2021-10-25, 21:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag tänker på SOKs vilja att hålla nere deltagarna generellt (det är vinsten) och inte vad som är rimligt med våra nyktra ögon.

Lite min poäng var att det inte finns undermåliga åkare i svenska damlaget. Det är knappast Ebba, Frida el Jonna som ska stanna hemma dessutom.

SOK vill väl inte hålla nere deltagarna generellt. Visserligen tar man inte ut alla som är kvalificerade med hänvisning till topp-8-kriteriet men man har ju blivit ganska frikostiga med framtidskriteriet.
Citera
2021-10-25, 21:30
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ju mer jag tänker på det. ju mer tror jag SOK kör 7d + 7h. Kanske intalar mig detta för att man inte ska bli besviken när någon välförtjänt OS-resenär får stanna hemma. Damerna håller en ohygglig klass vilket kan motivera att i princip vem som helst av de 7 kan köra vad som helst, alltså fylla 4 i vart lopp. Det är månne mer chans (risk) att herrarna oförtjänt får 8 platser? Speciellt om ett par uppstickare (tänk lillebror Andersson el liknande) är och nosar på en topp-20 i världscupen.
Åtta herrar kan det som jag ser det bara bli om man nyttjar framtidskriteriet frikostigt och samtidigt vill ha reserver till stafetterna som inte är med i truppen på framtidskriteriet - för jag har svårt att komma på åtta herrar som med även med bra utveckling har i OS att göra.
På damsidan vore det korkat att inte ha med en reserv på plats, eftersom vi kommer ha reserver med topp åtta kapacitet på åtminstone sprint, möjligen även alla distanslopp.
Citera
2021-10-25, 21:40
Medlem
Niklas Dyrhaug legger opp 34 år gammel. Ikke direkte uventet etter flere år med motgang.
34-åringen tok gull under både VM i 2015 og 2017.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/BjwRG7/niklas-dyrhaug-legger-opp-en-tid-for-alt
Citera
2021-10-25, 21:43
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Jens Burman har tydligen aldrig varit i Val Senales tidigare.
Citera
2021-10-25, 22:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
SOK brukar väl snarare vilja tillämpa sina kriterier. Och som sagt 5 herrsprinters i Sotji så går nog att ta ut en femte sprinter som sedan kanske får åka Skiathlon.

Ser man till 2018 var det alltså Jönsson och Wiken som nobbades och man kan ändå argumentera för att det var rimligt.

Du har säkert rätt. Mig veterligen har vi aldrig skickat 8 tjejer till OS. Dags nu!
Blir ändå spännande att se vilka åkare som blir aktuella, åkare kommer komma till och kanske en del som vi pratar om underpresterar. Strukturen är dock väldigt hybrid där endast Johanna kan ses som en enbart turbovariant och Kalla & Ebba som hederliga tuffande dieslar.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
SOK vill väl inte hålla nere deltagarna generellt. Visserligen tar man inte ut alla som är kvalificerade med hänvisning till topp-8-kriteriet men man har ju blivit ganska frikostiga med framtidskriteriet.

Är väl bara LL som rimligen kan vara aktuell för framtidskriteriet?

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Åtta herrar kan det som jag ser det bara bli om man nyttjar framtidskriteriet frikostigt och samtidigt vill ha reserver till stafetterna som inte är med i truppen på framtidskriteriet - för jag har svårt att komma på åtta herrar som med även med bra utveckling har i OS att göra.
På damsidan vore det korkat att inte ha med en reserv på plats, eftersom vi kommer ha reserver med topp åtta kapacitet på åtminstone sprint, möjligen även alla distanslopp.

Enig.
Citera
2021-10-25, 22:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Moa H borde väl vara en kandidat via framtidskriteriet med rätt utveckling? Men jag håller med om LL som mer trolig - men jag håller dem ändå som tredje och fjärdereserv för en plats i truppen idag totalt sett - vilket säger en hel del om konkurrensen. De skulle väl platsa i nästan alla andra länders sprintuppställning?

Edit: varför ta ut nån dam på framtidskriteriet? Om man platsar i svenska damtruppen kommer man väl ha toppp åtta kvaliteter?
Citera
2021-10-25, 22:20
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Moa H borde väl vara en kandidat via framtidskriteriet med rätt utveckling? Men jag håller med om LL som mer trolig - men jag håller dem ändå som tredje och fjärdereserv för en plats i truppen idag totalt sett - vilket säger en hel del om konkurrensen. De skulle väl platsa i nästan alla andra länders sprintuppställning?

Tänkte på Moa efter jag skrev inlägget, fast det kräver prestation bland de stora drakarna samt ev misslyckande från de säkra.
Ja, precis. Där ligger LL (idag) och då tycker jag det är bättre att ta första/andrareserven istället. Eller helt enkelt "åttan". Framtidskriteriet behövs knappast som en avgörande faktor i ett laguttag längdskidor, damer.

Edit. Nu såg jag din "edit". Våra tankar möttes för en stund.
Senast redigerad av rainbowia 2021-10-25 kl. 22:23.
Citera
2021-10-25, 22:25
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Mig veterligen har vi aldrig skickat 8 tjejer till OS. Dags nu!
Var 8 uttagna till Whistler men Lina Andersson fick lämna återbud pga sjukdom.
Citera
2021-10-25, 23:50
Medlem
Citat:

Edit: varför ta ut nån dam på framtidskriteriet? Om man platsar i svenska damtruppen kommer man väl ha toppp åtta kvaliteter?

