Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Det "enkla" brukar vara det rätta.
Den vanligaste dödsorsaken för män i DAs ålder är självmord.
Därför är sannolikheten att han skulle ha tagit sitt liv större än att han skulle ha blivit mördad av arbetskamrat/främmande makt. Mycket större skulle jag tro.
Du har förstås rätt, om det finns flera förklaringar eller metoder som ger samma resultat, det mest optimala bland dessa är den enklaste förklaringen eller minst krångligaste metoden.
Jag förstår hur du tänker. Men jag presenterar de olika händelserna enligt min egen formulering för att bli så förstådd som möjligt. Om du tycker mitt inlägg är långt och tråkigt behöver du inte läsa.
Vi bör vara överens om att följande exempel är inte riktigt jämförbara:
A : Vanligaste dödsorsaken bland yngre män, säg i ålderskategorin 20 – 35 är självmord.
B : Sannolikheten att en elitsoldat blir mördad av arbetskamrater/främmande makt.
I exempel A är det, dödsorsak som poängteras som är ett av alternativen bland sjukdom, mord, olycka, okänd (om kategorierna indelas grovt). Det sökta i exempel B är däremot en sannolikhet, det är ett tal i det slutna intervallet [0,1].
Polisen har siffror uttryckt t.ex. i procent för dödsorsak som är självmord. Det är svårt att veta exakt exempel B. Polisen vägleds nog av sin intuition i detta fall, och en rimlig uppskattning är att den är mycket, mycket lågt.
Polisen inkluderar nog A och B i sin analys, tillsammans säger det så mycket mer.
Mitt exempel i kompakt form (struntar i om vapnet är stulet sprängmedel från Försvarsmakten och platsen är nationalpark) är:
C : Sannolikheten att en elitsoldat begår självmord med sprängmedel.
Exempel B och C kan jämföras, jag vågar påstå att C är minst lika litet som B.
Som nämnt använder polisen nog all tillgänglig information i en utredning, exemplen A och C har man nog funderat över. Jag är rädd att Polisen har gett mer vikt för exempel A än C (alltså följt den princip som du har skrivit: det enkla brukar vara det rätta). De har nog resonerat som i tråden, män i den åldersklassen kan begå självmord om de lider av psykisk ohälsa. Men undersöker man tillvägagångssätten borde det väcka misstankar. Det mycket unika i fallet borde undersökas grundligt eftersom det är mycket ovanligt och skiljer sig åt från de övriga.
Jag misstänker att polisens huvudhypotes kan ha varit självmord och detta har nog bestämt riktningen på utredningen och resursanvändningen för fallet. Tyvärr kan inte DAs kvarlevor och fyndplatsundersökningen styrka deras hypotes.
Jag vet inte vad vi har för fall. Men jag hoppas innerligt att fallet får en slutlig lösning.
Det låter säkert dumt för dig men min förhoppning ligger i samvetets kraft, om en människa har kännedom om eller anknytning till ett tragiskt fall, givet att denne inte är psykopat, för eller senare kommer samvetet att tvinga personen att berätta om det. Det andra som jag litar på, brukar kallas för tillfällighet eller slump, en liten detalj upptäcks oväntad och öppnar ögonen på en och med det styrs man mot en lösning.