2021-09-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror inte du behöver lägga någon tid på Anedin. Hen är är inte intresserad av den fakta som finns utan är bara här för att provocera och få till någon slags egen "fiktiv sanning". Och sedan att hen totalt sågar Deniz mående ja det struntar hen totalt i.

Vad vet du om DAs mående som många i hans omgivning har missat att observera?
Citera
2021-09-17, 09:46
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Din inställning till DA framstår kluven om man läser dina inlägg mellan raderna. Varför? Tyvärr inte (bara) objektiv och saklig som du tror. Om någon försöker nämna DAs skicklighet som militär blir du plötsligt irriterad och åtar dig uppdraget att presentera hans meritförteckning. Det finns säkert några som jag som inte förstår vad förkortningarna innebär. Men jag förstår t.ex. att han hade fysisk och mental styrka och därför skicklig i sitt arbete.

Olyckligt också att du tror att DAs föräldrar har nämnt till en tidning att han var bland de tre viktigaste inom försvaret. Det var ett tag sedan som jag läste artikeln, den publicerades innan hans kvarlevor hittades i Tyresta. I artikeln nämndes det att DA var en av tre i sin befattning som hade strategiska uppgifter, föräldrarna hade inte närmare information eftersom DA inte brukade berätta om sitt arbete. Journalisten som skrev artikeln kan missförstått föräldrarna och skrivit sin egen tolkning av DAs arbete. Du verkar också vilja missförstå eftersom du felciterar det som har sagts.

Anhöriga och andra som kände DA beskriver honom bland annat som ödmjuk och omtänksam. Jag vill ställa en fråga till dig, blir glad om du kan eller vill svara. Är det en korrekt beskrivning av honom? Uppfattade du honom som pålitlig?
På vilket sätt är jag kluven i min inställning till DA menar du? Är det så svårt att läsa det jag skriver? Och om du nu "läser mellan raderna" kanske du inte skall anklaga andra för att göra detsamma? Min uppfattning om föräldrarnas inställning till honom är ju precis det.

Min uppfattning av DA är bara positiv. Jag har ingenting negativt att säga om honom som person. Och jag har aldrig någonsin taggat på för att någon lyft honom som person. Jag har ingenting negativt att säga om hans CV heller. När har jag skrivit något negativt om hans skicklighet som militär? Men skriver man saker som inte stämmer är det klart att jag rättar, om jag vet att det inte stämmer?
Förväntar du dig att jag (som är insatt i ämnet) Skall sitta och hålla med när folk säger saker om hans yrkesroll som inte stämmer? Varför skall jag göra det? Vad är liksom syftet med det?

Senast var det en ny i tråden som ramlar in och gapar om att han gjort sin GU på ett helt annat regemente än det han gjort den på. Hans GU var inte ens med i den personens beskrivning av DA. Sen har vi flera medlemmar som skrivit att han gjort flera utlandsmissioner, Det stämmer inte heller. Varför skall jag låta folk skapa en falsk mytobild av en avliden kollega? Det är faktiskt så att det ligger en hel del blod svett och tårar bakom våra utb tecken, medaljer, kurser och annat som vi gjort. Oavsett vem man är och vart man jobbat. Inte vill vi heller ta på oss saker som vi inte gjort.
Tro vad du vill, men det är viktigt för mig att DA får en rättvis bild av sig själv. Jag har aldrig skrivit något om honom som person, att han skulle varit deprimerad, suicid eller annat. Det är andra som löst den biten.

Oavsett hur mycket du läser mellan raderna så kan jag bara minnas att jag varit negativ mot föräldrarna. Och deras vän eller vad det är som skrivit mycket om DA. Deras sätt att pressa honom och salta honom tycker jag är vidrigt. Man kan bara hoppas att dom inte höll på så när han levde. Men med tanke på mammas studentbrev så ska jag väl inte hoppas för mycket.

EDIT: Jag har snarare lyft DA´s yrkesskicklighet när andra påstått att han blivit omplacerad pga att han skall ha gjort bort sig. Jag har bläddrat igenom mina inlägg och jag kan inte alls förstå vad det är du menar ang min bild av DA.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2021-09-17 kl. 09:56.
Citera
2021-09-17, 19:54
Medlem
Citat:
Vad vet du om DAs mående som många i hans omgivning har missat att observera?
Vad har du missat?
Citera
2021-09-17, 22:06
Medlem
För femtioelfte gången får jag försöka förklara detta. Araben är ytterst saklig i sina uttalanden. Ingen tvekan. Han är nog den i tråden som kan mest om detta. Och han är prick på.

