2021-09-14, 12:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det här stycket hajade jag till på.

"Till världscupen är ambitionen att ställa upp med fulla kvoter. Av hänsyn till ekonomi och hållbarhet eller andra faktorer kan det dock bli tillfällen då fulla kvoter inte uppnås. "
Att det inte finns tillräckligt många tillräckligt bra åkare som vill åka är ju en mycket möjlig faktor som kan gälla för t ex TdS. Låt säga att alla som satsar mot OS väljer att stå över TdS (om man inte väljer att göra TdS till uttagningstävlingar då det delvis går på hög höjd), då är det inget jätteurval kvar på damsidan
Citera
2021-09-14, 12:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Karin Torneklint nämns av Expressen som ett av flera tänkbara namn som ny längdchef. Det andra namnet som nämns är Per-Erik Rönnerstrand. Enligt Ola Strömberg är förhoppningen att den nya längdchefen skall presenteras vid medieupptaktsdagarna 7-8 oktober.

Strömberg driver för övrigt en podd om simning och han har föreslagits (av en annan simpodd) som ny förbundskapten i simning.
Citera
2021-09-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Karin Torneklint nämns av Expressen som ett av flera tänkbara namn som ny längdchef. Det andra namnet som nämns är Per-Erik Rönnerstrand. Enligt Ola Strömberg är förhoppningen att den nya längdchefen skall presenteras vid medieupptaktsdagarna 7-8 oktober.

Strömberg driver för övrigt en podd om simning och han har föreslagits (av en annan simpodd) som ny förbundskapten i simning.

Lite överraskande, men Torneklint har kopplingen till Falun också..
Citera
2021-09-14, 14:38
Medlem
Citat:
Läser nu på morgonen att Johaug tvekar om att åka Tour de Ski medan Kläbo har med det i sin planering.

Innan man har tillämpat just den formuleringen så har jag svårt att gå igång på den. Jag tänker att man tar höjd för om FIS lägger ett helt värdelöst världscupprogram med någon avstickare till annan världsdel som inte alls passar in. Eller om det uppstår typ en ny pandemisituation eller terroristhot.

Ser inte riktigt poängen i att tydligt eftersträva fulla kvoter men genast lägga in luddiga brasklappar som gör att det ter sig osannolikt. Antingen skickar man fullt lag med principen bästa tillgängliga åkare tar plats eller så kan man skriva att en viss resultatnivå krävs för att platserna ska fyllas om stjärnorna står över. Långväga tävlande ligger nog i ekonomiskålen.

Jag får mer känslan att man vill reservera sig för redan bestämda nedskärningar i VC-tävlandet, möjligen Ryssland på slutet exempelvis men även touren när flera OS-åkare står över. För min del får man då gärna skriva det direkt och motivera beslutet(B-åkarna vill nog också gärna veta).
Citera
2021-09-14, 15:38
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan dom bara inte lägga ner TdS när det är ett stort mästerskap samma säsong?
Många har redan lärt sig att stå över dessa intensiva tävlingar för att satsa inför mästerskapet.
Som tittare är det inte särskilt kul heller att se på när bara vissa åkare är med.
Citera
2021-09-14, 15:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ser inte riktigt poängen i att tydligt eftersträva fulla kvoter men genast lägga in luddiga brasklappar som gör att det ter sig osannolikt. Antingen skickar man fullt lag med principen bästa tillgängliga åkare tar plats eller så kan man skriva att en viss resultatnivå krävs för att platserna ska fyllas om stjärnorna står över. Långväga tävlande ligger nog i ekonomiskålen.

Jag får mer känslan att man vill reservera sig för redan bestämda nedskärningar i VC-tävlandet, möjligen Ryssland på slutet exempelvis men även touren när flera OS-åkare står över. För min del får man då gärna skriva det direkt och motivera beslutet(B-åkarna vill nog också gärna veta).

Håller helt med. Men skidförbundet är inte direkt kända för sin transparens och tydlighet...
Citera
2021-09-14, 15:58
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Många har redan lärt sig att stå över dessa intensiva tävlingar för att satsa inför mästerskapet.
Som tittare är det inte särskilt kul heller att se på när bara vissa åkare är med.
De har bantat ned den till sex etapper och lagt den något tidigare så jag tycker inte det finns någon större anledning att stå över. Däremot kanske man inte bör lägga in en formtopp mot den tävlingen.
Citera
2021-09-14, 16:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Läser nu på morgonen att Johaug tvekar om att åka Tour de Ski medan Kläbo har med det i sin planering.

