2020-09-22, 16:20
Medlem
CSN ville ha fler uppgifter som jag nu lämnat men knappen som säger "vi saknar uppgifter från dig" finns fortfarande kvar, dessutom står det inte heller "vi har fått fler uppgifter från dig" i aktivitetsfältet.. borde inte knappen gå bort samt aktivitetsfältet uppdateras? Vet ju inte om de fått mina uppgifter nu eller inte...
Citera
2020-09-22, 17:03
Medlem
Hej! Jag har läst upp mitt gymnasiebetyg på folkhögskola, utan CSN. Ville sedan läsa 3 terminer på komvux så ansökte om de 2 första terminerna till att börja med och har läst 2 terminer med studiemedel. Fick då frågan ”har du kommit in på högskola/uni med ditt folkhögskoleomdöme?” Och det hade jag inte, så svarade ju såklart nej.

Nu till hösten (min 3e termin) sökte jag OCKSÅ till högskolan för att se om jag kom in. Det gjorde jag men tackade nej. Fick samma fråga igen, har du kommit in på högskola/uni? Och det hade jag ju nu, så svarade ja.

Fick idag att jag måste komplettera min ansökan för jag lämnat otydliga uppgifter. Tror ni jag kommer få avslag? Jag svarade ju bara som det var och vad jag trodde var rätt..
Citera
2020-09-22, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Atornevik
Är inne på 6 veckor och 4 dagar sen jag ansökte om studiemedel, sökte 7'e augusti. Är det någon annan som har väntat såhär länge på besked?
Skickade in min ansökan för terminen runt den 20 juli, väntar ännu. CNSs svar är bara "vänta på din tur".
Citera
2020-09-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atornevik
Är inne på 6 veckor och 4 dagar sen jag ansökte om studiemedel, sökte 7'e augusti. Är det någon annan som har väntat såhär länge på besked?
Skickade in min i början på juli. Fick svar efter någon dag.
Citera
2020-09-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inneboendeellerej
CSN ville ha fler uppgifter som jag nu lämnat men knappen som säger "vi saknar uppgifter från dig" finns fortfarande kvar, dessutom står det inte heller "vi har fått fler uppgifter från dig" i aktivitetsfältet.. borde inte knappen gå bort samt aktivitetsfältet uppdateras? Vet ju inte om de fått mina uppgifter nu eller inte...

Nu står det att de har fått in fler uppgifter från mig, men undrar nu hur lång tid ni tror det kommer ta? Det står ju att handläggningstiden för komplettering är ca 5 veckor, betyder det då att jag måste vänta tills typ november...? Eller räknas det från och med första ansökan jag gjorde, alltså när jag först sökte i början av augusti (vilket betyder att de kan svara igen när som helst?). Är ju helt fucked om jag måste vänta tills november..
Citera
2020-09-23, 12:24
Medlem
TheGodEmperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymUtavBaraFan
Har ni ringt till CSN och frågat varför det dröjer?

Jag sökte studiemedel 17 aug och ringde dem den 27:e för att kolla av, då visade det sig att min ansökan var helt färdig och i väntan på godkännande - något handläggaren kunde göra under själva samtalet. Jag fick sedan csn utbetalt den 31:a dvs exakt två veckor från och med att jag skickade in ansökan.

De säger bara "Våran handläggningstid är bla bla bla" . pratat med 20 olika handläggare senaste 2 veckorna.

Om CSN läser detta, skit ner er, varenda en av er
Citera
2020-09-23, 12:40
Medlem
NaZdravis avatar
Kan man söka CSN-lån igen för en ny utbildning innan man har hunnit börja betala på det man redan har?
Citera
2020-09-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Kan man söka CSN-lån igen för en ny utbildning innan man har hunnit börja betala på det man redan har?
Ja.
Citera
2020-09-23, 14:13
Medlem
Hej jag har bara tagit 33 poäng sen min senaste sökning 2010... nu tänkte jag läsa en termin bara under corona och undrar då

kommer det krävas att jag läst 45 poäng ändå eller kan jag på något sätt få till att jag bara behöver 22.5p sen senast för att få igenom ansökan?

Om det krävs 45 ändå. vet någon några snabbkurser man kan ta? :P
Citera
2020-09-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villblibattre
Hej jag har bara tagit 33 poäng sen min senaste sökning 2010... nu tänkte jag läsa en termin bara under corona och undrar då

kommer det krävas att jag läst 45 poäng ändå eller kan jag på något sätt få till att jag bara behöver 22.5p sen senast för att få igenom ansökan?

Om det krävs 45 ändå. vet någon några snabbkurser man kan ta? :P

Om det var mer än tio år sedan du senast fick CSN-bidrag behöver du inget studieresultat, annars bör det vara 75% som gäller, såvida det inte rörde sig om dina 40 första CSN-veckor på eftergymnasial nivå.

I.o.f. vet jag inte hur CSN ser på det nu under corona-tider i.o.m. att du tagit lite poäng och att det kanske nästan var tio år sedan.
Citera
2020-09-25, 20:01
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Denna frågan har säkert blivit ställd 627283 gånger, men frågar igen.

Tog ut CSN, gjorde en tenta, fick U och valde att hoppa för kursen passade inte mig. Läste alltså 7,5 poäng. Började ett program nu i höstas och fick som förväntat inte CSN. Om jag klarar tentan på måndag så har jag 7 högskolepoäng. Hur noga är CSN gällande den sista ,5 poängen?
Citera
2020-09-26, 00:47
Medlem
Herculandes avatar
Jag kommer om ett år ha förbrukat alla mina studieveckor för CSN-stöd på högskolenivå. Dock har jag 75 veckor av studierätt på gymnasienivå.

Om CSN-stödet för högskoleveckorna tar slut om ett år, har jag rätt att söka csn-stöd på gymnasienivå om jag tar enstaka kurser på gymnasienivå genom komvux?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in