Vi som har någon uppfattning om det militära är måna om att det är sakligt info som kommer fram angående den militära bakgrunden. Det beror inte på att någon är avundsjuk eller liknande. Man vill bara att rätt ska vara rätt, och att det inte sprids en massa falsk info.

Spridandet av falsk info påverkade tråden alldeles för mycket i tidigt skede, och ledde sökandet helt fel.
Tyvärr uppbackad av vissa militärer också. Folk trodde på att DA kunde springa 5 mil. Här saknas många pudlar.

Angående DAs militära meriter har jag flera gånger försökt förklara genom en liknelse.
Han var en mycket duktig ”sjuksköterska”. Men han var ingen läkare.

Han var en välutbildad fotsoldat, duktig på att vistas i skog och natur och uthållig. Säkert mentalt stark inom området. Av allt att döma också uppskattad av sina kamrater. Så långt är vi alla överens. Heder åt DA.

Men när trådskrivare, ofta med misstänkt anknytning till familjen, utmålar honom som en ledande militär personlighet. Ibland näst intill General eller ÖB.
DA s betydelse för Sveriges försvar var tämligen låg.
Att han skulle vara av intresse för främmande makt är helt taget ur luften.

Jag var från början helt övertygad om självmord. Jag tycker fortfarande det är tragiskt att de som verkar vara anhöriga inte kan ge DA det sista erkännandet. Han hade uppenbarligen något som tyngde honom.

Varför måste ni fortsätta att hitta på dumheter. Kan ni inte älska DA för den han var istället.

Citat:
Din inställning till DA framstår kluven om man läser dina inlägg mellan raderna. Varför? Tyvärr inte (bara) objektiv och saklig som du tror. Om någon försöker nämna DAs skicklighet som militär blir du plötsligt irriterad och åtar dig uppdraget att presentera hans meritförteckning. Det finns säkert några som jag som inte förstår vad förkortningarna innebär. Men jag förstår t.ex. att han hade fysisk och mental styrka och därför skicklig i sitt arbete.

Olyckligt också att du tror att DAs föräldrar har nämnt till en tidning att han var bland de tre viktigaste inom försvaret. Det var ett tag sedan som jag läste artikeln, den publicerades innan hans kvarlevor hittades i Tyresta. I artikeln nämndes det att DA var en av tre i sin befattning som hade strategiska uppgifter, föräldrarna hade inte närmare information eftersom DA inte brukade berätta om sitt arbete. Journalisten som skrev artikeln kan missförstått föräldrarna och skrivit sin egen tolkning av DAs arbete. Du verkar också vilja missförstå eftersom du felciterar det som har sagts.

Anhöriga och andra som kände DA beskriver honom bland annat som ödmjuk och omtänksam. Jag vill ställa en fråga till dig, blir glad om du kan eller vill svara. Är det en korrekt beskrivning av honom? Uppfattade du honom som pålitlig?
Citera
2021-09-18, 04:42
Medlem
Citat:
Vad har du missat?

Man kan inte gå ut med att DA mådde psykiskt dåligt som fakta/sanningen när ingen här vet. Skriv då istället att det är era egna teorier/spekulationer så det inte blir falska uppgifter på sidan och sen skriver ni att nära anhöriga missat det som ni tror men inte vet
Det är att vilseleda och sprida falska rykten
Knappast segiöst och är man inom försvarsmakten som tydligen vissa utryckt att ni är så borde ni veta att sanningen är viktig eller skjuter någon för att ni TROR att det är ett fiende?
Citera
2021-09-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
eller skjuter någon för att ni TROR att det är ett fiende?
Ja, självklart!
civilt kallas det putativt nödvärn.
Striderna i Afghanistan var just av den typen ofta. Svåra avstånd, otillgänglig terräng.
Mycket 40mm Akan, granater och CAS. Inte så att man har visuell kontakt på alla "offer" vid en luftbrisad av grg eller 40mm eller cas, för den delen.

