2021-12-04, 19:00
  #6217
Medlem
Har nu varit i kontakt med 1 av dessa löpare.
Bifogar text från en av löparna.
Jag frågade om det jag hade skrivit var riktigt då jag ville försäkra mig om att inget annat än sanningen ska fram.
Svaret var:
”Stämmer rätt bra, men vi var aldrig närmare fyndplatsen än 1 Km.
För man springer liksom inte dit, det är en återvändsgränd med nedbrunna träd!.
Sedan kan jag säga att Polisen bommade vårat tips, även Missing people!
Det var först när jag undrade varför ingen brydde sig om vad vi såg på Facebookgruppen som det tog hus i helvetet då jag fick beskriva vad vi såg.
Det var då militären och Missing people hade väldigt långa samtal med mig och min löparkamrat.
Vi anmälde detta 2 veckor efter hans försvinnande, då vi 100% identifierat honom som den försvunne”


Fallet är avslutat.

Har enorm respekt för Deniz och förstår att han var en extraordinär person.
Detta är odiskutabelt.

Men vad som även är odiskutabelt är att han valde att ta sitt liv i en otillgänglig skog där han sprängde sig själv till döds.

Vi behöver inte spekulera mer, utan som jag sagt tidigare.

Varför valde Fanjunkare Deniz Arda att ta sitt liv?

Vila i frid Deniz
Citera
2021-12-04, 19:05
  #6218
Medlem
Moderatorer bör se över möjligheten att flytta denna tråd från ABOK till mer lämplig.
Citera
2021-12-04, 19:15
  #6219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag blir nyfiken på var du har fått mer info?

Jag följdr fallet både i media och på den skapade fb söksidan
Jag har inget minne av denna uppgiftt om dessa vittnen som blivit bekräftade i media som säkrade uppgifter

Om det nu skulle stömma så borde söket bara mer koncentrerat runt just denna plats
Det är ju i så fall de sista som såg DA i livet

Sen blir jag lite fundersam på varför dessa löpare vid mörkrets ingång springer så avsides fr löpspåren i Tyresta där det är belysning?

Tycker du ska bli mer fundersam på varför Deniz väljer att springa in i skogen när det börjar bli mörkt.
Det är fakta då han blivit mött springandes mot stället han hittades.
Snäll människa, acceptera vad som hänt och ställ dig frågan, varför?
Det finns inget som tyder på att Deniz har bragts om livet utan snarare tvärtom.
Citera
2021-12-04, 19:39
  #6220
Medlem
Brukar inte bli emotionellt inblandad i saker som detta.
Är alldeles för gammal och erfaren.
Jag har ett stort kontaktnät med personliga erfarenheter från fall som om jag skrev om det skulle ni inte tro mig.

Jag har dock en fråga som stör mig litegrand.

Deniz familj verkar vilja veta vad som hänt Deniz och vilken dag han dog.
Detta är fastställt, dödsdatum är väl inte helt 100 men tror att myndigheterna har ganska bra koll.
Finns inget som tyder på brott.
Inte det minsta!

Borde man inte som förälder ställa sig frågan, varför valde Deniz att ta sitt liv och har jag någon skuld i det hela?

Behöver inte vara alls så, då det teoretiskt borde finnas andra anledningar.
Posttraumatisk stress från utlandstjänst?
Bortgifte?
Sexualitet?
Karriär?

Fan nu fick ni mig att göra det jag inte ville göra dvs spekulera.
Citera
2021-12-04, 20:06
  #6221
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Borde man inte som förälder ställa sig frågan, varför valde Deniz att ta sitt liv och har jag någon skuld i det hela?

Det är givetvis en stor del i att föräldrarna skyller ifrån sig på polisen och inte accepterar självmord.

Sen så måste man ju säga att detta är inte en helt enkel situation för dem. Pådraget från media och allmänheten kombinerat med deras smått orealistiska bild av DA gör det svårt att backa.

Lägg till deras kultur, religion och alla vänner samt anhöriga från Turkiet. Det är väl förmodligen enklast för föräldrarna att måla upp en bild av att DA blivit mördad eller åtminstone okänd dödsorsak för att inte, enligt de själva, tappa ansiktet.
Citera
2021-12-04, 20:32
  #6222
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det är givetvis en stor del i att föräldrarna skyller ifrån sig på polisen och inte accepterar självmord.

Sen så måste man ju säga att detta är inte en helt enkel situation för dem. Pådraget från media och allmänheten kombinerat med deras smått orealistiska bild av DA gör det svårt att backa.

Lägg till deras kultur, religion och alla vänner samt anhöriga från Turkiet. Det är väl förmodligen enklast för föräldrarna att måla upp en bild av att DA blivit mördad eller åtminstone okänd dödsorsak för att inte, enligt de själva, tappa ansiktet.

