2015-11-04, 22:23
Moderator
fredrik686s avatar
Moderatormeddelande

Det här är den nya och uppdaterade tråden för frågor om CSN och studiemedel.
Den gamla hade blivit seg när man utförde moderatorsåtgärder samt att ett litet missöde i form av en felaktig sammanfogning skedde. Så i den gamla CSN-tråden finns även delar av en tråd om tekniskt basår. Därför börjar vi om på ny kula. De senaste inläggen från den gamla CSN-tråden är flyttade till den nya tråden.

Gamla tråden:
(FB) CSN och studiemedel #1 (gammal låst tråd, se sista inlägget för länk till nya tråden)

Vi moderatorer i U&S ser att ni användare uteslutande håller er till den här tråden med frågor som rör ämnet. Det enda undantaget är den här tråden: (FB) Tråden om lätta högskolepoäng, men i moderatormeddelandet, som finns infogat i startinlägget, förklaras skillnaden mellan frågor som hör hemma i den här, klistrade tråden och frågor, som handlar om tips på enkla kurser för att ta igen missade/ej godkända högskolepoäng och därmed kunna fortsätta få studiemedel nästa termin.

CSN:s hemsida är http://www.csn.se/ och egentligen finns all information, som ni eftersöker, tillgänglig på den sidan.

/Mod.
Senast redigerad av fredrik686 2017-07-16 kl. 22:39.
Citera
2017-06-30, 19:24
Medlem
Topppis avatar
Om man läst 15hp, är det även 75% av det man behöver klara för att få CSN? eller gäller 75% bara på 30hp tänker jag.

tack!
Citera
2017-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Om man läst 15hp, är det även 75% av det man behöver klara för att få CSN? eller gäller 75% bara på 30hp tänker jag.

tack!

Du ska klara 75 % av det du fått studiemedel för. Har du fått för 15 poäng ska du alltså klara 75 % av 15 hp (tror de avrundar nedåt till närmsta hp men inte 100 % på det)
Citera
2017-07-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi

tack!

Dina 40 första veckor på högskolan har 62,5% som krav, sen är det 75%.
Citera
2017-07-01, 14:32
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Du ska klara 75 % av det du fått studiemedel för. Har du fått för 15 poäng ska du alltså klara 75 % av 15 hp (tror de avrundar nedåt till närmsta hp men inte 100 % på det)

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Dina 40 första veckor på högskolan har 62,5% som krav, sen är det 75%.

Tack för era svar, då hänger jag med!
Citera
2017-07-03, 19:24
Medlem
Hej,

Kuggade tentorna för terminen men har omprov i augusti. Om man fått godkänt på termin 1 (30 hp) och godkänt på en del moment på termin 2 (så att man har 15 poäng av 30) kan man ändå få studiemedel för termin 3 även om man skulle kugga omtentorna igen? Man har ju då totalt 45 poäng och detta är väl 75 % av kravet som ställs?

På vårt skolsystem står:

Summa Hp (avslutade programkurser): 30.0
Summa Hp (oavslutade kurser): 15.0

Måste oavslutade kurser räknas som avslutade för att CSN ska få in poängen? Kanske står så för att nästa termin inte börjat än...

Edit: De 15 poängen jag har dök nyligen upp på vårt system "Studentportalen". Men CSN har inte fått dem än och menar att jag endast har 30 poäng. Det kanske tar några dagar innan de landar...
Citera
2017-07-03, 19:59
Medlem
tigerrakets avatar
Du måste klara de obligatoriska momenten för att avsluta kursen, och då få in poängen. I vissa fall kan man be skolan om ett intyg om de anser att du har klarat vissa poäng utav en större kurs.

Men generellt så måste man klara tentorna för att få in poängen. De räknas inte som tagna förrens kursen avslutas
Citera
2017-07-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Du måste klara de obligatoriska momenten för att avsluta kursen, och då få in poängen. I vissa fall kan man be skolan om ett intyg om de anser att du har klarat vissa poäng utav en större kurs.

Men generellt så måste man klara tentorna för att få in poängen. De räknas inte som tagna förrens kursen avslutas

Alla moment är väl obligatoriska

Kan en kurs/termin inte avslutas ifall man har fått underkänt på t.ex. tentor?

Fick beslutet av CSN idag faktiskt där studiemedel beviljats för de kommande två terminerna. De extra 15 poängen måste isåfall ha dykt upp. Detta borde väl innebära att en termin inte behöver avslutas för att poäng ska landa hos CSN?
Citera
2017-07-08, 05:17
Medlem
Hos CSN står om utbytesstudier: "För att du ska kunna få studiemedel, måste den högskola eller det universitet du studerar vid ha träffat ett avtal med en utländsk skola om ett utbyte av studerande." Det står också: "För att du ska kunna få studiemedel för utbytesstudier, måste du kunna få alla kurser tillgodoräknade som en del i din utbildning i Sverige".