Men, utan sarkasm och annat så kan jag väl till viss del hålla med dig. Hans mående vet vi inget om. Men om det mesta nu tyder på självmord så är det kanske en självklarhet att han faktiskt mådde dåligt. Brukar vara en förutsättning för självmord. Men ja, vi kan ju inte vara säkra.
Men anser man sig säker på självmord (vilket jag tycker är okej att vara i detta läge) så bör ju dåligt mående komma som lika självklart som att gangstern hade en laddad pistol när han mördade polisen. "hur kan du veta att den var laddad, det stod inte i aftonbladet".
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2021-09-18 kl. 11:44.
Citera
2021-09-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
För femtioelfte gången får jag försöka förklara detta. Araben är ytterst saklig i sina uttalanden. Ingen tvekan. Han är nog den i tråden som kan mest om detta. Och han är prick på.

Vi som har någon uppfattning om det militära är måna om att det är sakligt info som kommer fram angående den militära bakgrunden. Det beror inte på att någon är avundsjuk eller liknande. Man vill bara att rätt ska vara rätt, och att det inte sprids en massa falsk info.

Spridandet av falsk info påverkade tråden alldeles för mycket i tidigt skede, och ledde sökandet helt fel.
Tyvärr uppbackad av vissa militärer också. Folk trodde på att DA kunde springa 5 mil. Här saknas många pudlar.

Angående DAs militära meriter har jag flera gånger försökt förklara genom en liknelse.
Han var en mycket duktig ”sjuksköterska”. Men han var ingen läkare.

Han var en välutbildad fotsoldat, duktig på att vistas i skog och natur och uthållig. Säkert mentalt stark inom området. Av allt att döma också uppskattad av sina kamrater. Så långt är vi alla överens. Heder åt DA.

Men när trådskrivare, ofta med misstänkt anknytning till familjen, utmålar honom som en ledande militär personlighet. Ibland näst intill General eller ÖB.
DA s betydelse för Sveriges försvar var tämligen låg.
Att han skulle vara av intresse för främmande makt är helt taget ur luften.

Jag var från början helt övertygad om självmord. Jag tycker fortfarande det är tragiskt att de som verkar vara anhöriga inte kan ge DA det sista erkännandet. Han hade uppenbarligen något som tyngde honom.

Varför måste ni fortsätta att hitta på dumheter. Kan ni inte älska DA för den han var istället.

Tack för att du anstränger dig för att förklara om och om igen vissa saker som jag och några andra i tråden har "svårt att förstå".

Jag vill inte kommentera sjuksköterska-läkare liknelsen och exemplet om varför utländska krafter inte kan vara mördare.
Naturligtvis är det nog inte troligt.

Det jag skriver är också en upprepning av vad som har skrivits tidigare av några av oss.
Omständigheter och fakta om personen DA och fyndplatsen kan indikera på självmord, du och många andra i tråden säger att det är det mest sannolika. Visst, men den mest sannolika förklaringen till händelsen utesluter inte andra konkurrerande förklaringar.
Även om det är mindre troligt, kan olycka eller mord även vara förklaringar till händelsen.
Jag tror inte heller det är rätt att försöka konstruera ett kausalt samband i efterhand mellan psykisk-ohälsa och självmord som variabler i DAs fall. Anhöriga och andra i hans omedelbara närhet kände inte av att han hade bekymmer eller mådde dåligt.
Jag tror att deras bedömning är nog korrekt.

Det är inte heller rätt när man påstår att, eftersom man tror att DA har tagit sitt liv så måste han haft dåligt mående (eller som du uttrycker dig något som tyngde honom).
Det vore sorgligt om andra mindre troliga förklaringar till händelsen inte utreds noga på grund av ett sådant "tankefel".
Citera
2021-09-18, 18:12
Medlem
Citat:
Vad har du missat?

Jag följer tråden av nyfikenhet och vilja att förstå orsaker till och konsekvenser av en sorglig händelse.

