2021-08-26, 21:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GucciMane
Jag har nyss börjat plugga på YH utbildning samt fått bidrag+lån. Chansen är stor att jag avbryter studierna innan jag har pluggat 4 veckor pga jobb och planerar då att meddela CSN om avbrottet. Kommer jag då att få återkrav på utbetalningen som jag har fått av csn? Eller måste jag ha pluggat 4 veckor som bidraget+lån täcker?

Om du anmäler avbrottet när du slutar så kan du behålla bidraget som du fått utbetalt.

Lånet ammorteras med de vanliga reglerna.
Citera
2021-08-26, 21:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvurion
Hej!

Studerar på yrkeshögskola och läste tidigare en kurs på gymnasienivå. Kursen jag läste innan klarade jag inte i tid och fick mail från CSN att de inväntar ytterligare studieresultat eftersom jag inte hade uppnått studieresultat för hela den kursen. Har läst in kursen nu och är godkänd. Läraren sa att studieresultat är inskickade (igår).

Är det någon som vet hur lång tid det tar för CSN att få mina studieresultat? Pratade med en på CSN för några dagar sedan och hon sa att jag ska ringa när studieresultaten är inskickade, men tjejen jag pratade med idag sa att jag inte behövde ringa. Har också fått olika svar som att jag ska skicka in en ny ansökan, medan en annan har sagt att jag inte behöver det.
Vad är det som gäller? Någon med erfarenhet?

Som jag förstår det så batchar CSN Ladok en gång per dygn. Så inom 24 timmar efter att betyget är inrapporterat så borde uppgifternas finnas hos CSN.

CSN har sedan handläggningstid, fn 5 veckor.

https://www.csn.se/vantar-pa-beslut-eller-pengar/handlaggningstider.html

De kanske menar att de kan påskynda handläggningstiden om du ringer och meddelar?

Någon ny ansökan behöver endast ske när man fått avslag (och inte väljer att överklaga). Ditt ärende är fortfarande under handläggning.
Citera
2021-08-27, 18:50
Medlem
Någon som hört rykten/vet/vågar spekulera i om fribeloppet kommer vara slopat även 2022?
Citera
2021-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så batchar CSN Ladok en gång per dygn. Så inom 24 timmar efter att betyget är inrapporterat så borde uppgifternas finnas hos CSN.

CSN har sedan handläggningstid, fn 5 veckor.

https://www.csn.se/vantar-pa-beslut-...ingstider.html

De kanske menar att de kan påskynda handläggningstiden om du ringer och meddelar?

Någon ny ansökan behöver endast ske när man fått avslag (och inte väljer att överklaga). Ditt ärende är fortfarande under handläggning.

Tusen tack! Loggade in för en liten stund sedan och blev beviljad studiemedel, nu kan jag pusta ut
Citera
2021-08-31, 02:42
Medlem
Tja, är anmäld till 45 hp denna termin men kommer förmodligen endast läsa 30 hp (läser alla 45 och jag pallar och har tid). När jag skriver in antal poäng när jag söker CSN för denna terminen, vad ska jag då skriva? 45 eller 30?
Citera
2021-08-31, 03:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Tja, är anmäld till 45 hp denna termin men kommer förmodligen endast läsa 30 hp (läser alla 45 och jag pallar och har tid). När jag skriver in antal poäng när jag söker CSN för denna terminen, vad ska jag då skriva? 45 eller 30?
Eftersom du tror det blir 30 så skriv 30. Om du ändrar dig så gör en ändring.

Spelar dock nog ingen större roll. 30 hp är 100%, så beloppet blir detsamma oavsett vilket du läser.
Citera
2021-08-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hur kommer det sig att när man läser på yrkeshögskola måste man klara av alla kurser och moment för att få csn? Ansökte om csn men fick till svar att dom behöver fler uppgifter så jag gick in och läste och ser att dom skriver att man måste ha klarat alla kurser från föregående terminen. När jag läste på universitetet var det att man behövde klara 62,5 % av alla poäng för att få csn.

Detta leder till nästa fråga, jag kommer saknar runt 50 YH-poäng men kan jag ta igen dessa med de kurser jag läser nu till hösten? Dvs efter jag avklarat kurser som uppnår 50 YH-poäng så kan jag söka csn igen? Jag har inte fått avslag på min ansökan utan dom ska kontakta min skola för att kolla studieresultatet men jag antar det blir ett avslag.

"Innan vi kan fatta beslut måste vi avvakta att din skola skickar information om dina studieresultat från den aktuella perioden"

edit: Eller kan jag exempelvis läsa distanskurs (inte samma som YH, jag vet) för att få in poängen som troligtvis saknas?

Det är inte tydligt om du fortsätter samma YH utbildning nu till hösten?

Om du gör det kanske du ändå kan få csn om skolan kan intyga att din försening är mindre/tillfällig och att du kommer läsa färdigt utbildning i normal takt ändå. Intyg krävs.

Annars; skicka in utdrag över dina avklarade poäng så att csn kan fastställa exakt hur mkt du saknar. CSN frågar inte skolan. De vet bara om du klarat 100 procent eller ej.

För din sista fråga: du kan ta ikapp din resultatbrist genom att klara moment/kurser på utbildningar som är studiestödsberättigande. Inkl utbildning på annan nivå än YH.