Ja, att det blev så stor uppmärksamhet runt fallet gör det extra tungt och svårt för de anhöriga.
Det blir ju inte bättre av att en del fortfarande lägger ved på brasan och eldar på det här med alternativa teorier. Man kanske tror att man hjälper de anhöriga när man i själva verket stjälper dem.
Det här med medium och dylikt borde vara straffbart.
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-12-04 kl. 20:37.
Citera
2021-12-04, 21:37
  #6223
Medlem
Om någon undrar varför polisen och MP missade detta riktiga tips så berodde det uppenbart på broderns och bästa vännens helt galna fokus på DA var en superman. Det speglar hela familjens agerande ännu.

Fallet var löst dag 1.

Det enda som är intressant är varför DA tog sitt liv. Även det ger sig ganska uppenbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Har nu varit i kontakt med 1 av dessa löpare.
Bifogar text från en av löparna.
Jag frågade om det jag hade skrivit var riktigt då jag ville försäkra mig om att inget annat än sanningen ska fram.
Svaret var:
”Stämmer rätt bra, men vi var aldrig närmare fyndplatsen än 1 Km.
För man springer liksom inte dit, det är en återvändsgränd med nedbrunna träd!.
Sedan kan jag säga att Polisen bommade vårat tips, även Missing people!
Det var först när jag undrade varför ingen brydde sig om vad vi såg på Facebookgruppen som det tog hus i helvetet då jag fick beskriva vad vi såg.
Det var då militären och Missing people hade väldigt långa samtal med mig och min löparkamrat.
Vi anmälde detta 2 veckor efter hans försvinnande, då vi 100% identifierat honom som den försvunne”


Fallet är avslutat.

Har enorm respekt för Deniz och förstår att han var en extraordinär person.
Detta är odiskutabelt.

Men vad som även är odiskutabelt är att han valde att ta sitt liv i en otillgänglig skog där han sprängde sig själv till döds.

Vi behöver inte spekulera mer, utan som jag sagt tidigare.

Varför valde Fanjunkare Deniz Arda att ta sitt liv?

Vila i frid Deniz
Citera
2021-12-04, 22:20
  #6224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det "enkla" brukar vara det rätta.
Den vanligaste dödsorsaken för män i DAs ålder är självmord.
Därför är sannolikheten att han skulle ha tagit sitt liv större än att han skulle ha blivit mördad av arbetskamrat/främmande makt. Mycket större skulle jag tro.


Du har förstås rätt, om det finns flera förklaringar eller metoder som ger samma resultat, det mest optimala bland dessa är den enklaste förklaringen eller minst krångligaste metoden.

Jag förstår hur du tänker. Men jag presenterar de olika händelserna enligt min egen formulering för att bli så förstådd som möjligt. Om du tycker mitt inlägg är långt och tråkigt behöver du inte läsa.

Vi bör vara överens om att följande exempel är inte riktigt jämförbara:

A : Vanligaste dödsorsaken bland yngre män, säg i ålderskategorin 20 – 35 är självmord.
B : Sannolikheten att en elitsoldat blir mördad av arbetskamrater/främmande makt.

I exempel A är det, dödsorsak som poängteras som är ett av alternativen bland sjukdom, mord, olycka, okänd (om kategorierna indelas grovt). Det sökta i exempel B är däremot en sannolikhet, det är ett tal i det slutna intervallet [0,1].

Polisen har siffror uttryckt t.ex. i procent för dödsorsak som är självmord. Det är svårt att veta exakt exempel B. Polisen vägleds nog av sin intuition i detta fall, och en rimlig uppskattning är att den är mycket, mycket lågt.
Polisen inkluderar nog A och B i sin analys, tillsammans säger det så mycket mer.

Mitt exempel i kompakt form (struntar i om vapnet är stulet sprängmedel från Försvarsmakten och platsen är nationalpark) är:

C : Sannolikheten att en elitsoldat begår självmord med sprängmedel.

Exempel B och C kan jämföras, jag vågar påstå att C är minst lika litet som B.

Som nämnt använder polisen nog all tillgänglig information i en utredning, exemplen A och C har man nog funderat över. Jag är rädd att Polisen har gett mer vikt för exempel A än C (alltså följt den princip som du har skrivit: det enkla brukar vara det rätta). De har nog resonerat som i tråden, män i den åldersklassen kan begå självmord om de lider av psykisk ohälsa. Men undersöker man tillvägagångssätten borde det väcka misstankar. Det mycket unika i fallet borde undersökas grundligt eftersom det är mycket ovanligt och skiljer sig åt från de övriga.

Jag misstänker att polisens huvudhypotes kan ha varit självmord och detta har nog bestämt riktningen på utredningen och resursanvändningen för fallet. Tyvärr kan inte DAs kvarlevor och fyndplatsundersökningen styrka deras hypotes.
Jag vet inte vad vi har för fall. Men jag hoppas innerligt att fallet får en slutlig lösning.