Som du förstår från mina inlägg fanns jag aldrig i DAs omgivning.
Citera
2021-09-18, 21:00
Medlem
Citat:
Det är inte heller rätt när man påstår att, eftersom man tror att DA har tagit sitt liv så måste han haft dåligt mående (eller som du uttrycker dig något som tyngde honom).
Det vore sorgligt om andra mindre troliga förklaringar till händelsen inte utreds noga på grund av ett sådant "tankefel".
Det finns ingen rimlighet i att polisen inte längre misstänker brott bara dagar efter kroppen hittats, om man inte var säker. Ja, dom kan göra misstag. Men man säger inte så om man hittar en kropp som legat spräng i skogen under 4 månader.
Men det är ett uppmärksammat fall och aktiv officer i försvaret. Men skulle aldrig uttala sig på det viset om man inte var 110% säkert. Och är man så säker, så fort så måste du förstå att det finns mer än vad vi vet, som tyder på just självmord. Det är såklart bara en spekulation från min sida. Men att skilja på olycka, självmord och mord på några dagar på ett lik som legat i naturen över vintern (mild sådan, dessutom) som dessutom är skadat av en explosion. Är inget man gör hux flux utan mycket starka indicier och bevisning i fallet. Jag är fullt och fast övertygad om att polisen vet mer eller mindre exakt hur det gått till från villospåren tills det att han avled. Men det är bara vad jag tror. skulle inte bli förvånad om man visste/antog stark redan innan kroppen återfanns. Info om Den raderade och av polisen återskapade bilden på området kom ut efter han hittades. Man organiserade alltså sök på plats där han fotat men raderat bilderna.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2021-09-18 kl. 21:59.
Citera
2021-09-18, 22:28
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Det finns ingen rimlighet i att polisen inte längre misstänker brott bara dagar efter kroppen hittats, om man inte var säker. Ja, dom kan göra misstag. Men man säger inte så om man hittar en kropp som legat spräng i skogen under 4 månader.
Men det är ett uppmärksammat fall och aktiv officer i försvaret. Men skulle aldrig uttala sig på det viset om man inte var 110% säkert. Och är man så säker, så fort så måste du förstå att det finns mer än vad vi vet, som tyder på just självmord. Det är såklart bara en spekulation från min sida. Men att skilja på olycka, självmord och mord på några dagar på ett lik som legat i naturen över vintern (mild sådan, dessutom) som dessutom är skadat av en explosion. Är inget man gör hux flux utan mycket starka indicier och bevisning i fallet. Jag är fullt och fast övertygad om att polisen vet mer eller mindre exakt hur det gått till från villospåren tills det att han avled. Men det är bara vad jag tror. skulle inte bli förvånad om man visste/antog stark redan innan kroppen återfanns. Info om Den raderade och av polisen återskapade bilden på området kom ut efter han hittades. Man organiserade alltså sök på plats där han fotat men raderat bilderna.

Polisen har dessutom bekräftat självmord till familjen.

Dvs. det är mord, olycka eller annan random teori som är just spekulation. Dessutom grundlös spekulation.

Lite kul hur Anedin försöker få det att låta tvärtom...

Finns f.ö. ngt "medium" som härjar på föräldrarnas FB. Ellison De Boa.

Spammar b.la. den här bilden på poster som rör D.A nu senaste veckorna: https://ibb.co/6bVW3Gy

Okänt vad Ellison De Boa's motiv är. Hen har 5 vänner på FB, DA's föräldrar, en random - samt den okände Deniz Rage....

Kanske försöker Ellison klämma familjen på pengar? Obehaglig typ ivf.

https://www.facebook.com/ellison.deboa
Citera
2021-09-18, 23:36
Medlem
Citat:
På vilket sätt är jag kluven i min inställning till DA menar du? Är det så svårt att läsa det jag skriver? Och om du nu "läser mellan raderna" kanske du inte skall anklaga andra för att göra detsamma? Min uppfattning om föräldrarnas inställning till honom är ju precis det.

Min uppfattning av DA är bara positiv. Jag har ingenting negativt att säga om honom som person. Och jag har aldrig någonsin taggat på för att någon lyft honom som person. Jag har ingenting negativt att säga om hans CV heller. När har jag skrivit något negativt om hans skicklighet som militär? Men skriver man saker som inte stämmer är det klart att jag rättar, om jag vet att det inte stämmer?
Förväntar du dig att jag (som är insatt i ämnet) Skall sitta och hålla med när folk säger saker om hans yrkesroll som inte stämmer? Varför skall jag göra det? Vad är liksom syftet med det?

