2021-11-23, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Oklart om det är ett nollsummespel på det viset att förhållandet är 1 mot 1 om man får filosofera:
Låt säga att du ska löpa ett lopp om 100 dagar och du planerar att träna 100 mil dessförinnan, allt i hastigheten 12kmh. Du kan köra ett upplägg där du springer 3 mil var tredje dag. Däremellan två vilodagar. Eller ett upplägg där du springer 1 mil om dagen, varje dag. Tror du att du blir lika snabb oavsett upplägg?

De kan ju stå över tävlingar, vilket många gör vid formtoppning som sagt. Men det är klart att man kan tävla även under en nedträningsperiod, vilken då är 4v i och sen släpper man upp sista 2 v. Och även under de 2v kan man ju tävla, ofta kör de ju ett VC som genrep 1v innan mästerskap.

Snabb eller uthållig?

Ja det är klart man tränar när man är nedtränad om man kör med en formtopp per säsong, då har man förmodligen haft sin tyngsta period precis innan tävlingssäsongen. Ska man formtoppa sig två gånger kommer man ha den tyngsta mitt i säsongen och då kan man omöjligt tävla, då kommer skadorna som ett brev på posten.
Citera
2021-11-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Aha har ni kommit så långt in säsongen redan? Det var tidigt.🙏

Fast lite sent att komma med tips efter första tävlingen va :>

Men jag hade nog också sagt Lampic, minst osäkerhet kring hennes nivå på nåt vis.

I Ruka tror jag däremot på Maja.
Citera
2021-11-23, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lampic vinner!

Ajdå - glömde Sloveniens Queen!

Hon blir farlig som vanligt!
Däremot hennes kollega, Hulken Eva tror jag allt mindre på!

Eva Urevc verkar träna mer gym än skidåkning numera…
Citera
2021-11-23, 19:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
Ajdå - glömde Sloveniens Queen!

Hon blir farlig som vanligt!
Däremot hennes kollega, Hulken Eva tror jag allt mindre på!

Eva Urevc verkar träna mer gym än skidåkning numera…

Gissar på att du utgår från insta? Tror det mer är att hon gillar att lägga ut gymbilder (märkligt nog så har vissa den dragningen).
Citera
2021-11-23, 19:30
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Snabb eller uthållig?

Ja det är klart man tränar när man är nedtränad om man kör med en formtopp per säsong, då har man förmodligen haft sin tyngsta period precis innan tävlingssäsongen. Ska man formtoppa sig två gånger kommer man ha den tyngsta mitt i säsongen och då kan man omöjligt tävla, då kommer skadorna som ett brev på posten.

Snabb på det hypotetiska loppet. Låt höra din analys.

Jo klart man kan tävla även under den tyngsta träningsperioden.

Edit: men resultaten blir lidande.
Senast redigerad av Diversifierat 2021-11-23 kl. 19:33.
Citera
2021-11-23, 19:42
Medlem
Diversifierats avatar
Har inte pratat med Leo än, läser dock detta på DN:

”– Det här är absolut min största seger. Jag har känt en stigande form de senaste veckorna och nu lyckades åka ut på skidorna och stressade aldrig upp mig, beskriver han som det vinnande receptet.”
Citera
2021-11-23, 19:49
Avslutad
Citat:
Har inte pratat med Leo än, läser dock detta på DN:

”– Det här är absolut min största seger. Jag har känt en stigande form de senaste veckorna och nu lyckades åka ut på skidorna och stressade aldrig upp mig, beskriver han som det vinnande receptet.”

Ingen formtopp då med andra ord, däremot lite lättare träning. Återstår att se om formen kan slipas ytterligare då framöver!
Citera
2021-11-23, 19:54
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fast lite sent att komma med tips efter första tävlingen va :>

Men jag hade nog också sagt Lampic, minst osäkerhet kring hennes nivå på nåt vis.

I Ruka tror jag däremot på Maja.
Jag missade att det var sprintcupen trodde det var sprinten i Ruka som det handlade om. Sorry.
Citera
2021-11-23, 19:57
Medlem
FNLSs avatar
Det var Leos två första segrar som senior så tro fan det var hans största segrar hittills. Han har även ett JVM guld på rullskidor - även den gången var Rosjö tvåa.
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=206318&rac eid=29645

Börjar klura på OS-truppen, här är mitt förslag nu.
Distans: Karlsson, Andersson, Kalla
Sprint: Sundling, Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Ribom.

