Det var Leos två första segrar som senior så tro fan det var hans största segrar hittills. Han har även ett JVM guld på rullskidor - även den gången var Rosjö tvåa.
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=206318&rac eid=29645
Börjar klura på OS-truppen, här är mitt förslag nu.
Distans: Karlsson, Andersson, Kalla
Sprint: Sundling, Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Ribom.
Tar ut fem sprinters där flera kan användas på distans. Men det är möjligt att vi måste vaska en startplats på tremilen och kanske även skiathlon med detta manskap. Men jag prioriterar det framför tex Moa Olsson för då riskerar vi att stå där med bara tre sprinters om någon blir sjuk. Olsson slåss mot Kalla i första hand om en distansplats. Moa Lundgren var första helgens förlorare, hon har ett stort förbättringsarbete att göra om det ska bli en OS-plats. Vem av de fem sprintersarna som petas i slutändan, det vete fan. Men inte Sundling.
Distans: Burman, Poromaa, Johansson, (Halfvarsson)
Sprint: Svensson, Häggström, (Grate), ???
I och med att det ska till två stafettlag så är minimum fem man, helst sex så man kan laborera lite i och med att sträckorna är så olika. Burman och Svensson är redan klara, Poromaa borde vara det på diverse kritérier. Häggström sprint borde i sig räcka, men han blir ett nyttigt komplement i stafetterna. Johansson ligger bra till efter denna fina start, kan gå på någon kombinerat stafett/framtid kritérie. Blir det en sjätte stafettåkare hoppas jag på att Halfvarsson kommer igång, han har unika egenskaper som kan krydda laget. Två sprintplatser öppna, men där är det topp 8 eller framtid som gäller. Jag hoppas Grate tar en plats och så kanske Berglund eller någon från vårens JVM-lag kan ta den sista som framtidare.