Själv tror jag att Hansson har lite större chans än Lindström att nå OS-laget. Hansson var bättre än Lindström i fristilssprint(det lilla som kördes) förra säsongen. Att dom ska ha chans i något annat ser jag som föga troligt. Det krävs dock att Svahn inte kommer till start i år för att dörren ens ska stå på glänt, spår jag. Kombinerat med personlig utveckling förstås, men konstigare saker har ju hänt(Lindström tog poäng ifjol och jag är säker på att Hansson gjort det också om chansen givits). Nej det är inte på nåt kriterie isf utan att dom är fjärde bästa sprintåkare, och för det kommer det krävas topp-8.
Citera
2021-10-26, 00:44
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Borde inte alla tjejer födda 1998 och senare vara aktuella för framtidskriteriet? (Förutsatt att de håller nivån som krävs för att platsa i truppen)
23-24 är ju ingen ålder för en längdskidåkare - de peakar väl snarare vid 27-28 års ålder?

Visserligen lär flera av dem fixa topp-8 kriteriet, men Linn Svahn är ju ett högst osäkert kort, med tanke på axeloperationen, och hon hinner kanske inte prestera tillräckligt bra resultat innan OS-truppen tas ut.
Citera
2021-10-26, 06:04
Medlem
bcdefgs avatar
Är det inte dags att förnedra sig? Hur ska den svenska herrtruppen se ut i OS?
Redan uttagna är Oskar som fick ett efterlängtat genombrott ifjol och Burman som också lyfte till slut, tack vare att ryggproblemen lösts?
Sen är Frälsarn given om han håller samma nivå som ifjol - då han var den enda förutom Oskar och Jens som ens med god vilja kan anses ha topp åtta kapacitet.
Men sen?
Calle - den mest bortslösade talangen. Men är väl ändå största hoppet, faktiskt mindre än två år sen han var mindre än en sekund från pallen med i stort sett hela världseliten på plats. Men frågan är hur pass fel han tränat i sommar/höst?
Johan Häggström - om han hittar tillbaka till formen från 19/20 så är han ett bra komplement till Oskar i sprintstafetten, göra en habil förstasträckan i stafetten (men kommer inte hänga med i rycket sista kilometern) och fixa en semifinalplats i sprint. Detta är alltså den optimistiska vinklingen.
Grate - med stolpe in går han till semi i sprinten, men finns väl i ärlighetens namn inte så mycket mer att hoppas på. Eller lyckas Emma smitta honom med ett lyft?
Anton Persson - rykten säger att han lyft sig - men han har väl aldrig visat något mer än att han precis tagit sig vidare från kvalet i sprintar - så det är ett gigantiskt kliv som behövs om han ska få åka till OS
Björn Sandström - som Anton fast på distans. Dvs tar poäng i världscupen en bra dag. Kan möjligen ta plats som stafettsegern i OS (stafetten i Lillehammer är väl det bästa han presterat)
Fredrik Andersson - har väl mest visat att han är för långsam - förutom riktigt bra stafettsträcka på U23-VM - men jag har svårt att förstå vad han ska kunna bidra med i OS
Karl-Johan Westberg - en åkare jag inte riktigt blir klok på. Har länge känts som att det bara behövs ett litet lyft så skulle vi ha en pålitlig sprinter - bästa insatserna har väl genomgående kommit i sprintstafetten i fristil. Jag hoppas återigen på ett lyft, men mer än semifinal i OS-sprinten har jag svårt att se att det ska räcka till (och konkurrensen i en fristilssprint är ju extrem på herrsidan)
Summa summarum - tre givna, hoppas Johan Häggström hittar tillbaka till formen från 19/20 och att Calle chockar med att göra allt rätt från nu till VM så kan det bli två kul stafetter. Med tur har vi även två herrar i sprintsemifinal. Men man borde börja om sen och tänka till hur man ska matcha de som är födda 99 och senare (de som bör ta rygg på Frälsarn), för det finns mer hopp där även om jag har svårt att se att nån av dem ska prestera i OS - möjligen kan nån av dem bli den fjärde åkaren som vi behöver till stafetten om inte Johan eller Calle hittar rätt. Suck, det här var deprimerande - vi får hoppas på några under - samt att Oskar och Burman prickar toppformen.
Citera
2021-10-26, 07:51
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Borde inte alla tjejer födda 1998 och senare vara aktuella för framtidskriteriet? (Förutsatt att de håller nivån som krävs för att platsa i truppen)
23-24 är ju ingen ålder för en längdskidåkare - de peakar väl snarare vid 27-28 års ålder?

Visserligen lär flera av dem fixa topp-8 kriteriet, men Linn Svahn är ju ett högst osäkert kort, med tanke på axeloperationen, och hon hinner kanske inte prestera tillräckligt bra resultat innan OS-truppen tas ut.
Emil Blomberg är född 92 så allt upp till Modig borde utan problem gå att knöggla in. Sen är det upp till förbundskapten om det finns något lopp för dem. Men Ribom Hagström och Lundgren kan ta framtidskriteriet som distanare om de inte får någon annan plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in