2026-07-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hej, vad hände i Arvidsjaur?
Kan du upprepa symptomen på depression?
Hade varit väldigt tacksam.
Han skulle infinna sig på en övning där. Mins inte i vilket samband... Men jag tror som instruktör/övningsledare där uppe. Men han dök inte upp och det var väl så hela cirkusen började, om jag mins det rätt.
Citera
2026-07-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Kan ju va polisen själva som släckte honom likt palme. Jag såg honom i Volvon när han blev tvingad att köra till tyresta
Hänger du kvar här och mytomanar efter alla år? Dags att ge upp kanske?
Citera
2026-07-02, 18:28
Medlem
Citat:
Hej.
Den ålderskrisen hände även mig men kom och gick.
Visst går det bara och spekulera om Ardas men.
Men antagligen var det depression och/eller ångest.
Tragiskt.
Angående metoden han avslutade sig själv med så kände han uppenbarligen till destruktiva kraften i handgranater.
Frågan är om han hittade grottan samma dag eller om han gått runt och sökt tiden innan...
Nu kanske jag missat något... Men jag har fått för mig att man kom fram till att det var sprängmedel, pentylstubin och tändapparat (el)? Men det kanske bara var en trådsanning.

Min tes var väl i så fall att han precis som jag får känslan av pentyl och el är så mycket snabbare än ett skott. Det är så påtagligt att man blir överraskad varje gång och det känns nästan som att det smäller innan man ens hinner trycka. Tänd hastigheten är mycket snabbare än en patron från ett eldhandvapen. Och har man då bestämt sig så har jag full förståelse för att man gör det på det viset.

Men det är väl mest spekulationer om hur det gick til exakt.

Vad gäller motivet så ja... Det är fruktansvärda krafter. Det är dessutom en oerhört känslig ålder för unga män. Det talades om att han sökt sog men inte kommit in. Om det stämmer låter jag dock vara osagt... Men att precis passerat trettio med allt som hör där till och fysiken kanske går utför och sen bli nekad en pojkdröm, det kan absolut räcka för att en redan pågående ålderskris skall explodera. Jag har som sagt varit där själv och i samma branch och ja... Ålderns påverkan på fysiken och allt där till är oerhört känsligt där och det är otroligt lätt att tappa fotfästet helt. Men det vet man ju inte, han kan ju haft helt andra orsaker. Men hans hoppande bland olika jägarförband stärker ju lite den tesen att han kanske var en "sökare" och vill testa sina gränser och hade en behov av att ligga på en fysisk topp. Det finns folk som tagit livet av sig för mindre...
Citera
2026-07-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Hänger du kvar här och mytomanar efter alla år? Dags att ge upp kanske?
Du var inte där, men de var jag.
Citera
2026-07-03, 13:05
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nu kanske jag missat något... Men jag har fått för mig att man kom fram till att det var sprängmedel, pentylstubin och tändapparat (el)? Men det kanske bara var en trådsanning.

Min tes var väl i så fall att han precis som jag får känslan av pentyl och el är så mycket snabbare än ett skott. Det är så påtagligt att man blir överraskad varje gång och det känns nästan som att det smäller innan man ens hinner trycka. Tänd hastigheten är mycket snabbare än en patron från ett eldhandvapen. Och har man då bestämt sig så har jag full förståelse för att man gör det på det viset.

Men det är väl mest spekulationer om hur det gick til exakt.

Vad gäller motivet så ja... Det är fruktansvärda krafter. Det är dessutom en oerhört känslig ålder för unga män. Det talades om att han sökt sog men inte kommit in. Om det stämmer låter jag dock vara osagt... Men att precis passerat trettio med allt som hör där till och fysiken kanske går utför och sen bli nekad en pojkdröm, det kan absolut räcka för att en redan pågående ålderskris skall explodera. Jag har som sagt varit där själv och i samma branch och ja... Ålderns påverkan på fysiken och allt där till är oerhört känsligt där och det är otroligt lätt att tappa fotfästet helt. Men det vet man ju inte, han kan ju haft helt andra orsaker. Men hans hoppande bland olika jägarförband stärker ju lite den tesen att han kanske var en "sökare" och vill testa sina gränser och hade en behov av att ligga på en fysisk topp. Det finns folk som tagit livet av sig för mindre...
Jaha, intressant. Just det att man vill vara på topp men det räcker inte för SOG är ju ett nederlag.
SOG har väl extrema krav på lämplighet, likväl uthållighet.
Vad kan ha varit problemet SOG-uttagningen hittade?

Kan tänka mig att Arda var en person som kunde nå sin mjuka sida. Det var en fd soggare på Elitstyrkans hemligheter (inte en av instruktörerna, han var en mullvad) som kallades "Lauchsen" (efternamn Lauchmeister eller dylikt), och den gubben såg helt omärkvärdig ut. Verkade inte överdrivet snäll, dock.

Eller - eftersom Arda hade turkiskt påbrå så saknar man, i min åsikt, ofta den svenska "rationella" sidan, helt igenom.
Man är bra på att låta svensk, men man saknar i grund och botten mentaliteten.

Har du en liknande uppfattning om SF-uttagare (även internationellt, från dokumentärer..)?
Citera
2026-07-03, 14:54
Medlem
Citat:
Jaha, intressant. Just det att man vill vara på topp men det räcker inte för SOG är ju ett nederlag.
SOG har väl extrema krav på lämplighet, likväl uthållighet.
Vad kan ha varit problemet SOG-uttagningen hittade?
Som sagt... jag vet inte om det stämmer. Det va ett rykte i tråden/trådarna när det begav sig.
att spekulera om övergriplig orsak kan jag göra, men att gå in på detaljer om varför han eventuellt inte kommit in där är utanför min bekvämlighetszon. Vet ju som sagt inte ens om han verkligen har sökt.

Men om jag ska se till mig själv... Så hade ju ett nederlag på personlig lämplighet varit värre än fysisk.
Det är ju faktiskt svårare att ändra på sig själv psykiskt än gå upp eller ner i muskelmassa eller öka sin tid på milen. Men som sagt igen, jag vet ju inte alls hur det var för honom... och om han överhuvudtaget sökte dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in