Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas1993
Hej,
Kuggade tentorna för terminen men har omprov i augusti. Om man fått godkänt på termin 1 (30 hp) och godkänt på en del moment på termin 2 (så att man har 15 poäng av 30) kan man ändå få studiemedel för termin 3 även om man skulle kugga omtentorna igen? Man har ju då totalt 45 poäng och detta är väl 75 % av kravet som ställs?
På vårt skolsystem står:
Summa Hp (avslutade programkurser): 30.0
Summa Hp (oavslutade kurser): 15.0
Måste oavslutade kurser räknas som avslutade för att CSN ska få in poängen? Kanske står så för att nästa termin inte börjat än...
Edit: De 15 poängen jag har dök nyligen upp på vårt system "Studentportalen". Men CSN har inte fått dem än och menar att jag endast har 30 poäng. Det kanske tar några dagar innan de landar...
Är det dina första 40 veckor med CSN på eftergymnasial nivå så är det 62,5% som gäller.
Skulle du inte nå upp till ditt studieresultat så kan CSN kolla studieresultat för ett år bakåt i tiden, så om du klarat fler poäng då än vad du studieresultatet krävde så kan tillgodoräkna dig dom poängen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tigerraket
Du måste klara de obligatoriska momenten för att avsluta kursen, och då få in poängen. I vissa fall kan man be skolan om ett intyg om de anser att du har klarat vissa poäng utav en större kurs.
Men generellt så måste man klara tentorna för att få in poängen. De räknas inte som tagna förrens kursen avslutas
Jag kan bara tala av egen erfarenhet men känner inte igen det där; jag själv har t ex klarat två utav 3 moment på en kurs jag inte blev klar med och har fått 6 utav 7,5 poäng; det är inrapporterat både hos CSN och antagning.se