Senast var det en ny i tråden som ramlar in och gapar om att han gjort sin GU på ett helt annat regemente än det han gjort den på. Hans GU var inte ens med i den personens beskrivning av DA. Sen har vi flera medlemmar som skrivit att han gjort flera utlandsmissioner, Det stämmer inte heller. Varför skall jag låta folk skapa en falsk mytobild av en avliden kollega? Det är faktiskt så att det ligger en hel del blod svett och tårar bakom våra utb tecken, medaljer, kurser och annat som vi gjort. Oavsett vem man är och vart man jobbat. Inte vill vi heller ta på oss saker som vi inte gjort.
Tro vad du vill, men det är viktigt för mig att DA får en rättvis bild av sig själv. Jag har aldrig skrivit något om honom som person, att han skulle varit deprimerad, suicid eller annat. Det är andra som löst den biten.

Oavsett hur mycket du läser mellan raderna så kan jag bara minnas att jag varit negativ mot föräldrarna. Och deras vän eller vad det är som skrivit mycket om DA. Deras sätt att pressa honom och salta honom tycker jag är vidrigt. Man kan bara hoppas att dom inte höll på så när han levde. Men med tanke på mammas studentbrev så ska jag väl inte hoppas för mycket.

EDIT: Jag har snarare lyft DA´s yrkesskicklighet när andra påstått att han blivit omplacerad pga att han skall ha gjort bort sig. Jag har bläddrat igenom mina inlägg och jag kan inte alls förstå vad det är du menar ang min bild av DA.

Tack för ditt svar.

Du har förklarat och förtydligat din uppfattning om DA, det blir därför onödigt för mig att peka ut vilka ord eller meningar i dina inlägg som jag tolkade som icke-vänlig. Men om du nu absolut ändå förväntar dig ett exempel, kan jag hänvisa ett inlägg som du skrev för några månader sedan om att DAs liv slutade som instruktör i en bajsgrop medan föräldrarna förväntade sig att han skulle bli ingenjör.
Jag reagerade för att jag tyckte att det var osmakligt att uttrycka sig så. Du svarade med att förklara vad du egentligen menade.
Vi tycker och uttrycker oss olika. Bäst att sätta punkt i denna fråga här.

Du hoppas att DA inte blev pressad av sina föräldrar, det som har förflutit är visserligen borta nu, men jag tror att DA fick leva sitt liv enligt sina önskningar och göra sina egna val utan föräldrarnas påtryckningar.
De verkar vara närvarande och som utomstående förstår man att DA har uppfostrats med kärlek och omsorg. Det är så mycket som har blivit offentligt i deras liv, men ta bara kampsporten som exempel för en kul och nyttig aktivitet som han fick träna redan som barn, den krävde nog föräldrarnas engagemang. Kampsporten har troligen också format hans liv.
Brevet som du nämner, och som du vet är skriven av en mamma (fastna inte vid ord som studier vid Chalmers, träffa vackra flickor, framgång, pengar etc.) som önskar sin son allt det goda som finns i livet enligt henne.

Synd att du tolkar DAs föräldrar som skrytande och inte som stolta. De nämner DAs svarta-bälte, utbildningar, arbete samt fysiska och mentala styrka för att få sin röst hörd. De har svårt att tro att deras son som de kände så väl kan ha tagit sitt liv och de försöker förstå vad som kan ha hänt honom. Förundersökningssekretessen och de utredande polisernas kanske icke-professionella kommunikation med föräldrarna kan ha förvärrat deras förtvivel. Detta kan kanske förklara några av deras Facebook inlägg som har kommenterats här i tråden.

Föräldrarna är gamla och deras ångest och sorg kan även kännas i avstånd. Föreställ dig en pappa som uttrycker saknaden av sin son genom att be sonen besöka honom i sömnen, så att de åtminstone i drömmen får vara tillsammans. Tomheten och sorgen som pappan upplever och försöker förmedla, känner många liksom jag.
Citera
2021-09-18, 23:50
Medlem
Citat:

Det är väldigt lite som är offentligt i fallet, alla gissningar i tråden bygger på dessa. Att några av gissningarna/hypotesen kan vara mer sannolika än andra är en annan fråga. Skriver jag något nu, så blir det upprepning igen.

Men angående att polisen är 110% säker, kan det nog inte stämma, övre gränsen eller säg maximal säkerhet som är 100% finns ingen chans för polisen att vara i ett sådant fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in