2022-02-11, 18:29
Medlem
TheFreaks avatar
Hej, har blivit polisanmäld av CSN och är nu kallad till förhör.
Är helt oskyldig och har att göra med att jag blandade ihop resttentor med nya kurser under en termin under en lång femårig utbildning. Händelsen skedde för flera år sedan.
Någon som vet hur det kan gå för mig?
Citera
2022-02-11, 19:01
Medlem
Jag hade tänkt börja en yrkesutbildning på gymnasienivå, och vill naturligtvis ha studiemedel under tiden jag studerar. Men jag har för fem år sedan läst en 40 veckors utbildning, även den på gymnasienivå, där jag fick F i en av kurserna. Så om jag förstått rätt så saknas de 100p som den kursen var på, men jag vet inte om det är ett problem i detta fall. Utbildningen var på 1000p totalt, och jag borde då ha 900p av dem eftersom jag hade bra betyg i de andra kurserna.
Citera
2022-02-12, 01:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SEK810i
Jag hade tänkt börja en yrkesutbildning på gymnasienivå, och vill naturligtvis ha studiemedel under tiden jag studerar. Men jag har för fem år sedan läst en 40 veckors utbildning, även den på gymnasienivå, där jag fick F i en av kurserna. Så om jag förstått rätt så saknas de 100p som den kursen var på, men jag vet inte om det är ett problem i detta fall. Utbildningen var på 1000p totalt, och jag borde då ha 900p av dem eftersom jag hade bra betyg i de andra kurserna.
Såhär står det på CSNs hemsida:

"Om du inte uppfyller kraven på studie*resultat, kan du ändå ha rätt till studie*medel eller studiestartsstöd i vissa fall. Det gäller om du ligger efter med högst 200 poäng under hela den tid du har haft studie*medel eller studiestartsstöd, och om du har klarat minst hälften av de poäng som du senast fått studie*medel eller studiestartsstöd för."

Det står dock också att:

"Om du har studerat innan den 16 juli 2020 kan andra regler gälla."

Prova att söka och se vad de säger. Och/eller kontakta dem och fråga.
Citera
2022-02-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Har ansökt om att betala mindre av mitt studielån då jag i nuläget står nästan utan inkomst. Däremot kommer jag snart få en timanställning och kommer få en betydligt högre inkomst än vad jag har nu. Hur hög vet jag dock inte. Kommer ju variera från månad till månad.

Enligt CSN måste jag uppdatera min inkomst när den förändras, samt skriva "uppskattad" inkomst för 2022. Innebär det att jag skriver ny siffra varje månad efter första lönen då? Är givetvis svårt att veta hur mycket jag kommer tjäna under året.

Slutar väl med att man får straffavgift...
Är i ungefär samma sits, jag väntar på beslut (dom har sagt att jag kommer bli beviljad csn men behöver skicka in intyg på vilket datum jag tog poängen, vilket jag har gjort) vilket enligt deras hemsida tar 3 veckor men den 28/2 ska jag ha betalat in 2378kr, vilket jag i skrivande stund inte har på mitt konto.
Citera
2022-02-14, 14:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Är i ungefär samma sits, jag väntar på beslut (dom har sagt att jag kommer bli beviljad csn men behöver skicka in intyg på vilket datum jag tog poängen, vilket jag har gjort) vilket enligt deras hemsida tar 3 veckor men den 28/2 ska jag ha betalat in 2378kr, vilket jag i skrivande stund inte har på mitt konto.
Ansök om nedsatt återbetalningsbelopp. Det baseras på inkomst, så om du inte tjänar några pengar behöver du inte heller betala några pengar. Tjänar du lite grann så betalar du lite grann, o.s.v.

(De exakta procenten och gränserna finns i författningarna och på csn.se.)
Citera
2022-02-14, 18:16
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher

Gör som tidigare nämnts och ansök om bestörtning, eller logga in på Mina sidor och flytta fram förfallodatumet till mars.
Citera
2022-02-16, 17:20
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Hej.

Börjar få lite panik nu. Ansökte om CSN i början av Januari. Handläggningstiderna är enorma och fick svar först sista dagarna i Januari att jag behövde komplettera uppgifter. Nu börjar det närma sig Februaris slut och har fortfarande inte fått något svar.

Det är så att jag pluggar basår, men under den sista terminen pluggar jag totalt 19,5 fup av valbara kurser. Jag ringde till CSN i slutet av december och försäkrade mig om att samma regler gäller för studielån på basår och på vanliga program och han nissen jag snackade med sade att det är samma regler som gäller. Problemet är nu att mina sparade pengar börjar sina och kommer inom väldigt kort att få problem att betala räkningar osv. Möjligt att jag får låna av familj tills jag har hittat ett helgjobb eller något. Sökte 50% studielån förresten och som jag har förstått är det minst 15hp eller fup som gäller för 50% studielån.