Tar ut fem sprinters där flera kan användas på distans. Men det är möjligt att vi måste vaska en startplats på tremilen och kanske även skiathlon med detta manskap. Men jag prioriterar det framför tex Moa Olsson för då riskerar vi att stå där med bara tre sprinters om någon blir sjuk. Olsson slåss mot Kalla i första hand om en distansplats. Moa Lundgren var första helgens förlorare, hon har ett stort förbättringsarbete att göra om det ska bli en OS-plats. Vem av de fem sprintersarna som petas i slutändan, det vete fan. Men inte Sundling.

Distans: Burman, Poromaa, Johansson, (Halfvarsson)
Sprint: Svensson, Häggström, (Grate), ???

I och med att det ska till två stafettlag så är minimum fem man, helst sex så man kan laborera lite i och med att sträckorna är så olika. Burman och Svensson är redan klara, Poromaa borde vara det på diverse kritérier. Häggström sprint borde i sig räcka, men han blir ett nyttigt komplement i stafetterna. Johansson ligger bra till efter denna fina start, kan gå på någon kombinerat stafett/framtid kritérie. Blir det en sjätte stafettåkare hoppas jag på att Halfvarsson kommer igång, han har unika egenskaper som kan krydda laget. Två sprintplatser öppna, men där är det topp 8 eller framtid som gäller. Jag hoppas Grate tar en plats och så kanske Berglund eller någon från vårens JVM-lag kan ta den sista som framtidare.
Citera
2021-11-23, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ja ganska öppet. Jag tar ut Maja, Falla, Neppy, Fähndrich, Lampic.

Har en känsla av att Maja tagit ett steg i sommar.

Problemet med Maja är inte kapaciteten, det är taktiken, strategin (ibland), och, närovaro…

Gällande Majas närvaro - ibland somnar hon in en stund, är inte beredd på attacker från konkurrenterna, eller, som i prologen i Falun i januari, kör omkull helt i onödan (huvudet inte i synk)…

Majas egenskaper som sprintåkare gäller väl kanske hela bunten, med undantag för Maiken & Svahn samt dom tidigare sprintdominanterna Stina & Marit…

Stina och Linn tycker jag nog är dom bästa taktikerna någonsin, samtidigt, när Linn körde omkull i Ulricehamn var det en ”sitta och sova”-dag för Linn - hon kändes inte riktigt på hugget denna dag…
Resten är en tragisk historia…
Citera
2021-11-23, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det var Leos två första segrar som senior så tro fan det var hans största segrar hittills. Han har även ett JVM guld på rullskidor - även den gången var Rosjö tvåa.
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=206318&rac eid=29645

Börjar klura på OS-truppen, här är mitt förslag nu.
Distans: Karlsson, Andersson, Kalla
Sprint: Sundling, Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Ribom.

Tar ut fem sprinters där flera kan användas på distans. Men det är möjligt att vi måste vaska en startplats på tremilen och kanske även skiathlon med detta manskap. Men jag prioriterar det framför tex Moa Olsson för då riskerar vi att stå där med bara tre sprinters om någon blir sjuk. Olsson slåss mot Kalla i första hand om en distansplats. Moa Lundgren var första helgens förlorare, hon har ett stort förbättringsarbete att göra om det ska bli en OS-plats. Vem av de fem sprintersarna som petas i slutändan, det vete fan. Men inte Sundling.

Distans: Burman, Poromaa, Johansson, (Halfvarsson)
Sprint: Svensson, Häggström, (Grate), ???

I och med att det ska till två stafettlag så är minimum fem man, helst sex så man kan laborera lite i och med att sträckorna är så olika. Burman och Svensson är redan klara, Poromaa borde vara det på diverse kritérier. Häggström sprint borde i sig räcka, men han blir ett nyttigt komplement i stafetterna. Johansson ligger bra till efter denna fina start, kan gå på någon kombinerat stafett/framtid kritérie. Blir det en sjätte stafettåkare hoppas jag på att Halfvarsson kommer igång, han har unika egenskaper som kan krydda laget. Två sprintplatser öppna, men där är det topp 8 eller framtid som gäller. Jag hoppas Grate tar en plats och så kanske Berglund eller någon från vårens JVM-lag kan ta den sista som framtidare.

Känns lite tidigt att ta ut ett OS-lag redan…

Om sex veckor kanske Louise Lindström har chockat oss med grymma insatser i världscupen, kanske…

Detsamma kanske gäller både Olle Jonsson & Anton Persson - liten magkänsla att dessa tre nämnda kommer överraska denna säsong, dock oklart om det räcker till ett OS…
Citera
2021-11-23, 20:13
Medlem
Supervackra lampic har varit sjuk på sistone enligt instagram. Så tror inte på henne denna helg.Norge har ett nytt yngre hopp tydligen. Synd Beito sprinten blev inställd🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in