Vad gäller om universitetet utomlands INTE har avtal med min skola i Sverige, men jag får ändå tillgodoräkna mig det jag studerar i universitetet utomlands? Kan man ändå få studiemedel för utbytesstudier isåfall?

Jag tänker nämligen praktisera utomlands i USA i 4 veckor inom en snar framtid och enligt min skola kommer jag kunna få dessa 4 veckor tillgodoräknade, men skolan utomlands har inget avtal med min skola.

Kan jag fortfarande söka om lån för t.ex. flygbiljetter, försäkring, merkostnadslån o.s.v. och få lite högre lån och bidrag under mina 4 veckor utomlands (USA)?
Senast redigerad av Niklas1993 2017-07-08 kl. 05:28.
Citera
2017-07-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hej,

Kuggade tentorna för terminen men har omprov i augusti. Om man fått godkänt på termin 1 (30 hp) och godkänt på en del moment på termin 2 (så att man har 15 poäng av 30) kan man ändå få studiemedel för termin 3 även om man skulle kugga omtentorna igen? Man har ju då totalt 45 poäng och detta är väl 75 % av kravet som ställs?

På vårt skolsystem står:

Summa Hp (avslutade programkurser): 30.0
Summa Hp (oavslutade kurser): 15.0

Måste oavslutade kurser räknas som avslutade för att CSN ska få in poängen? Kanske står så för att nästa termin inte börjat än...

Edit: De 15 poängen jag har dök nyligen upp på vårt system "Studentportalen". Men CSN har inte fått dem än och menar att jag endast har 30 poäng. Det kanske tar några dagar innan de landar...

Är det dina första 40 veckor med CSN på eftergymnasial nivå så är det 62,5% som gäller.
Skulle du inte nå upp till ditt studieresultat så kan CSN kolla studieresultat för ett år bakåt i tiden, så om du klarat fler poäng då än vad du studieresultatet krävde så kan tillgodoräkna dig dom poängen.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket

Jag kan bara tala av egen erfarenhet men känner inte igen det där; jag själv har t ex klarat två utav 3 moment på en kurs jag inte blev klar med och har fått 6 utav 7,5 poäng; det är inrapporterat både hos CSN och antagning.se
Citera
2017-07-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Hos CSN står om utbytesstudier: "För att du ska kunna få studiemedel, måste den högskola eller det universitet du studerar vid ha träffat ett avtal med en utländsk skola om ett utbyte av studerande." Det står också: "För att du ska kunna få studiemedel för utbytesstudier, måste du kunna få alla kurser tillgodoräknade som en del i din utbildning i Sverige".

Vad gäller om universitetet utomlands INTE har avtal med min skola i Sverige, men jag får ändå tillgodoräkna mig det jag studerar i universitetet utomlands? Kan man ändå få studiemedel för utbytesstudier isåfall?

Jag tänker nämligen praktisera utomlands i USA i 4 veckor inom en snar framtid och enligt min skola kommer jag kunna få dessa 4 veckor tillgodoräknade, men skolan utomlands har inget avtal med min skola.

Kan jag fortfarande söka om lån för t.ex. flygbiljetter, försäkring, merkostnadslån o.s.v. och få lite högre lån och bidrag under mina 4 veckor utomlands (USA)?

Ännu en fråga gällande detta: Det är tänkt att jag ska praktisera i en vårdcentral eller mindre sjukhus. Hur ser CSN på detta om jag ändå kan tillgodoräkna mig allt i min svenska skola? Måste stället jag praktiserar i uppfylla några krav?
Citera
2017-07-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Att få fortsatt bidrag+lån så skall du klara ett studieresultat, det skiljer sig lite om man läser på gymnasiet, komvux eller folkhögskola trots att alla ses som gymnasienivå.
På gymnaiset och komvux så är det en viss % man skall klara i princip, men på folkhögskola så skiljer det och där kan du ha godkänt studieresultat utan att ha klarat en enda kurs eller kan vara så att du klarat många kurser men inte har överlag godkänt studieresultat, det låter ju lite vanskligt men oftast är det lättare att få fortsatt CSN där bara man har sin närvaro.

Skall du studera för första gången på högskola/yh eller nån annan eftergymnasial nivå görs inget resultatskrav.

Sen så får du inte ha för många obetalda årsbelopp, trots CSN godkänner max ett, men är inte säker, det är iaf viktigt att inte ha för mycket obetalda belopp som skall ha betalats tillbaka.

Vad menar du exakt med att det inte blir något resultatskrav om du studerar första gången? Jag har T.ex läst teknisk basår och det var min absolut första utbildning inom högskolan. Jag hade bara bidrag ingen lån och hoppade av. Utbildningen var på ett år och när det blev sommarlov så hoppade jag av kursen. Och nu undrar jag om jag börjar en ny utbildning senare i livet kommer jag få rätt till vanlig bidrag igen? Jag borde väll inte straffas för det? det var första gången jag var på högskolan och ville inte försätta hade heller ingen csn när jag hoppade av eftersom det var redan sommarlov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in