2021-09-16, 11:06
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wray
Hej alla!
Fick idag avslag på mitt studiemedels ansökan tills jag tagit ikapp 8.6 veckors tid jag missat från förra terminen på Folkhögskola. Har gått 2 terminer, höstterminen 2020 skötte jag det bra med 100% närvaro utan en missad lektion och vårterminen 2020 mindre bra i och med distansstudierna. Fick inte med mig mina studieresultat från vårterminen som behövdes så nu behöver jag gå en extra termin. Jag angav i min ansökan att jag inte klarat av studierna pga pandemin som tvingade en till distansstudier och sedan covid smitta på 2.5 veckor som gjorde studierna ogenomförbara och efter tillfriskning en motivation nere i botten som gjorde det mentalt omöjligt att klara av allt hemifrån på heltid.
Dem tyckte inte att motivationsbrist var själ nog men det har ju med distansstudierna att göra huvudsakligen som inte legat i min makt att ändra på?

Någon som är i liknande sits?

Och undrar över ifall inte CSN tar hänsyn till tidigare felfri skolgång, covidpandemin som gjort en tvungen att studera hemifrån på heltid, stora ambitioner att bli klar när studierna nu är tillbaks på plats, covid smitta och aldrig haft problem med CSN tidigare?
Ett återkrav skulle ju vart bättre än att få det indraget under 8.6 veckors period så man kan få fortsatt studiemedel så att man kan överleva och betala tillbaks samtidigt...

Vet inte om du gjorde det, men redan vid första sjukdagen så måste man gå in på Försäkringskassan.se och välja ansöka om sjukpenning och välja sjukanmälan och studerande som sysselsättning.

Sedan när man ansöker om sjukpenning så anger man hur länge man ar sjuk och skickar in ev. läkarintyg (läkarintyg krävs om är man är sjuk två veckor eller mer).

För Försäkringskassan meddelar CSN att de har beviljat sjukpenning (inga pengar dock), men CSN räknar bort 2.5 veckor ifrån studiekraven. Det kan vara bra att känna till.
Citera
2021-09-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svex
Det är kontroversiellt när du kan redovisa två bra skäl och samtidigt ett som underminerar dem båda. Å ena sidan har du två goda förklaringar till en tillfällig resultatbrist (jag antar du har bevisat med intyg och förklarat med egna ord hur detta påverkat). Å andra sidan utgör din brist på motivation taget för sig, en tillräcklig grund för att förklara din resultatbrist. Detta med bristande motivation antas dock normalt vara inom ditt ansvar tills motsatsen bevisad. Bedömningen är därför inte orimlig från CSN.

Men hur bra du kan visa på ett samband med resultatbristen för de första två anledningarna/hur starka du kan få dem att verka, kan påverka hur mkt vikt som läggs vid att du också ger ett alternativt, och "dåligt skäl" som förklaring. Kan vara värt att överklaga och förklara dig mer.

Tack för svar!

Tycker också det är logiskt att motivationsbrist inte är själ nog, men tänker att det någonstans finns ett litet undantag när studieformen ändrats som en själv inte kunna påverkat på.

Tog kontakt med CSN igen efter beskedet och förklarade till en ny handläggare om situationen och beskedet. Då ville hon att jag skulle fixa fram ett intyg från skolan för att kolla att min version som jag nämnt till CSN stämmer och jag hade ju öppen dialog med alla mina lärare på distansterminen om att det inte fungerade av diverse själ. Har skickat in det intyget. Anmälde dock aldrig mig till försäkringskassan under tiden jag var sjuk så det återstår att se ifall det där intyget räcker till, har väntat i 1.5 vecka på svar så borde väl få svar ganska snart.
Senast redigerad av Wray 2021-09-16 kl. 19:01.
Citera
2021-09-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vet inte om du gjorde det, men redan vid första sjukdagen så måste man gå in på Försäkringskassan.se och välja ansöka om sjukpenning och välja sjukanmälan och studerande som sysselsättning.

Sedan när man ansöker om sjukpenning så anger man hur länge man ar sjuk och skickar in ev. läkarintyg (läkarintyg krävs om är man är sjuk två veckor eller mer).

För Försäkringskassan meddelar CSN att de har beviljat sjukpenning (inga pengar dock), men CSN räknar bort 2.5 veckor ifrån studiekraven. Det kan vara bra att känna till.

Kände inte till att man behövde göra när jag väl var sjuk men fick höra det i efterhand att jag skulle gjort det. Tog iallafall kontakt med dem igen och dem begärde ett intyg från skolan som jag skickade in för 1.5 vecka sen, på skolans bedömning till varför distansstudierna påverkat mig. Inväntar fortfarande svar!
Citera
2021-09-17, 12:29
Medlem
Om jag har en liggande obesvarad ansökning sen mer en 2 veckor tillbaka. Kan jag bara göra en ny fräsch ansökan och få snabbt svar innan slutat utav nästa vecka eller blir det nåt knas, senast jag gjorde en vanlig ny ansökan så gick det snabbt.

Byte Linje till detta läsår så lite dumt kanske så gjorde jag en ändring i min orginälla ansökan för hösten på den tidigare skolan.
Citera
2021-09-17, 23:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knibis
Om jag har en liggande obesvarad ansökning sen mer en 2 veckor tillbaka. Kan jag bara göra en ny fräsch ansökan och få snabbt svar innan slutat utav nästa vecka eller blir det nåt knas, senast jag gjorde en vanlig ny ansökan så gick det snabbt.

