt är störst, bäst och vackrast inom batteritillverkning. Sanningen är att både LG och Samsung har många gånger större batteritillverkningskapacitet och investeringar än vad Northvolt hoppas på att ha. Och siffrorna som LG och Samsung investerar i batteritillverkning, herregud... Några exempel:
- LG Chem to Invest $8.7 Billion in Boost to Battery Business (July 2021)
- LG Chem Commits $4.5 Billion To Expand EV Battery Production In U.S. (Mar 2021)
- LG Chem to invest $5.3B in battery materials by 2025 (Jun 2021)
- EIB buys stake in LG Chem’s €1.5 billion li-ion batteries project in Poland (Mar 2020)
- osv.

Northvolt planerar påbörja storskalig li-ion batteriproduktion ungefär samtidigt som Samsung planerar påbörja storskalig produktion av solid-state batterier. Vi har sett liknande scenario flera gånger innan:
Samsung gick över till SSD när många företag storsatsade på HDD (Samsung sålde sin HDD redan i 2011). HDD tillverkare har en tuff sits just nu, frågan är vilka kommer ens att överleva. Samsung började med OLED när skärmtillverkare satsade för fullt på LCD. Det blev ett blodbad bland skärmtillverkare med många dödsfall som resultat. DRAM, CPU foundry, mm. Listan kan göras lång.
Northvolt lär börsnoteras (alltså säljas till unsuspecting suckers) innan företaget börjar fullskalig produktion.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:07.
Citera
2021-09-25, 22:45
Medlem
MahaNakhons avatar
Och detta:
Samsung Group said on Tuesday it will invest a combined 240 trillion won ($206 billion) investment over the next three years in its core businesses.

Tesla spenderar mindre än 1,5 miljarder USD per år på R&D.
https://www.statista.com/statistics/314863/researchand-development-expenses-of-tesla/
Citera
2021-09-25, 22:55
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
... en aktie som Tesla är unik den ska inte jämföras med andra. Tesla spelar i en egen division...

Ja, många verkar tycka så. Med tiden kommer det vara allt svårare att behålla denna uppfattning.

När jämförande biltester börjar rekommendera andra bilmodeller över Teslas.
När folk på diverse bilforum börjar rekommendera andra bilmodeller över Teslas.
När Samsung SDI, LG Chem, CATL m.fl. börjar tillverka minst lika bra eller bättre batterier än Tesla.
När Argo AI, Mobileye, m.fl. har minst lika bra eller bättre självkörande teknologi.
Osv.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:04.
Citera
2021-09-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Han syftar såklart på börsvärdet, det samlade värdet av alla aktierna.

Självklart löper en högt värderad aktie större risk att falla ordentligt än en lågt värderad aktie. Skulle tex Telia falla 90% av någon anledning men bibehålla sina utdelningar på ca 2 kr om året blir det orimligt lågt värderat. Skulle Tesla falla 90% är den bara mer rimligt värderad i förhållande till sina resultat.

Problemet med Teslas värdering är att den redan prisat in allt som presenterats från företaget, robottaxi, fsd, Tesla Semi, miljontals sålda bilar varje år, detta är redan inprisat så var finns uppsidan? Ser bara en massa nedsida om Tesla misslyckas på någon punkt.

Tesla kommer inte med nya framsteg framöver då tror du? Som kommer att generera ytterligare intresse som leder till ökad värdering och vidare spinner karusellen..Men nu när allt är "prisat" alltså inbakat i det höga priset av Teslas aktie..och nu ska de inte kunna nå nya höga höjder då?
Känns som Tesla kommer med mer i framtiden. De är ju så innovativa och spännande det är därför jag blir så sugen. Priset är väldigt saftigt dock..

Borde man istället se mot en lägre värderad Tesla konkurrent då om elbilar är vad jag tror på tycker du? Har nämligen funderat på Lucid Motors.
Citera
2021-09-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ja, många verkar tycka så. Med tiden kommer det vara allt svårare att behålla denna uppfattning.

När jämförande biltester börjar rekommendera andra bilmodeller över Teslas.
När folk på diverse bilforum börjar rekommendera andra bilmodeller över Teslas.
När Samsung SDI, LG Chem, CATL m.fl. börjar tillverka minst lika bra eller bättre batterier än Tesla.
När Argo AI, Mobileye, m.fl. har minst lika bra eller bättre självkörande teknologi.
Osv.

Mm ser din poäng. Teslas försprång kan eventuellt minska med tiden.
Har redan börjat se mig lite omkring efter lovande konkurrenter till Tesla faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in