Oavsett hur du läser in resultatbrist kan du få rätt till csn igen från och med veckan efter att du klarade kravet.
Citera
2021-09-01, 18:15
Medlem
Litispendenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litispendens
Och en fråga till tråden: Om jag alltså förlänger min sommartermin till att inkludera HT21, då fattas fortfarande högskolepoängsbeslutet baserat på de antal HP jag tog under VT21 och (förhoppningsvis) godkänns förutsatt att jag är registrerad på kursen HT21?

För er andra som har samma problematik nu eller inför kommande år: Kan meddela att CSN flyttade min HT till att bli en separat ansökan som de därefter godkände. Vet inte om de har att göra med att jag var godkänd för tillräckligt antal HP från sommarmånaderna eller om det är ett förfarande som de gör oavsett. Godkänd blev den iaf efter cirka 3 veckors väntetid.
Citera
2021-09-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder

Söker du för en eller två terminer i taget?
Citera
2021-09-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GucciMane
Jag har nyss börjat plugga på YH utbildning samt fått bidrag+lån. Chansen är stor att jag avbryter studierna innan jag har pluggat 4 veckor pga jobb och planerar då att meddela CSN om avbrottet. Kommer jag då att få återkrav på utbetalningen som jag har fått av csn? Eller måste jag ha pluggat 4 veckor som bidraget+lån täcker?

Veckor du har studerat med har du rätt till, oavsett om du avbryter mitt i en kurs.
Tänk på att CSN betalar i förskott.
Sen måste du inte avbryta direkt, du skulle ju kunna vänta med att vara fortsatt skriven på skolan, gå dit nån gång då och då om möjligt, och göra avbrottet senare, finns ju för- och nackdelar med bägge.
Du behöver betala tillbaka mindre av det du fått utbetalt men och andra sidan blir det svårare för dig att få bidrag, och ev. lån, om du i framtiden vill söka, då studieresultatskravet blir högre.
Citera
2021-09-04, 13:52
Medlem
Hej alla!
Fick idag avslag på mitt studiemedels ansökan tills jag tagit ikapp 8.6 veckors tid jag missat från förra terminen på Folkhögskola. Har gått 2 terminer, höstterminen 2020 skötte jag det bra med 100% närvaro utan en missad lektion och vårterminen 2020 mindre bra i och med distansstudierna. Fick inte med mig mina studieresultat från vårterminen som behövdes så nu behöver jag gå en extra termin. Jag angav i min ansökan att jag inte klarat av studierna pga pandemin som tvingade en till distansstudier och sedan covid smitta på 2.5 veckor som gjorde studierna ogenomförbara och efter tillfriskning en motivation nere i botten som gjorde det mentalt omöjligt att klara av allt hemifrån på heltid.
Dem tyckte inte att motivationsbrist var själ nog men det har ju med distansstudierna att göra huvudsakligen som inte legat i min makt att ändra på?

Någon som är i liknande sits?

Och undrar över ifall inte CSN tar hänsyn till tidigare felfri skolgång, covidpandemin som gjort en tvungen att studera hemifrån på heltid, stora ambitioner att bli klar när studierna nu är tillbaks på plats, covid smitta och aldrig haft problem med CSN tidigare?
Ett återkrav skulle ju vart bättre än att få det indraget under 8.6 veckors period så man kan få fortsatt studiemedel så att man kan överleva och betala tillbaks samtidigt...
Senast redigerad av Wray 2021-09-04 kl. 14:01.
Citera
2021-09-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wray
Hej alla!
Fick idag avslag på mitt studiemedels ansökan tills jag tagit ikapp 8.6 veckors tid jag missat från förra terminen på Folkhögskola. Har gått 2 terminer, höstterminen 2020 skötte jag det bra med 100% närvaro utan en missad lektion och vårterminen 2020 mindre bra i och med distansstudierna. Fick inte med mig mina studieresultat från vårterminen som behövdes så nu behöver jag gå en extra termin. Jag angav i min ansökan att jag inte klarat av studierna pga pandemin som tvingade en till distansstudier och sedan covid smitta på 2.5 veckor som gjorde studierna ogenomförbara och efter tillfriskning en motivation nere i botten som gjorde det mentalt omöjligt att klara av allt hemifrån på heltid.
Dem tyckte inte att motivationsbrist var själ nog men det har ju med distansstudierna att göra huvudsakligen som inte legat i min makt att ändra på?

Någon som är i liknande sits?

Och undrar över ifall inte CSN tar hänsyn till tidigare felfri skolgång, covidpandemin som gjort en tvungen att studera hemifrån på heltid, stora ambitioner att bli klar när studierna nu är tillbaks på plats, covid smitta och aldrig haft problem med CSN tidigare?
Ett återkrav skulle ju vart bättre än att få det indraget under 8.6 veckors period så man kan få fortsatt studiemedel så att man kan överleva och betala tillbaks samtidigt...

Det är kontroversiellt när du kan redovisa två bra skäl och samtidigt ett som underminerar dem båda. Å ena sidan har du två goda förklaringar till en tillfällig resultatbrist (jag antar du har bevisat med intyg och förklarat med egna ord hur detta påverkat). Å andra sidan utgör din brist på motivation taget för sig, en tillräcklig grund för att förklara din resultatbrist. Detta med bristande motivation antas dock normalt vara inom ditt ansvar tills motsatsen bevisad. Bedömningen är därför inte orimlig från CSN.

Men hur bra du kan visa på ett samband med resultatbristen för de första två anledningarna/hur starka du kan få dem att verka, kan påverka hur mkt vikt som läggs vid att du också ger ett alternativt, och "dåligt skäl" som förklaring. Kan vara värt att överklaga och förklara dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in