Det låter säkert dumt för dig men min förhoppning ligger i samvetets kraft, om en människa har kännedom om eller anknytning till ett tragiskt fall, givet att denne inte är psykopat, för eller senare kommer samvetet att tvinga personen att berätta om det. Det andra som jag litar på, brukar kallas för tillfällighet eller slump, en liten detalj upptäcks oväntad och öppnar ögonen på en och med det styrs man mot en lösning.
Citera
2021-12-04, 22:24
  #6225
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Om någon undrar varför polisen och MP missade detta riktiga tips så berodde det uppenbart på broderns och bästa vännens helt galna fokus på DA var en superman. Det speglar hela familjens agerande ännu.

Fallet var löst dag 1.

Det enda som är intressant är varför DA tog sitt liv. Även det ger sig ganska uppenbart.


Varför skulle polisen missa ett tips bara för brodern tyckte att Deniz var "superman"?

Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Moderatorer bör se över möjligheten att flytta denna tråd från ABOK till mer lämplig.

Nej moderatorer kommer inte flytta denna tråd och anse fallet uppklarat bara för att du säger att du pratat med två vittnen som säger att Deniz inte hälsade!
__________________
Senast redigerad av sneerv 2021-12-04 kl. 22:43.
Citera
2021-12-04, 22:42
  #6226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag är inte säker på om han är jurist hos polisen, det är igenting som jag kan säga med säkerhet
Men det står i en kommentar skrivet av en kvinna att han är det och troligtvis kan den personen kollat upp honom
och han själv har inte dementerat det

Ja om det stämmer så är det fruktansvärt
Både osmakligt och det borde klassas som tjänstefel

Tråden är lång men han skriver några kommentsrer bla att föräldrarna redan fått info om DA så han ifrågasätter mamman varför hon skriver att de inte fått det
Mamman svarar med att de har inte fått några svar
Enl vad jag kan utläsa så är fallet klart enl honom
Han skriver så här i en kommentar jag kopierat
Den kommentsren är svar till en kvinna som jobbar på en begravningsbyrå och hennes kommenterar i tråden är goda råd till familjen bla om att dödsdatum borde finnas hos skattemyndigheterna
Hon talar om att det är en rutin som rättsläkaren ska vidarebefodra till skatteverket/folkbokföring

En kommentar kopierad som den ev juristen svarar henne med ⬇️

Familjen har redan fått information om tillvägagångssätt.

Det är fortfarande sekretess på obduktion m.m. - så sluta sprid nonsens nu, tack.



Han är arrogant och smått otrevlig i tråden
Så en kvinna skriver att familjen Arda inte tänker ha någon dialog med honom


Tack för att du visade den så kallade juristens inlägg. Jag önskar att kvinnan som styrker att han är jurist hos Polismyndigheten har fel. Men det är nog inte så.

Hans beteende är minst sagt märkligt. Om han är där som privatperson i sin lediga tid, då borde han dämpa sin ställning som jurist hos polisen och formulera sina inlägg därefter.
Jag vill inte tro att det ingår i hans arbetsuppgifter att följa inläggen i en minnesplats och försöka påverka åsiktsbildningen i sidan.
Oavsett anledningen till hans aktiva närvaro i minnesplatsen kommer det definitivt orsaka misstro mot Polismyndigheten.
Det är omdömeslöst, oprofessionellt men också samvetslöst.

Den mannen saknar ryggrad.
Citera
2021-12-04, 22:49
  #6227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Moderatorer bör se över möjligheten att flytta denna tråd från ABOK till mer lämplig.

Plötsligt blir du aktiv och kommer med nya okända uppgifter och vill dessutom att denna tråd skall byta status.

Din intention förstår jag inte och upplever tyvärr dina inlägg som mindre tillförlitlig (anledningen är bland annat också dina svar till @Anedins frågor).
Citera
2021-12-04, 23:32
  #6228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Plötsligt blir du aktiv och kommer med nya okända uppgifter och vill dessutom att denna tråd skall byta status.

Din intention förstår jag inte och upplever tyvärr dina inlägg som mindre tillförlitlig (anledningen är bland annat också dina svar till @Anedins frågor).

Du är helt av banan!
Ge dig någon gång.
Det är inga okända uppgifter, miltär och polis har haft denna infon länge.
Tänker inte bemöda mig att svara varken dig eller Anedin då ni inte har något konkret att tillföra.
Bara hypoteser och allmänt svammel.
Jag kommer med fakta och du har mage att bete dig som en 2-åring.
Ställ dig själv frågan.
Vad har jag själv bidragigt med till tråden?

Jag och alla andra här inne har svaret!
INGENTING AV VÄRDE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in