Intressant. Ja, Johaug suktar nog hett efter OS-guld. Med en enkel tds (endast 6 etapper) med många världscuppoäng kan kanske Ebba kämpa om totalen i världscupen. Är dock många (13) sprintar under vintern. Sedan har väl Jessie D redan bokat upp sig till de flesta tävlingarna. Brasklapp även för ryskor.
Citera
2021-09-14, 17:17
Medlem
Citat:

Sverige ställer inte ens upp med fullt lag mästerskapsfria säsonger. Vi ska nog ligga llite lågt med våran åsikt utifrån hur våra åkare gör och låta alpländerna och andra som ser det som viktigaste VC-tävlingarna på säsongen bestämma hur den ska köras.

Ebba och Ribom tror jag säkerligen kör. Känner mig osäker på i princip alla andra(dam som herr), sprintåkare mycket tveksamt, även om jag har goda förhoppningar på att många fler starka damer kör. Ja det är klart att det vore väldigt korkat att inte ställa upp om man inte har säkrat en OS-plats, men det vet man ju först strax före jul vilka som fått nya klartecken. Att gå ut med att man inte vill köra touren just nu om man inte har en OS-plats vore för mig konstigt(ja jag vet att Kalla gjort det - men hon vet också att bästa chansen är att formtoppa sig redan i Ruka och Lillehammer och sen kunna ha en lång träningsperiod över jul om hon ska vara i toppform igen i februari).
Citera
2021-09-14, 17:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
De har bantat ned den till sex etapper och lagt den något tidigare så jag tycker inte det finns någon större anledning att stå över. Däremot kanske man inte bör lägga in en formtopp mot den tävlingen.

6 tävlingar på 8 dagar är ändå tillräckligt för att flera av dom bästa åkarna inte tänker köra.
Alltså blir det inte särskilt kul att titta på.

Citat:
Sverige ställer inte ens upp med fullt lag mästerskapsfria säsonger. Vi ska nog ligga llite lågt med våran åsikt utifrån hur våra åkare gör och låta alpländerna och andra som ser det som viktigaste VC-tävlingarna på säsongen bestämma hur den ska köras.

Ebba och Ribom tror jag säkerligen kör. Känner mig osäker på i princip alla andra(dam som herr), sprintåkare mycket tveksamt, även om jag har goda förhoppningar på att många fler starka damer kör. Ja det är klart att det vore väldigt korkat att inte ställa upp om man inte har säkrat en OS-plats, men det vet man ju först strax före jul vilka som fått nya klartecken. Att gå ut med att man inte vill köra touren just nu om man inte har en OS-plats vore för mig konstigt(ja jag vet att Kalla gjort det - men hon vet också att bästa chansen är att formtoppa sig redan i Ruka och Lillehammer och sen kunna ha en lång träningsperiod över jul om hon ska vara i toppform igen i februari).

Ligga lågt med våran åsikt? Menar du att man inte får säga vad man tycker?
När flera av dom allra bästa står över nästan varje gång så förstår jag inte poängen med det hela.
Inte speciellt kul att titta på som åskådare.

Då vore det bättre att ha vanliga VC-tävlingar i stället så att flera vill delta.
Färre tävlingar men dom bästa deltar.
Citera
2021-09-14, 20:53
Medlem
Citat:
6 tävlingar på 8 dagar är ändå tillräckligt för att flera av dom bästa åkarna inte tänker köra.
Alltså blir det inte särskilt kul att titta på.
Bland damerna ligger det väl lite i det, men kan inte minnas särskilt många herrar som stått över för att uttryckligen satsa mot mästerskapet istället. Försöker man formtoppa till både TDS och mästerskapet är det klart att det kan bli problem, men att en genomtränad skidåkare inte ska kunna tävla en månad innan OS känns lite smålöjligt.
Citera
2021-09-14, 21:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Lite överraskande, men Torneklint har kopplingen till Falun också..

Känns som att friidrotten har hittat en bra miljö att trivas och prestera i så lite ledarinfluenser därifrån ju både behövas och bli riktigt bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in