Det jag undrar över? Är det samma regler som gäller för basår och vanliga studier? Jag hittar inget som säger det motsatta så jag måste ju anta att så är fallet, men är skiträdd över att få ett mail där jag nekas studielån. Finns det några regler som jag inte har hittat som säger något i stil med: "för att vara berättigad till studielån på basår måste du läsa minst X antal poäng"? Som sagt hittar jag det ingenstans och han jag snackade med på CSN när jag ringde nämnde inget om det heller. Och då frågade jag rakt ut om jag har rätt till 50% studielån denna termin om jag läser totalt 19,5 fup på basåret. Åter så svarade han ja, det skulle jag vara.

Någon som vet mer om studielån på basår? Har börjat leta efter saker jag kan sälja för att i alla fall klarar räkningarna om så behövs.
Citera
2022-02-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Såhär står det på CSNs hemsida:

"Om du inte uppfyller kraven på studie*resultat, kan du ändå ha rätt till studie*medel eller studiestartsstöd i vissa fall. Det gäller om du ligger efter med högst 200 poäng under hela den tid du har haft studie*medel eller studiestartsstöd, och om du har klarat minst hälften av de poäng som du senast fått studie*medel eller studiestartsstöd för."

Det står dock också att:

"Om du har studerat innan den 16 juli 2020 kan andra regler gälla."

Prova att söka och se vad de säger. Och/eller kontakta dem och fråga.

Efter att ha kollat upp det där så ska det inte vara några problem, blev hänvisad till mitt senaste beslut om studiemedel, och trots 100 missade poäng nådde jag ändå upp till kraven (gränsen var tydligen 200p).

Nu till nästa fundering, jag skulle behöva tilläggslån för att riktigt klara ekonomin, men är minst sagt lite förvirrad över kraven man måste uppfylla. Det står att man under 2021 behöver ha tjänat 200 000, vilket jag iof gjort med god marginal, men jag har ju varit arbetslös sedan slutet på Juni. Det står på deras sida att "Ska du ansöka om tilläggslån? Då ska du enbart räkna med överskottet från dina inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet, det vill säga de inkomster som du haft för att du arbetat.". Räknas A-kassa också då? Enligt Skatteverket räknas det inom inkomstslaget tjänst, men det är ju inte inkomst jag haft för att ha arbetat, och om det inte räknas blir min årsinkomst för 2021 under summan som krävs.
Citera
2022-02-18, 13:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Efter att ha kollat upp det där så ska det inte vara några problem, blev hänvisad till mitt senaste beslut om studiemedel, och trots 100 missade poäng nådde jag ändå upp till kraven (gränsen var tydligen 200p).

Nu till nästa fundering, jag skulle behöva tilläggslån för att riktigt klara ekonomin, men är minst sagt lite förvirrad över kraven man måste uppfylla. Det står att man under 2021 behöver ha tjänat 200 000, vilket jag iof gjort med god marginal, men jag har ju varit arbetslös sedan slutet på Juni. Det står på deras sida att "Ska du ansöka om tilläggslån? Då ska du enbart räkna med överskottet från dina inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet, det vill säga de inkomster som du haft för att du arbetat.". Räknas A-kassa också då? Enligt Skatteverket räknas det inom inkomstslaget tjänst, men det är ju inte inkomst jag haft för att ha arbetat, och om det inte räknas blir min årsinkomst för 2021 under summan som krävs.
Skatteverket delar in inkomster i tre beskattningsbara kategorier: tjänst, näringsverksamhet, och kapital. A-kassa faller under tjänst, d.v.s samma som arbete.

Jag drog en sökning och hittade på CSNs hemsida att a-kassa listas som ett exempel på den sorts inkomst som räknas för tilläggslån:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/vad-raknas-som-inkomst.html

...så om du i övrigt uppfyller kraven så borde det vara lugnt.
Citera
2022-02-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Skatteverket delar in inkomster i tre beskattningsbara kategorier: tjänst, näringsverksamhet, och kapital. A-kassa faller under tjänst, d.v.s samma som arbete.

Jag drog en sökning och hittade på CSNs hemsida att a-kassa listas som ett exempel på den sorts inkomst som räknas för tilläggslån:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/vad-raknas-som-inkomst.html

...så om du i övrigt uppfyller kraven så borde det vara lugnt.

Tack så mycket för förklaringen. Nu känns det som att det löser sig, börjar plugga 7e mars.
Citera
2022-02-18, 13:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tack så mycket för förklaringen. Nu känns det som att det löser sig, börjar plugga 7e mars.
Inga problem. Lycka till!
Citera
2022-02-21, 08:00
Medlem
Hur är det nu? Om jag får studiemedel för heltidsprogram. Bryr sig CSN om var högskolepoängen kommer ifrån? Om jag läst en utomstående kurs nu och struntat i en kurs tillhörande själva programmet. Om det fortfarande adderar upp till antalet högskolepoäng, håller sig CSN lugna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in