Byte Linje till detta läsår så lite dumt kanske så gjorde jag en ändring i min orginälla ansökan för hösten på den tidigare skolan.
Just nu ligger handläggningstiden på tre veckor.
Citera
2021-09-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Just nu ligger handläggningstiden på tre veckor.

väl medveten, undrar om det går att göra en ny standard sökning istället och ignorera min gamla, eller om jag på nåt sätt förstör genom att göra så
Citera
2021-09-20, 03:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
väl medveten, undrar om det går att göra en ny standard sökning istället och ignorera min gamla, eller om jag på nåt sätt förstör genom att göra så
Min poäng var att den förväntade handläggningstiden inte gått ut än, så det verkar lite underligt att oroa sig över tiden det tagit.

En ny ansökan lär väl i bästa fall inte göra någon skillnad alls, i värsta fall förlänga det hela om de måste utföra mer manuell handläggning när det kommer in två ansökningar från samma person om samma ska.

Det är lite oklart för mig varför du tror att en ny ansökan på något sätt skulle snabba upp handläggningen?
Citera
2021-09-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Min poäng var att den förväntade handläggningstiden inte gått ut än, så det verkar lite underligt att oroa sig över tiden det tagit.

En ny ansökan lär väl i bästa fall inte göra någon skillnad alls, i värsta fall förlänga det hela om de måste utföra mer manuell handläggning när det kommer in två ansökningar från samma person om samma ska.

Det är lite oklart för mig varför du tror att en ny ansökan på något sätt skulle snabba upp handläggningen?
Därför att en standard sökning gå igenom deras datorsystem och du får svar samma dag eller max inom några dagar. Med med ändring går det igenom det mänskliga och en handläggare, cirka 3 veckor kan väl också lika gärna vara 5 veckor eller 7 veckor, vad har jag för garantier egentligen.
Citera
2021-09-20, 17:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Därför att en standard sökning gå igenom deras datorsystem och du får svar samma dag eller max inom några dagar. Med med ändring går det igenom det mänskliga och en handläggare, cirka 3 veckor kan väl också lika gärna vara 5 veckor eller 7 veckor, vad har jag för garantier egentligen.
Handläggningstiden är som sagt för närvarande cirka 3 veckor för en ansökan, och inte samma dag eller några dagar.

Det är fortfarande oklart varför du tror att en ny, identisk ansökan skulle gå snabbare än en ansökan som nästan har nytt upp till ordinarie handläggningstid.
Citera
2021-09-20, 19:56
Medlem
Jag började en CSN-berättigad utbildning i mitten av augusti, men jag fick svar först nu att jag skulle få CSN. Nu ligger de under preliminär utbetalning, men problemet är att jag hellre vill ha mitt aktivitetsstöd jag får annars än detta CSN (som man kan få när man studerar numera istället för CSN). Detta ska i så fall komma den 27:de och borde stå under preliminär utbetalning som det brukar göra, men just nu står det ingenting förmodligen p.g.a. att jag har denna preliminära utbetalning från CSN redan. Om jag kontaktar CSN och ser till att jag inte får något utbetalt från dem, kommer jag då få aktivitetsstödet tror ni?
Citera
2021-10-19, 13:48
Medlem
pilt77s avatar
Jag ansöker om fullt lån och bidrag för heltidsstudier på en YH-utbildning och anger att jag kommer tjäna under fribeloppet. Sedan jobbar jag hela året för att utbildningen visar sig kräva mycket mindre studieinsats än vad jag räknat med. Och det slutar med en årslön på 350 000:-

Hur fungerar det då med återbetalningskrav? Inget kommer ju hända innan skatteverket satt slutgiltiga skatten, men hur fort går det sedan innan CSN börjar jaga mig? Och kommer jag bli skyldig hela beloppet jag fått i lån samt bidrag?

Svårt att hitta info om detta på nätet, någon som varit med om en liknande situation?
Citera
2021-10-21, 00:48
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Jag ansöker om fullt lån och bidrag för heltidsstudier på en YH-utbildning och anger att jag kommer tjäna under fribeloppet. Sedan jobbar jag hela året för att utbildningen visar sig kräva mycket mindre studieinsats än vad jag räknat med. Och det slutar med en årslön på 350 000:-

Hur fungerar det då med återbetalningskrav? Inget kommer ju hända innan skatteverket satt slutgiltiga skatten, men hur fort går det sedan innan CSN börjar jaga mig? Och kommer jag bli skyldig hela beloppet jag fått i lån samt bidrag?

Svårt att hitta info om detta på nätet, någon som varit med om en liknande situation?

I år och förra året är fribeloppet som du säkert märkt slopat. Men ett vanligt år med fribelopp, säg 2022 så sker följande:
* du tjänar för mycket 2022
* tidigt 2024 så är din skatt för 2022 slutligt fastställd. Då kommer uppgifterna från Skatteverket väcka intresse hos CSN. * De kommer dela årsinkomsten i två lika delar fördelat på kalenderhalvåret, om du inte skickar in underlag för att visa hur inkomsten fördelats.
* ca 60% av det överskjutande beloppet för varje kalenderhalvår kommer de kräva tillbaka (egentligen 61(!)% av nån jävla anledning).

Räkneexempel med hittepåbelopp:

Halvår 1: fribelopp 100 000, du har tjänat 150 000 kr =överskjutande belopp 50 000
Halvår 2: fribelopp 100 000, du har tjänat 200 000 kr = överskjutande belopp 100 000

För halvår 1 kommer du få återkrav på 50 000 • 0,6 = 30 000 kr
För halvår 2 kommer du få återkrav på 100 000 • 0,6 = 60 000 kr

= totalt återkrav 90 000 kr.

Jag har utan framgång försökt att ta förstå varför de inte kräver tillbaka allt det överskjutande utan endast 61%.

Lagrum: bl a 3 kap 18 § studiestödslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in